Ja, volgens Openbaring 12 vers 7-9.
Om dit visioen in de geschiedenis te plaatsen moet je misschien iets meer bijbelkennis hebben. Dit wordt volgens mij doorgaans geplaatst aan het begin van de wereldgeschiedenis.

7 Toen brak er oorlog uit in de hemel. Michaël en zijn engelen bonden de strijd aan met de draak. De draak en zijn engelen boden tegenstand 8 maar werden verslagen; sindsdien is er voor hen in de hemel geen plaats meer. 9 De grote draak werd op de aarde gegooid. Hij is de slang van weleer, die duivel of Satan wordt genoemd en die de hele wereld misleidt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het eigenlijk niet heel erg raar dat dit pas in het allerlaatste boek van de bijbel, dat ook nog eens zo ongeveer als laatste geschreven is, staat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er staan wel vreemdere dingen in de bijbel groome ;) ik vind dit wel een grappig antwoord. dinosaurussen zouden niet bestaan hebben, maar draken blijkbaar wel LOL
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Openbaringen is een boek van beeldspraak. De draak is de duivel, die wordt verbeeld als een draak. Tuurlijk hebben dinosaurussen wel bestaan, wie zegt van niet?
Alleen of alle soorten die 'ze' hebben bedacht ook in die vorm hebben bestaan vraag ik me af. Aan de hand van 1 dijbeen kunnen ze een compeet beest tekenen, inclusief schubben en huid (huh?) Overigens heeft een ontdekkingsreiziger ver na de tijd van de bijbel draakachtigen beschreven gezien te hebben in China ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de kleuterjuf van onze zoon beweert dat christen zijn en het bestaan van dino's erkennen niet samengaat; veel mensen hier op goeievraag delen die mening. en over het uiterlijk van dino's, ja daar valt veel over te zeggen. wat als een paal boven water staat is dat ze bestaan hebben en al miljoenen jaren zijn uitgestorven. en van de meest algemene dino's zijn veel meer botten beschikbaar, in een aantal gevallen zelfs volledige skeletten. zoals in bernissart: "In 1878 werden in de steenkoolmijnen van Bernissart skeletten gevonden van de dinosauriërgeslacht iguanodon. Deze vondst is uniek in de wereld: 30 complete en enkele onvolledige skeletten werden teruggevonden." maar van de huid en de kleuren die voor dino's gebruikt worden, daar is natuurlijk niets van terug te vinden. het is een aanname op basis van vergelijkbare dieren van een ander formaat en een stukje artistieke vrijheid. maar wel dwalen af ;) terug naar de vraag. omdat je zegt dat het boek van openbaringen een boek van beeldspraak is, is de oorlog die genoemd wordt dan ook letterlijk een oorlog of beeldspraak voor onenigheid tussen Michaël en zijn ex-collega's?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat klopt, Openbaring 12:7-9 "En er brak oorlog uit in de hemel: Mi̱chaël en zijn engelen streden tegen de draak, en de draak en zijn engelen streden, 8 maar hij zegevierde niet, en ook werd er voor hen geen plaats meer gevonden in de hemel. 9 Neergeslingerd werd daarom de grote draak, de oorspronkelijke slang, die Duivel en Sa̱tan wordt genoemd, die de gehele bewoonde aarde misleidt; neergeslingerd werd hij naar de aarde, en zijn engelen werden met hem neergeslingerd." Satan en zijn demonen zijn naar de aarde geslingert. Dit verklaard ook waarom de aarde zo vol geweld en wreedheid is. Maar dat blijft niet zo volgens de bijbel. Openbaring 12:12 zegt: "Weest hierom vrolijk, GIJ hemelen en GIJ die daarin verblijft! Wee de aarde en de zee, want de Duivel is tot U neergedaald, en hij heeft grote toorn, daar hij weet dat hij slechts een korte tijdsperiode heeft.” Satan heeft nog maar een korte tijdsperiode.
God zal binnekort een eind aan alle ellende en geweld maken en de aarde weer tot een paradijs maken zoals zijn oorspronkelijke bedoeling voor de mensheid was in Eden. Dan pas komt jesaja's profetie uit
Jesaja 14:7 "De hele aarde is tot rust gekomen, is vrij van rustverstoring geworden. De mensen zijn vrolijk geworden met vreugdekreten." Bronnen:
- Bijbel

Andere antwoorden (2)

Dit valt niet met zekerheid te zeggen. De hemel is inderdaag een plaats van vrede en volmaaktheid dicht bij God, om die reden kunnen we dus daar geen oorlog verwachten.
Opbaring geeft idd. visioenen over de toekomst over een oorlog die uitbreekt tussen de Engelen in de hemel. Openbaring bestaat uit speciale zinnebeeldige en beeldrijke voorstellingen van gebeurtenissen in de ontwikkeling van het plan van God en van de positieve en negatieve geestelijke machten en krachten die er een rol in vervullen. Soms betreffen de zinnebeeldige voorstellingen gebeurtenissen die in het verleden liggen of die plaats vonden tijdens het leven van de schrijver. Soms gaan zij over dingen die nog moeten gebeuren;Wij moeten bij lezen van zulke gebeurtenissen er rekening mee houden dat zij, hoewel in enkele zinnen samengevat, in de aardse tijd ver uit elkaar kunnen liggen. Deze beschrijving van deze oorlog(Openb7-9) kan dus heel goed mogelijk ook in de toekomst nog gebeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het oorspronkelijke uiterlijk van de draak, de satan, was dat van een aartsengel, volmaakt van gestalte, volkomen schoon.

Hij was, samen met Michaël, een van de door God geschapen aartsengelen, totdat er onrecht in hem gevonden werd.

De verdere gang van deze aartsengel, die later satan genoemd werd, lees je in het Boek Ezechiël hoofdstuk 28 en dit was de oorzaak van de oorlog in de hemel zoals vermeld in Openbaringen 12 vanaf vers 7: “En er kwam oorlog in de hemel; Michaël en zijn engelen hadden oorlog te voeren tegen de draak; ook de draak en zijn engelen voerden oorlog, maar hij kon geen standhouden, en hun plaats werd in de hemel niet meer gevonden. En de grote draak werd (op de aarde) geworpen, de oude slang, die genaamd wordt duivel en de satan, die de gehele wereld verleidt; hij werd op de aarde geworpen en zijn engelen met hem”.

Het was deze gebeurtenis waarop Jezus doelde toen hij zei: “Ik zag de satan als een bliksem uit de hemel vallen”.