Zen Meditatie!Behalve een zit meditatie heb je ook een Zen loop-meditatie.Hoe voer je die uit ??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hier informatie over zoekt, kun je ook zoeken op de term 'kinhin' of 'kin hin'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het algemeen valt het me trouwens op dat op vragen over zen veel mensen reageren die zo te merken nog nooit in aanraking gekomen zijn met zen. Ook daarom zou ik aanraden om een zendo op te zoeken voor een introductiecursus. Anders loop je voor je het weet al mantrazingend over straat met het idee dat je 'aan zen doet', dat zou jammer zijn.

Antwoorden (4)

Zen-loop-meditatie kan ook... Je doet het op dezelfde manier als de zit-meditatie... Precies zo...

en als je dat allemaal kunt, dan is er nog de thee-drink-meditatie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij de loopmeditatie richt je je aandacht puur en alleen op het lopen... dat gaat zover dat als je met iets anders bezig bent dan met het lopen, dus als je aandacht gaat naar denken, kijken, zoeken, omgeving, de ander, het ik, de vraag wie loopt er, piekeren...dus als je aandacht afdwaalt van het lopen, stop je met lopen en begin je pas weer als de aandacht er vol-ledig bij is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ZEN-loopmeditatie voer je op de zelfde manier uit als de ZEN-zitmeditatie, maar dan lopend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat ik dat nou afgelopen jaar eens geprobeerd hebben toen ik in een Aziatisch land een tempel bezocht en zo'n meditatie zag. Ik werd uitgenodigd mee te doen.

Een loopmeditatie is lopen maar dan heeeeeeel langzaam, echt in een slow motion. Om je voet neer te zetten kun je wel een minuut over doen... De grond raken met je hiel en dan heel langzaam afwikkelen tot je hele voet op de grond staat en dan doorrollen tot de voet weer los komt. Dit doe je met de hele loopbeweging. Het effect is dat dit slow motionlopen alle aandacht vraagt en je in een soort gedachtenloze trance terecht komt.
Heel effectief.