Is de drang naar veel wit in je huis spiritueel te verklaren?

Onze woonkamer is al enige tijd toe aan een opknapbeurt en sinds een weekje of 2 zijn we begonnen. Er komen zelfgemaakte meubels in, dat vinden we mooi en de moeite en energie die in het maken gestoken worden geven het veel meerwaarde voor ons. Maar voor de rest wil ik alles wit hebben, de muren, spulletjes, de banken etc.....ik heb deze drang om alles wit te willen hebben heel sterk ineens. Ik heb vele kleurtjes in mijn huis gehad altijd omdat ik een bepaalde kleur mooi vond, maar nu.......is het het gevoel dat me de kleur wit geeft.........

Is er een bepaalde spirituele verklaring voor....wat betekend de kleur wit en het verlangen naar wit om me heen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt voor mij alsof je rust zoekt. Wit is ' rustiger' als allemaal kleurtjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw associatie met wit is spiritueel gezien het witte Licht denk ik. Dat is het enige. Het staat voor rein, schoon, helderheid, Verlicht. Het is wel zo dat als je huis donker is, je snel het idee kunt hebben dat er iets negatiefs in hoeken en gaten huist. Met wit hef je dat gevoel op.

Antwoorden (5)

Als je veel wit wil hebben ben je op een zoektocht naar je innerlijke wijsheid. Daarvoor heb je rust nodig. Ook betekent het soms creativiteit en dat je tijd voor je zelf nodig hebt.
Maar voor iedereen betekent het weer wat anders maar volgens mijn ervaringen betekent het dat. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Betekenis Kleur Wit
Kleur Wit. Toevoeging van wit maakt een kleur lichter. Het haalt de intensiteit van een kleur weg. Vandaar dat wit geassocieerd wordt met het spanningsvrije. Wit is de kleur van het pure licht, het is helder en vrij van smetten, maar ook is wit steriel (onvruchtbaar). Hoe lichter de kleur, hoe bleker de eigenschappen zijn die aan die kleur worden toegeschreven. Wit staat ook voor vreugde, feest en is de liturgische kleur voor grote feesten zoals Kerstmis, Pasen, wordt gebruikt bij de doop, het huwelijk en soms bij de uitvaart (blijdschap, tederheid, liefde).

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/4068-kleurenpsychologie-betekenis-zwart-grijs-wit.html

In de link vind je nog meer symbolische betekenissen voor de kleur wit.

Maar met "spiritueel" heeft dat niet veel te maken. Dat woord wordt tegenwoordig gebruikt voor vanalles en nog wat. Hier nog eens de definitie zoals in Wikipedia genoemd:
Spiritualiteit heeft in de breedste zin te maken met zaken die de geest (Latijn spiritus) betreffen. Het woord wordt op vele manieren gebruikt en kan te maken hebben met religie of bovennatuurlijke krachten, maar de nadruk ligt op de persoonlijke innerlijke ervaring.
De voorkeur voor een kleur heeft daar niets mee te maken.

Hooguit de voorkeur voor poetsen............wat alles wit is enorm besmettelijk
dus daar zul je heel veel mee bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn anonieme min-naar is het hier niet meer eens?
Het zou kunnen maar de niet spirituele verklaring is dat je gewoon genoeg hebt van alle kleurtjes. Smaken kunnen veranderen.
Ik weet nog dat ik toen ik in dit huis kwam wonen echt het idee had:" Het moet zo licht mogelijk." Daar zat niets spiritueels achter maar wel de indruk dat het bij de vorige bewoners nogal donker was in huis. Dit door grote planten voor het raam, vrij donkere tegels en van dat metselwerk tegen de muur, dat toen helemaal in was.
Dus mijn muren werden licht en de planten een stuk kleiner
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou weet je, dat van gewoon smaak ken ik, dan zag ik in de winkels dat bv rood helemaal in was en dat vond ik dan gewoon mooi en kocht ik roze kussentjes kaarsen etc . En zo wisselde ik regelmatig maar nu is het gewoon een hele grote behoefte om alles wit te hebben....ik vind wit niet eens echt mooi ofzo, maar er is iets in mij dat wil dat alles om me heen licht is........heel vreemd en vandaar ook mijn vraag, mss is het in wit omringen wel te verklaren door een bepaalde ontwikkeling....
anneliez
11 jaar geleden
och gewoon lekker wit maken dan, als jij je er goed bij voelt is het prima, en krijg je er genoeg van is het makkelijk over te verven
Nee, jouw voorkeur heeft niets met het spirituele te maken. De voorkeur komt uit jezelf.

HOE je op dit moment tot deze voorkeur bent gekomen, kan alleen jijzelf zeggen - als je het al kunt, want bij een gevoelsmatige voorkeur heb je vaak zelf geen idee waar die voorkeur vandaan komt.

Het is wel mogelijk dat jij zelf een link maakt tussen jouw huidige voorkeur en iets spiritueels. Maar die link is dan iets dat je zelf maakt; er is geen sprake van een "werkelijk bestaande" connectie.

Want zeg nu zelf: waarom zou je een voorkeur hebben voor de spirituele kleur van de rouw (Japan)? Of voor de kleur van verzengende hitte (Indonesië)? Of voor de kleur van de kinderlijke onschuld (veel westerse landen)? Of ... enzovoort. Ik wil maar zeggen: elke cultuur heeft zo zijn eigen associatie met de kleur wit. Hetgeen maar aangeeft: er is niet één echte betekenis van deze kleur. En dus ook geen spirituele betekenis.

Cryofiel
11 jaar geleden
In deze donkere dagen van de winter vindt ik het niet raar dat je wat licht/wit in je kamer wilt.
Daarom zijn mijn gordijnen aan de binnenkant ook een lichte kleur. Om de duisternis goed buiten te houden.

Maar anders ga ik mee met wat er hierboven wordt gezegd. Dat je genoeg hebt van de kleuren (vorige periode) en je dus toe bent aan een nieuwe periode. Wellicht ook om de oude periode af te sluiten.

Toegevoegd na 4 minuten:
... Afsluiten door goed na te denken over waarom je dan nu wit wilt.