zijn er verschillende soorten intuitie?

Hallo,
Ik zat een keer bij mij thuis, buiten op een bankje. Op een gegeven moment ging er een beeld door mijn hoofd heen, dat ik een vrouw zou gaan helpen.

Even later stond ik op, en ging ik door het bos fietsen. Ik ging allemaal rare weggetjes door, zonder dat ik wist waar ik uit kwam. Op een gegeven moment stond daar stond een vrouw met een paard voor een groot hek. Het was zo'n hek dat je open doet, als je van het bos naar de gewone wereld gaat. Een soort wildhek.

Dit is één van de meest heldere ingevingen die ik heb gehad.

Ik heb vaker intuitieve ervaringen gehad, maar daarbij kon ik toch een aantal zaken afwegen. Misschien kan het gewoon verklaart worden door goed kijken, of door levenservaring.

Wanneer kun je echt spreken van een intuitieve ingeving? Bij de ervaring van de vrouw met het paard, kon ik helemaal niets afwegen. Er was geen verklaring mogelijk. Juist omdat ik precies optijd bij haar was. Als ik een paar minuten later was geweest, dan was ze waarschijnlijk van het paard afgestapt, en had ze zelf het hek open gedaan.

Ik heb een tijd lang een stuk of 50 mediums bezocht. Met de vraag of mijn ex-vriendin bij mij terugkwam. Toch merkte ik slechts zeer zelden dat er iets gezegd kon worden, waar ik geen verklaring voor had. Maar het gebeurde wel.

Bij andere merkte ik dat ze gewoon mijn onderbewuste aan het weerspiegelen waren. Waarbij vaak levenservaring van belang is.

Wanneer kun je spreken van echte intuitie en wanneer is iets levenservaring?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

Intuïtie, is een niet van te vore bedachte handeling, die spontaan gebeurt, zonder er over na te denken en achteraf gezien, precies op het juiste moment gebeurt.
Het lijkt op een soort van vooruit zien, dus helderziend.
Intuïtie valt volgens velen onder een vaardigheid die in de evolutie is ontstaan.
Volgens anderen is het een product van levens ervaring. ( ook evolutie)
Weer anderen als een paranormale eigenschap.
Intuïtie is niet slechts een soort ding, maar een verzamelnaam voor veel soorten spontane gebeurtenissen, die te maken hebben met op het gevoel handelen, met een niet van te vore voorspelbaar resultaat.

Toegevoegd na 7 uur:
Er mist een stukje tekst--------Intuïtie is een niet van te vore bedachte handeling -------- als reactie op een bepaald gevoel------- dat spontaan gebeurt..............enz.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Intuïtie is toch geen handeling? Intuïtie is toch het aanvoelen, en eventueel de daaropvolgende gedachte? Of je die intuïtie al dan niet omzet in een handeling is een andere vraag. Dat hangt onder andere af van je spontaniteit, van de omstandigheden, en van de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal waar, er ontbreekt een klein stukje tekst.
Je vraagt of er verschillende soorten intuïtie zijn. Het antwoord is: ja, die zijn er.

--

De eerste soort intuïtie berust op ervaring. Dat kan levenservaring zijn, maar het kan net zo goed de vele uren ervaring zijn van een schaker aan het schaakbord.

Door levenservaring, of door praktijkervaring, heb je bepaalde processen geautomatiseerd, geïnternaliseerd, die je met veel tijd en moeite hebt aangeleerd en die je eerst slechts met veel mentale inspanning kon toepassen. Na het internaliseren pas je de opgedane kennis en ervaring automatisch toe.

Dat gaat zo ver dat je niet eens meer weet hoe je eigenlijk doet wat je doet, hoe je tot een bepaald gevoel komt, hoe je tot bepaalde akties komt.

Bijvoorbeeld bij het autorijden. Als je dat voldoende hebt geïnternaliseerd trap je al op de rem nog voordat die fietser ineens de rijbaan opschiet. Waarom je op de rem trapt, weet je op dat moment nog niet. Ook achteraf weet je niet waar dat overweldigende gevoel vandaan kwam dat je heel snel op de rem moest trappen. Het gevoel is er gewoon ineens, en de reactie op dat gevoel volgt automatisch.

In werkelijkheid heb je natuurlijk geleerd bepaalde signalen te herkennen. Dat gaat zo automatisch, zo onbewust, dat het een automatisme is geworden (gelukkig maar...).

--

De tweede soort intuïtie ontstaat doordat mensen, als sociale wezens, enorm gevoelig zijn voor minieme hints die aangeven wat er op sociaal gebied aan de hand is. Natuurlijk speelt ervaring ook een rol, maar hier is voornamelijk sprake van aangeboren aanleg.

Wat we *merken* is dat we bijvoorbeeld een kamer binnenkomen, en direct weten of de sfeer echt vrolijk is, of dat men alleen maar speelt dat men vrolijk is terwijl er in werkelijkheid een grote spanning heerst. Je *voelt* dat direct, maar je hebt geen idee waar dat gevoel vandaan komt. Ook dit noemen we intuïtie.

Er zijn vele onderzoeken gedaan om te kijken of we de sfeer echt kunnen aanvoelen, of dat we "gewoon" heel concrete signalen opvangen met onze gewone zintuigen. Steeds bleek dat ons gevoel op dat laatste is gebaseerd.

We weten dus zelf niet *welke* signalen we opvangen, laat staan *hoe* we die signalen opvangen. Daarom denken we dat er iets speciaals aan de hand is. In werkelijkheid is dat niet zo: we interpreteren automatisch de concrete aanwijzingen die we oppikken.

--

Er zijn dus wel degelijk twee soorten intuïtie. Maar die zijn eigenlijk niet zo heel verschillend van elkaar.

Cryofiel
10 jaar geleden
De mens bestaat uit geest, ziel ( wil, gevoelens en verstand ) en lichaam.

De geest van de mens is het bovennatuurlijke gedeelte van de mens en
is een open kanaal. Het wordt ook weleens het zesde zintuig genoemd.
Bij de eerste mens stond het kanaal van de geest in direct contact met God.
Dit is verbroken door de zonde.

Door de zonde kan de menselijke geest beinvloed worden door meerdere bronnen.
Dit kan "goed zijn of kwaad" ( of kwaad wat zich voordoet als licht ).
Maar vooral kan onze geest beinvloed worden door onze eigen ziel ( emoties en verstand en ervaring ).

Intuitie door levenservaring komt vanuit je eigen ziel ( gevoelens en verstand )
Dit is meestal het geval - het is niets bovennatuurlijks.
Ieder mens heeft ermee vandoen, gelovig of niet gelovig.

De echte geestelijke dingen, zoals beelden, visioenen en woorden zijn spontaan.
Het komt spontaan op en zijn niet te organiseren - je bent afhankelijk van je bron die het in je geest brengt - Dus ook een medium is dus afhankelijk van zijn bron
( in diverse gevallen zijn het bedriegers, die algemene dingen zeggen )

Een echt medium heeft geleerd zijn/haar geest te openen, zij kunnen met onreine geesten in contact komen. Onreine geesten kunnen waarheden, halve waarheden
of leugens naar voren brengen.
Vaak zie je waarheden die je niet kan loslaten en ga je er steeds verder in - het wordt een obsessie- ook kun je zelf wat paranormaal worden.

De Bijbel zegt dat we ons niet moeten inlaten met mediums of onreine geesten.

God wil ons Zelf de dingen openbaren die we dienen te weten ( dit kan dus ook dromen of woorden van Goddelijke bron ontvangen )

Toegevoegd na 2 minuten:
De menselijke geest werkt ook van mens naar mens ( je ervaart liefde of haat )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Intuïtie en (levens)ervaring kan niet zonder elkaar bestaan. Je kunt niets kennen wat je niet kent. Je kunt ook niets weten wat je (nog) niet wist. Dus intuitie en levenservaring zijn geen los van elkaar bestaande begrippen.

En vaak weet je veel meer dan jij (je brein) denkt te weten. Echter, 'het 'aha' gevoel is pas als de ervaring en de gedachte/het gevoel bij elkaar komen. Dan zeggen we; 'ik wist het'. Maar nogmaals, het is eerder ervaren, het is al 'gekend'.
Er is een gedachte en gevoel, en even later, of lang later sluit een ervaring er aardig op aan. Er komt alleen gedachte/gevoel en ervaring bij elkaar. Dit zegt niks over 'in de toekomst kunnen kijken of wat dan ook'. Geniet gewoon van je eigen verwondering. :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi hoor! +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed en duidelijk antwoord! +