Waarschijnlijk, omdat het boeddhisme een leefwijze is, en geen religie, én omdat het nog 'maar' zo'n 800 jaar bestaat.
Er is geen 'god' in boeddhisme, maar het streven een zo goed mogelijk leven te leiden, zodat je bij een volgende reïncarnatie iets minder hoeft te lijden dan in het huidige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is 800 jaar oud?
Mohammed stierf in 632, dus dat is 1460 jaar geleden. De Boeddah leefde waarschijnlijk tussen 450 - 730 VOOR christus. Het boeddhisme is trouwens WEL een religie:
Het is een dharmistische non-theïstische wereldreligie.
Non-theïstisch wil zeggen : zonder een god.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HET Boeddhisme bestaat niet. Er zijn vele verschillende stromingen en vormen van beoefening.
Daarnaast moet je verschil maken tussen (filosfisch) wereldbeeld en de geloofsparktijk.
Tibetaans boeddhisme heeft veel trekken van een (sjamanistische) religie. Het boeddhisme op Sri Lanka is duidelijk religieus vanwege de vele rituelen en de rol van priesterlijke rol van monniken. Sommige vormen van Zen komen dicht in de buurt van een "vormloze" levensbeschouwing net als vele "westerse" vormen van Boeddhisme die vaak een variatie om "mindfulness" zijn.

Andere antwoorden (4)

De Koran gaat over de islam en hoe Mohammed de profeet is. Het Boeddhisme is een heel andere religie, die in die regio helemaal niet voorkwam. De Islam en het Boeddhisme kwamen elkaar niet tegen. De Koran zegt ook niets over bijvoorbeeld Eskimo's en Papoea's. De bekende wereld was toen veel kleiner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boeddhisme en Islam kwamen elkaar wel degelijk tegen. De westgrens van het Boeddhisme lag midden in Afghanistan en dat was voor karavanen bekend gebied.
Boeddhisten worden niet expliciet genoemd, maar op een hoop geveegd met anderen (zoals hindoes en parsi's ), de zgn. kafirs. dwz. mensen die niet in de Enige Ware God geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij komt het doordat het boeddhisme tot voorkort een hele afgeschermde godsdienst was.
Zij trokken er niet op uit, in tegenstelling tot de islam en het christendom.

En als de islam of het christendom niet die kant op gingen, is het logisch dat ze elkaar niet ontmoetten. En daarom wordt er niet overgeschreven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de H. Qur'aan staat het boeddhisme niet met naam genoemd.

Vanuit de islaam worden mensen in drie categorieën gedeeld, waarin bij deze drie ook weer een onderverdeling gemaakt kan worden, in de 'goeien' en de 'slechten', zullen we maar zeggen. Dat oordeel ligt normaliter alleen bij God.

De drie categorieën: de moslims, de monotheïsten en de zogenoemde ondankbaren.

'Ondankbaar' moet worden opgevat als dat zij ondankbaar zijn tegenover God en wat Hij de mensen heeft gegeven. Boeddhisten erkennen God niet. Hoewel hun levenswijze dus wel prijzenswaardig is, is het ondankbaar tegenover God dat zij Hem niet erkennen.

Boeddhisme staat dus niet met naam genoemd, net zoals hindoeïsme niet, ietsisme, taoïsme, sikhisme, jainisme etc... In die gevallen kijk je dus naar of zij de ene God aanbidden; dan zijn het monotheïsten, zo niet, dan zijn zij volgens de H. Qur'aan ondankbaar (kafir).