(hoe) Kunnen we voorkomen dat geïnteresseerden zich aansluiten bij Spirituele Sekten?

Bijgevoegd twee links waaruit blijkt dat 'spirituele leiders' vaak heel andere bedoelingen hebben. Steeds meer mensen zijn geïnteresseerd in spiritualiteit, zoals op GV ook vaak blijkt.

(hoe) Is te voorkomen dat ze zich inlaten met onverlaten, met alle gevolgen van dien?

http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/3143805/Sekteleider-terroriseerde-volgelingen.ece

http://spiritualiteit.blog.nl/religie/2006/05/10/sekte_miracle_of_love_actief_in_nederland

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Heel simpel door de wereld te verbeteren, te beginnen bij jezelf.
Hoe?? Door eerlijk te wezen, en mensen die buiten de groep vallen erbij te betrekken.
Door liefde te verspreiden, inplaats van haat en verwarring.
Door te helpen waar nodig is, vooral in je eigen omgeving of werk.
Dan zal de positiviteit zich als een waaier uitwaaieren, en de mensen aangestoken worden.
Daarmee vervalt de noodzaak om je aan te sluiten bij een sekte, omdat de omgeving niet meer vijandig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Doord ei groeperingen te verbieden.

Echter: Waarom zou je dat willen? We leven in een vrij land, waar het een ieder vrij staat te kiezen voor het leven dat ze willen leiden. Of ze zich nu bij de katholieke, Islamitische of andere spirituele groepering willen aansluiten.

Ik zie trouwens niet in waarom de ene kleine sekte erger zou zijn dan de gestructureerde semi-sektes zoals jehova getuigen [http://www.goeievraag.nl/vraag/jehovahs-secte-verplichten.14067].
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is m.i. maar één manier en dat is dergelijke mensen door schade en schande wijs te laten worden. Ze moeten eerst met hun neus op de feiten worden gedrukt en vaak vele honderden of zelfs duizenden euro's kwijtraken.
En dat is onverlet de schade die ze geestelijk oplopen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet zo heel erg veel, als er mensen zijn die daar serieus aan mee willen doen. Ja hoe kun je die dan stoppen?
Je mag ze natuurlijk altijd jouw mening erover geven, maar verder kun je denk ik er erg weinig aan doen. :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door je toevoeging kan ik niet zeggen: Dus je dochter mag niet in het klooster?

Ik snap je punt. Ik ben als kind erg gewaarschuwd (bang gemaakt) om vooral niet hiermee in te laten. Ik herinner me nu ook weer dat ik op school een film heb gezien. Dit was een variant op Hitler en hoe haatdragendheid kan ontstaan. Dit heeft wel een diepe impact op mij gehad.

Als echt antwoord denk ik dat je diegene moet leren om sterk in hun zelf te staan. Dat ze leren om niet anderen volgen maar dat zij dit in hunzelf kunnen vinden.
Net zoals mensen die afhankelijk zijn van de pillen van de arts, maar als de arts op vakantie gaat, dat zij helemaal van slag zijn.

Iemand die sterk zichzelf kent en sterk in zichzelf staat,
zal niet gemanipuleerd kunnen worden,
zal niet gemanipuleerd willen worden,
zal men niet willen manipuleren.

Dus die mensen leren om de kracht binnen hunzelf te (her)vinden. Van daaruit sterk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn een aantal zaken waar vooral jonge mensen steeds weer in trappen, omstandigheden , karakter en vooral ook hun ego zijn hier de schuldige.

Er is een heel rijtje wat hier bij hoort:
Waarom beginnen ze met roken?
Waarom beginnen ze met drugs?
Waarom beginnen ze met winkeldiefstal.
Waarom beginnen ze met anorexia?
Waarom beginnen ze zich zelf te snijden?
Waarom beginnen ze met vandalisme?
Waarom beginnen ze met geweld?
Waarom beginnen ze met diefstal?
Waarom beginnen ze met extreme hoby's.
Waarom sluiten ze zich aan bij een bende?
Waarom sluiten ze zich aan bij een sekte?

Mensen die verdwaald zijn in de huidige maatschappij, zoeken als compensatie iets extreems waar ze bij willen horen, waar ze zelf ook mee tellen, waar ze een kick van krijgen, waar ze aandacht krijgen, ze hebben niets meer te verliezen, alleen nog hun leven.
Het is een hunkering naar waardering, naar mee willen tellen, naar iemand willen zijn, desnoods een slecht iemand, dat maakt niets meer uit voor ze.

Hoe te voorkomen dat ze in een sekte terecht komen?
Deze mensen leven in een eigen wereld, en zolang wij in onze wereld blijven zitten, kunnen we die andere wereld niet waarnemen en zijn we machteloos.
Een sekte heeft vaak een zeer grote aantrekkingskracht, waar we zelf geen vat op hebben.
Ze zullen het zelf moeten ervaren en pas dan kunnen we hulp bieden, voorkomen is vrijwel niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord Ed.. +1
Wat heeft DAT te maken met spirituele sekten?

Er is niets mis in een sekte op zich.

Het is een cult, elke (wereld) religie is een cult.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er maar één mogelijkheid is;

Je kind, vriend te waarschuwen voor sekten met slechte bedoelingen of waarvan je weet dat het niet goed is voor deze of gene.

Je kunt iemand niet stoppen wanneer zij daadwerkelijk voelen/denken daar iets te vinden wat waardevol is voor hun leven.

Ook ik ben huiverig voor deze sekten en kan alleen mijn vriend, kind of hen die geïnteresserd zijn er voor waarschuwen.

Hele waardevolle vraag trouwens!