Wat is universele liefde?

Ik twijfel enorm over de categorie, waar deze vraag in thuis zou horen..... en heb voorlopig besloten voor "spiritualiteit", omdat naar mijn idee het verstandelijke en het gevoel samenkomen in het woord spiritualiteit.

Toegevoegd na 2 dagen:
Dank aan de plussers voor "goeie vraag"!
Ik ben overweldigd door al jullie antwoorden en reacties; helemaal super!!!!

Toegevoegd na 1 week:
Onmogelijk om een "beste antwoord" te kiezen, omdat bij een dergelijke vraag gewoon geen "beste" is: dat is een waardeoordeel.... elk antwoord en elke reactie heeft grote waarde. Wie ben ik, om een keuze te maken uit jullie prachtige antwoorden???

Daarom: bedankt, iedereen die heeft geantwoord en gereageerd èn voor de mooie en interessante discussies.
Ik ben er heel blij mee!

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat is m.i. een gevoel van verbondenheid, met alles wat er op aarde leeft. Dat is voor mij al een reden om daar niet in te geloven. Toegevoegd na 22 uur: Het is best mogelijk, dat al wat leeft een verbondenheid met mij voelt,hoewel ik daar zeer aan twijfel,maar dat schept toch niet de verplichting voor mij alles wat leeft lief te hebben? Weliswaar ben ik tegen het doden van welk dier dan ook,(met als enige uitzondering vliegen) maar verder gaat mijn verbondenheid met het gros der dieren niet, noch fysiek, noch spiritueel.

Universele liefde bestaat niet. Als in, je kunt het niet aanraken. Toch, wanneer je al het andere weghaalt, dan is alles wat er overblijft die universele liefde. Dit kun je voelen in momenten van stilte, of meditatie, of in entheogene middelen als DMT en ayuahasca. Of misschien hoor je het zelfs in de regen en de wind. De universele liefde kun je voelen, wanneer je al het andere overbodige een keer laat varen. Al is het maar voor een moment. Universele liefde is God, een God zonder veroordelingen. Universele liefde is dat waar materie en energie uit ontstaan. Het is het 'niets' van de wereld. En in dat niets huist een acceptatie, en in die acceptatie ligt de sleutel tot het voelen van de wereld zoals hij is... En daarin ligt de schoonheid. Eigenlijk is het gewoon universele leegte, maar die leegte is zo intens en immens, dat liefde een beter woord is.

Universele liefde is een eenzijdig manier van liefde. Uni betekent één of eenheid. Het wordt maar op één manier uitgevoerd, en de liefde wordt vertaald naar gevoel, en gevoel wordt zo geuit op één manier naar elkaar, om zo de verbondenheid te snappen. Het is een leerstelling over de liefde, over dat de mensheid één moet zijn in het uitdragen van liefde, en dat het uitdragen ervan zich zal manifesteren als een éénheid van het menszijn, ondanks uiterlijke verschillen.

De universele liefde, is de liefde voor alles en iedereen... De liefde die men vaak wel kent is de liefde voor je naasten, je familie en je partner. De liefde voor jezelf is men al meer kwijt geraakt (te dik, lelijk, niet snel genoeg, doet het niet goed genoeg). En de liefde voor je vijanden is vaak helemaal niet te vinden. Maar in de universele liefde zijn er geen vijanden meer, er zijn geen naasten meer, alles is gelijk. De liefde die je dan kunt hebben en uitstralen is aan alles en iedereen. Je voelt je dan ook 1 en verbonden met alles en iedereen. Als je je ogen dicht doet, dan voel je jezelf niet meer los van je omgeving. Je voelt je met je omgeving samenvloeien en er is geen onderscheidt meer in jou en je omgeving. Er is geen kamer meer waar je in staat. Je staat niet meer op de grond of op de aarde en je bevindt je niet meer onder een dak of de hemel. Het is allemaal 1 geheel. Je voelt je gelijktijdig enorm groot en heel klein. (in het kleinste gat zit tevens de grootsheid van de gehele universum). Dit is een staat die je kunt bereiken als je ALLES kunt loslaten. Alle wrok naar anderen toe, alle moeten in de maatschappij, alle oordelen over jezelf en over anderen.

Pas wanneer wij het leven op een spiritueel niveau ervaren, verheft ons bewustzijn zich boven de materie en kunnen we de universele liefde ervaren. Het kenmerk van deze liefde is de bereidheid om al onze naasten te helpen zichzelf te ontplooien. Het gaat om een liefde die ons laat begrijpen dat hoe meer we van andere schepselen zullen houden, hetzij mens, dier of plant, hoe meer we in staat zullen zijn van onszelf te houden.

prima categorie toch... ieder heeft een eigen interpretatie van het woord ''spiritualiteit'' (en zo ook bij 'universeel' en 'liefde')dus de antwoorden zullen uiteenlopen. voor mij persoonlijk is het een vorm van liefde die ieder kent en ook herkent, omdat elk mens behoefte heeft aan begrip, veiligheid, geborgenheid, warmte, respect, troostende schouder, een knuffel, etc. dit alles bij elkaar vind ik #een# vorm van liefde die m.i. ieder zal herkennen en denk dat dit universele liefde kan zijn (je hoeft er niet eens bij te praten) omdat de meesten dit kunnen herkennen aan-, en kan voelen dóór non verbale communicatie.

De universele liefde is de liefde die overal bij past( universeel), bij alles wat leeft en bestaat, zonder welk vooroordeel dan ook. Volgens de universele liefde bestaan er geen goede en slechte mensen, maar mensen, geen goed en geen kwaad. Geen voor en geen achter, geen onder en geen boven. Maar is alles universeel met elkaar verbonden.

Ik heb ooit eens universele liefde ervaren. Tenminste, ik noem het zo, hoewel het moeilijk benoembaar is. Er was niemand om me heen, en het overkwam mij. Het was zo intens en alles omvattend, zo totaal liefhebbend, dat ik op datzelfde moment wist: ik kan mij dit gevoel niet terughalen als ik wil, het overstijgt mij, maar ik zal het mijn leven lang onthouden dat het er was en is. Ik zal het nooit kunnen vergeten hoe ik zomaar, als vanuit het niets, werd overspoeld en doordrongen met liefde. Zonder dat ik er iets voor hoefde te doen, ik hoefde er alleen maar te zijn om het te ontvangen. Universele liefde is totaal, en volkomen belangenloos.

Universele liefde is je zelf wegcijferen. Jezus was een voorbeeld. Voor wie niet geloven en voor wie wel!!!!!!!!! Voor mij is het waarin je gelooft. Ik cijfer me zelf weg,maar ben enorm krachtig!!!!!!!!!Ik wil ergens in geloven.

Ieder wordt m.i. geboren met en vanuit universele liefde. Universele liefde is de basisliefde die elk mens in zich draagt. Het is in het aardse leven de kunst dit te leren herkennen, uit te dragen en daarmee de juiste 'mens' te ontmoeten om te leren. Ieder aards mens zal dit op zijn 'eigen wijze' doen en daarmee zijn bijdrage leveren aan - het grote plan / de evolutie.

Universeel zou ik zien als :" het universum omvattend" Omdat dit toch wat te hoog gegrepen is voor beperkte schepsels zoals wij, moeten we proberen alles te omvatten wat we kunnen en dat is in dit geval onze AARDE En daarom is het liefde voor alles wat op aarde aanwezig is en respect hiervoor. En dat omvat dan feitelijk alles: mensen met een andere achtergrond, alle dieren, en alle natuuraspecten, onze energiebronnen en alles wat nog gaat komen. Voor zover we het breder KUNNEN trekken schieten we dus GEEN nucleair afval de ruimte in, en we blazen geen kometen op (als we dat al zouden kunnen)

De beschrijving van universele liefde is deze: De liefde is lankmoedig en vriendelijk. De liefde is niet jaloers, ze snoeft niet, wordt niet opgeblazen, gedraagt zich niet onbetamelijk, zoekt niet haar eigen belang, wordt niet geërgerd. Ze rekent het kwade niet aan.  Ze verheugt zich niet over onrechtvaardigheid, maar verheugt zich met de waarheid.  Ze verdraagt alle dingen, gelooft alle dingen, hoopt alle dingen, verduurt alle dingen. De liefde faalt nimmer. Wie een betere beschrijving heeft,hieronder is nog plaats.

Universele liefde is voor mij de liefde die je voor iedereen kunt voelen; geliefde, vriend, vijand, ongeacht of zij zich positief dan wel negatief ten opzichte van jou gedragen, maar in plaats daarvan de mens achter het gedrag zien. Eventueel door te trekken naar materiële en immateriële zaken. Universele liefde is bijvoorbeeld toch aardig doen tegen iemand, ondanks dat 'ie vervelend doet tegen jou. Gewoon omdat die persoon ook een mens is. Iemand die jou wil doden alleen uitschakelen, maar niet doden. Omdat hij ook een levend wezen is. Rustig en vriendelijk blijven terwijl je vrouw je de huid vol scheldt. Omdat ze ook een mens is die het blijkbaar moeilijk heeft. Het belangrijk vinden dat klassieke muziek gespeeld kan worden, of je nichtje aanmoedigen bij het rappen, ook al ga je over je nek van beide. Uit liefde voor muziek. Iets wat je niet meer gebruikt, niet bij het afval gooien, maar doorgeven aan iemand die het nog wel kan gebruiken. Uit liefde voor de wereld.

Daar is geen wetenschappelijke definitie voor, dat is iets wat je kunt ervaren...soms...heel even. In de woorden van de soefi Jallahudin Rumi: "Het is niet jouw taak de liefde te zoeken je hoeft alleen maar te zoeken en te vinden de barrières binnen in jezelf die je tegen haar hebt opgeworpen."

Ik vind het grappig, omdat ik geloof dat je in je vraag zelf het antwoord hebt gegeven. Wellicht is universele liefde de energie die ontstaat wanneer het verstandelijke en het gevoel samenkomen.

Liefde is de glans, de parfum, van het kennen van jezelf. Liefde is overvloedig genot. Liefde is wanneer je hebt gezien wie je bent. Dan is er niets meer over dan het delen van je wezen met anderen. Liefde is wanneer je gezien hebt dat je niet gescheiden bent van het bestaan, liefde is wanneer je een verbondenheid gevoeld heb met alles wat er is. Liefde is overigens een staat van zijn, het heeft niets met iemand anders te maken. Aan liefde zijn geen voorwaarden. Liefde is het lied van de stilte. Het is de kwaliteit om in genot alleen te zijn. Het is de kwaliteit om gedachtenloos (no mind) te kunnen zijn, om stil te kunnen zijn. Vanuit inhoudsloos bewustzijn stijgt liefde uit je op. Want in je stilte ben je als wezen verbonden met de oceaan en goddelijke bron van het geheel. Om de ware aard van liefde te kunnen plaatsen moet ook de tegenhanger gezien worden, het tegenovergestelde van liefde is angst (niet haat, een vaak gemaakt misverstand). Liefde doet expanderen, angst doet verkrimpen Angst doet afsluiten, liefde doet openen Angst doet twijfelen, liefde doet vertrouwen Luister naar een vogel met grotere aandacht, kijk naar een bloem met grotere verwondering, ontmoet zoveel mogelijk mensen, omdat ieder mens een ander facet van het bestaan laat zien. Leer van anderen. Wees niet bang dat dit bestaan je vijand is, dit bestaan is als een moeder voor je. Dit bestaan is klaar om je te ondersteunen op iedere mogelijke manier. Vertrouw, en je zult telkens weer een nieuwe energie voelen, die energie is liefde. Liefde is het diepste verlangen om het hele bestaan te zegenen. Universele liefde, zoals je wilt. (Vertaald uit citaten van Osho)

Bronnen:
osho

oké dan wendy, hier mijn antwoord: ik kan me het meest vinden in het antwoord van Aimeetje. ik geloof in God en de bijbel. wat er in de bijbel staat over liefde, zo zou het moeten zijn (zie de tekst bij het antwoord van Aimeetje en er staat nog meer in de bijbel over liefhebben). echter, ik geloof ook in de zondeval en dat de mens door die zondeval niet meer in staat is om God en anderen lief te hebben zoals het bedoeld is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100