In welke bijbelboeken is terug te vinden dat satan ook in het geestelijke van de mensen zich kan nestelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Hilbert lees Job 1 eens aandachtig

hier lees je dat de duivel gewoon in de hemel kom

bij alle uitverkorenen woedt hij innerlijk als een briesende leeuw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Lichaam en geest is een geheel in de Bijbel. In het denken dat je aantreft, zeker in het oude testament is de mens de mens. Lichaam en geest is een. Onder invloed van het Griekse denken die wel onderscheid maakten tussen lichaam en geest, kan je misschien er iets van terugvinden in het Nieuwe Testament.
De hele Bijbel getuigt mede van de worsteling die een mens heeft in zijn leven om het goede te vinden en het verkeerde na te laten.
Een enkele keer is er sprake van een personificatie van het kwade, zoals bij Job, en in het NT als Jezus de eenzaamheid zoekt in de woestijn. Als manier om aan te duiden dat het kwade zich wel heel duidelijk als een verleiding voordeed.

De Bijbel spreekt in de eerste plaats over God en de mens die Hem zoekt, Hem de zingever van het menselijk leven.
Er is nergens sprake van een kwaad persoon die zich nestelt in mensen zonder dat de mens dat wil. Want, zo geloven Christenen, en dat is te lezen in de Bijbel, heeft Christus het kwaad overwonnen.
In gewone mensenwoorden zou ik zeggen: Jezus heeft in zijn leven laten zien, dat het mogelijk is om het goede te blijven doen tot het einde van je leven, het is een keuze.

Dus niet bang zijn voor een rare satan. Die bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch gek dat er dan bij ons in de christelijke kerk wel over een satan word gesproken. De satan bestaat namelijk wel in het christelijk geloof. En zal op de jongste dag voor altijd afgerekend worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Richt je op het goede. Ik ga deze discussie verder niet meer voeren.
Dat is in diverse teksten terug te vinden in de bijbel.
Lucas 8:27-33, 2 Korintiërs 10:3-5 Jesaja 14:12-15.

Het is verstandig om je op het positieve te richten, in plaats je op je de duivel te richten.