Weet iemand wat het morfologisch veld is.

Mij is een keer verteld dat het morfologisch veld iets is wat alleen sommige paranormaal begaafde mensen kunnen zien. Maar ik weet niet precies wat het is, en ik kan er niks over vinden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (3)

Morfologie is een methode voor creatief denken op geordende wijze. Het is een denken als een ieder met gezond mensenverstand echter wezenlijk zorgvuldiger en methodisch bewuster.
Morfologie betekent in de eigenlijke zin van het woord de leer (logos) van de vormen en gestalten (morphé). Gestalten zijn echter nooit af, afgesloten of geïsoleerd. Ze zijn bewegelijk, komen op en vergaan. Kortom ze zijn in ontwikkeling.
http://www.morfologischdenken.nl/

Het woord 'morfisch' is afgeleid van het griekse woord 'morfè', wat 'vorm' betekent. De celbioloog Rupert Sheldrake gebruikt dit woord bij zijn theorie over de 'vormende velden', die hij de 'morfische velden' noemt. Datgene wat hij verantwoordelijk houdt voor de overbrenging van de inhoud van deze velden duidt hij aan met de naam 'morfische resonantie'. Wat zijn nu eigenlijk deze 'morfische velden' waarover dit artikel gaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt vanuit gegaan dat elk levend 'iets', een 'morfisch veld' bezit. Zo is er voor elke willekeurige levensvorm een bijbehorend morfisch veld aanwezig in de kosmos. Dit veld wacht als het ware op de kans zich te verbinden met een nieuw leven op het moment dat dit geschapen zal worden. Vanaf dat moment is het morfische veld verantwoordelijk voor de groei, regulering en het onderhoud van dit leven. Als na de dood van het lichaam er geen sprake meer is van een functioneel organisme, draagt het morfische veld zorg voor de afbraak en distributie van de stoffen waarmee dit lichaam werd opgebouwd. Pas hierna wordt het vormgevende morfische veld van zijn taak ontheven, en is het gereed om, mogelijk met nieuwe kennis bijgevuld, zich aan een volgend nieuw op te zetten leven te hechten. Het lijkt wel alsof de 'tape' van het morfische veld de nieuw opgedane kennis dan voegt bij de wetenschap welke zij reeds in haar bezit heeft, om deze voor een volgende levensvorm in combinatie te kunnen toepassen.

De rest van de uitleg kun je op onderstaande link lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zijn jan-boeren-fluitjes uitgelegd, is het de omgeving, hoe de wind waait... Het de stroom is... Dat is het morfogenetische veld...

Laat ik het zo zeggen, als de wind uit het zuiden komt, kun je het simpelste naar het noorden, je vaart dan voor de wind... Dus dan is het morfogenetische veld een tendens die je het best naar het noorden voert...

Zo is een cryptogram van Jan Meulendijks in de zaterdag-editie van de Vokkskrant moeilijker op te lossen in de zaterdagmorgen dan op de zondagavond... 36 uur later... Waarom is dat zo? Omdat de stroom van het cryptogram meer tot oplossen gericht is...

Ik weet het, dit is geen wetenschappelijk verhaal, maar een vingerwijzing op zijn jan-boeren-fluitjes en don´t byte my finger, look where I am pointing at...