Hoe leer ik de antroposofie begrijpen?

ik zou graag bd boer worden want ik zie veel goeds in de antroposofie alleen er zijn veel dingen waar ik tegen aanloop ik heb het gevoel dat het erg oud en bijna alleen uit waarneming terwijl er in de loop der jaren veel bewezen is

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Op de eerste plaats begrijp ik niet zo goed wat het "boer worden" te maken heeft met antroposofie.
Antroposofie (van het Griekse anthropos "mens" en sophia "wijsheid") is een spirituele filosofie ( en occulte wetenschap?) gebaseerd op de leer van Rudolf Steiner (1861–1925). Dus zo heel oud is het nu ook weer niet.

Steiner beschouwde de mens onder meer als bestaande uit drie zogenoemde wezensdelen: lichaam, ziel en geest. De menselijke geest gaat volgens Steiner door vele aardse incarnaties, om zo tot een steeds hogere evolutiegraad te kunnen komen. Tijdens zijn opeenvolgende levens bouwt de mens volgens Steiner een schuldenbalans op, karma genoemd, die zowel negatief als positief kan zijn en ten dele zijn levenslot bepaalt.

In feite is dat, in de basis, dezelfde filosofie als Boeddhisme en Hindoeïsme.
Dat zag Steiner ook wel in: Volgens Steiner zien veel mensen, vooral die van Oostelijke culturen, de behoefte aan een geestelijke basis voor een cultuur. Anderen, vooral in het Westen, leven in een materialistisch kader dat verbazingwekkende resultaten heeft bereikt - vooral door de verwezenlijkingen van moderne wetenschap - maar zij zouden hun geestelijke wortels verlaten hebben. Steiner stelde dat een conflict van culturen onvermijdelijk zou zijn als er geen verzoening van deze twee zou komen. Hij stelde dat het Oosten slechts het Westen zou eerbiedigen wanneer er in het Westen een nieuwe spiritualiteit zou ontstaan die de verwerkelijkingen van beide culturen zou verenigen.

Hoe je dat leert begrijpen is vooral door er veel over te lezen.
Je te verdiepen in die filosofie, boeken van Steiner lezen, praten met antroposofen.
Iets geloven, ergens in geloven is natuurlijk een voorwaarde voor "begrijpen".
Daarbij helpt kennis. Die moet je jezelf verwerven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ga ook eens informeren bij de Antroposofische Vereniging
http://www.antroposofie.nl/

Nog een bron:
http://www.steinerscholen.com/rudolf-steiner-en-zijn-antroposofie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Kijk eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Biologisch-dynamische_landbouw om te zien wat boer worden met antroposofie te maken heeft. Dit is overigens ook een link vanaf de website van jouw bron.
Poet
10 jaar geleden
Juist @Antoni.
Onderwijs, zorg en (BD)landbouw. Dat zijn de sectoren waarin de antroposofie fors is uitgegroeid.
Poet
10 jaar geleden
http://www.bdvereniging.nl/bd-landbouw/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er werd hier opgemerkt dat de antroposofie van de vorige eeuw is, dus achterhaald. Dat is wel erg kort door de bocht.
In de vrijeschoolpedagogie zitten aspecten die ook heden ten dage uiterst actueel zijn. Datzelfde geldt voor bv. het drie- en vierledige mensbeeld.
Cryofiel
10 jaar geleden
"Er zijn aspecten waarin ze iets redelijks zeggen, en dus is het een prima filosofie", is dat wat je zegt, pieterhawitvliet? Volgens mij kun je dan beter realistisch zijn, en constateren dat het een achterhaalde leer is die hier en daar wat zinnige puntje had. De leer kunnen we verwerpen, met die paar zinnige puntjes kunnen we - natuuriljk buiten de leer om - verder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@momopoyolo:
de bron steinerscholen.com geeft nou net nìet aan wat antroposofie is. De eigenaar van meerdere blogs is er alles aan gelegen om Steiner, de antroposofie en de vrijescholen in een zo negatief mogelijk daglicht te plaatsen.
Je zou ook hier eens kunnen kijken: Bronnen:
- http://antroposofieeeninspiratie.wordpress.com/2013/03/13/wat-op-deze-blog-staat/
- http://vrijeschoolpedagogie.wordpress.com/2014/01/08/wat-staat-op-deze-blog/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, ik heb het ontvangen. Geen probleem hoe je erover denkt, God heeft ons nota bene een vrije wil gegeven uit liefde, anders waren we allemaal robots die moesten doen wat in de Bijbel staat, maar dat is geen liefde. Dus komt het erop neer dat we allen vrij zijn in een keuze die we maken.. zelfs voor de mensen die voor antroposofie kiezen krijgen genade. Trouwens christendom is geen religie, maar dat wordt ervan gemaakt.
Lees een klein stukje hiervan ;-) http://7gabriel73.punt.nl/content/2010/03/religieuze-geest
Cryofiel
10 jaar geleden
Opnieuw zie ik hier hoe het ene geloof vertelt hoe goed het zelf is, en hoe het zelf de waarheid verkondigt, en dat alle andere geloven slecht zijn, en misleidende dingen beweren. Die andere geloven doen echter precies hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel
Wat dat betreft zou al deze kul onder 'spiritueel' moeten worden gecategoriseerd.
Soms ben ik echt verbijsterd door het gemak waarmee de meest bizarre theorieën de wereld in worden geslingerd, zonder enige (degelijke) vorm van onderbouwing...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
momopoyolo een goed, duidelijk en helder antwoord. De discussie of het nu wel of geen kul is, is hier niet relevant en niet gevraagd. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De extra bronnen zijn prima.
Want, zoals ik zei: wil je een stroming (hier antroposofie) beter leren begrijpen dan zal je er veel over moeten lezen, zowel positieve
als negatieve verhalen. Iedereen mag geloven en aanhangen wat hij/zij zelf wil.
Maar wat mij betreft zorg je dan eerst voor een brede kennis daarover.
Cryofiel
10 jaar geleden
Precies, momo! Dit is tenslotten een kenniswebsite, en daar gaat het juist om het delen van kennis. Ik heb zelf vaak meer geleerd van onverwachte "bijzaken" die later toch de hoofdzaak bleken te zijn, dan van de dingen waar ik naar op zoek was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het had mijn reactie kunnen zijn, Cryofiel!