Wij kan mij verklaren waarom ik mijn vaders dood aan heb voelen komen?

Rare vraag misschien, maar ik ben heel nieuwsgierig wat de sprirtuelen onder jullie hier van denken. Maakt niet uit of het vanuit religieus of ander spiritueel standpunt is. Hier mijn verhaal:

Toen ik tien was lag ik op een avond in bed na te denken over hoe het leven zou zijn wanneer één van je ouders gestorven is. Ik vroeg mezelf af wie van mijn ouders voor mij het 'minst belangrijk' was... en kwam uit op mijn vader. Ik heb toen liggen huilen door de gedachte en schuldgevoel. Enkele uren later overleed mijn vader, totaal onverwachts (hartinfarct).

Ik heb dit aan verschillende mensen verteld en vaak krijg ik dan de reactie: "heb je dat niet achteraf verzonnen?" Nee, dat heb ik absoluut niet. Ik kan me dat moment dat ik op bed lag tot in de details herinneren, ook dat ik de volgende dag het gevoel had dat het mijn 'schuld' was omdat ik mijn vader 'doodgewenst' had (gelukkig heb ik dit niet lang gehad).

Pas een jaren later vertelde ik dit aan mijn moeder, haar reactie: "Goh, dat ik ook raar, je broer heeft die nacht gedróómd dat papa overleed." daar keek ik wel even raar van op.

Ik kom uit een nuchter gezin. We zijn niet religieus en paranormale zaken houden wij ons niet mee bezig. Toch zijn wel zo openminded dat we dit als 'vreemd' bestempelen, en niet als toeval of onzin.

Nu ben ik dus benieuwd welke verklaringen er zijn voor dergelijke voorgevoelens/dromen... het mag trouwens ook een wetenschappelijke verklaring zijn, maar denk niet dat die er is :-).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
17.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Spiritueel gezien, komt dit soort ervaringen vrij veel voor.
Sterven is vaak een proces waar veel zaken aan vooraf gaan.
Een van die dingen heb je onbewust opgepikt.
Zelf heb ik ook deze ervaringen gehad, met drie dierbaren.
Het moment tussen wakker zijn er slapen, is het moment waarop we dit soort dingen soms kunnen waarnemen/ op pikken.
Het is ook het moment van het mogelijk krijgen van visioenen, die over het verleden maar ook over de toekomst kunnen gaan.
Wees zuinig met deze gave en geloof er in dat dit mogelijk is.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ed, ik zie geen redenen om aan te nemen dat dit iets is dat Turdus heeft opgepikt tussen wakker zijn en slapen. Er zijn twee verklaringen die veel meer voor de hand liggen. De eerste verklaring is dat Turdus, net als ieder ander kind, met enige regelmaat heeft liggen nadenken over de mogelijke dood van zijn ouders. Dat gebeurt natuurlijk meestal tijdens een stil en vreedzaam moment - bij het in bed liggen dus. Bij mij was dat in ieder geval meestal het geval. Al die keren dat Turdus hierover heeft liggen nadenken, is hij vergeten, omdat er niets bijzonders aan was. Maar die ene keer dat zijn vader daarna daadwerkelijk overleed, die heeft hij natuurlijk heel levendig onthouden. Geen wonder... Maar het gevolg is dat het achteraf net lijkt of hij precies voorafgaand aan die hartaanval dergelijke gedachten had. Terwijl dat in werkelijkheid niet zo was, omdat hij heel regelmatig diezelfde gedachte had. De tweede verklaring is dat Turdus wel degelijk signalen heeft opgepikt dat het niet zo heel goed ging met zijn vader. Een achteruitgaand hart leidt in veel gevallen al weken tot maanden eerder tot merkbare verschijnselen. Als je die signalen oppikt, maar niet doorhebt dat je signalen oppikt, komt dat over als een spontaan gevoel, een spontane gedachte. Dat is niet zo, maar dat weet je dus niet: het voelt aan als een spontaan oppikken van een feit. Vergelijkbaar met het spontaan aanvoelen van de sfeer in een kamer waar je net binnenkomt. Ook dat doe je aan de hand van concrete signalen, zonder dat je doorhebt dat je signalen hebt opgepikt, zodat het lijkt alsof je de sfeer "zomaar" aanvoelt. Naast deze twee mogelijke verklaringen is er het feit dat niemand weet in hoeverre Turdus' herinnering overeenstemt met de werkelijke gang van zaken. Het kan best een herinnering zijn die pas een jaar later is ontstaan, maar die nu niet meer kan worden onderscheiden van een echte herinnering aan het moment zelf. Kortom, hoewel er theoretisch natuurlijk van alles en nog wat mogelijk zou kunnen zijn, zie ik geen redenen om daar maar vast van uit te gaan. Daarvoor zijn er teveel andere mogelijkheden, die ik niet onder het tapijt wil moffelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op de vraag--Wie kan mij verklaren waarom ik mijn vaders dood aan heb voelen komen?
Is mijn antwoord--------Sterven is vaak een proces waar veel zaken aan vooraf gaan.
Een van die dingen heb je onbewust opgepikt.--------
Lijkt me een totaal correct antwoord!
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat gedeelte wel. Maar daarna ga je naadloos over op de theorie dat er iets bijzonders zou gebeuren op het moment tussen wakker zijn en slapen. Volgens jou pik je de signalen juist op dat moment op - en dat is waar ik in mijn reactie op inging. Tot slot ga je zelfs nog een stap verder, en heb je het over visioenen. Je noemt dat een gave. Ook daar ga ik in mijn reactie op in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Cryo.
Mogelijk gaan ze ook mijn reactie verwijderen, dus plaats ik het ook even hier, mogelijk kunnen ze hier ook meelezen, maar wilde je antwoord geven op je reactie.-----------------Cryofiel
Groeten Ed Wat me hier weer erg stoort, dat we volgens de richtlijnen moeten antwoorden/ reageren, er staat duidelijk-----GoeieVraag is geen forum. Hou je vraag en antwoord dus bij feiten. Laat je mening erbuiten en ga geen discussies aan.-------Dus zijn wij regelmatig in overtreding.
Zolang GV bestaat heb ik vaak de allermeeste reactie onder mijn antwoorden staan, vaak tot over de 100, wel dat kan niet meer, dus Cryo. trek me niet meer de discussie in, dan heb ik niet de ergernis niet van het verwijderen van mijn antwoorden en reacties.
Deze categorie spiritualiteit kan niet werken volgens de richtlijnen, want er wordt heel vaak juist om een mening gevraagd, of je moet je mening geven om het uit te leggen wat je bedoelt.
Bijna alle antwoorden in deze categorie, bestaan juist uit meningen, omdat er geen antwoorden voor bestaan.
Dus juist als je je best doet, het niveau hoog te houden van GV, ga je in de fout.
Heb ook geen idee, in hoever je hier bij de reacties wel je mening kan geven, weet jij dat?
Mijn nu verplaatste antwoord naar de reacties. lijkt me een volkomen terecht antwoord, volgens de richtlijnen, maar wordt nu blijkbaar gebruikt om dan maar alles te verwijderen, dan ben je ook van al die reacties af, die een grensgeval zijn.------------------------------
Groeten Ed
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryo. met je hele reactie ergens hierboven die begint met--------Ed, ik zie geen redenen om aan te nemen dat dit iets is dat Turdus heeft opgepikt tussen wakker zijn en slapen.--------------ben ik het helemaal met je eens, zoals ik het vaak met je eens bent.
Ons grote verschil is het feit, dat jij altijd uit gaat van alle mogelijkheden verklaringen, die ik niet opnoem.
En ik ga uit van mijn ervaringen en hoef die van jou niet op te noemen .
Dat betekent niet van zelfsprekend, dat ik jouw mogelijke verklaringen niet/ nooit oversla, ook al schrijf ik hier niet over.
Cryofiel
10 jaar geleden
De vraag is welk beeld je uitdraagt door maar de helft van de feiten te noemen. Door zorgvuldig te kiezen welke feiten je wel noemt en welke je weglaat, kun je je verhaal een heel andere lading geven. Daarom kies ik er liever voor om niets weg te laten, en alles te noemen. Op die manier kan de lezer zelf de keuze maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij laat ons *alle* mogelijkheden zien? kom op zeg, wel met beide voetjes op de aarde blijven hoor.
Cryofiel
10 jaar geleden
Oké, je hebt gelijk... niet allemaal. Maar, geef toe, wel meer dan slechts eentje. En verder sta ik natuurlijk open voor meer mogelijkheden. Dus kom maar op... ;-)
niko
10 jaar geleden
ik kan mij herinneren dat ik als kind ook nadacht over het eventueel doodgaan van een of beide ouders.dat schijnt dus normaal te zijn.dat een of beide ouders daarna doodgaan, op korte of langere termijn, is ook de normaalste zaak van de wereld.
het erover denken dat zoiets kan gebeuren is niet hetzelfde als "het voelen aankomen".
wat u is overkomen is waarschijnlijk toeval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gaan we weer, inderdaad moeilijk om er geen discussie van te maken.
Toch wil ik ten eerste nog even duidelijk maken: Ja, ik fantaseerde wel eens over hoe het zou zijn b.v. een weeskind te zijn, veel kinderboeken gaan hier over en ik las veel, maar zo concreet één van je ouders 'elimineren' is toch even wat anders. Als ik dit regelematig dacht dan was ik er nooit zo van geschrokken. Ten tweede: het zou inderdaad fijn zijn als iedereen gewoon zijn visie mag meededelen. Natuurlijk mag daar kritiek op gegeven worden maar het gaat hier over persoonlijke 'waarheden'. Als Ed denk dat je signalen oppikt via een zesde zintuig en Cryo is er van overtuigd dat dit gewoon via de normale zintuigen gebeurt is dat prima, ieder zijn visie, en precies die verschillende visies interesseren mij. Ik, als vraagsteller, accepteer jullie beider uitleg en volgens mij is dat waar het om draait.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Elkaar verwijten dat de ander maar een deel van de waarheid vermeldt, heeft geen zijn, want dat doe we allemaal als we een persoonlijke mening geven. Niemand hoeft hier ook het deel van de ander in te vullen.
Het is ook geen spelletje wie er gelijk heeft, het is het delen van kennis, niet meer en niet minder.
Het is jouw eigen informatie verstrekken richting de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ voor de vraag en voor je laatste bovengenoemde reactie, Turdus.
Uit mijn hart gegrepen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Wij kan mij verklaren waarom ik mijn vaders dood aan heb voelen komen?" Door de manier waarop de vraag gesteld wordt is de aanname of het uitgangspunt geworden dat je dit daadwerkelijk hebt gevoeld en wordt van daar uit geredeneert. Als de vraag open was gesteld, "Heb ik de dood van mijn vader aangevoeld?" dan had je andere antwoorden gekregen. Daarnaast staat in de toelichting dat je eigenlijk wil weten wat er voor theorien er zijn om dit te verklaren waarbij je ook al aangeeft dat er wel geen wetenschappelijke verklaring zal zijn. En je geeft op een antwoord zelfs aan dat dat is wat je niet wilt horen. Kortom, wat vraag je nu eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Mullog, ik geef toe dat ik niet alles even handig geformuleerd heb. Ik heb al een paar keer extra uitleg gegeven in reacties op andere antwoorden. Om niet alles nog eens te herhalen verwijs ik je naar de reacties op CaatPeters antwoord. Aldaar heb ik inderdaad op een reactie (niet antwoord) van Cryo gereageerd dat het stellen van dat deze herinnering misschien niet correct is geen antwoord gaf op mijn daadwerkelijke vraag. Dat was inderdaad wél een mogelijk antwoord geweest had ik gevraagd "heb ik de dood van mijn vader aangevoeld?". Van het niet wetenschappelijk verklaarbaar zijn van mijn ervaring ben ik terug gekomen, daar CaatPeters wél een goede verklaring had.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik sluit deze vraag zonder een beste antwoord te kiezen, iedereen heeft immers zijn eigen visie en daar kan ik niet over oordelen. Maar ik wil jullie wel allemaal heel erg bedanken voor jullie antwoorden en reacties!

Antwoorden (4)

Ik ben zelf ook heel nuchter, en ik geloof dus wel degelijk in het toeval. Maar wat ook een rol kan spelen, is dat mensen veel meer dingen opmerkingen dan waar ze zich bewust van zijn. Het kan dus heel goed dat jij en je broer onbewust iets aan je vader hebben gemerkt: misschien had hij ineens een vale gelaatskleur, ademde hij sneller dan normaal of was er iets anders waardoor jullie je - zonder het te weten - zorgen over hem maakten.
Dan is het helemaal niet gek dat je daar, wakend of in een droom, over nadenkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laat ik vooropstellen dat ik de verklaring van CaatPeeters heel plausibel vind.

Een andere verklaring zou kunnen zijn:
Tijd wordt ook wel de vierde dimensie genoemd.
Wij zijn als mensen in staat drie dimensies te zien: lengte, hoogte en breedte.
Normaliter kunnen wij de tijd niet zien.
Waarom zou het niet mogelijk zijn dat we bij bepaalde ingrijpende gebeurtenissen even de vierde dimensie kunnen zien en kunnen aanvoelen wat er zal gebeuren?
Daarvoor hoef je niet spiritueel te zijn, maar hoef je alleen een bepaalde aanleg te bezitten om gemakkelijk(er) contact te maken met deze dimensie.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van mij krijgt ieder zinnig antwoord een pluspunt, als is het maar voor het nemen van de moeite :-)
Ik vind het ook een beetje raar dat mensen minpunten geven voor antwoorden bij spiritualiteit omdat ze het er niet mee eens zijn, spiritualiteit houdt voor iedereen iets anders in en daar kun je het haast niet mee onneens zijn...
Bovendien vind ík dit een zeer interessante verklaring, ook al zeg ik niet dat ik er in geloof. Ik geloof nergens in, maar ik sluit ook niks uit. Dank je voor het opnieuw plaatsen van je antwoord.
Cryofiel
10 jaar geleden
@SimonV, je bent wel heel bang voor minnetjes als ik jouw tekst zo lees... Je zegt terecht dat je een hypothese beschrijft. Goed dat je dat inziet. Een hypothese is prima. De meeste wetenschap begint met hypotheses. Maar er is een verschil. Een wetenschappelijke hypothese is altijd falsificeerbaar. Een niet-falsificeerbare hypothese is namelijk nutteloos, want die kan nooit tot kennisvermeerdering leiden. Is jouw hypothese falsificeerbaar?
SimonV
10 jaar geleden
@Cryofiel. Ik waardeer je kritische houding. Maar dit is een spirituele rubriek waarin de vraagsteller in principe spirituele antwoorden verwacht die kennisvermeerderend kunnen zijn.
Dat bijvoorbeeld het bestaan van God niet falsificeerbaar is, is voor een spiritueel iemand niet interessant.
amigo
10 jaar geleden
We willen jullie vragen de discussie over wat er precies wel en niet zou moeten kunnen onder de noemer spiritualiteit voort te zetten in PB's naar elkaar. Deze vraag gaat hier niet over, dit is een specifieke vraag over een duidelijk omschreven gebeurtenis. We willen graag dat de reacties gaan over de vraag of de evt antwoorden hierop, niet over spiritualiteit in het algemeen.
Spiritueel gezien, zijn we tijdelijk op aarde, om dan weer terug te gaan naar waar we vandaan komen. ( overgaan).
Het leven van de mens staat, grotendeels vast in een soort van draaiboek.
Voordat iemand overlijd, is er een soort van proces gaande, dat met het overgaan( sterven) heeft te maken.
Niet zelden zien de achterblijvers soms al een dag van de voren, schimmen. vormen, licht, van dierbare overleden die de persoon komen halen ( overgaan).
Niet zelden zijn er vlak voor het sterven 'personen' waargenomen, die rond het bed aanwezig waren, of een hoek van de kamer stonden te wachten op het moment van overgaan.
Het proces van het sterven, stopt niet in ruimte van de stervende ( zieke) , maar straalt vaak zeer ver weg, vaak verder dan het huis zelf, verder dan de plaats zelf, het land.
Gevoelige mensen, kunnen vaak informatie oppikken van dit proces.
Het kan dan soms bij een ander, als een boodschap over komen in de vorm van een gedachte.
Bijna altijd gepaard met een zeer heftige emotie.
Emotie's van verdriet, maar ook van een vreemde vorm van blijdschap, boosheid enz.
Jij hebt dit opgevangen van je vader, die spoedig zal gaan sterven.
Zo is het bij jou gegaan, zo is mijn nieuwe antwoord.
Schuldgevoel is totaal niet nodig, je hebt het niet zelf veroorzaakt, het zijn processen buiten jou om, waar je geen invloed op hebt.
Je hebt het alleen mogen waarnemen.
Hopend dat dit een helder antwoord voor je kan zijn, na al die chaos van de discussie's.
Geef deze ervaring een goed plaatsje in je hart en koester het.
groeten Ed
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wederom bedankt voor je antwoord. Nu maar hopen dat je niet afgerekend wordt op het delen van jouw visie. Van mij in iedergeval een plus. Een helder antwoord is het, of ik mij er in kan vinden is een tweede, maar zoals ik al eerder heb aangegeven is het ook niet mijn bedoeling om mij te ergens van te laten overtuigen. Maar wat bedoel je eigenlijk met 'draaiboek'? Is dit vergelijkbaar met het 'voorbestemde' wat men soms in religie aanhaalt? Moet ik me daar bij voorstellen dat iemands moment van sterven al langere tijd vast staat (misschien al vanaf de geboorte of daarvoor)? Schuldgevoelens heb ik al lang niet meer hoor, al vrij snel na de gebeurtenis kon ik mezelf er van overtuigen dat de dood van mijn vader niet kwam door mijn denken, maar dat het eerder andersom was. En ja, ik koester deze ervaring zeker (vandaar misschien dat ik zo'n moeite heb met het idee dat deze herinnering later zou zijn kunnen ontstaan). Ik sluit niet uit dat het het eerder genoemde 'toeval' geweest is, maar voor mij dan wel een bijzonder toeval dat een grote indruk heeft achtergelaten. Een ervaring die, ondanks dat ik het een plek heb kunnen geven, mij nog regelmatig aan het denken zet... Die ik zelf vanuit een overwegend wetenschappelijke manier probeer te verklaren, maar die ik ook wel eens vanuit een ander oogpunt verklaard wilde zien worden.
Ik zou zelf nooit geesten of schimmen er bij halen om dit te verklaren, des te interessanter het is om te lezen dat jij dit wél doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met een 'draaiboek' bedoel ik inderdaad, dat het pad van het leven al grotendeels voor iedereen klaar ligt.
Dus ja, zeg maar 'voorbestemd'.
Voor bijna alles wat er op dit gebied gebeurt, is vrijwel altijd wel een wetenschappelijke uitleg, of gewoon een kwestie van toeval.
Ik bekijk de dingen allereerst wetenschappelijk.
Als er iets 3x gebeurd, houd ik het nog steeds op toeval
Wordt dat 10 keer, dan houd ik de mogelijkheid open voor een andere, mogelijk spirituele verklaring.
Maar na 25 x is de kans van toeval zo enorm klein geworden, dat ik wel om moet gaan en er een spirituele verklaring aan geef.
Maar ook dan blijf ik ten alle tijden open staan voor een andere, mogelijke verklaring.
Ik ben dus een realist en zeker niet zweverig, zoals men hier vaak denkt.
Wat jou is overkomen, is een bekend gebeuren bij/ voor/ na het overlijden van een dierbare.
Er bestaan meldingen van duizenden van dit soort gebeurtenissen.
Allemaal toeval?
Ach wie weet..................
Cryofiel
10 jaar geleden
Ed, je begint te zeggen dat we "spiritueel gezien" tijdelijk op aarde zijn. Maar verderop zeg je een aantal dingen die volgens jou niet alleen "spiritueel gezien" zo zijn, maar die ook werkelijk zo zouden zijn. Zoals de geesten waar je het over hebt. Zijn die geesten nu alleen spirituele metaforen, of bestaan ze echt? Nadat je het zodanig hebt beschreven dat het lijkt alsof geesten ook echt bestaan (althans, zo lees ik jouw tekst, volgens mij zie je ze niet enkel als metaforen), ga je verder met een verhaal over het "uitstralen" van een stervensproces. Dat is een leuke theorie. Als je daar nu ook had gezegd "spiritueel gezien", was duidelijk geweest hoe we dit moeten opvatten. Maar nu heb je direct daarvoor de beschrijving zo neergezet dat het overkomt als een stukje werkelijkheid. Daardoor lijkt het nu net alsof dat "uitstralen" van he stervensproces ook een stukje echte werkelijkheid is. Dus nu is niet meer duidelijk wat je bedoelt. Bestaat die "uitstraling" alleen vanuit een spiritueel gezichtspunt? Is hij er echt? Is het een theorie die nog onbevestigd is? Is het een theorie die bevestigd is, en daarmee bewezen realiteit? Onduidelijkheid alom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryo. voor jou veel onduidelijkheid, voor velen anderen volkomen duidelijk.
Zoals ik in mijn antwoord al begon met ///spiritueel gezien/// is dat duidelijk aangegeven en voor een goede lezer hoef ik dat niet steeds te herhalen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Wees je ervan bewust dat politici leren om deze verhaalconstructie expres te gebruiken. Wat ze doen is:
--  Eerst een ideaalbeeld schetsen.
--  Dan dingen uit de praktijk noemen.
--  Dan terugkeren naar het ideaalbeeld. Doordat ze praktijkdingen noemen, lijkt het net of alles wat daarna komt ook praktijkdingen zijn. Zo proberen ze hun ideaalbeeld geloofwaardiger te maken, want het gevoel van de luisteraar zegt dat het geen ideaalbeeld meer is, maar een praktijkding. Als iemand ze erop wijst, zeggen ze: "Maar ik had aan het begin toch duidelijk gemaakt dat het slechts om een ideaalbeeld ging? Je moet gewoon beter luisteren!"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je kunt ook de opbouw van een verhaal zou vastklemmen en verstikken in allerlij regeltjes, voorschriften en verwachtingen, dat er van het spontane van het verhaal zelf niets meer over blijft.
Dan is het verhaal wel correct, maar het niet meer mijn verhaal.
Het is als of men er een schoonheids foutje uit wil halen en tegelijk aan de inhoud van het verhaal voorbij gaat.
Daar zijn politici ook erg goed in en dat kom ik hier ook vaak tegen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Met regeltjes heeft dit niets te maken. Ik wilde alleen maar laten weten welke indruk jouw verhaal op anderen achter kan laten. Zie het als een stukje terugkoppeling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp je reactie Cryo, het viel mij eigenlijk ook een beetje op. Vooral de zin "Zo is het bij jou gegaan..." komt inderdaad wat over als het verkondigen van een feit. Maar we weten allemaal dat er voor de uitleg van Ed geen waterdichte (wetenschappelijke) zijn, ook Ed zelf (neem ik aan ;-) ) en dat het dus zijn persoonlijke kijk is op hoe het sterven in elkaar steekt. Het lijkt mij wat onnodig om te vallen over een wat onhandige formulering. Ed, bedankt voor de extra uitleg Nog één vraagje... uitgaand van 'draaiboek' dan zou er ook iemand dat draaiboek 'geschreven' moeten hebben. Ga jij bij jouw theorie er van uit dat er een vorm van goddelijke macht is? Zijn de schimmen en dergelijke dan door een goddelijke macht gezonden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
....geen waterdichte (wetenschappelijke) BEWIJZEN zijn...
die was uit mn text gevallen :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Turdus, dat ieder mens een soort van draaiboek heeft, is voor mij een persoonlijke uitleg voor zaken die ik zelf niet begrijp.
Ik ben tot deze conclusie gekomen, omdat ik het tijdens spirituele sessie's gewoon te veel tegen kom.
Volgens mijn beleving leven we in twee werelden te gelijk, de bekende onze eigen wereld en die van gene zijde.
Ze lopen door elkaar heen, ze zijn zelfs een geheel.
En zo af en toe, mag de mens iets van die andere wereld waarnemen, in de vorm van een bijzondere ervaring, schimmen zien, stemmen horen.
Toch is contact met gene zijde vaak erg simpel, ik kan gewoon met mijn Gids Martin spreken, iets wat hier zeer omstreden is, maar voor mij volkomen normaal, want ik doe het iedere dag.
Via deze weg, ontvang ik informatie die ik op geen enkele andere manier kan weten. ( hier ook zeer omstreden)
Dat er aan gene zijde een soort van opperwezen is of God of wat dan ook, ga ik steeds meer betwijfelen.
In die andere wereld is er alleen het ' ZIJN'
Niet door ons te begrijpen, niet te bevatten.
Cryofiel
10 jaar geleden
Niet te begrijpen, zeg je... maar dat hoeft ook niet. Wel te bewijzen, zeg je... doe dat dan eens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ed, fijn dat je jouw ervaring en inzicht wederom met ons wilde delen. +
Al die reacties lezend, ook bij andere spiritueel vragen, valt mij op en is mijn ervaring, dat het lastig blijft [onze] persoonlijke opgedane 'waarheid' te delen, zonder de 'indruk' te wekken deze te willen veralgemeniseren.
Het blijft m.i. een combi van persoonlijke ervaring, kennis en inzicht waar een persoonlijke waarheid uit gedistilleerd kan worden en met ieder die geïnteresseerd kan worden gedeeld. Meer is het niet. antwoorden op onze vragen over onsleven en over onze ervaringen liggen vaak voor onze eigen voeten [of in onszelf) maar we kijken blijkbaar liever lekker ver weg, veel interessanter om er weet ik wat voor ...
Mensen zoeken het zo ver, doen er zo moeilijk over.

Misschien een idee om opnieuw *spiritualiteit* hier op GV te definiëren, alvorens nieuwe vragen in deze categorie te plaatsen? Deze reactie heeft betrekking op bovenstaande vraag en antw / reacties. Het is een inzicht hierop die gedeeld wordt en behoeft daarom niet verwijderd te worden, toch? ;-)
Cryofiel
10 jaar geleden
Het is niet zozeer het "ver weg zoeken". Het is het combineren van het eigen gevoel met andere inzichten. Andere inzichten die je natuurlijk kunt negeren, die je zelfs kunt ontkennen - maar daar kom je natuurlijk niet verder mee. Zelfs al voelt het nog zo fijn om alleen maar naar binnen te kijken, feit blijft dat je daarmee vooral veel dingen *niet* ziet. Dit is onafhankelijk van de dingen die je op die manier *wel* ziet. Verder is er geen "persoonlijke waarheid". Er is maar één waarheid. Er zijn wel heel veel persoonlijke visies op die ene waarheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over die persoonlijke waarheid hebben we al vele discussies gehad en blijkbaar niet meer door jou gekend. Elk mens heeft een persoonlijke waarheid hetzij wijsheid om zich in dit leven te kunnen handhaven, staande te houden, zeg maar.
Zo ook jij.

Laat gedeelde info tot je komen en leg daar niet jouw waarheid en interpretatie overheen. Dat zegt alleen meer veel meer over jezelf, hoe jij erin staat.
Je kunt er je voordeel mee doen of er voor kiezen er niets mee te doen. Meer is het niet. Al merk ik aan je reacties dat je dit moeilijk kunt accepteren. Vertrouwen hebben in eigen ervaren en 'loslaten' van theorieën is ook niet gemakkelijk. Het eigen ervaren leert het ons.
Cryofiel
10 jaar geleden
Wat jij "persoonlijke waarheid" noemt is een "persoonlijke visie". Ik heb wel degelijk mijn eigen ervaring. Bijvoorbeeld de ervaring dat de eigen ervaring zo onbetrouwbaar is dat je méér nodig hebt om tot een beter begrip te komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is dan erg jammer, Cryofiel.
Cryofiel
10 jaar geleden
Wat is jammer?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je buiten de besproken ervaring meer nodig hebt om 'tot een beter begrip te komen'.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat is inderdaad jammer. Maar ik heb ervaren dat het wel een feit is. Wij hebben de feiten maar te accepteren, hoe jammer we dat ook mogen vinden.
God spreekt soms tot mensen via dromen. Dit kunnen zowel ongelovigen als gelovige mensen zijn. Vaak komen boodschappen tot ons via symbolen in ons onderbewustzijn maar soms is er ook sprake van een reële droom waarvan de betekenis heel helder is.

Er is een strijd in de hemelse gewesten gaande en nood en ellende komt van het kwaad. Vanuit het bovennatuurlijke kan een droom of een symbool onze geest bereiken. Een droom kan een hulpmiddel van God zijn om ons te waarschuwen.
In de slaap zijn we namelijk ontvankelijker in onze geest.
( het is goed om dan te gaan bidden )

Het schuldgevoel moet je van je afzetten, want jij gaat niet over leven of dood.
Waarschijnlijk heb je wel in je onderbewustzijn signalen gevoeld dat er iets
vervelends stond te gebeuren..

Veel sterkte en wijsheid in jullie familie.