Als je één kaart van overlijden stuurt aan je eigen kerk is die dan alleen voor de kerkenraad of voor alle leden bedoeld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
1.2K

Het beste antwoord

Dat hangt o.a. af van de adressering. In veel kerken wordt tegenwoordig veel via de e-mail gedaan, zo kan iemand ervoor kiezen een overlijdensbericht via e-mail aan de gehele gemeente te sturen. Ook mensen die je dan geen fysieke kaart hebt gestuurd, kunnen zo kennis nemen van een overlijden zodat ze ook mee kunnen leven door bijvoorbeeld naar de rouwdienst te komen. Wanneer je dit wilt, kun je de kaart sturen aan de kerkenraad, of alleen aan de Scriba, en dit erbij vermelden.

Als je dit niet wilt, adresseer de kaart dan aan "De kerkenraad van ... ". Wel is het zo dat het overlijden van een gemeentelid altijd afgekondigd zal worden in de zondagse eredienst en dat er ook een bericht van in het kerkblad zal verschijnen. Gemeenteleden moeten wel op de hoogte (kunnen) zijn van het overlijden van één van hen. Maar de kaart en bijvoorbeeld de tekst van de kaart, daar zul je zelf over aan moeten/kunnen geven wat je daarmee wilt. Wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van e-mail en je wilt wel dat de inhoud van de kaart ook voor de hele gemeente toegankelijk is, zou je kunnen vragen of de tekst van de kaart integraal in het kerkblad kan verschijnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij onze kerk is het de gewoonte dat je de predikant een kaart stuurt en dat je de kerkenraad een kaart stuurt en dat dan de eerst volgende zondag bekend wordt gemaakt vanaf de kansel dat gemeentelid .......... in de achterliggende week is overleden, vaak volgt dan het voorlezen van de rouwkaart zodat de gemeente op de hoogte is van begrafenistijd en condolatietijden.
Maar ieder kerkgenootschap heeft daar zo zijn eigen regels voor.
Je kunt altijd de betreffende kerk of predikant opbellen en vragen wat de gewoonte is bij hen in de kerk als je de gehele gemeente in 1 x wil bereiken , als je zelf daar niet mee op de hoogte bent