Zijn de resultaten van Trance healing wetenschappelijk te bewijzen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De resultaten zijn de resultaten, en worden door de gene ervaren die deze resultaten ervaart. Wat (wie) moet er dan bewezen worden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@welkom38 Zo dacht ik er ook over, maar niet iedereen kan dat 'zomaar' aanvaarden.
Ze hebben wellicht een Trance healing vandoen om overtuigd te raken?
En dan nog zullen er zijn die zich vragen blijven stellen
hoe anders kan GV blijven bestaan ;-)
Cryofiel
10 jaar geleden
Verkeerde redenatie. Het afwijzen van de theoretische *oorzaak* van de verbetering betekent beslist NIET dat de verbetering zelf wordt afgewezen. Het betekent slechts dat er andere oorzaken zijn voor de verbetering; oorzaken die veel meer voor de hand liggen dan de niet-falsificeerbare theorie van de gelovers in trance healing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@welkom38 Waar dat positieve effect dan vandaan komt. Zoals je dat in de regel met alles doet wat goed werkt. Je gaat kijken waarom het goed werkt en wat er nou precies is wat zo goed werkt. Claim:
"Ik poets elke avond mijn tanden, de volgende morgen komt elke keer de zon op." Conclusie: door mijn tanden te poetsen zorg ik er voor dat de zon op komt, mijn tandenpoetserij is daarom van enorm belang. Het eerste wat je zal gaan doen is gaan kijken wat er nou gebeurd als jullie mij vast binden zodat ik mijn tanden niet kan poetsen. Net zoals dat niemand in eerste instantie aanvaard dat tandenpoetsen met zonsopkomst te maken heeft, zo gaan sceptici er ook niet zomaar vanuit dat paranormaliteit bestaat en zal een claim dus niet zomaar aanvaard worden. Ook niet als er een positief effect blijkt te zijn. Er zal dan gekeken worden wat exact dat positieve effect veroorzaakt. Vaak blijkt dat placebo of de positieve aandacht te zijn. https://www.youtube.com/watch?v=XHkHB1i0Ss0
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
MrTomaat, helemaal met je eens, de intentie iemand te gaan helpen, kan al een positief resultaat hebben, zo simpel kan een uitleg ook zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Mr Tomaat, Moraal van het verhaal is dus: Gewoon met positieve/constructieve aandacht en/of met ongelooflijk veel Vertrouwen Genieten van hetgeen zich voordoet en het welgekomen placebo effect activeert zichzelf!?! Ik ben vanuit herhaalde ervaring sterk geneigd om daar héél véél Geloof aan te hechten ;-) Anyway, Have Fun Anyway!
Cryofiel
10 jaar geleden
Vanzelfsprekend. Het placebo-effect is niet voor niets erkend en geaccepteerd! Maar laten we wel oprecht blijven, naar onszelf en naar anderen, en accepteren dat de positieve effecten door het placebo-effect worden veroorzaakt. Dat voorkomt dat we tijd en moeite gaan besteden aan iets dat niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
*Uitgaande van het placebo-effect, denk ik zelf, dat er iets in iedere mens is, dat een zelfgenezingsproces op gang kan zetten, waardoor er klachten verbeteren/ verdwijnen.
Het geven van goedbedoelde aandacht aan iemand b.v. werkt ook ( vaak )
Het ruiken van bepaalde geuren.
Het zien van bepaalde kleuren/ afbeeldingen/ foto's.
Het luisteren naar iemand met problemen, kan ook helpen.
Het verwoorden op papier van persoonlijke klachten, kan helpen.
Bij het staan in de vortex, krijgt deze persoon, alle aandacht die er is, ze hoeft het alleen te accepteren geholpen te worden.
Er zijn dus veel momenten die het zelfgenezingsproces kunnen 'triggeren'
Spiritueel gezien valt niet alles hier onder, maar wel het meeste.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel Ik ben er van overtuigd dat we enkel kunnen denken aan hetgeen wel degelijk bestaat (al dan niet in illusionaire micro- of macro-toestand) dus is het mijns inziens onmogelijk om tijd en moeite te besteden aan iets wat niet bestaat. Het is niet omdat we van iets geen weet hebben of omdat we iets niet kunnen bevatten dat het daardoor ook niet bestaat. Als zelfs maar één iemand op deze aardbol aan een bepaald iets kan denken dan volstaat dat voor mij om aan te nemen dat er zich 'ergens' micro- of macro manifestatie bevindt die impulsen doorseint ter activatie van een gedachte. In die context creëren wij mijns inziens dus niets (noch met onze gedachten, woorden of daden) maar re-activeren wij in een andere dimensie enkel datgene wat in essentie reeds bestaat. Aan jou de keuze om hiervoor open te staan of niet. Fijn weekend nog!
Cryofiel
10 jaar geleden
Leuk. Het zou zo kunnen zijn. Ik zie echter niet in waarom we ervan zouden moeten uitgaan dat het ook echt zo is. Het tegendeel van jouw denkbeelden zou namelijk ook waar kunnen zijn. Door dit te denken, heb ik een tweede denkbeeld gecreëerd. Daardoor hebben we nu twee denkbeelden: jouw denkbeeld, en het tegendeel van jouw denkbeeld. Ik zie niet in hoe we een voorkeur zouden kunnen hebben voor één van deze twee denkbeelden. Als je het ene denkbeeld accepteert, wijs je het andere af. Omdat beide denkbeelden even waarschijnlijk zijn, is er geen reden om één van beide denkbeelden af te wijzen. Als je geen van beide denkbeelden kunt afwijzen, kun je dus ook geen van beide denkbeelden accepteren.

Het beste antwoord

De *resultaten* zijn te bewijzen. Iedereen kan immers de aan- of afwezigheid van die resultaten zien.

De *oorzaak* van die resultaten is een andere vraag. ALS de oorzaak inderdaad in trance healing zou liggen, dan zou dat te bewijzen moeten zijn. Bij mijn weten is dat echter nog niet gebeurd.

Dus ALS trance healing werkt, dan is dat te bewijzen. Of de resultaten worden veroorzaakt door een spirituele "energie", is een andere vraag.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij een van de grootste valkuilen in bewijsvoering, bewijs vinden van positieve effecten en dat toeschrijven aan de geclaimde methode, zonder na te gaan of de methode wel het effect veroorzaakt heeft. Een leuk stukje (let op, ook wetenschappers vallen hier soms voor). https://www.youtube.com/watch?v=XHkHB1i0Ss0
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
MrTomaat Ja zeker een leuk stukje, goed dat dit ook bestaat, blijven de beentjes op de grond. er is al veel te veel zweverig gedoe.
Cryofiel
10 jaar geleden
MrTomaat, daarom schrijf ik ook: ALS je positieve effecten vindt, weet je weliswaar DAT die effecten er zijn, maar ken je de *oorzaak* ervan nog niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het was ook geen commentaar.
Cryofiel
10 jaar geleden
Aha, dank, ik begrijp nu hoe je je eerste reactie had bedoeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier ook een aardige 'kijk' op wetenschap, als aanvulling op de toevoeging van Mr Tomaat, om ook een andere kant te belichten: http://www.earth-matters.nl/13/8046/grenswetenschap/rupert-sheldrake-at-eu-2013-enquotscience-set-freeenquot
Cryofiel
10 jaar geleden
Rupert Sheldrake is een oude bekende. Van de morfologische velden, die later ineens morfogenetische velden gingen heten, om aan te sluiten bij de genetica die toen steeds meer in de belangstelling kwam. Hoe dan ook, van de heer Sheldrake is de laatste jaren niets nieuws meer gekomen. Mocht hij wel met iets nieuws komen dan ben ik natuurlijk geïnteresseerd - zoals altijd wanneer wie dan ook met iets nieuws komt. Maar nu blijft hij zijn oude stokpaardje berijden. Zoals het URL al zegt: grenswetenschap. De gelovers gebruiken dat woord om aan te geven dat zulke bedenksels aan de grens van de wetenschap plaatsvinden, en zo de grenzen verleggen. In werkelijkheid vindt dit plaats ver buiten de grens van wat we nog wetenschap mogen noemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien is hier het woord 'grensverleggend' beter van toepassing met meer totaal besef.
Ach, het is maar een woord...
Cryofiel
10 jaar geleden
Nee, het is juist niet grensverleggend. Tot nu toe heeft Sheldrake geen daadwerkelijke relatie kunnen aantonen tussen zijn ideeën en de realiteit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar wat is nu het belangrijkste voor elk van jullie? Dat je enkel geloof of vertrouwen aan iets hecht wanneer het zogenaamd wetenschappelijk bewezen is
of
dat je voor jezelf als welgekomen ervaart wat je ervaart ten gevolge van een constructieve ingesteldheid? Voor mij is de herhaling van een constructief effect ten gevolge van een constructieve ingesteldheid ruimschoots voldoende bewijsmateriaal op zich.
Ik hoef daar geen gediplomeerde wetenschappersbewijzen van te krijgen, ik vertrouw voldoende op mezelf en mijn eigen ervaringen in het nooit slapende en nooit falende oorzaak-gevolg circuit. Maar goed, het staat élk van ons vrij om hiermee om te gaan zoals we zelf willen. So Anyway,
Have Fun Anyway!
Cryofiel
10 jaar geleden
Zo te lezen is het voor jou of het ene, of het andere. Ik zeg: beide kunnen samengaan. We kunnen de positieve effecten in vertrouwen aanvaarden en accepteren, en tegelijk erkennen dat het puur een placebo-effect is. Zo maken we prima gebruik van de positieve effecten zonder elkaar voor de gek te houden. Het bewijs waar je om vraagt, is er dus al lang. Dat kun je zien aan de herhaalde werkzaamheid. Ook de verklaring is er al lang: gewoon het placebo-effect, in dit geval voornamelijk werkend via de psychologische weg. Kortom, de tegenstelling die jij meent te zien, is er helemaal niet. Er is harmonie tussen beide kanten. Als we ons op slechts één kant concentreren doen we die harmonie teniet. Laten we dat niet doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou ik zie geen harmonie.
Bij de aanvang van je discussie, ga je er al van uit dat alle resultaten, gebaseerd zijn op het placebo/effect.
Jouw harmonie is dus sterk eenzijdig.
Laat je elders nog een mogelijkheid open , voor een andere mogelijke uitleg, hier neem je een totaal andere stelling in.
Ik laat die andere mogelijkheid wel open, zonder het direct te plaatsen onder spirituele zaken.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat IS toch harmonie? Het geloof in de heilzame werking, en de wetenschap dat dit geloof zowel voortkomt uit het placebo-effect als veroorzaker is van het placebo-effect. De heilzame effecten van het placebo-effect gaan prima samen met de kennis over de werkzaamheid ervan. Ook als je niet meer in Sinterklaas gelooft kun je blij zijn met zijn komst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@GerdaMaria Stap jij in een vliegtuig als de ontwerper gelooft dat het misschien wel eens zou kunnen vliegen en dat de kans aanwezig is dat je je bestemming bereikt. Maar als dat niet mocht lukken dat het dan of de schuld van de constructeur is of dat het aan jou ligt omdat je je niet aan de de voorschriften hebt gehouden? Dat doe je denk ik niet. Maar je hebt wel het volste geloof in een TH, waarbij nergens gesproken wordt over het eerst stellen van de diagnose, geen enkele garantie wordt gegeven over resultaat en waarbij prijzen van € 15 tot € 90 per uur worden gerekend. Toppunt van gezelligheid, het aanbod van HHC (Haagse Healing Centrum) om iemand eens een healing cadeau te doen, alsof het een boekenbon is. Als je daar allemaal in mee wil gaan zal ik je mijn bankrekeningnummer doorgeven. Dan doe ik wel wat healings op afstand (ook een mogelijkheid die geboden wordt).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@mullog, Ik stel me dat soort vragen niet vooraleer ik in een vliegtuig, trein, bus of eender welk ander openbaar vervoermiddel stap.
Ik vertrouw op mijn intuïtie en tot op heden ben ik altijd veilig aangekomen waar ik wilde aankomen. Verder geef ik geen geld uit aan TH omdat ik vertrouwen heb in de zelfhelende krachten van mijn eigen Liefdevolle en/of Constructieve intenties.
Maar als mensen in de helende werking TH geloven dan zal het voor hen helend werken omdat ze zelf de aanzet daartoe gegeven hebben via hun zelfhelende geloofsovertuging. Indien mensen geen gewenste resultaten behalen met TH of eender welk andere externe hulp dan is dat louter een gevolg van hun bewuste of onbewuste twijfel en/of gebrek aan vertrouwen. Dus...
indien eender wat misloopt in mezelf of in mijn leefwereld dan ben ik daar zelf verantwoordelijk voor en niemand anders. En ook al zou dit alles een illusie zijn dan ervaar ik binnen die illusie deze oorzaak-gevolg fenomenen toch als levensecht. Eenieder mag hier een totaal andere mening over hebben maar zo functioneer ik alleszins en zo hou ik mezelf via oprechte Liefdevolle intenties Gelukkig & Gezond. Deze denkpiste en mijn daaraan verbonden levenswijze heeft mij al veel meer levensvreugde en efficiënte oplossingen opgeleverd dan ik ooit had durven hopen dus ik blijf ze trouw zolang ze deze effecten blijven teweeg brengen ;-) Liefs en fijn weekend nog!
Cryofiel
10 jaar geleden
GerdaMaria, je schrijft:
"Maar als mensen in de helende werking TH geloven dan zal het voor hen helend werken omdat ze zelf de aanzet daartoe gegeven hebben via hun zelfhelende geloofsovertuging." Helemaal goed! Het is de mens zelf die zichzelf geneest. TH is niet relevant, dat doet niets, het is puur het geloof erin dat voor de genezing zorgt. Daarna schrijf je echter:
"Indien mensen geen gewenste resultaten behalen met TH of eender welk andere externe hulp dan is dat louter een gevolg van hun bewuste of onbewuste twijfel en/of gebrek aan vertrouwen." Dat is een uitermate onrechtvaardige en zelfs gevaarlijke gedachtengang. Voor je het weet mondt dit uit in gedachten als "Goh, heb je je enkel gebroken toen je van dat dak viel? Stomkop, je had gewoon positief moeten denken, dan was er niets gebeurd!" Of: "Heb je nou nog steeds je haren niet terug na die chemotherapie van afgelopen dinsdag? Tjee, wat ben jij voor een slappeling?" Ik hoop dat je inziet dat dit soort excessen, dat noodzakelijkerwijs uit jouw redenatie volgt, onwaar zijn, schadelijk zijn, en dus gevaarlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@GerdaMaria natuurlijk vraag je je dat niet af als je in een vliegtuig stapt. Dat doet niemand meer. Dat heeft niks met intuitie te maken maar het vertrouwen dat je hebt dat anderen alles controleren of gecontroleerd hebben. Je schrijft ook "Indien mensen geen gewenste resultaten behalen met TH of eender welk andere externe hulp dan is dat louter een gevolg van hun bewuste of onbewuste twijfel en/of gebrek aan vertrouwen.". Je doet precies als al die charlatans die dit soort illusies verkopen. Namelijk de schuld bij de afnemer leggen als het niet werkt. Maar ik bewonder je positivisme, je optimistische kijk op de wereld en je filosofie waarin alles met liefde berijkt kan worden. Hou dat vol zou ik zo zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt.

Andere antwoorden (1)

Nee dat is niet wetenschappelijk te bewijzen. Als eerste moet je dan het bestaan van de spirituele wereld bewijzen, wat nog nooit op wetenschappelijke basis gedaan is. Dan moet je daarna bewijzen dat een medium daar energie aan kan onttrekken. En dan moet je daarna ook nog eens bewijzen dat het medium het genezingsproces van het slachtoffer op gang heeft gebracht.

Allemaal onmogelijk.

Toegevoegd na 2 uur:
Brons is toegevoegd om een beschrijving van het fenomeen te geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Hmm, meestal ben ik het grondig met je eens, maar in dit geval niet. Laat ik een analogie geven: in de middeleeuwen was de vernietigende kracht van de bliksem te bewijzen. Gewoon door geduld te hebben en voldoende waarnemingen te doen. De *oorzaak* van die vernietigende kracht (elektriciteit, ladingsscheiding, doorslagspanning, ionisatiekanaal enzovoort) was totaal onbekend, maar het *effect* was te bewijzen. Volgens mij geldt hetzelfde voor trance healing. De veronderstelde *oorzaak* (spirituele wereld, medium, "energie" enzovoort) mag onbekend blijven, desondanks zou je het *effect* (genezing) kunnen bewijzen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Let op wat er staat Cryofiel. Hoe wil je bewijzen dat een medium het genezingsproces op gang heeft gebracht en dat niet door een andere oorzaak is gestart?
Cryofiel
10 jaar geleden
Geen zorgen, volgens mij kan ik nog steeds lezen...     ;-) Hier zijn meerdere methoden voor. Bijvoorbeeld het inhuren van een acteur die net doet alsof hij een "healer" is. Of het testen van enkel echte mediums, die dan echter niet mogen weten wat er mis is met de patiënt. Het komt erop neer dat je een gemeende behandeling door een medium vergelijkt met een placebo-behandeling. Als een medium significant beter scoort dan de placebo-behandeling, weet je dat het medium iets toevoegt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie nog wel de nodige problemen. Ten eerste wordt er energie onttrokken aan de spirituele wereld. Dat betekent dat er of extra energie ons universum in komt (wat strijdig is met de wet van behoud van energie) of dat deze energie als in enigerlei vorm in ons universum bestaat en interacties aan gaat met andere vormen van energie. Maar dat is nog niet geconstateerd (voorzover ik weet). Volgens mij is het met deze wijze van genezen niet mogelijk dubbelblind experimenten te doen omdat het niet gaat over het slikken van pilletjes maar uit het beinvloeden van het slachtoffer. Ik heb een link toegevoegd aan mijn antwoord waarin de volgende zin staat: "De behandelingen duren ca 1,5 uur waarbij de daadwerkelijke Healing ca. 20 tot 25 minuten duurt". Er vind geen diagnose plaats en er wordt geen genezing gegarandeerd. Men heeft het over "In de derde Healing worden energie, balans en Healing samengebracht waardoor de ontvanger zal ervaren dat klachten verdwijnen of verzacht worden.". Dat maakt het resultaat van een healing uitermate moeiliujk meetbaar. Placebo behandeling levert geen meetbaar resultaat want misschien is het wel een hele overtuigende acteur met een hele gevoelige patient. Ik blijf bij mijn conclusie dat het wetenschappelijk niet bewezen kan worden tot iemand aantoont dat het wel bewezen kan worden. En eerlijk gezegd zie ik dat de komende eeuwen nog niet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ten eerste wordt er energie onttrokken aan de spirituele wereld. Waar staat dat? Misschien wordt dat beweert, maar dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn. Volgens mij is een trance/hypnose een natuurlijk verschijnsel, dat mensen die het uitoefenen het spiritueel noemen maakt het niet per se zo. misschien is het wel een hele overtuigende acteur met een hele gevoelige patient. uhhh, herhalen met veel acteur, patienten en mediums, dat is toch wel het eerste wat je doet met wetenschappelijk onderzoek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mullog Heb je bron gelezen, waarvoor dank.
Maar stel je voor, dat de uitleg in die bron totaal niet klopt met de werkelijkheid en er een hele andere uitleg voor bestaat, die niet spiritueel, maar mogelijk wetenschappelijk te verklaren is.
Kijk er zijn telkens weer terugkerende resultaten. deze kan je weer verdelen in zeg maar 5 groepen.
Binnen die groepen, lijken de resultaten sprekend op elkaar, zonder dat de personen van elkaar weten wat er zou kunnen gebeuren.
Dan gaat het fenomeen suggestie en placebo effect niet meer op.
Althans lijkt het vrijwel niet aan dit toe te schrijven.
Dan hebben we dus, bij b.v. 100 personen, resultaten, die gegroepeerd, erg veel op elkaar lijken.
Dan is het toch niet onmogelijk, hier een wetenschappelijke verklaring voor te vinden?
Mogelijk ligt de oplossing in een totaal andere hoek, dan wij denken. Stel ik trap jou op je voet en direct is je kiespijn over, dat zegt natuurlijk niets.
Maar doe ik dat met 5 personen en bij 5 personen is de kiespijn weg, dan is het al vreemd, maar nog steeds wel te verklaren.
Maar nu doe ik het bij 100 personen en na een trap op hun voet, is bij 97 personen de kiespijn verdwenen.
Dan wordt het wel heel lastig, zonder een wetenschappelijk bewijs,het naar het fabeltjes land te verwijzen.
Cryofiel
10 jaar geleden
mullog, ik denk net als jij dat niet bewezen kan worden dat trance healing tot resultaten leidt die aan iets spiritueels / paranormaals zijn toe te schrijven. Ik blijf er echter bij dat het in principe mogelijk moet zijn te meten welk effect trance healing heeft op het welbevinden van de patiënt. Je zou de volgende drie kunnen vergelijking:
1.  Niets doen.
2.  Placebo-behandeling, bijvoorbeeld een acteur.
3.  Echte trance-healing-behandeling. Ik verwacht dat 2 en 3 dezelfde verbetering zullen geven, en dat die hoger zal zijn dan het resultaat bij 1. Op deze manier is dus te bewijzen wat het effect van trance healing is. Als 2 en 3 inderdaad hetzelfde resultaat geven, dan mogen we concluderen dat er wel degelijk verbetering optreedt, maar dat die niets te maken heeft met een spirituele / paranormale "energie" of "gids" of iets vergelijkbaars. In dat geval is bewezen dat trance healing niets toevoegt. Mocht 3 een beter resultaat geven dan 2, dan zou bewezen zijn dat trance healing wel degelijk iets toevoegt. Hoe dat dan komt weten we nog niet, maar we weten wel dat er meer aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag is "Zijn de resultaten van Trance healing wetenschappelijk te bewijzen?". Een typische beschrijving is "Een healing is het schoonmaken van je aura en het energiesysteem in je lichaam. Een healing herstelt het contact met je eigen vitaliteit – je levenskracht – door het schoonmaken van het energieveld om je heen, je aura, en je energiesysteem, je chakra’s. Een healing kan blokkades neutraliseren, veroorzaakt door bijvoorbeeld onverwerkte ervaringen. Indien in je systeem een blokkade zit, kan je energie daar niet vrij stromen. Een healing brengt je vervolgens weer meer in contact met jezelf, je eigen kern en tenslotte je eigen vrije en vitale energie.". Ik daag iedereen uit om hier objectieve wetenschap mee te bedrijven die tot een positief bewijs voor ook maar enig van dit leidt. Maar er wordt gevraagd of de resultaten wetenschappelijk te bewijzen zijn. Dat is dus ook niet het geval omdat ten eerste er geen wetenschappelijke beschrijving van het fenomeen te geven is en ten tweede, misschien nog belangrijker, ik niet zie hoe je kunt uitsluiten dat de resultaten niet op een andere wijze worden veroorzaakt. Bijvoorbeeld, het feit dat iemand een uurtje of twee in alle rust met je praat en naar je luistert of je de suggestie weet in te prenten dat je jezelf geneest of een structuur aanbiedt waardoor je je probleem weet te plaatsen en op te lossen etc... Het probleem is dus dat je bij de genezing of verbetering geen direct oorzaak -> gevolg relatie kunt leggen (zie ook het commentaar bij het antwoord van Cryofiel) @MrTomaat, ik verzin niet dat er energie wordt onttrokken aan de spirituele wereld, dat zeggen de Trance Healers. T.a.v. de acteur en gevoelige patient geef ik toe dat dat een niet zo sterke opmerking mijnerzijds is. @eddijst ik begrijp niet goed wat je wilt aantonen met je 5 groepen verhaal. Je voet voorbeeld is volgens mij niet correct. Volgens mij toon je daarmee aan dat als je iemand maar hard genoeg op zijn voet trapt dat hij dan de kiespijn even niet voelt, niet dat de kiespijn weg is. Als ik daarna dezelfde personen met een hamer op hun hoofd sla kan ik moeilijk beweren dat ik de gebroken tenen en de kiespijn genezen heb omdat de persoon niets meer voelt. @Cryofiel wat je in jou voorbeeld aantoont (als 3 beter werkt dan 2) is dat 3 beter werkt dan 2. Je hebt daarmee niet aangetoond dat 3 werkt op de wijze waarop men stelt dat het werkt, namelijk spirituele wereld, zelfheailing etc...
Cryofiel
10 jaar geleden
@mullog, ik denk dat we het in principe wel eens zijn (zoals gebruikelijk), maar dat we een net wat andere betekenis geven aan sommige woorden, of net wat andere accenten leggen. In feite is jouw laatste alinea precies wat ik wilde vertellen. Al die prietpraat over aura's, "energieën", "blokkades" enzovoort, daar is niets mee te beginnen. Pure theorie, niet falsificeerbaar en daardoor ook nooit bewijsbaar. Maar wat ik doe is de trance healing als een soort black box zien: je ziet alleen de "buitenkant", dus de effecten. Wat er "binnen in de doos" gebeurt, ofwel: HOE die effecten tot stand komen, is (nog) niet interessant. Als je op die manier kijkt, kun je zien of trance healing wel of niet beter werkt dan een goede acteur. Bij een goede acteur zullen geen "chi-stralen" enzovoort vloeien. De genezing die optreedt na een "behandeling" door een acteur, is dus toe te wijzen aan psychologische effecten en het zelfgenezend vermogen van het lichaam. Als de trance healing precies hetzelfde effect bereikt als de acteur, mogen we er dus van uitgaan dat bij trance healing precies dezelfde psychologische effecten en precies hetzelfde zelfgenezend vermogen aan het werk zijn. Er is dan geen enkele reden om aan te nemen dat er daadwerkelijk iets paranormaals aan de hand is. Als trance healing wel beter werkt dan de acteur, moeten we concluderen dat er iets anders aan het werk is, bovenop de psychologische effecten en het zelfgenezend vermogen. WAT dat "iets anders" dan is, weten we nog niet. Dat kunnen we in een vervolgonderzoek bekijken. Op dit punt is het echter nog niet van belang WAT dat "extra's" dan is. Het ging erom, de *resultaten* te bewijzen (zie de vraagstelling), niet het werkingsmechanisme te verklaren, en ook niet om één bepaald werkingsmechanisme te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mullog met dit soort onderwerpen is het erg lastig de ander duidelijk te maken wat er wordt bedoeld, ook al is de wil duidelijk aanwezig elkaar te willen begrijpen..
Kijk maar eens hoeveel tekst er nodig is naar elkaar toe.
Met mijn 5 groepen verhaal, probeerde ik uit te leggen, dat de resultaten, dingen die gebeuren en de gevolgen ervan tijdens een trance healing, zich telkens weer herhalen, waardoor ze herkenbaar worden.
En waardoor je resultaten kan indelen in hokjes
Of wel, als dit en dat gebeurd, komt dat er achteraan met dat als resultaat.
Gebeurt dit bij b.v. 20 mensen ongeveer het zelfde, dan moet er ergens een logica zijn.
Dat bedoelde ik met de trap op de voet, voorbeeld.
Als telkens weer de kiespijn weg is , na een trap op de voet, dan gaat het er niet over dat het onmogelijk is, maar dat er een herhaling is van een resultaat na een actie.
Dus moet er ergens een logica zijn.
En een logica kan je onderzoeken.
Zo kan je dit soort erg moeilijk zaken op verschillende manieren bekijken. Je kunt uitgaan van andere onderzoeken die totaal niets hebben opgeleverd, dus het bestaat niet.~( makkelijkste weg. Je kunt uitgaan van het bedenken van een uitleg zoals, suggestie, toeval, placebo effect, op iemand inpraten enz.( ben je ook zo klaar) Je kunt uitgaan van een reeks van schijnbare resultaten, die sterk op elkaar lijken en waarvan de resultaten blijvend zijn. Om je daarna af te gaan vragen, is er ergens een verklaring voor dit alles, dat we tot nog toe over het hoofd hebben gezien.
Dat is hier de eigenlijke vraag. En dat vind ik ook terug , in een deel van het antwoord- reactie van Cryofiel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel principieel zijn wij het wel eens, maar ik ben van mening dat je methode niet helemaal klopt. De hypothese waar je vanuit moet gaan (op basis van de vraag) is dat je moet kunnen aantonen dat TH werkt. Met de opzet van jou experiment wordt dat niet aangetoond. Je geeft zelf aan dat als het resultaat positief is je moet gaan onderzoeken waar dat door komt. Maar volgens mij moet je in het experiment al uitsluiten dat het door iets anders komt dan door TH en ik denk dat het onmogelijk is zo'n experiment te ontwerpen omdat TH daar te wazig voor omschreven is. @eddijst eigenlijk geldt bovenstaande opmerking ook voor jou reactie. Je kunt met deze experimenten niet aantonen dat TH de veroorzaker is. Dat kan pas als je kunt aantonen dat (ik noem maar iets) TH de aura van een persoon stabiliseert. Maar omdat het bestaan van aura nog nooit bewezen is, laat staan dat deze gemeten kan worden, is de correlatie niet aan te tonen (zie ook de opmerking van MrTomaat bij het antwoord van Cryofiel). Overigens zijn en worden dit soort fenomenen regelmatig diepgaand onderzocht en zijn op wetenschappelijke basis nog nooit aangetoond. Volgens mij bestaat die "makkelijke weg" van je niet en zullen zeker wetenschappers zich er ook niet met een Jantje van Leiden van afmaken als ze echt geinteresseerd zijn (tenzij ze Diederik Stapel heten natuurlijk ;-) )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mullog, allereerst een compliment, hoe je met deze discussie omgaat.
dat geldt ook voor Cryofiel, die niet direct, maar via een omweg met me praat.
Fijn dat er geen strijd is, wie er nu wel of geen gelijk heeft.
Nu over je laatste reactie.
je schrijft........
. Maar volgens mij moet je in het experiment al uitsluiten dat het door iets anders komt dan door TH en ik denk dat het onmogelijk is zo’n experiment te ontwerpen omdat TH daar te wazig voor omschreven is. ...........
Maar als je daar vanuit gaat, ben je dus weer terug bij af, ondanks dat het wetenschappelijk gezien correct is.
Een ander punt is, dat je uitgaat van een bron die TH omschrijft.
Mooi als je er niets van af weet, dan heb je wat.
Maar dat gezeur over aura healing of stabilisatie en dat soort zaken, moet ik ook niets van hebben.
Ik ben en wil totaal niet zweverig zijn. Ik wil zelfs afstand nemen van deze hele uitleg, met als doel een verklaring te vinden voor de resultaten.
Resultaten die medisch gezien niet kunnen.
Ik heb het dus niet over suggestie, placebo effect en dat soort zaken.
Ik heb het over resultaten waar je niet om heen kan.
Ik zoek dus naar een mogelijke wetenschappelijke verklaring en geef ook aan, dat we de echte verklaring er voor, mogelijk nog eens niet weten.
Het enigste wat houvast biedt, zijn de resultaten, dat is mijn vertrekpunt.
Bij jou is dat het eindpunt.
Hier scheiden dus onze wegen, terwijl Cryofiel, nog een andere mogelijkheid openhoud.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@eddijst, dank voor het compliment. Standpunten zijn duidelijk, verdere discussie gaat geen nieuwe inzichten opleveren. Groet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fijne dag.
Cryofiel
10 jaar geleden
Heren, tot een volgende keer. C+ voor mullog. Ik zie net dat iemand een min heeft gegeven, en die is onterecht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen min van mij.