Zen Meditatie!Behalve een zit meditatie heb je ook een Zen loop-meditatie.Hoe voer je die uit ??

Weet jij het antwoord?

/2500

Met een loop meditatie zeg je hardop of in gedachte op elke stap één, voor jouw gekozen woord. Bv; lo-pen, kij-ken, ge-ven enz. Dat kun je binnen doen , maar ook buiten, als je gaat wandelen.

Bronnen:
http://www.yogamagazine.nl/kinhin.html

Zen-loop-meditatie kan ook... Je doet het op dezelfde manier als de zit-meditatie... Precies zo... en als je dat allemaal kunt, dan is er nog de thee-drink-meditatie...

bij de loopmeditatie richt je je aandacht puur en alleen op het lopen... dat gaat zover dat als je met iets anders bezig bent dan met het lopen, dus als je aandacht gaat naar denken, kijken, zoeken, omgeving, de ander, het ik, de vraag wie loopt er, piekeren...dus als je aandacht afdwaalt van het lopen, stop je met lopen en begin je pas weer als de aandacht er vol-ledig bij is...

De ZEN-loopmeditatie voer je op de zelfde manier uit als de ZEN-zitmeditatie, maar dan lopend.

Laat ik dat nou afgelopen jaar eens geprobeerd hebben toen ik in een Aziatisch land een tempel bezocht en zo'n meditatie zag. Ik werd uitgenodigd mee te doen. Een loopmeditatie is lopen maar dan heeeeeeel langzaam, echt in een slow motion. Om je voet neer te zetten kun je wel een minuut over doen... De grond raken met je hiel en dan heel langzaam afwikkelen tot je hele voet op de grond staat en dan doorrollen tot de voet weer los komt. Dit doe je met de hele loopbeweging. Het effect is dat dit slow motionlopen alle aandacht vraagt en je in een soort gedachtenloze trance terecht komt. Heel effectief.