Gaan niet-gelovigen direct naar de hel volgens de Bijbel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
11.1K
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat ligt er maar net aan wie je het vraagt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zeg dan ook: volgens de Bijbel.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat ligt er maar net aan wie je het vraagt. Verschillende stromingen hebben verschillende bijbels. Dezelfde bijbel wordt op verschillende manieren geïnterpreteerd.
kierkegaard47
10 jaar geleden
Dan nog, er zijn heel veel verschillende stromingen, in het christelijk geloof en die denken verschillende dingen. En allemaal beroepen ze zich op de bijbel. Blijkbaar is het niiet het geval dat het zó duidelijk in de bijbel staat dat iedereen het er over eens is. Volgens sommige stromingen is er een 'zieleslaap': een gelovige of ongelovige die gestorven is 'slaapt', en wordt pas weer 'gewekt' bij het laatste oordeel, waar hij zijn eindbestemming te horen krijgt. Van de tussentijd zou hij/zij zich dan helemaal niet bewust zijn. Volgens andere stromingen gaat iemand die sterft wel onmiddellijk naar zijn/haar eeuwige bestemming. En volgens nog weer andere stromingen gaat iemand naar een tijdelijke bestemming TOT het oordeel , waarna de definitieve bestemming volgt. Dan zijn er nog stromingen die beweren dat er helemaal geen hel bestaat, maar dat iedereen gered wordt. Of dat de 'hel' overdrachtelijk bedoeld is en in feite betekent dat zo iemand ophoudt te bestaan. En waarschijnlijk zijn er nog talloze overtuigingen mogelijk die ik hier helemaal niet genoemd heb.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geloof is er om mensen hoop te geven. Niet gelovers hebben geen geloof nodig. Wie zegt dat er een hemel, paradijs, hel of vagevuur bestaat? Ik vind het onwaar dat zoiets bestaat totdat het tegendeel bewezen is(en niet een een of ander geschreven woord van 2000 jaar oud of meer). Logica en harde feiten geloof ik in. Dit is dus een vraag die niet te beantwoorden is. Het antwoord is de mensheid al aan het zoeken sinds het begin van "geloof".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Trouwens, de mens is energie. Energie vergaat niet. Energie wordt omgezet in een andere soort energie. Reïncarnatie lijkt mij veel waarschijnlijker. Maar ook dit is niet te bewijzen. Tot die tijd keef ik mijn leven op mijn manier, zonder regels van een geloof of sekte te volgen waardoor je je eigen leven vergooit. Ik wil mijn keuzes maken en andere mensen in hun waarde laten. Niet andermans keuzes opvolgen en mensen iets aandoen of verstoten als het niet in het geloof past.
ItisILeClerc
10 jaar geleden
uiteraard gaan niet-gelovigen direct naar de hel volgens de bijbel, want anders had de bijbel niet geschreven hoeven te worden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
er wordt ipv hel ook gesproken over ...godverlatenheid. (m.i weer iets anders dan het zgn hellevuur!!!?)
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat staat in de bijbel. De vraag is of het klopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hahaha. is maar een sprookjes boek he;-)

Het beste antwoord

De Bijbel zegt
„De levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, (...) want er is geen werk noch overleg noch kennis noch wijsheid in Sjeool, de plaats waarheen gij gaat” (Prediker 9:5, 10).

Het Hebreeuwse woord Sjeool, dat betrekking heeft op de „verblijfplaats der doden”, is in sommige Bijbelvertalingen met „hel” weergegeven. Wat zegt deze passage over de toestand van de doden? Lijden ze in Sjeool om voor hun zonden te boeten? Nee, want ze „zijn zich van helemaal niets bewust”. Toen de patriarch Job door een ernstige ziekte vreselijk lijden onderging, smeekte hij God dan ook: „O, dat gij mij in Sjeool [„de helle”, Leuvense Bijbel] zoudt verbergen” (Job 14:13). Wat voor zin zou dit verzoek hebben gehad als Sjeool een plaats van eeuwige pijniging was? In de Bijbelse betekenis is de hel gewoon het gemeenschappelijke graf van de mensheid, waar aan alle activiteit een eind is gekomen.
Is deze definitie van de hel niet logischer en in overeenstemming met de Bijbel? Wat voor zonde, hoe gruwelijk ook, zou een God van liefde ertoe kunnen brengen iemand eindeloos te folteren? (1 Johannes 4:8)

Daarnaast zegt de bijbel
"wie gestorven is, is van [zijn] zonde vrijgesproken." Romeinen 6:7

Vergelijk deze Bijbelverzen: Psalm 146:3, 4; Handelingen 2:25-27; Romeinen 6:7, 23
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van mij een plus omdat hier de bijbel wordt geciteerd,
Dit heeft niets met mijn mening te maken, maar ik vind het erg dat men minnetjes geeft zonder te vermelden waarom,
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mike kan het niet helpen dat het zo in de Bijbel staat. Tenminste, ik neem aan dat het er zo in staat.
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Adriaan - Houd in gedachte dat naar wat jij verwijst een gelijkenis is . Indien de „tarwe” en het „onkruid” symbolisch zijn, moeten ook de „vurige oven”, het „wenen” en het „knarsetanden” figuurlijk zijn. Vroeger kwam dit het zelfs niet in Gods gedachten op ....
(Jeremia 32:35) .....nu ook niet.
God is en blijft dezelfde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Adriaan, ik begrijp niet goed waarom jij de uitdrukking Jehova Getuige gebruikt in Uw conversatie naar hen toe, terwij jij er niet voor uitkomt bij welke stroming je behoort. Ik herinner mij dat je naar mij toe dit niet belangrijk vondt. Zet uw vooroordeel opzij en converseer op een gewone manier, het is niet nodig om op deze wijze je gelijk te halen.

Andere antwoorden (10)

Marcus 16±16 zegt Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld. ``
Maar er zijn twee ongelovigen
Zij die zeggen dat God niet bestaat en zij die nog nooit over God gehoord hebben, bv kleine kinderen, geestelijk gehandicapten, mensen die nooit de leer van GOD hebben gehoord, de ongeborenen enz.
DE eerste kan je zeggen dat het uit moedwil is en dat zij vrijwillig en bewust niet willen geloven. De tweede groep zijn buiten hun wil omwetend van het bestaan van God,
Vraag is over welke groep gaat het nu, of zijn beide gedoemd om in de hel te branden. Volgens Marcus zullen ze allemaal branden als ik het lees en begrijp.
Daarom vind ik het altijd onzinnig dat men uit de bijbel citeert. Als men uit de bijbel citeerd dan moet je de rest van de bijbel ook citeren omdat de bijbel een totaalpakket is. Het is altijd gemakkelijk om een stuk tekst te kiezen dat in uw mening past,

Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Jumper, Maakt het nog verschil of men bv citeert uit de Statenvertaling (of Statenbijbel) of uit bv. de Bijbelvertaling van Maarten Luther?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En indien iets symbolisch is moet men dit natuurlijk niet letterlijk nemen.
Indien de „tarwe” en het „onkruid” symbolisch zijn, moeten ook de „vurige oven”, het „wenen” en het „knarsetanden” figuurlijk zijn. Vroeger kwam dit het zelfs niet in Gods gedachten op ....
(Jeremia 32:35) .....nu ook niet.
God is en blijft dezelfde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag. Feitelijk ontken je de vraag zelfs omdat je stelt dat je niet uit de bijbel moet citeren terwij de vraag daar specifiek om vraagt.
"Jezus spreekt vaak over de "gehenna" van het "vuur dat nooit dooft", bestemd voor hen die tot hun levenseinde weigeren te geloven en zich te bekeren, een plaats waar zowel de ziel als het lichaam verloren kunnen gaan.

Jezus kondigt in strenge bewoordingen aan dat Hij "zijn engelen zal uitzenden, die allen die tot zonde verleiden en ongerechtigheid bedrijven (...) bijeen zullen brengen om hen in de vuuroven te werpen" (Mt. 13, 41-42) , en dat Hij de veroordeling zal uitspreken: "Gaat weg van Mij, vervloekten, in het eeuwig vuur" (Mt. 25, 41)."
(http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=1&al=1034)

De hel is eigenlijk het ultieme gevolg van een eigen definitieve keuze tegen God, die uit ons doen en laten hier op aarde blijkt.

De Catechismus van de Katholieke Kerk omschrijft dit aldus (in tekstnummer 1033):

"Wij kunnen alleen maar met God verenigd worden, als wij er vrij voor kiezen Hem te beminnen. Maar wij kunnen God niet beminnen, als wij zwaar tegen Hem, tegen onze naaste of tegen onszelf zondigen. "De mens zonder liefde is nog in het gebied van de dood. Ieder die zijn broeder haat, is een moordenaar, en gij weet dat geen moordenaar eeuwig leven in zich heeft" (1 Joh. 3, 14-15).

Onze Heer waarschuwt ons dat wij van Hem gescheiden zullen worden, als wij het nalaten aan de dringende noden van de armen en de kleinen, die zijn broeders zijn, tegemoet te komen.

In doodzonde sterven zonder er berouw over gehad te hebben en zonder Gods barmhartige liefde te aanvaarden betekent uit eigen vrije keuze voor altijd van Hem gescheiden blijven. En het is deze staat van het zichzelf definitief uitsluiten van de gemeenschap met God en de gelukzaligen die men aanduidt met het woord "hel". "
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe is de leerstelling van de hel eeuwen lang onderwezen in de Rkk? :).......:) Het Hebreeuwse woord Sjeool, dat betrekking heeft op de „verblijfplaats der doden”, is in sommige Bijbelvertalingen met „hel” weergegeven.
Wat zegt deze passage over de toestand van de doden? Lijden ze in Sjeool om voor hun zonden te boeten? Nee, want ze „zijn zich van helemaal niets bewust”. Toen de patriarch Job door een ernstige ziekte vreselijk lijden onderging, smeekte hij God dan ook: „O, dat gij mij in Sjeool [„de helle”, Leuvense Bijbel] zoudt verbergen” (Job 14:13). Wat voor zin zou dit verzoek hebben gehad als Sjeool een plaats van eeuwige pijniging was? In de Bijbelse betekenis is de hel gewoon het gemeenschappelijke graf van de mensheid, waar aan alle activiteit een eind is gekomen.
Is deze definitie van de hel niet logischer en in overeenstemming met de Bijbel? Wat voor zonde, hoe gruwelijk ook, zou een God van liefde ertoe kunnen brengen iemand eindeloos te folteren? (1 Johannes 4:8) Ja, ik begrijp dat sommigen vastzitten aan de niet bijbelse leer van de onsterfelijkheid van de ziel ,en zo is men dan genoodzaakt ......(vul maar in). Adam en Eva zouden s t er v e n ! Het loon dat de zonde betaald is ........................................
de d o o d . Niet het eeuwig bewust afgescheiden zijn van God. mvg
Aimé
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ hel is dus een benoeming
Hel, sjeool, hades, , zijn verschillende woorden die heel nauw met elkaar verbonden zijn.

Sommige christenen geloven dat bovenstaande woorden de betekenis hebben op het gemeenschappelijke graf. --- een toestand van onbewust zijn, doden weten en voelen niets ---

Dit wil zeggen: alle mensen die sterven, gelovigen, ongelovigen, goeden en slechten of hoe je het maar noemen wil, kortom iedereen die sterft zal terechtkomen in het gemeenschappelijke graf dat in het hebreeuws wordt weergegeven met sjeool en in het grieks hades.

Sommige andere christelijke stromingen geloven dat de hel een plaats is van pijniging
waarn mensen naartoe gaan waarvoor geen plaats in de hemel is bestemd.

Er zijn nog andere stromingen die dan net weer iets anders geloven dan de twee voorbeelden boven.

Woorden die verwant zijn aan hel, sjeool, hades zijn: meer van vuur, gehenna,
tartarus, de uitdrukking tweede dood etc.

Het is interessant om even in wikipedia te surfen op al deze woorden, deze verschaft je al een hele hoop info, vergeet even de griekse mythologie niet. ;-)

Verder hieronder verschillende bronnen met een variabele uitleg
over je vraag.

http://www.sign2god.com/STOP/hel/hel.html

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Verwarring.pdf

http://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200001978

http://www.bijbelsofniet.hope4you.nl/

http://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200004329

http://www.bijbelseplaatsen.nl/plaatsen/T/Tartarus/604/

http://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200001642
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Bijbel geeft voornamelijk hoe je een kind van God kunt worden en
hoe je met God door het leven kan gaan.
Het gaat in op levensvragen en levensproblemen waar de mens mee
te maken heeft in alle generaties.

Door Jezus Christus in je hart aan te nemen als je verlosser, kun je
een kind van God worden en worden je fouten vergeven.
De Here Jezus heeft de boze overwonnen aan het kruis.
Veel in het oude testament verwijst naar de Messias

Terug naar je vraag:
Als waarlijk kind van God gaat je ziel/geest nu direct naar de hemel na het sterven
en zal je deel uitmaken van de nieuwe hemel en aarde, die zal komen.
De hemel is een prachtige plaats met gezang, geuren en kleuren.

Als je niet gelovig bent, dan wordt het allemaal onduidelijker en onzekerder,
omdat er geen eenduidig antwoord lijkt te zijn.
- er zijn baby's die sterven ( of abortus ) die nooit van God hebben gehoord
( mogelijk geeft God ze een kans in het Voorgeborchte - het verblijf voor de hemel )
- er zijn mensen die nooit van Jezus hebben gehoord en toch goed geleefd hebben.
of mensen die dachten gelovig te zijn ( ze worden geoordeeld naar hun daden )
- er zijn mensen die bewust niet voor God gekozen hebben ( aanhangers occulte ) of
een slecht leven hebben geleid.

Het ongeloof van de mensen brengt hun naar het Hades/vagevuur waar een diepe kloof is - hoe dieper men komt hoe duisterder het daar is.
( afhankelijk van je slechte daden ) - sommige beweren eeuwig anderen tijdelijk.

Er is op het einde van de wereld een eindoordeel van God over alle mensen
en over de satan ( zie de link )
De mensen die niets van God willen weten gaan naar de eeuwige poel van vuur.

De Here Jezus waarschuwt uit liefde om daarom het juiste pad te kiezen.
God wil niet dat iemand verloren gaat, de hel is niet de plaats waarom God
mensen maakt.

De Here Jezus liet toe dat Hij gekruisigd werd om de gevolgen van onze zonden te dragen, zodat de weg open is om naar de hemel te gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Bijbel zelf is zonneklaar: JA.

Maar de interpretaties zijn net zo veel als er mensen zijn die diezelfde Bijbel hanteren, dus: misschien of NEE.

Echter, niet ik, noch enig ander individu of religieuze leider, bepaalt of de niet-gelovige, naar de hemel of hel gaat. Jijzelf zal aan de hand van de Bijbel er zelf achter moeten komen om een antwoord te vinden/krijgen op jouw eigen vraag.

“Ieder van ons zal zich dus tegenover God moeten verantwoorden”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Rom+14&id18=1&l=nl&set=10
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar er is geen brandende hel ,dat is zonneklaar!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O, en wat voor oord is dit dan: "En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Op+20
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Multiplechoice ja/nee lijkt me geen concreet antwoord op de vraag.
Het antwoord is 'helaas' ja. Echter met een nuance: Jezus legt meermalen uit dat die in onwetendheid verloren gaan, vele malen beter af zullen zijn dan mensen die wetenschap hebben gehad van het geloof, maar het hebben geweigerd aan te nemen of oprecht te praktiseren. Je kunt dit terugvinden in Lukas 12 en Mattheus 11
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er wordt gezegd dat sommigen rechtstreeks de "tweede dood" (Openbaring 20:8) zullen sterven, terwijl de hel geassocieerd wordt met eerste dood (Openbaring 20:13-15).
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=openbaring+20%3A13-15&id42=1&id37=1&id36=1&id55=1&id43=1&id46=1&id51=1&id56=1&id52=1&id57=1&l=nl&set=10

Ofte wel, kennelijk gaat niet IEDEREEN direct naar de hel, maar ook sommigen naar de "vuurpoel" / "poel van vuur".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alle antwoorden hierboven die 'ja' als antwoord geven op de vraag of niet-gelovigen direct naar de hel gaan zijn helaas niet juist. Niet-gelovigen gaan zeker niet direct naar de hel. Hiervan ben ik het levende bewijs, want anders had ik daar nu al gezeten.

Op zijn vroegst na het overlijden gaan niet-gelovigen eventueel naar de hel, maar of dat echt gebeurt daar zijn de meningen over verdeeld. De bijbel geeft hier helaas geen eenduidig antwoord op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het hangt er natuurlijk vanaf wat je onder het begrip HEL verstaat. Is dit een plaats van pijniging ? Of is dit het gemeenschapopelijke graf wat ook in bepaalde bijbelvertalingen wordt weergegeven met sjeool --hebreeuws-- en hades -- grieks. Met het gemeenschappelijik graf bedoel ik waar iedereen naartoe gaat als ie sterft, zowel gelovigen als niet gelovigen. Je zegt: ""De bijbel geeft hier helaas geen eenduidig antwoord op."" Het is voor een christen niet altijd evident om zijn peroonlijk begrip van de bijbel of bepaalde bijbelteksten te uitten op een openbaar iets. Elke opvatting, mening, voorkeur of welke noemer je er wil opplakken
is aanvechtbaar. Op goeie vraag heb ik ook met schande geleerd dat het niet verkeerd is om open te staan voor opvattingen van andersdenkenden. Met anderdenken bedoel ik dan ook, personen die een andee religie beoefenen, of een christen zoels ik, maar die niet tot de zelfde stroming behoord, maar ook mensen die helemaal niet gelovig zijn. Het is fijn om te beseffen dat iedereen die samenleeft in een dmocratie recht heeft op een eigen mening. Een christen leeft in een democratie, maar in gedachten wordt hij gestuurd door een theocratie.
Een theocratie wordt door Gd gestuurd of geleid. Daarom vermoed ik , vergeten christenen weleens dat er op dit momlent een democratie bestaat, dat eigenliojk is ingesteld door Gd. Maar even dit ter zijde, een + voor je nuchtere benaering
naar de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@adriaanv Discussiëren over een punt kan heel lang duren.
Maar 1 ding: je zegt "De bijbel geeft hier helaas geen eenduidig antwoord op." Ik neem aan dat jij ook gelooft dat de Bijbel door God aan de mensen is gegeven? Om zijn wensen t.a.v. de mensheid te kennen te geven? Zou God dan zichzelf ooit tegenspreken? Is God gefaald in het opstellen van zijn brief aan ons? Of zijn het de mensen die er een zootje van maken? Lees eens 2 Timotheüs 3:16-17 in een aantal vertalingen.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=2+Timote%FCs+3%3A16-17&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10
Denk daarna eens diep na over de woorden in vers 17. Past dat bij het beeld van verwarring, onduidelijkheid, diepgaande discussies zonder conclusie? De bijbel spreekt zichzelf NIET tegen, en God heeft NIET gefaald. Het is een kwestie van de puzzelstukjes op de goede plek leggen. Helaas klinkt dit als grootspraak, zo is het niet bedoeld, maar ik gebruik de illustratie om toe te lichten dat het niet aan God of de Bijbel ligt dat er zoveel verschillende meningen zijn. Sterker nog, dat is met bijna alles zo, vandaar het gezegde "12 mensen, 13 meningen". Geef God niet de schuld!
Mooie vraag, maar het is genuanceerder dan je denkt. In de gehele tijdslijn die wij door de Bijbel heen kunnen lezen zien wij dat God zichzelf geen controle heeft gegeven over wie naar de hemel of hel gaat. Hij heeft de hel namelijk gecreerd om de duivel en alle gevallen engelen erin te gooien die voor de tijd van de mens al rebelleerde tegen God. Lucifer, die vanaf dat moment satan genoemd werd, introduceerde vanaf dat moment bij de mens de zonde in het hof van Eden (het verboden vrucht verhaal).

God heeft een plek waar hij woont (wij noemen dat hemel) en dat is een plek waar zonde niet kan bestaan omdat God zonder zonde is. Het grote probleem is, God kan de zonde niet laten verdwijnen uit de mens en daarom kunnen wij eigenlijk allemaal niet in de hemel komen. Hij kwam met de oplossing om alle zonden over te dragen naar 1 mens, maar niemand kan dat verdragen. Hiervoor kwam God zelf als een mens naar de aarde als Jezus pak en beet 2000 jaar geleden.

Het gaat dus puur om het geloof van 2 cruciale punten:

1. Geloof jij dat er een onderscheid bestaat tussen het goed en slechte (en zonde dus bestaat)?
2. Geloof jij dat je zonden mag overdragen naar Jezus?

Hierin maakt het dus niet meer uit vanuit welke stroming je het benadert, want dit is gewoon de bottom line! Het maakt dus niet uit wat voor soort mens je bent: voorbeeldig of een moordenaar, blank of bruin, man of vrouw, hetero of homo! Wij zijn toch allemaal by default bestemd voor de hel! Daarom zeggen velen dat alleen Jezus kan redden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ongelovige vind ik dit spijtig om te zeggen: ja. Toch gaan zij niet naar de hel, maar naar ''het vuur dat nooit dooft. ''God is genadig, maar als gij niet in de genade van God gelooft zullen gij branden (dit komt niet rechtstreeks uit de Bijbel).'' Als God bestaat zal ik en een hoop anderen dus branden in de eeuwigheid.
Maar dan baby's enzovoorts. Hebben zij er ooit voor gekozen niet in deze genade te geloven.
En bijvoorbeeld Joden. Zij geloven in God en zijn genade. Maar was het niet Jezus die dit volgens de Bijbel zij.
Zullen deze ook met genade behandeld worden?