Wat is universele liefde?

Ik twijfel enorm over de categorie, waar deze vraag in thuis zou horen..... en heb voorlopig besloten voor "spiritualiteit", omdat naar mijn idee het verstandelijke en het gevoel samenkomen in het woord spiritualiteit.

Toegevoegd na 2 dagen:
Dank aan de plussers voor "goeie vraag"!
Ik ben overweldigd door al jullie antwoorden en reacties; helemaal super!!!!

Toegevoegd na 1 week:
Onmogelijk om een "beste antwoord" te kiezen, omdat bij een dergelijke vraag gewoon geen "beste" is: dat is een waardeoordeel.... elk antwoord en elke reactie heeft grote waarde. Wie ben ik, om een keuze te maken uit jullie prachtige antwoorden???

Daarom: bedankt, iedereen die heeft geantwoord en gereageerd èn voor de mooie en interessante discussies.
Ik ben er heel blij mee!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik aan ervaringen van anderen, getoetst aan die van mezelf over universele liefde, heb gemerkt is, dat het voor iedereen hetzelfde is. Dat is geen conclusie, slechts een constatering, die ik met deze vraag ook wil toetsen. Dus mijn uiteraard vrijblijvende vraag aan jullie: hoe hebben jullie zelf die universele liefde ervaren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel, ik zocht naar het juiste woord, en heb het dan maar energie genoemd bij gebrek aan beter. Of is het goed genoeg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de duidelijkheid voor anderen: deze reactie hoort bij het antwoord van Pipololly ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHAHAHAHAHA NEEEEJJJ!!!!! je avatar!! grandioos!!!!!!! :))))))))))))))))))))))))))))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Effies hoor: het iets vernieuwde webske is in de maak ;-)))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendy, wat zal jij morgen een spierpijn hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er NU al spijt van hahahahaha.

Antwoorden (17)

Dat is m.i. een gevoel van verbondenheid, met alles wat er op aarde leeft.
Dat is voor mij al een reden om daar niet in te geloven.

Toegevoegd na 22 uur:
Het is best mogelijk, dat al wat leeft een verbondenheid met mij voelt,hoewel ik daar zeer aan twijfel,maar dat schept toch niet de verplichting voor mij alles wat leeft lief te hebben?
Weliswaar ben ik tegen het doden van welk dier dan ook,(met als enige uitzondering vliegen) maar verder gaat mijn verbondenheid met het gros der dieren niet, noch fysiek, noch spiritueel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je snelle antwoord, en dat voor een vraag in déze categorie ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent verbonden met alles wat er op aarde leeft, of je dat nou wilt of niet.
Dat heeft niets met geloven te maken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moolkeesje we zitten allemaal in het zelfde web, als ik hier in Zeeland aan een draadje trek, kan jij het voelen.
Juist omdat het verbonden is met de hele aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welk web??? Mijn web??? ;-)))
Kristal
12 jaar geleden
Ja , in het web van jouw vraag Spinnetje... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gelooft dan misschien niet in een verbondenheid met de aarde, feit is wel dat de aarde verbonden is met jou moolkeesje. De voortdurende stofwisseling getuigd van een omarming van al het leven op aarde om jou heen. Die omarming zou niet aannemelijk zijn als al het leven niet met jouw verbonden zou zijn. Met liefde zijn elders in het universum atomen gevormd (zoals het ijzer in je bloed, ontstaan buiten ons zonnestelsel door een grotere supernova) die essentiële bouwstenen zijn waar je als mens en net als ieder ander wezen gebruik van mag maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En niet gelijk klagen dat die min van mij is, verdikkie nog aan toe, anders deel ik alsnog een min uit.. ;))) - kletskoekerij natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Woooooow Bas: voorbeeldje van GEEN universele liefde..... hahahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Contrasten moeten er zijn... :))
Van het bestaan van goede koffie weet je pas als er ook slechte is (hmmm, trek ik 'n bakske gekregen)
Kristal
12 jaar geleden
hmm, Bas, dat is ook een gedachtenpatroon lijkt me, ik hoef echt geen zure druif te eten om te weten dat ik de zoete lekker vind ;-)) goeiemorgen he? ik heb ook koffie :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik aan ervaringen van anderen, getoetst aan die van mezelf over universele liefde, heb gemerkt is, dat het voor iedereen hetzelfde is. Dat is geen conclusie, slechts een constatering, die ik met deze vraag ook wil toetsen. Dus mijn uiteraard vrijblijvende vraag aan jullie: hoe hebben jullie zelf die universele liefde ervaren?
Ik herhaal deze vraag bij elk antwoord, maar áls je wilt antwoorden, dan is 1 keer voldoende hoor ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bas gaat uit van het motto: Wie zijn mede GVers lief heeft, tuchtigt ze en spaart de roede der minnetjes niet.
Om nog maar even een oud stuk rundvlees uit de sloot te halen, Bas, ik heb jou nooit van een dergelijke MINNE streek beschuldigd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zullen we die ouwe runderen dan lekker, uit universele liefde voor elkander, in die sloot laten? Uit respect? ;-)))
Afgezien dan nog van de meur....brrrrr.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bm>mk, laat dat dan voor altijd duidelijk zijn...
Maar daar gaat het niet om, het ging om Wendy's universele liefde. Want ook al weten we hoe we zelf die liefde ervaren, we zullen nooit weten hoe Wendy die liefde ervaart. Is die liefde dan nog wel universeel te noemen?
Wel moedig om tot een consensus te willen komen, Wendy.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bas, wat is bm>mk???
Waar schrijf ik, dat ik tot een consensus wil komen???????
Waar ik in geïnteresseerd ben is, wat het is en wat de ervaringen van anderen zijn om die te toetsen aan die van mij.
Dat kan alleen, als jij ook jouw ideeën vertelt over bijvoorbeeld "wat is universele liefde" en wat zijn jouw ervaringen..... en die heb ik nog niet gelezen (uitdaginguitdaging :-))).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
From B(as) M(eijer) to M (ool) K (eesje)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah.... wist niet dat je Mool als voornaam hebt ;-)))
Thanx.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij moet toch weten dat ik in zijn geheel heel voornaam ben!
Maar her definitieve antwoord op jouw vraag moet van BM komen, ik gok ook maar wat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je in je gehele geheel heel voornaam bent weet ik echt niet, ik heb alleen je hoofd gezien.....(waar gáááát dit over haha).
Ik weet toevallig (niks spiritueels aan) je voornaam, die overigens inderdaad zeer voornaam is ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
((whoehaha!!)) als jullie je nu eens voornamen om serieus te zijn hier. (op zich al niet te realiseren maar goed)
het voornaamste gaat gewoonweg niet over voornamen. als ik zo vrij mag zijn: kan ik aannemen dat het feitelijk over aannames gaat die we op een aangename manier hier uiteen trachten te zetten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk Euc (Spin trekt serieus smoel)... voornamelijk het voornaamste is mijn vraag, waarbij aannames waarschijnlijk aannemelijker zijn dan feiten... uh.....
Kristal
12 jaar geleden
jaja... natuurlijk...
ehm... :-))) maffe wijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, hoor nu toch eens wie dat zegt
Trouwens, over spin gesproken, ik heb dat web zeer minutieus onderzocht, maar kan daar geen spin,hoe klein dan ook in ontdekken. Zeker even boodschappen doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HUH???? Ga jij es effe je mond spoelen Kristal... wijven??? Bij een vraag over universele liefde???? Over dat "maffe" val ik niet hoor, daar ben ik zelfs trots op (proest). Moolkeesje: je had het me ook gewoon kunnen vragen, dat had je een minutieus onderzoek bespaard: Spiderwoman is op zoek naar de universele liefde!!! Voor boodschappen heb ik mijn trouwe onderdanen..... ;-)))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou met al deze (on)zinnige info moet het gegarandeerd gaan lukken om een universele liefde in je web te vangen.
waarschijnlijk óók nog wel een persoon die je boodschappen doet.
dan kan je met je spinnige onderdanen (pootjes) de andere onderdanen eruit werken ;-)
(als de trouw geen eenrichtingsverkeer is dan he...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoop dat ze het snel vind dan, want ik vind dat web wel wat leeg nu. :-/ Ach, Wen, ik noemde ook maar even consensus omdat dit woord het eerste in me op kwam over iets wat niet exact te omschrijven valt. Als in: "Er is sprake van consensus wanneer de leden van een groep of gemeenschap een breedgedragen overeenstemming hebben bereikt". Of ben je er van overtuigd dat er wel degelijk een simpel antwoord mogelijk is op je vraag waar iedereen het onomstotelijk mee eens kan zijn..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bas, wat is bm>mk???
Hahaha, nee, ik vrees, dat er geen simpel antwoord mogelijk is! En zeker niet 1 waar iedereen het dan ook nog eens geheel mee eens is. Ik heb langngng geleden, toen ik nog een beeldschoon jong spinneke was met lange slanke spinnepotekes, mijn boodschappenjongen verstrikt in mijn web ;-)
Let op: verstRikt hè, niet verstikt.... ;-)))))
Maar da's nie universeel hè, universeel is allesomvattend!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De SRV man? :o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Stoere Rechtstreekse Voorname man?
Noop.... die niet :o)))))
Bas, laatste poging: wat is bm>mk????????????????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
spinneke:
bm>mk
From B(as) M(eijer) to M (ool) K (eesje) zoals mk zelf al aan gaf een stukje terug. (ofwel ww tegen het vogeltje) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch??? MK gaf aan te gokken, dus vandaar mijn herhaalde vraag. Okee, danks!
Kristal
12 jaar geleden
ja hé Eucje, wat is nou weer ww? bm>mk wist ik allang, ga jij het uitleggen met ww tegen het vogeltje..... wat is WW ?? :-))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WeerWolf tóch!!? ;-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eeeh.. yep @spinnetje
MK gokte over de juistheid van zijn antwoord en dacht dat ik als enige het antwoord op je vraag weet.
(Zal ik het je dan stiekem verklappen hoe het zit..) :oP (In een PBtje uiteraard, wil het de anderen natuurlijk nog even zelf laten uitzoeken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag altijd in een PB natuurlijk, de lijnen zijn vrij hahahaha.
Welke vraag bedoel je, de BMMK vraag (die is me reeds geheel en al duidelijk) of mijn "universele"vraag?
Als het de laatste betreft dan lees ik graag je alles overkoepelende antwoord: ben heueueueueueueul benieuwd!!!!!!!!!!!!!!!!! (grinnik)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en ons maar lekker laten doorzoeken en meedenken hier?
nou lekker dan!!!! :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ergens geschreven, dat ik het dan niet met jullie zal delen?
Nou? Nounounounoudenou????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plagiaat!!! hahahaha Bescheurend, Moolkeesje, je avatar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mister Moolkees....WAT IS DIT???????????????
Nou heb ik gezegd, dat ik je voorname voornaam ken, dat weet ik....maar die heb ik NIET genoemd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En nou DIT???
Mij even geheel en al in de spotlights zetten, met poten erbij ????? Terwijl je weet, dat ik als BNner incognito wil blijven?
Dit vind ik dus een typisch voorbeeld van wat universele liefde NIET is.....
Heb je nagedacht over de gevolgen van deze duistere daad en blablablaspinnepiepjespruttelpruttelenzenzenz????? WOEHAAAAAAAAAAAAAAAAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!
DIT IS ECHT HUMOR, die avatar!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het er zo treurig uitzien, zo;n web onder bewoonster, het werd me te veel, zodoende dus en zoals één van onze mede GVsters altijd zegt: het is maor vur efkes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, dan ik aanvaard je geste gracieus, maak een spinnenbuiging(opletten op de potekes Wen!) en dank je in universele liefde ;-))))
Kristal
12 jaar geleden
;-)))))))))))))) Wat een grap Moolkeesje hahaha.
Kristal
12 jaar geleden
Ik vind je een knapperd Wen !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die doordringende oogjes ook hè! hahahahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WHOAHAHAHAHAHA!!!! OMG HAHAHA
en wát voor spinnetje ook :)))))))))))))))) (ik heb nog voor een uur de slappe lach... MINIMAAL!!) this is great Moolkeesje, echt geweldig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, lach jij maar heks! Ik sta hier pontificaal met de pootjes bloot!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die pootjes zien er toch ook voornaam uit, m.a.w. ze mogen best gezien worden! Alle acht! Vooral i.c.m. dat mooie bolle lijfje en die fonkelende oogjes!
Op zo'n moment ga ik nog geloven in die universele liefde.
Kristal
12 jaar geleden
Zo is het Moolkeesje, ze mag er best zijn!
Menig spinnetje zou willen dat ze er zo uit zag, hah!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens Kristal. om jaloers op te zijn!! En wat MK betreft:
Hem is geen spinnenweb voor de mond gewassen :) wat ik persoonlijk vind ik dit een hele prettig eigenschap vindt. en vooral de humor waarmee MK iets kan brengen... daar gaan de lachspieren weer....(dat spinnetje.....!!! hihi)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moolkeesje: als mijn verschijning op GV dit voor jou kan betekenen, dan is mijn missie in het leven geheel geslaagd hahahha.
Hier is ze mensen: SPIDERWOMEN!!!!
Geniet ervan, het zal kort zijn. Daarna dompelt ze zich weer in de geneugten van universele onzichtbaarheid ;-)))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het web is gescheurd,
en Wendy is er uit gepleurd!
Zo;n mooi spinnetje heb ik nog nooit gezien!
Daarvan zie ik er graag een stuk of 10!
Wat een leuk wijffie,
Met dat atletisch lijffie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is het nu een keer klaar met dat gedonder? ik krijg gewoon incontinentie verschijnselen van het lachen!!! ;-))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Giller MK!!!
Euc: eerst even schrobben met je schrobbertje en dan Tena Lady.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Moolkeesje, ik sta ook achter jou dichtwerk
Dit nieuwe outfit van het spinnevrouwtje is prachtig
Het maakt haar vlot en sterk
In je avatar leek je wel drachtig Waar ik nu nog van huiver
Is wat moet dat met die ragebol dan
Want ook al zijn de bedoelingen van de heks wel zuiver
Een spin wordt daar natuurlijk gek van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"ik krijg gewoon incontinentie verschijnselen van het lachen!!!" Ik merk het, het blijft hier druppen! Aan het rondvliegen op je nieuwe zwabber..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben niet alleen incontinent maar ook van mijn route geraakt!!! OOPS.....! mijn excuus Bas. de lekkage wordt elders voortgezet
(dankzij je gedichtje... EN bedankt he!) ;-))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bas, ik ben al gek van en door mezelf, kán niet erger worden, echt niet!
Voel me zeer vereerd door de gedichten, gericht aan dit spinnekopje ;-))) Dank U!!!!
Kristal
12 jaar geleden
:-)))))))))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, lieve mensen, ik kan dit allemaal niet meer aan! Ik ga even een tijdje in een donker hoekje zitten met de oogjes toe.
Juist dat druppelen van heksje doet mijn emmer overlopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik VOEL het aan de spirituele draadjes van mijn web, je bent óm Spiderman!!!! Dát is het, waarom je het even niet meer aankunt, dat is gewoon de verwarring ;-))))))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zwanger van vele vreemde gedachten, ik kruip toch maar weer even in mijn duister hoekje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps.... en dat voor een spiderMAN.... het moet niet gekker worden: dit is echt een universeel WONDER!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Moolkeesje: weet je, dat ik je toevoeging onder je antwoord na 22 uur heel niet heb gelezen???? Wat een schande hè!
Even gekopieerd: "Het is best mogelijk, dat al wat leeft een verbondenheid met mij voelt,hoewel ik daar zeer aan twijfel,maar dat schept toch niet de verplichting voor mij alles wat leeft lief te hebben?
Weliswaar ben ik tegen het doden van welk dier dan ook,(met als enige uitzondering vliegen) maar verder gaat mijn verbondenheid met het gros der dieren niet, noch fysiek, noch spiritueel." Mijn reactie alsnog: Wat mij betreft ben je niets verplicht. Dat bepaal je lekker zelf: je bent een grote, volwassen, zwangere SuperMan.... inmiddels ook allemaal niet meer, maar who cares ;-)
Ik weet eerlijk gezegd niet, waarom je dit hebt geschreven, aangezien het over dieren gaat?
Voelde je je aangevallen door een spin of zo???? :-))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat er, Wendy, werd gesproken over liefde c.q. verbondenheid met al wat leeft en daar vallen de animals toch ook onder.
AVATAR!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, okee, op die fiets. Jasekers, ál wat leeft, inclusief het gehele plantenrijk! Vele mensen betrekken die liefde/verbondenheid trouwens ook op levenloze dingen.
Jouw avatar of mijn avatar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
矿。
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich heeeeeel knap, hoe je bovenstaande tekening/dinges/iets hebt gefabriekt, doe ik je niet na.
Maar uh....wabedoeludurmee????
Kristal
12 jaar geleden
Wen dat is chinees voor: mijn.
Jeetje, wist je dat niet? ;-))))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als zelfs een een dia en digibeet zoals ik, met slechts 2 voor en 2 slechtwerkende achterpootjes dat voor elkaar krijgt, moet het jou als trotse bezitster van 8 van die extremiteiten toch ook lukken!
Ben naar google vertalingen gaan en heb gekozen voor Nederlands - Chinees en daarna ingetikt: Die van mij.
Dus gewoon : knuffel.
Geheel platonisch.
Kristal
12 jaar geleden
oftewel:
温迪,他给你一个拥抱,
呵呵Moolkeesje? Wen, die eerste 2 tekens is jouw naam :-) leuk hè?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kristal,Spinnen in China zijn daar wel bekend mee,maar een gewone huis, tuin en keukenspin in Nederland uiteraard niet.
Voor jou is dat natuurlijk Kristal helder.
Kristal
12 jaar geleden
Ja Moolkeesje, natuurlijk!! Ik begreep het "onmiddellijk" (haha) toen ik je teken in search had geplaatst, toen ik zag dat het chinees moest zijn en toen ik het in google vertalen kon vertalen ;-))))) Eitje.... ;-))))))))))))))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OMG!!!!!!!!!!!! Voorstaande universeel bedoeld uiteraard....
Er gaat een geheel nieuwe wereld voor me open!!!!!! Totaal geen weet van zeg, wat leuk!!!!! @Moolkeesje: ik ben dus ook een dia en duidelijke digibeet, met vele (hahaha) slechtwerkende achterpootjes, dus ik voel met je mee. Mijn spiderkoppie knalt uit mekaar van bewondering voor je (wéér een probleem erbij, maar dat ruimen we zo wel op).
新的大虛擬擁抱返回;-) @Kristal: Heb jouw tekenen aan de wand laten vertalen, wat geestig!!! Nee, wist ik ècht niet, weer wat geleerd! Als we hiermee doorgaan gaat GV er toch geheel anders uitzien! Over universeel gesproken!!!! Neeeej, da's overdreven, werelds is beter denk ik ;-))
Kristal
12 jaar geleden
Ach Wen, ik wist het ook niet hoor, ik probeerde maar wat uit omdat Moolkeesjes teken mij intrigeerde ;-))
En toen was het wel ff leuk om te bluffen nadat ik de betekenis vond ;-)))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De onderzoekende mens ben je ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
76 reacties, even een detail ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jolig...! 水晶,因此,溫迪告訴他們吃中國蜘蛛? hahahaha連接與所有的生命... ...我的屁股!
Kristal
12 jaar geleden
Hmmm Eucje, vertaalt zeg je:
***Crystal, dus Wendy vertelde ze aan de Chinese spinnen eten?
hahahaha verbinding met al het leven ... my ass!*** Ehm, soms is de vertaling niet helemaal correct, maar wel leuk!! ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal, dank je voor de vertaling; ik had er effe geen zin in.... maar uh... Euc.... uhm....wátte???
Universele liefde bestaat niet. Als in, je kunt het niet aanraken.
Toch, wanneer je al het andere weghaalt, dan is alles wat er overblijft die universele liefde.
Dit kun je voelen in momenten van stilte, of meditatie, of in entheogene middelen als DMT en ayuahasca. Of misschien hoor je het zelfs in de regen en de wind.

De universele liefde kun je voelen, wanneer je al het andere overbodige een keer laat varen. Al is het maar voor een moment.

Universele liefde is God, een God zonder veroordelingen.
Universele liefde is dat waar materie en energie uit ontstaan.
Het is het 'niets' van de wereld. En in dat niets huist een acceptatie, en in die acceptatie ligt de sleutel tot het voelen van de wereld zoals hij is... En daarin ligt de schoonheid.

Eigenlijk is het gewoon universele leegte, maar die leegte is zo intens en immens, dat liefde een beter woord is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WAUW! Bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord die zeker een +je verdient misschien de beste antwoord mogelijk. Een kleine toevoeging - het is ook de kracht van geven zonder de behoefte om te ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die leegte is gelijktijdig ook de volheid. De twee tegenstrijdigheden versmelten en je voelt beide in hetzelfde moment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
reistebrein je zegt: misschien hoor je het zelfs in de regen en de wind. zo waar!!
+
Kristal
12 jaar geleden
prachtig verwoord... +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste reistebrein,
een opsomming van woorden, zo geplaatst dat het goddelijk lijkt maar goed beschouwd weinig inhoud lijkt te hebben.
Jij zegt bijv.: "Universele liefde is dat waar materie en energie uit ontstaan".
Energie is er m.i. altijd. Het licht er maar aan hoe het te gebruiken.
Zou jij een voorbeeld kunnen geven waaruit, in genoemd voorbeeld, energie uit ontstaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Licht m/z ligt . Nou ja, gezien het onderwerp niet echt een vergissing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, leuk gezien, je laatste reactie ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik aan ervaringen van anderen, getoetst aan die van mezelf over universele liefde, heb gemerkt is, dat het voor iedereen hetzelfde is. Dat is geen conclusie, slechts een constatering, die ik met deze vraag ook wil toetsen. Dus mijn uiteraard vrijblijvende vraag aan jullie: hoe hebben jullie zelf die universele liefde ervaren?
Ik herhaal deze vraag bij elk antwoord, maar áls je wilt antwoorden, dan is 1 keer voldoende hoor ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Citaat: Universele liefde is God,bla bla bla...enz.
Ik ben als ongelovige weer eens bezig de bijbel te herlezen en ben bij exodus aangekomen.
Ik merk daar absoluut geen liefde van God voor het Egyptische volk, nee, erger nog, om zijn trucjes te kunnen laten zien zal die God wel even zorgen dat de Farao stijfhoofdig blijft en God(waarom heb ik toch steeds de neiging om dat woord met een kleine g te schrijven?) duizenden mensen,waarvan de meeste onschuldig, de dood in jaagt.
Ik hoop dat iemand mij dat eindelijk eens kan uitleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vrees, dat ik je dat antwoord totaal schuldig zal moeten blijven,want ik kan er ook niet bij.
De Bijbel is geschreven en herschreven door (heel veel) mensen.... ik hou het er maar op, dat veel info bewust dan wel onbewust is weggelaten, vergeten, verdraaid en/of dat er een heleboel niet is begrepen in de loop der tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lifehacker Ja, ik was ook niet echt bezig met het schrijven van een nieuwe, natuurkundige theorie. Ik bracht het gevoel van universele liefde onder woorden. Toch, om iets te kunnen zien moet er toch een niets zijn. Als ik mijn kamer rond kijk kan ik het meubelair prima zien omdat het omringd is door een 'niets'. Als dat niets er niet was, hoe zou ik dan het bestaande kunnen onderscheiden? Om een buiten te kunnen waarnemen, moet er ook een binnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Moolkeesje Dat zal ik je graag uitleggen. Dat komt omdat die God en verhalen geschapen zijn door mensen.
Als je iets over 'God' en hoe deze tot stand is gekomen wilt leren denk ik niet dat de Bijbel lezen je gaat helpen. Dan kun je beter zoeken in de hoek van de oude egyptenaren, waar het Christendom eigenlijk op gebaseerd is.
Je zult tot de conclusie komen dat God als zodoende niet bestaat, maar die conclusie had je volgens mij al gelegd. Ik gebruik het woord God voor leegte. Niet als iets dat werkelijk bestaat, meer als iets dat ervoor zorgt dat er 'iets' bestaat. Dat op een wat abstracter niveau dan hoe je het ook kunt lezen. Hoe dan ook, wat me wel opvalt is dat jij jezelf presenteert als een nuchter persoon, dat niets met zweverige dingen te maken heeft.
Toch geef je in je antwoord aan dat je niet gelooft dat je verbonden bent met al het aardse. Vind je dat niet een beetje zweverig? Gezien je dat natuurlijk wel bent?
Denk je dat als er geen regen, wind, vuur en water bestond, dat jij dan wel bestond????
Je bent een accumulatie van de natuur. Niets meer of minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Moolkeesje Ik merk dit wel vaker. Hoe spirituele mensen als zweverig worden afgeschreven terwijl het (vaak) juist precies andersom is. Een spiritueel persoon wordt zich bewust van de wereld om zich heen. Bewust van zichzelf, bewust dat hij ademt en hoe en waarom hij handelt zoals hij dat doet.
Dat is spiritualiteit voor je. Als mensen daar vervolgens al dan wel niet paranormale ideeen omheen ontwikkelen, betekent dat niet dat dat iets met spiritualiteit te maken zou hebben. In pure essentie, integendeel, gezien 'geloven' een gedachtengoed is. En gedachten meer lijken op entiteiten dan op aardse dingen.
Geloven in je gedachten, is dus vrij zweverig. Een normaal persoon rijd iedere dag heen en weer naar werk in de auto, is zich van geen moment bewust omdat een gedachtenstroom de essentie van zijn bestaan ondersneeuwd
Hij zit gevangen in een intellectueel web, niet langer verbonden met de waarheid dat er onder zijn gedachten ook nog iets leeft. Dat hij een deel is van de natuur.
In die stroom van gedachten en emoties valt deze 'normale' persoon in een diepe slaap, waarbij het besef van het leven weinig tot niets betekent. Nou mag jij mij vertellen wie er dan precies zweeft? De persoon die zich realiseert dat hij leeft en doorheeft dat hij ademhaalt. Of de persoon die dat niet doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooooooooooooi omschreven Reistebrein!!!!
Bewust Zijn = Spiritueel Zijn.... mag ik het zo inkorten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reistebrein!!!!you rule!!!!! wat een te gekke reaktie!!!! helemaal waar, dank je wel!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wendy, natuurlijk mag je het zo samenvatten,maar er zijn toch miljarden!!!! mensen , die zich er van bewust zijn dat ze überhaupt NIET spiritueel zijn.
Of bedoel je te zeggen dat ze WEL spiritueel, maar zich daar niet van bewust zijn?
Op die manier kun je alle kanten op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Moolkeesje: dan komen we, denk ik, terecht bij: wat versta je onder spiritueel zijn.... en dat is weer een geheel andere discussie die al vele malen hier op GV is gevoerd.
Ik denk, dat je inderdaad alle kanten op kunt en dat is juist het interessante vind ik. Er is geen HET antwoord of DE conclusie. Ga je nog in op de reactie van Reistebrein, gericht aan jou? Het lijkt me interessant hoe jij daarover denkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou kijk, om met Harm Dekker te spreken,ik wil daar wel op ingaan, maar het wordt mij een ietsiepietsie te abstract.
Om te beginnen leg jij R'brein me woorden in de mond die ik niet heb gebezigd.
Ik heb niet beweerd dat ik me niet verbonde voel met al het aardse, ik heb over dieren gesproken en dan nog niet over alle, maar over het gros daarvan.
Dan kom je plotsklaps tot de conclusie dat ik "natuurlijk" nog wel verbonden ben met al het aardse.
Jij veroorlooft je een interpretatie van mijn woorden, zoals die beslist niet bedoeld zijn.
Ik ben me er donders goed van bewust dat mens en natuur één geheel vormen, maar dat zegt m.i. niets over verbondenheid met al het aardse.
Verder wil ik er maar niet over uitwijden, aangezien ons gedachtengoed te veel uit elkaar ligten het anders maar een gebed zonder eind wordt, daar bij ben ik niet zo goed in, zoals ik het noem, luchtfietserij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat reistebrien gisteren een belangrijk gegeven heeft aangestipt, dat bewustwording de grondslag is van spiritualiteit. Vanuit die bewustwording zou je ook bij jezelf kunnen bespeuren waardoor je van iets wat je leest in de fik raakt. Bij de anti-spirituelen (he bah, wat een rotwoord) zie ik dat wel eens, eigenlijk meer dan eens, eigenlijk heel vaak. @Moolkeesje
Zo zie ik dat in je reactie ook, in eerste instantie komt er een een starre verdediging, dat er woorden in je mond zouden zijn gelegd. Vervolgens blijft het bij de woorden, die enkel zijn bedoeld om een gedachtengang op gang te brengen (niet om als een dolle hond in te gaan bijten!?)
Tevergeefs blijkt dan weer... want je sluit af dat je er maar niet over wilt uitwijden. Ehm, waarover dan, je bent nog niet eens begonnen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fik?verdediging? dolle hond? afsluiten? tervergeefs? ben ik nu te zweverig of niet zweverig genoeg om dit niet te zien, maar wel te zien dat BM dit zo kan zien, en tevens ook heel goed begrijp wat MK aangeeft. @reistebrein
wat noem jij een normaal persoon?
heeft ieder niet een eigen essentie van zijn/haar bestaan?
geloofd niet iedereen in zijn/haar gedachten?
moet er ten alle tijden onder die gedachten nog 'iets leven' (wat dit dan ook kan/mag zijn)?
waaraan/uit kan jij opmaken/bepalen voor welk ander dan ook dan het besef van het leven niets tot weinig #zou kunnen# betekenen? ik denk dat elke persoon op geheel eigen en vooral persoonlijke wijze zich realiseert dat hij/zij ademd, dus mijn antwoord: OF iedereen zweeft OF niemand zweeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van dat eerste zijn wel voorbeelden te vinden op GV, maar dat voelt niet juist om die er nu allemaal bij te halen.
In dat kader zou het misschien ook niet juist zijn om een reactie te plaatsen naar Moolkeesje toe. Maar ik doe/deed dat toch, want het ijzer was nog warm. En overigens is dit niet aanvallend bedoeld maar om puur vanuit het inhoudelijke hier en op dit moment een gedachtenstroom gaande te houden. Dat blijkt niet altijd te lukken en vaak verzanden we dan toch weer vrij snel in een aanval/verdediging routine, om dan mekaar weer bij de volgende vraag tegen te komen.
Waarbij eigenlijk voorop zou moeten staan dat niemand het écht weet over dit onderwerp, en dat we allemaal maar "wat doen", elkander prikkelende om een bredere kijk op het geheel te mogen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kwam op mij ook vrij aanvallend over WW. In ieder geval niet uitnodigend.
Het staat iedereen ook vrij om niet verder op een onderwerp in te gaan, toch?
Met je laatste alinea ben ik het helemaal eens. Mijn vraag is ook niet bedoeld om nou even DE WAARHEID boven tafel te krijgen, maar de verschillende ideeën en meningen zoveel mogelijk bij elkaar te zien en ervan te leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Euca - Normaal persoon staat tussen haakjes. In deze context gebruik ik het voor een persoon die geen aandacht schenkt aan de natuur van zijn gedachten of zijn ademhaling. -Iedereen kan inderdaad een andere essentie voor zichzelf creëren. Misschien had ik beter het woord 'basis' kunnen gebruiken. - Er leeft inderdaad altijd iets anders onder je gedachten. Bewustzijn is er daar eentje van.
En nee, niet iedereen gelooft volledig in zijn gedachten - Als iemand constant aan het denken is over van alles en nog wat, dan raakt deze inderdaad het contact met de werkelijkheid kwijt.
Dan wordt het brein niet meer een instrument wat je kunt gebruiken, maar ga je je ermee identificeren, wordt het jouw enige realiteit. Dit is een modern probleem wat zorgt voor veel mentale stoornissen.
Je identificeren met een constant veranderende stroom van onsamenhangende gevoelens en gedachten heeft logischerwijs verwarring en angst tot gevolg.
De primitieve functie van het brein wordt misbruikt om er een identiteit uit te trekken.
En ja, dan begin je zeer zeker het besef van het leven te verliezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je afstand neemt van je volledige hechtenis aan gedachten, dan ontstaat er een ruimte in je wereld.
Die ruimte wordt dan gevuld met een leegte, die leegte kan omschreven worden als onvoorwaardelijke, prachtige universele liefde. Je hoeft het niet klakkeloos aan te nemen, je hoeft het ook niet weg te redeneren. Je kunt het voor jezelf voelen... en daarom is pure spiritualiteit zo krachtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@reistebrein, mooi omschreven.
Zelf noem ik genoemde ruimte (leegte hetzij volheid) potentie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker lifehacker, de leegte als potentie, scheppingskracht vanuit de liefde. De schepping van het universum als ultieme uiting van liefde...
Kristal
12 jaar geleden
Reistebrein, Lifehacker en Basmeyer, jullie laatste reacties... prachtig en dank jullie wel. Jullie geven woorden aan iets wat voor mij nog geen woorden had, maar waarmee jullie me raken.
Ik zucht ervan met een glimlach.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zucht me bij je aan!!!! Super!
Universele liefde is een eenzijdig manier van liefde. Uni betekent één of eenheid. Het wordt maar op één manier uitgevoerd, en de liefde wordt vertaald naar gevoel, en gevoel wordt zo geuit op één manier naar elkaar, om zo de verbondenheid te snappen.

Het is een leerstelling over de liefde, over dat de mensheid één moet zijn in het uitdragen van liefde, en dat het uitdragen ervan zich zal manifesteren als een éénheid van het menszijn, ondanks uiterlijke verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Je schrijft "eenzijdig" en "maar".... bedoel je in de zin van beperkend?
Begrijp ik je goed, dat je liefde, ondanks de verschillen tussen de mensen onderling, hetzelfde wordt ervaren door iedereen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je begrijpt het goed, eerst door het op dezelfde manier uit te voeren, zo wordt het ook op dezelfde manier ervaart Met "maar" bedoel ik; slechts. In de zin van; Het is maar zoveel en niet meer, niet op verschillende manieren, het is de enige weg. Sommige bewegingen proberen dit te stimuleren door muziek, sport en activiteiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, dank je wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat jouw liefde eenzijdig wordt benaderd moet worden om het vervolgens op een manier te kunnen ervaren.
Tenminste, zo 'lees' ik je reactie.
Ieder is anders en zal m.i. dan ook de liefde op zijn manier (leren) ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is universele liefde dan naar jouw idee niet voor iedereen hetzelfde Lifehacker? Ik bedoel: in ieders ervaring?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mi is universele liefde universele liefde, daar is geen misverstand over. Maar leg een ander maar eens uit hoe dit voelt, hoe je dit ervaart, enz. Ik geloof wel dat er overeenkomsten zijn , maar het zijn juist de verschillen hierin die het zo persoonlijk maakt en vaak in het delen tot onduidelijkheid leidt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In woorden vatten wat universele liefde is, dat is heel erg moeilijk, zo niet onmogelijk denk ik.
Wat ik aan ervaringen van anderen, getoetst aan die van mezelf, heb gemerkt is, dat het voor iedereen hetzelfde is. Dat is geen conclusie, slechts een constatering, die ik met deze vraag ook wil toetsen.
Maar jij denkt, dat die ervaring toch voor iedereen anders is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo stel ik me dat voor.
Maar, zoals ik het nu zie en jouw reactie lees, ben ik nieuwsgierig geworden naar jouw ervaring (en die van anderen) hiermee.
Wil je die delen? wellicht verlicht dat een vermeende blinde vlek in mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik aan ervaringen van anderen, getoetst aan die van mezelf over universele liefde, heb gemerkt is, dat het voor iedereen hetzelfde is. Dat is geen conclusie, slechts een constatering, die ik met deze vraag ook wil toetsen. Dus mijn uiteraard vrijblijvende vraag aan jullie: hoe hebben jullie zelf die universele liefde ervaren?
Ik herhaal deze vraag bij elk antwoord, maar áls je wilt antwoorden, dan is 1 keer voldoende hoor ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wil ik best doen, maar omdat ik niemand wil beïnvloeden wacht ik even eventuele antwoorden af, is dat okee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uni betekent misschien één of eenheid, maar universeel toch wel degelijk iets anders: alles omvattend!
Op wat voor manier je de universele liefde ervaart, maakt dus niet uit, net als de manier van uiten. Alle manieren zijn goed.
Als er een bepaalde manier niet goed zou zijn, zou de liefde niet universeel mogen heten.
De universele liefde, is de liefde voor alles en iedereen...

De liefde die men vaak wel kent is de liefde voor je naasten, je familie en je partner.
De liefde voor jezelf is men al meer kwijt geraakt (te dik, lelijk, niet snel genoeg, doet het niet goed genoeg).
En de liefde voor je vijanden is vaak helemaal niet te vinden.

Maar in de universele liefde zijn er geen vijanden meer, er zijn geen naasten meer, alles is gelijk. De liefde die je dan kunt hebben en uitstralen is aan alles en iedereen. Je voelt je dan ook 1 en verbonden met alles en iedereen.
Als je je ogen dicht doet, dan voel je jezelf niet meer los van je omgeving. Je voelt je met je omgeving samenvloeien en er is geen onderscheidt meer in jou en je omgeving.
Er is geen kamer meer waar je in staat. Je staat niet meer op de grond of op de aarde en je bevindt je niet meer onder een dak of de hemel. Het is allemaal 1 geheel. Je voelt je gelijktijdig enorm groot en heel klein.
(in het kleinste gat zit tevens de grootsheid van de gehele universum).

Dit is een staat die je kunt bereiken als je ALLES kunt loslaten. Alle wrok naar anderen toe, alle moeten in de maatschappij, alle oordelen over jezelf en over anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel Gdan! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goeie beschrijving van iets wat buiten beschrijvingen valt +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een plus vooral voor je laatste regels: als je ALLES kunt loslaten. Alle wrok naar anderen toe, alle moeten in de maatschappij, alle oordelen over jezelf en over anderen. En wat doe je hier zelf mee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is misschien simpel geschreven maar de weg is niet eenvoudig. Voor mij work in progress...
Gelukkig heb ik een paar keer een 'glimpse' gezien, gevoeld en ervaren hiervan. Daardoor weet ik dat het werkelijk bestaat en waar naar kan streven.
Ben nog jong.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ben je weer eerlijk!
Kristal
12 jaar geleden
ja, alle negativiteit laat je dan los in die staat, mooi gezegd.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Zeer mooi verwoord, met een leefwijze die ook mij aanspreekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bas: jij schrijft dat een dergelijke leefwijze je aanspreekt.
Wat jij omschrijft, Gdan, in je antwoord herken ik ook, tijdens meditatie. Ik denk, dat jij dat ook bedoelt met : "Als je je ogen dicht doet".
Dat brengt me tot de volgende vraag: is het mogelijk om constant in die staat te zijn, dus als levenswijze?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wendy, in mijn optiek wel.
Tijdens een taichi oefening heb ik dit ook eens ervaren en toen had ik gewoon mijn ogen open.
Met 'ogen dicht doen' bedoel ik niet specifiek mediteren. Hoewel het daarbij wel eerst zal voordoen. Ik vermoed dat die staat continu te behalen valt als er geen scheiding en afstand meer bestaat tussen jezelf en je spirituele zelf. Als je dus ook niet meer zegt over jezelf dat je spiritueel bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken het inderdaad ook bij "mindful" zijn, dus bewust en aandachtig in het hier en nu zijn. En dan heb je ook de ogen open; dat was ik even kwijt. Wil je uitleggen, wat je bedoelt met je laatste zin?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet echt nog...
Over mezelf gesproken, ben ik eigenlijk 2 personen. 1 die gewoon zijn leven leidt en werkt voor geld. En 1 die spiritueel is, zodra hij zich weer gaan bezighouden met meditatie, energieen, afstemmen.
Tussen die 2 die ik ben zit nog een hele grote afstand. Als ik zeg over mezelf dat ik spiritueel ben, dan bedoel ik die ene kant van mezelf.
Waar ik momenteel naartoe wil werken is dat die 2 verschillen dichter bij elkaar komen, en dat ze uiteindelijk versmelten in 1.
Momenteel is het nog zo dat tijdens het werken, er geen ruimte is voor het spirituele. Ik zit hier nog aan het prille begin van, dus uitleggen en begrijpen kan ik het nog niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Wat je omschrijft is denk ik precies mijn vraag: hoe pas je die staat van zijn dan toe in je dagelijkse leven.
Ik vind het voelen ervan ook zo overweldigend, heftig, intens (er zijn eigenlijk gewoon geen woorden voor...), dat
ik me niet kan vóórstellen altijd zo te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor voelde het helemaal niet als 'belastend' (heftig, intens). Maar juist als (inderdaad er zijn geen woorden voor) het IS. Niet belastend, wel intens, maar rustige intensiteit. Overweldigend en heftig was het niet.
Het was alsof je in een hele nieuwe wereld kwam. Een wereld zonder 'boundaries' (grenzen). Geen stoel die in de weg staat, maar die is er gewoon niet meer. Hij is pure energie en valt daarbij in het gehele van energie. Een klein beetje waar het boek 'Het geheim van Shambhala' over gaat.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/het-geheim-van-shambhala/666853572/index.html Zoals het aller laatste stukje van de film 'the matrix', waarin neo in een wereld komt van bits en bytes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb je dus met woorden.... het is niet te omschrijven ;-) Ik bedoelde het ook absoluut niet als belastend, verreverre van!
Voor mij wel overweldigend, omdat het zoooooo....ja wát..... diep gaat. Zeker de eerste keer, dat ik het meemaakte: ik was behoorlijk overdonderd. Ik zal dit boek noteren, het andere wat je had aangeraden heb ik inmiddels en ben begonnen met lezen. Er ligt nog een enorme stapel boeken op mijn oogjes te wachten :-)
Dank!
Kristal
12 jaar geleden
Gd, ik begrijp wat je bedoelt. Over die 2 personen. Uit eigen ervaring. Misschien helpt het om je te bedenken dat je altijd spiritueel bent maar dat de intensiteit fluctueert. Tenminste, zo is het voor mij (geworden). Als ik op mijn werk ben, bén ik op mijn werk. Dat is spiritueel. Als ik klanten glimlachend de deur uit laat gaan, als ik altijd (zo mogelijk) bereid ben flexibel om te gaan met mijn werktijden ten behoeve van mijn collega's, als ik mijn kinderen aanmoedig, dan is dat spiritualiteit voor mij.
Eigenlijk vermoed ik dat je dit wel herkent maar vergeten was dat spiritualiteit ook gewoon vriendelijkheid is.
Dat spiritualiteit ook gewoon is.
Dat het gewoon is.
Dat het is.
En dat er dus geen afscheiding is maar verschil in intensiteit. Maar zo voel ik het GD, het kan voor jou wel heel anders zijn en dat is natuurlijk ook goed :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij helpt het in ieder geval wel, dank je!
Bewust / aandachtig zijn in gradaties is ook "dat het is".... voor mij dan.
Heel mooi uitgelegd!
Kristal
12 jaar geleden
Ja precies Wen, dat is heel mooi samengevat!
Pas wanneer wij het leven op een spiritueel niveau ervaren, verheft ons bewustzijn zich boven de materie en kunnen we de universele liefde ervaren. Het kenmerk van deze liefde is de bereidheid om al onze naasten te helpen zichzelf te ontplooien.

Het gaat om een liefde die ons laat begrijpen dat hoe meer we van andere schepselen zullen houden, hetzij mens, dier of plant, hoe meer we in staat zullen zijn van onszelf te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan, Wendy :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Ed :-)
Kristal
12 jaar geleden
mooi +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik aan ervaringen van anderen, getoetst aan die van mezelf over universele liefde, heb gemerkt is, dat het voor iedereen hetzelfde is. Dat is geen conclusie, slechts een constatering, die ik met deze vraag ook wil toetsen. Dus mijn uiteraard vrijblijvende vraag aan jullie: hoe hebben jullie zelf die universele liefde ervaren?
Ik herhaal deze vraag bij elk antwoord, maar áls je wilt antwoorden, dan is 1 keer voldoende hoor ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Siska: je laatste alinea puzzelt me (klopt taaltechnisch niet, maar zo ervaar ik het ;-)) "Het gaat om een liefde die ons laat begrijpen dat hoe meer we van andere schepselen zullen houden, hetzij mens, dier of plant, hoe meer we in staat zullen zijn van onszelf te houden." Wat ik begrijp hier is: hoe meer je van anderen houdt, hoe meer je van jezelf houdt.
Elders bij deze vraag is er een discussie gaande over: Je kunt geen liefde geven als je niet van jezelf houdt.
Dus net andersom. Hoe denk jij daarover?
prima categorie toch...
ieder heeft een eigen interpretatie van het woord ''spiritualiteit'' (en zo ook bij 'universeel' en 'liefde')dus de antwoorden zullen uiteenlopen.

voor mij persoonlijk is het een vorm van liefde die ieder kent en ook herkent, omdat elk mens behoefte heeft aan begrip, veiligheid, geborgenheid, warmte, respect, troostende schouder, een knuffel, etc.

dit alles bij elkaar vind ik #een# vorm van liefde die m.i. ieder zal herkennen en denk dat dit universele liefde kan zijn (je hoeft er niet eens bij te praten) omdat de meesten dit kunnen herkennen aan-, en kan voelen dóór non verbale communicatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx Euc.
Niks mis met de categorie m.i., maar de vraag zou misschien ook in Psyche of Psychologie kunnen, vandaar ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zó universeel is je vraag dus, men kan er meerdere kanten meer op ;-) thanx voor het plusje
Kristal
12 jaar geleden
ja, je wordt er sprakeloos van :) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)
dank je wel Kristal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik aan ervaringen van anderen, getoetst aan die van mezelf over universele liefde, heb gemerkt is, dat het voor iedereen hetzelfde is. Dat is geen conclusie, slechts een constatering, die ik met deze vraag ook wil toetsen. Dus mijn uiteraard vrijblijvende vraag aan jullie: hoe hebben jullie zelf die universele liefde ervaren?
Ik herhaal deze vraag bij elk antwoord, maar áls je wilt antwoorden, dan is 1 keer voldoende hoor ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor het laatste stukje.
Ik kies even voor de leegte om de liefde op te zoeken, in dit mooie maar stille nieuwe huis, met alle potentie nog voor zich, lukt dat aardig.
Ach, als de deur bij je plat gelopen wordt kom je ook nergens aan toe ;-)
In/outsiders: just moved!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gefeliciteerd Bas! Happy?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AHA!!!!nou haal de deur er maar vast uit dan. tijd voor een housewarming!! :) dank je wel voor het plusje ;) leegte.. is dat in je huis, of in jezelf in het nieuwe huis?
of, ga ik nu te persoonlijk worden? tik me dan gerust op mijn gorilla (middel)vinger(s) hoor en mocht ik (nog) niet te persoonlijk (zijn ge)worden.
zoek jij naar liefde, of ben je wat te druk druk druk om te zien.ervaren/voelen dat dit overal (in te vinden) is, ook in de kleinste dingen.
of.... zoek je naar een/de liefde (persoon) om je mooie maar legen huis te vullen. (euca doet alsvast instinctief de haar apen 'kolenschoppen' op haar rug want ondanks dat dit wel het onderwerp is vind ze zichzelf een hele brutale aap) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor contactadvertentie zijn speciale sites hoor Euc....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is me bekend, maar vertel vertel...wat wil je hiermee zeggen? mocht je bepaalde gedachten hebben door mijn vragen aan Bas hierboven even wat info ;-) zo'n digitale koeienmarkt nogal triest, en bovendien ben ik #beslist niet# ik niet op zoek naar iemand. het contact hier op GV spreek mij overigens veel meer aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Proest! Bedankt voor je info, was me nog geheel niet bekend hahahaha.
Was bij mijn vorige reactie dit ;o))))))))))))) vergeten neer te zetten, of iets dergelijks. Was zo moe, ben overweldigd door de vele reacties en antwoorden op mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de ;o)))))))))) was me wel duidelijk hoor, maar mag toch wel wat terug klieren? ;-)
overigens ben ik de ;-)))))) ook vergeten in mijn reactie vanwege ietwat vermoeid zijn (zie tijd). (ga zo nog even plat voor ik weer hallucinaties ga krijgen en digitale koeien en/of roze olifanten zie vliegen) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel verstandig, ikke ook... en vergeet de vliegende jankende WW niet te noemen LOL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha!!
nou, als de WW niet te hard jankt mag deze gerust met de fantjes, koetjes en het heksje mee vliegen hoor ;-) misschien komen we je wel even opzoeken in je droom en vliegen we even gezellig langs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gesellie, koffie staat klaar ;-)))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aaaaaahuuuuUUUUU!!!!!!! Bij mij ook!!! En de chocola in alle formaten (liefst zo groot mogelijk)
Ja, ik miste ook wel een grote :o))))))))))))))))))) daar... Oh? Dus GV is geen platform voor contacten, wisselend of vast? Nou jaaaa, ben ik even op een verkeerd been gezet, heb ik dáárvoor zo lopen slijmen naar alles wat er maar vrouwelijk uitziet? :oPPPPPPPPPPP :D Oh sjips, ik zou juist niet zo moeten janken, ojee, wéér een kans verknalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euc: streep je WW even van je lijstje af please? Ik heb een zeer gevoelig gehoor en kan al dat gejank echt niet aan (HSP hè...) gnagna
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hihi, moest even mijn stemoefeningen doen, kan me ook goed gedeisd houden hoor. In stilte ontstaat de liefde, zogezegd (zie mijn antwoord). Ik ben errug happy, Wendy, dank je!
Die stilte neigt naar het persoonlijk vlak, en hiervoor moet ik dan eerder richting PB's, want dat vind ik niet iets om geheel aan de grote Big Ben te hangen. Maaruh, house warming KLINKT GOED!!!!! AaaaaHOEEEEEE!!!!!!!!!!! (nog 1x) ;P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker joh! Stilte heb je verdiend na al het gedonder ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ARGHHH mijn oren Bas!!!
per direct geschrapt van de lijst, dát zal je leren!!
(ik HSP met je mee Wendy, dit is gewoon niet te doen!!) of... zullen we hem er weer opzetten. hij heeft wel laten zien dat het ontwijken van de Big Ben mogelijk is dus niet altijd lawaai wil maken. scheelt weer een slagklok met het oog op onze ootjes, en voor Bas scheelt het klapperden wasknijper voor de 'vuile was' wat denk jij Wendy.... zullen we hem nog een kans geven? (ja, ja!!.... letten jullie even op de leestekens hier direct onder?) ;-))))))))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euc.... gezien je neue avatar: heb je zin in de voorjaarsschoonmaak op 11 oktober?.........:-))))) Ik vind, zeker in het kader van de vraag, dat we Bas het voordeel van de twijfel moeten geven: universeel bekeken dan hè!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, mijn dank is groot, die plek op de lijst is me goud waard.
Maar wasknijpers heb ik nog niet veel aan, mijn wasmachine moet nog steeds naar boven, en sterke kerels.... ahem... vrouwen (ja, potige types dan, die bestaan ook, bouwvaksters kom je hier dan ook 'regelmatig' tegen) daar ontbreekt het nog even aan om het zware kreng, .... eh.... lieve apparaat goed voor nog vele wasjes (zo beter?) naar boven te tillen.
Toch maar een traploper inschakelen, dat schijnt een soort dinkie met wieltjes te zijn....... Ik vind Euca's avatar wel wat offensiefs hebben hoor, Wendy, je kun er perfect spinnenwebben mee verwijderen..! Jaks!!! (vat je 'm???) :O Maar wacht, gezien die strakke outfit (sexy!!) en die verdedigingspositie ben je klaar voor de ragebol!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind haar avatar een rechtstreekse aanval op mijn huis Bas, open en eerlijk, zoals we Euc kennen.
Dusseh: laat ze maar komen met die zwabber, ik ben er inderdaad heeeeelemaal klaar voor!!! ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
That's my girl!
Is nie zo, maar klinkt gewoon leuk, hihi. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*spinnig lachje* :-)))
De universele liefde is de liefde die overal bij past( universeel), bij alles wat leeft en bestaat, zonder welk vooroordeel dan ook.
Volgens de universele liefde bestaan er geen goede en slechte mensen, maar mensen, geen goed en geen kwaad.
Geen voor en geen achter, geen onder en geen boven.
Maar is alles universeel met elkaar verbonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Exact! Universele liefde kent geen voorwaarden, kent geen onderscheid of discriminatie. Universele liefde is de kern van ons bestaan. Zowel wetenschappelijk als spiritueel. + Zonder niets, was er geen iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel Ed! +
Kristal
12 jaar geleden
Ed . +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wilde net zo'n antwoord geven, je hebt de woorden uit mijn mond gehaald. PLUS!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ In een paar zinnen zo goed zo'n begrip uitleggen...
PLUS!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik aan ervaringen van anderen, getoetst aan die van mezelf over universele liefde, heb gemerkt is, dat het voor iedereen hetzelfde is. Dat is geen conclusie, slechts een constatering, die ik met deze vraag ook wil toetsen. Dus mijn uiteraard vrijblijvende vraag aan jullie: hoe hebben jullie zelf die universele liefde ervaren?
Ik herhaal deze vraag bij elk antwoord, maar áls je wilt antwoorden, dan is 1 keer voldoende hoor ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendy, erg moeilijke vraag maar ik doe een poging.
Ik zit in de grot van het Rana park.
Buiten was het fris, dus had ik de openhaard aangemaakt.
Er brandde ook een olie lampje en wat kaarsjes.
Binnen is het doodstil, je hoort er echt niets!
Ik ga op mij eigen plek zitten, waar ik me altijd het beste voel.
Er komen drie mensen binnen, vader, moeder en een kind van een jaar of 7.
Ze gaan zitten en staren in het vuur.
Nog vier mensen komen binnen, twee mannen en twee vrouwen.
Na enige tijd beginnen ze te vertellen wat ze allemaal voelden.
De ouders en het kind, luisteren mee.
Het meisje van 7 vertelt ineens dat ook zij, van alles voelde en dat ze het heel warm kreeg, ze vertelde dat er 'iets' bij haar was.
Het gevoel veranderde in de ruimte van de grot.
Een jong echtpaar kwam nu de grot binnen en vulde de laatste plaatsen.
Het was weer stil, doodstil!
Alleen het vuur hoorde je knapperen
Een vrouw stond op en begon op een vreemde manier te bewegen, ze stond in de vortex.
De anderen keken gefascineerd toe.
Iemand begon te huilen.
Langzaam ontstond het gevoel dat we allemaal met elkaar verbonden zijn.
De meeste voelden hun voeten en handen tintelen.
De vrouw die in de vortex stond, raakte nu bijna in trance.
Ze leek een innerlijke strijd te hebben, had haar ogen dicht en mompelde wat.
Ik haalde haar weer terug en liet haar weer zitten.
Zo zaten we nog een hele tijd en zeiden niets.
Een intens blij gevoel overspoelde ons allen.
Dit moet de universele liefde zijn, die ons allen verbindt.
Zo puur, zo echt, zo dichtbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw.... dank je wel Ed, voor het delen. Zo mooi... Als ik je goed begrijp: de laatste 3 zinnen, dát is die universele liefde? En wat ervoor staat de weg ernaartoe in deze sitiuatie en setting, om het te kunnen ervaren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super, het bevestigt wat ik heb ervaren en wat ik van anderen hierover heb gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er geen goed en geen kwaad bestaat, wat is liefde dan nog? Men ziet liefde altijd als iets positiefs, maar als dat niet meer bestaat, wat is het dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles is liefde.
Goed en kwaad hebben niets met liefde te maken.
Liefde overstijgt het allemaal.
Liefde is als de zon die schijnt.
Ook dan gaan goed en kwaad gewoon door, alsof de zon niet schijnt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat me opvalt, is dat er toch allemaal positieve eigenschappen toegekend worden, aan iets dat volgens diezelfde mensen van nature niet positief of negatief is. Nu ook weer: de zon die schijnt. Dat is iets positiefs.
Kristal
12 jaar geleden
Mooie beschrijving van je ervaring Ed... daar ben je ook goed in heb ik al eerder gelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, omwille van de beeldspraak.
Als je het goed leest begrijp je het wel. Kristal door euca. heb ik ontdekt dat ik een beeld denker ben, dat ik dan weer omzet in woorden.
En als ik het goed gedaan heb, zijn er weer opnieuw beelden als je het leest.
Zelfs de energie die er bij hoort, zou jij kunnen voelen.
Probeer het maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik probeer even kritisch te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Nu ook weer: de zon die schijnt. Dat is iets positiefs." Dat is je eigen ervaring, die het positief maak. De grondslag ervan, het universele, staat daar los van. Het komt er op neer dat elke omschrijving denk ik een benadering is, en ervaringen zoals die van Ed die hij met ons deelt hier dragen daaraan bij. Woorden zullen altijd tekort schieten, maar kunnen de ander wel prikkelen tot toenadering van zijn of haar gevoel richting de universele liefde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er niet om wat mijn ervaring is, of ik het positief vind of de zon schijnt of niet, maar om wat Ed ervan maakt. Maar goed, het wordt schijnbaar niet begrepen wat ik probeer te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het er juist wel om gaat wat je er zelf van vindt (ook al is dat een beetje para-GV), want pas dan komen we er achter wat universele liefde is. Dat bedoel ik weer met de benadering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar: Ik heb stukjes tekst van jou gekopieerd:
"Als er geen goed en geen kwaad bestaat, wat is liefde dan nog? Men ziet liefde altijd als iets positiefs, maar als dat niet meer bestaat, wat is het dan?" "Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik probeer even kritisch te zijn." "Het gaat er niet om wat mijn ervaring is, of ik het positief vind of de zon schijnt of niet..." Graag nodig ik je uit om een antwoord te geven op mijn vraag en op die van jezelf in het eerste stukje.
Ik waardeer het kritisch zijn en ben dus geïnteresseerd in jouw ideeën hierover.
Ik heb trouwens wel, in tegenstelling tot je laatste stukje tekst, gevraagd naar ervaringen met universele liefde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat Widar probeert een vinger op te leggen waar universele liefde uit bestaat, maar kan me vergissen. is alle liefde niet universeel? of moet het altijd uit bepaalde aspecten bestaan omdat we het trachten het hiermee te verwoorden en te omschrijven (dat is echt het lastige van emotie/gevoel als je het wil uitleggen) liefde (ook universele) hoeft idd niet altijd pos te zijn. het kan verdomd pijnlijk zijn zelf, en moeilijk.
je kind dat voor de eerste keer naar school wil fietsen in zijn/haar uppie, een dierbare die je verliest. kortom: het loslaten van een (aspect van) liefde.
de zon kan dan wel schijnen, maar dit kan ook eventjes onopgemerkt blijven. en tegelijkertijd is diezelfde universele liefde ook weer dat loslaten. op de vraag van wendy hoe ik het ervaren heb of kán ervaren: als iets heftigs (zeer duidelijk en intensiefs) en vanzelfsprekends (geboorte van mijn kinderen)
iets wat je op kan bouwen (in een relatie)
iets wat je kan overvallen en (bijna gewelddadig) van je voeten kan slaan (door iets heel 'kleins' maar daarom zo 'groots')
als iets wat je moet leren (om prettig met jezelf te kunnen leven en van jezelf te leren houden)
als iets waarvan je je bewust kan worden (door het ook bij en in anderen te zien)
als iets wat je moet leren accepteren (iedereen is het waard)
als iets wat je moet durven geven (het kunnen/durven uiten 'van') het is te universeel en te breed om te kunnen omschrijven, en ik heb ervaren dat je niet altijd 'zonneschijn' of hoeft te zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een discussie, terwijl ik lag te slapen
Ik begrijp wat Widar bedoelt met zijn 'prikjes' opmerking.
Zijn doel hiermee, is te voorkomen dat we geruisloos wegdrijven op de lieve woordjes die we elkaar toespelen.
Ondertussen moeten we wel bij de les blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Euc: daarom is het zo interessant om verschillende ideeën / invalshoeken te lezen. Er is, denk ik, geen vinger op te leggen.
Het is ook zeker niet mijn bedoeling, om straks een sluitende conclusie te kunnen trekken hahahaha. Ik ben het eens, dat (universele) liefde ook loslaten is en dat dit zeer pijnlijk, moeilijk en verdrietig kan zijn. Dank je wel voor het vertellen van je ervaringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha Ed, goeiemorgen!
Ik heb nog geen lieve woordjes naar elkaar gelezen en daar is m.i. ook niks mis mee, dat kan zeer LIEFDEvol zijn ;-)
Kristal
12 jaar geleden
mooie reactie Eucje. Aanvullend lijkt het mij dan toch dat vooral het loslaten zeer doet.
Niet de liefde zelf.
Het kan heel pijnlijk zijn iets moois te moeten loslaten, maar het blijft mooi.
Zoals ik het zie ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmmmmmmmmmm.... (gepijnigde hersentjes): zit veel in Kristal!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof dat Ed 'm heeft gesnapt ondertussen. Ik probeerde slechts de tegenstrijdigheid in veel beschrijvingen duidelijk te maken. Veel mensen zeggen dat positief/negatief wegvalt, maar koppelen daarna allerlei positieve eigenschappen aan universele liefde. Dat viel me gewoon op en heeft niets met mijn persoonlijke visie erop te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wendy: Ik heb je verzoek ingewilligd en er zelf een antwoord bij geplaatst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je wat het probleem hier is Widar, het zijn vaak geen persoonlijke antwoorden, maar antwoorden voor vaak tientallen medelezers, dus zoek je naar uitdrukkingen die een groot deel van de lezers aanspreekt. ( beeldspraak)
Niet iedereen houdt van zon en woon je in het kurkdroge deel van Afrika, dan is het zelfs je vijand.
Maar ga je dit er allemaal bij betrekken, dan sneeuw je je eigen antwoord onder.
de universele liefde kan ook betekenen, dat je je leven kan geven voor de ander.
Dan valt er weinig meer te lachen/ genieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor jullie beide ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kristal
ik ben het met je eens, dat de liefde zelf niet pijnlijk is.
maar zonder deze liefde voor iets of iemand, zou niets zo intens zijn (zowel in pos als in neg zin) dus waar zou dit verschil van beleving dan in kunnen zitten vraag ik me spontaan af. wát doet die liefde met de beleving van de mens?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ed: Ik vind dat je moet zoeken naar woorden die datgene wat je wilt overdragen correct omschrijven. Als je gaat zoeken naar woorden die mensen aanspreken, kan wat je wilt zeggen anders worden opgevat dan je bedoelde. Wat hier blijkbaar ook is gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar er zullen altijd mensen zijn die er wat anders in lezen dan je echt bedoelt.
Zeker met dit soort erg moeilijke onderwerpen.
Pas als een antwoord puur naar een persoon is gericht, kan je er rekening mee houden.
En dan nog kan het geweldig mis gaan.
Mogelijk komt dit door te impulsief reageren, of de tekst van de ander niet goed te lezen ( te haastig)
Maar als je ieder woordje eerst wil afwegen, dan is de spontaniteit er een eind uit en kan je door tijdgebrek veel anderen niet beantwoorden.
Komt bij dat ik eigenlijk niet van grote lappen tekst houd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan altijd vreselijk mis gaan inderdaad. Daar zijn er gewoon teveel mogelijkheden voor. Ik wilde ook niet zeggen dat je elk woordje moet wikken en wegen. Uiteindelijk vroeg ik me gewoon af hoe mensen de 2 genoemde tegenstrijdigheden met elkaar rijmden. Dat snap ik nog steeds niet, maar al wel iets beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, mogelijk komt dit door het zelf creëren van een verwachting, die dan niet klopt met wat er staat.
Jij ziet ineens twee tegenstrijdigheden, die er misschien niet zijn, of althans niet zo bedoelt.
Of door de ander niet zo begrepen worden.
je denkt nog steeds over dat zonnetje na.
dat rijmde niet met de rest. Liefde is als een zon die schijnt
Ook dan gaan goed en kwaad gewoon door, alsof de zon niet schijnt. Hier bedoel ik mee, het maakt niet uit of die zon nu schijnt of niet, goed en kwaad gaan gewoon door en trekken zich er niets van aan. maar ook die liefde gaat ongestoord door ( of die zon nu schijnt of niet.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Liefde is als een zon die schijnt". Lekker warm, licht, positief. Ook begrijp ik niet waarom je eerst zegt dat liefde is als een zon die schijnt, en vervolgens dat het niet uitmaakt of die zon schijnt. Waaaaa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, kijk , dat krijg je nu met beeldspraak, vaak kan je dat ook op een wat andere manier uit leggen.
Universele liefde heeft niets te maken met aardse zaken zoals de zon.
kan je het nu nog volgen? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ed, je schrijft in je antwoord: "De universele liefde is de liefde die overal bij past( universeel), bij alles wat leeft en bestaat, zonder welk vooroordeel dan ook." en "Maar is alles universeel met elkaar verbonden."
Dan heeft universele liefde toch ook te maken met aardse zaken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De universele liefde is niet aards, het trekt zich niets aan van aardse zaken, het gaat zijn eigen gang, maar we zijn er wel allemaal mee verbonden.
Moeilijk te begrijpen, kan het niet anders uitleggen.
Kristal
12 jaar geleden
Ja, zo zie ik het ook Ed.
Het kan zich wel doordringen in het aardse en daarom kan het lijken of het er iets mee te maken heeft misschien.
Maar universele liefde is.
Punt.
:-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je kristal, voor je steun.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je die nodig dan? ;-)))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendy, ik ben ook maar een oude gepensioneerde tuinman.
heb hier niet voor geleerd, maar doe maar wat.
Dus ik ben erg dankbaar voor hulp.
Zeker van kristal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp 't wel hoor Ed. een paar boeken die ik momenteel aan 't lezen ben, zijn nog veel tegenstrijdiger, daarin worden voortdurend paradoxen gebruikt. Maar soms krijg ik 't idee dat men iets anders zegt dan men bedoelt, of dat men het zelf eigenlijk nog niet goed weet, dus dan ga ik doorvragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, kijk dit zijn onderwerpen waar je amper vat op kan krijgen, laat staan goed uit leggen.
Dan ga je er dingen bij halen, die soms achteraf gezien wat ongelukkig zijn gekozen, maar op het moment van schrijven correct waren.
Soms ook, raakt het hele antwoord uit zijn verband, juist doordat een ander het anders ziet.
je wordt dan op een verkeerd been gezet.
Mijn antwoord is niet tegenstrijdig.
Wel als je het verkeerd leest.
Maar wat is dan verkeerd lezen?
geen idee.
Het is vaak een momentopname van de persoon die leest.
kan je het nog volgen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige dingen zijn ook gewoon niet (volledig) te beschrijven in woorden. Het beste wat je soms kunt doen, is er net naast mikken, hopende dat iemand oppikt waar je op mikte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik héél mooi gezegd, Widar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slim baasje die Widar!
Kristal
12 jaar geleden
Dat pik ik op Widar, heel raak gezegd :-)
Ik heb ooit eens universele liefde ervaren. Tenminste, ik noem het zo, hoewel het moeilijk benoembaar is. Er was niemand om me heen, en het overkwam mij. Het was zo intens en alles omvattend, zo totaal liefhebbend, dat ik op datzelfde moment wist: ik kan mij dit gevoel niet terughalen als ik wil, het overstijgt mij, maar ik zal het mijn leven lang onthouden dat het er was en is. Ik zal het nooit kunnen vergeten hoe ik zomaar, als vanuit het niets, werd overspoeld en doordrongen met liefde. Zonder dat ik er iets voor hoefde te doen, ik hoefde er alleen maar te zijn om het te ontvangen.
Universele liefde is totaal, en volkomen belangenloos.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WAUW Kristal!! +
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt... ik schrijf "denken", omdat je dat nooit zeker weet van iemand natuurlijk.
Dank je wel voor je antwoord en dat je het hebt willen delen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kristal, zo herkenbaar!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hè! Wat Kristal schrijft herken ik ook.
Kristal
12 jaar geleden
Heerlijk dat jullie weten waar ik het over heb :-)
Dat ontroert me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij ook, want mede hiernaar ben ik op zoek!!!!
Universele liefde is je zelf wegcijferen. Jezus was een voorbeeld. Voor wie niet geloven en voor wie wel!!!!!!!!! Voor mij is het waarin je gelooft. Ik cijfer me zelf weg,maar ben enorm krachtig!!!!!!!!!Ik wil ergens in geloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik aan ervaringen van anderen, getoetst aan die van mezelf over universele liefde, heb gemerkt is, dat het voor iedereen hetzelfde is. Dat is geen conclusie, slechts een constatering, die ik met deze vraag ook wil toetsen. Dus mijn uiteraard vrijblijvende vraag aan jullie: hoe hebben jullie zelf die universele liefde ervaren?
Ik herhaal deze vraag bij elk antwoord, maar áls je wilt antwoorden, dan is 1 keer voldoende hoor ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Universeel betekent inclusief jezelf. Als je jezelf wegcijfert, heb je geen liefde voor jezelf en kun je het dus niet universeel noemen. Volgens een zekere tekst zei Jezus dat je je naaste moest liefhebben zoals jezelf. Dat betekent dat je anderen net zo moet behandelen als dat je jezelf behandelt. Niet dat je jezelf slechter moet behandelen dan anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat ben ik met je eens Widar.
universele liefde (of liefde) naar jezelf is het startpunt 'van' m.i.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens het woordenboek is universeel
1) Aan alle(n) gemeen 2) Aan allen gemeen 3) Afzijdig 4) Algeheel 5) Algemeen 6) Algemeen geldend 7) Algemgeldend 8) Alles 9) Allesomvattend 10) Alzijdig 11) Commuun 12) Het geheel betreffend. Alleen al daarom kan ik me niet voorstellen, dat het de bedoeling is jezelf weg te cijferen: ieder mens is m.i. een stukje van Alles.
En met Widar eens: Jezus zei júíst, dat je je naaste moet liefhebben zoals jezelf liefhebt....
Waar lees jij dan uit, Painting, dat je jezelf moet wegcijferen? @Euc: de start van universele liefde begint met liefde voor jezelf... daar ga ik es een hartig woordje met mezelf over babbelen (lees:nadenken). Zo heb ik er nog niet tegenaan gekeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind 't ook altijd wel leuk om die uitspraak een beetje te verbuigen: "Heb uzelf lief, gelijk uw naaste".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euca heeft wel gelijk, dat het bij jezelf begint. Zonder een goede relatie met jezelf, ben je niet echt in staat goede relaties met anderen te houden. Als je niet in staat bent liefde voor jezelf te voelen, ben je ook niet werkelijk in staat die voor iets of iemand anders te voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een interessant boek daarover is "De kunst van het alleen zijn" van John Selby.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaa hahahaha, dat doe ik ook graag.... en wat als je jezelf nou niet liefhebt, uh.... berg je als naaste dan maar ;-)) Ik twijfel daarover Widar, over dat het begint bij eigenliefde... wat dan die mensen, die hun ik opzij zetten voor anderen? Dat bestaat ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wist dat die opmerking ging komen. Houden die mensen werkelijk van anderen? Of voelen ze zich gewoon slecht over zichzelf en kunnen ze zichzelf niet helpen en gaan ze daardoor anderen helpen, zodat ze zich toch beter kunnen voelen over zichzelf? Ik heb dat zelf lange tijd gedaan, er altijd zijn voor anderen, mijn eigen dingen en mijzelf opzij schuiven. Wat voelde ik me goed, dat ik zo goed anderen hielp ten koste van mezelf. Maar de waarheid was uiteindelijk dat ik dat eigenlijk alleen maar deed om mezelf beter te voelen over mezelf, want ik had een heel slecht zelfbeeld, zeer lage eigenwaarde. Ik deed het dus voor mezelf, om mijn eigenwaarde op te krikken, niet voor die anderen. Ik heb nu een omslag gemaakt. Ik mag er zelf ook zijn. Als ik nu iets voor een ander doe, is dat niet langer om me goed te voelen over mezelf, maar werkelijk om gewoon iets voor die ander te doen, uit liefde. (Daar ben ik nog niet helemaal, ik zit nog in een proces.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hè gatver... ben ik zó doorzichtig en voorspelbaar??? ;-) Ik ben daar dus ook nog niet uit. Jouw ervaring is die van jou (+ voor je eerlijkheid en inzicht!!!).
Maar geldt dat ook voor anderen?
Mijn gevoel van eigen liefde is groeiende, is zeer zeker niet 100%, maar ik kan intens veel van een ander houden. Dat zou dan dus een onmogelijkheid zijn.... en daar heb ik dus mijn bedenkingen over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het houden van? Of is het spiegelen van jezelf? Je eigenwaarde afmeten aan je relatie? Hou je van iemand, of verwar je dat met jezelf goed voelen omdat je iemand hebt? (Gestegen gevoel van eigenwaarde.) Gewoon algemene vragen, ik beschuldig je nergens van :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag me gerust beschuldigen van wat je wilt hoor, daar kan ik niet mee zitten :-)
Ik versta onder houden van ook houden van, dat heeft niks met mijzelf te maken. Daar ben ik voor mezelf wel uit. Punt is dus, dat dit kennelijk volgens "de regeltjes" niet zou kunnen... dus ik ben zoekende waar um dat dan in zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke regeltjes? Zijn die er dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt geen liefde geven als je niet van jezelf houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm zo zwart/wit zou ik 't niet willen stellen. Minder goed in staat en wellicht met onzuivere beweegredenen, zou ik eerder zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook een zwart-wit stelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar zo heb ik hem zelf niet gesteld :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neeneeneenee, klopt helemaal. Zo stel ik um mezelf om mijn (zelf)onderzoek zo duidelijk mogelijk te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah. In die zin is kan het wel handig om het zwart/wit te stellen ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yeps!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er eerlijk gezegd ook nog niet helemaal uit of je dat nu wel of niet zwart/wit moet zien eigenlijk. Met andere woorden: ik ken de grenzen ervan nog niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja, het blijft natuurlijk altijd subjectief.
Er is ook niks mis mee, vind ik dan, om iets voor iemand te doen en je daar zelf ook prettig bij te voelen.
Punt is, voor mij, dat het "iets doen" niet moet gebeuren met als dóél me er zelf prettig door te voelen. Ik vind het gewoon fijn, als iemand het fijn vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet (naar mijn mening) het eigenlijk ook fijn vinden, als die iemand het niet laat merken dat 'ie 't fijn vindt, of zich er zelfs negatief over uitlaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nouououou..... de eerlijkheid gebiedt mij dan wel te zeggen, dat ik wel moeite heb met fijn vinden als een ander negatief is hoor. Je doet iets voor iemand en die persoon zegt: sodemieter op met je zooitje....uh.... dat gaat mij dan net effe te ver :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, je moet er wat voor over hebben om universeel te zijn he :P Nee, dat gaat mij ook niet makkelijk af. Maar toch al wel beter dan vroeger en ik voel me er meestal wel prettiger bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ipv zwart/wit, kan het misschien ook grijs omdat je er anders misschien niet uitkomt (het is bij mijn weten geen of/of, maar en/en)
(lief spinneke...., je bent niet doorzichtig, enkel zo transparant als het webje op je avatar) ;-p kan het zo zijn dat het een totaalpaketje is? en er geen sprake is van: wie niet kan geven kan ook niet nemen, wie niet kan nemen kan ook niet geven. met liefde trek je niets recht, je bouwt er geen credits mee op. liefde verdien je niet, je kan het (leren)ontvangen. liefde geef je niet door iets te doen voor een ander, maar je kan het met en uit liefde doen. (hey!!) bij mijn weten heb je er #minimaal# 2 personen voor nodig, die op dezelfde frequentie zitten willen ze hetzelfde ervaren. (anders krijg je het 'ik ben toch wezen kijken naar je voetbalwedstrijd? of 'je mag toch ook stappen met je vriendinnen' level) volgens mij is liefde niets meer dan een beleving, en daarmee alles omvattend. je laat het niet zien door handelingen, want deze zijn in feite plat, klinisch en programmeerbaar als bij een robot. liefde ervaar je in ze meest 'onzinnige' dingen, en is enkel te ervaren, maar nooit aan te tonen of hard te maken.
wil het puur en optimaal zijn moeten beiden kunnen/willen/mogen en durven geven en ontvangen. geheel belangenloos, puur vanuit het gevoel en enkel het gevoel. dus tonen d.m.v. daden is pure schijn.
kijk maar naar de kinderen die netjes op een sport zitten, die elke dag een verantwoorde maaltijd krijgen, en netjes hun schonen kleren dragen, maar die geen liefde krijgen. voer voor de psychiaters is word het (en hierbij ben ik natuurlijk totaaaaaal niet doorzichtig)
het tastbare kan never nooit het ontastbare vervangen.
dan is het leren ontvangen (het startpunt m.i.) aldus 'euc's gedachtenkronkel, maar wel met LIEFDE gedeeld! (voelie um? of.... is ie niet universeel genoeg) ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Transparant hahahaha, klinkt wel lekker ;-)))
Niets is zwart-wit natuurlijk, maar soms is het prettig om op die manier tegen iets aan te kijken en te toetsen. Je kunt geen liefde geven als je niet van jezelf houdt is een standpunt, waar velen vanuit gaan. Ik heb er dus mijn grote twijfels bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Je kunt geen liefde geven als je niet van jezelf houdt is een standpunt, waar velen vanuit gaan. Ik heb er dus mijn grote twijfels bij." Had ik eerst ook. Nu weet ik (voor mij persoonlijk in elk geval) wel beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat betekent dan, dat je niet van jezelf hoeft te houden en toch kunt geven? Of juist niet???
Ben effe de weg kwijt.... snorrie.... ik geloof dat het ongeveer tijd wordt om het horizontale platte vlak op te zoeken wat mij betreft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk zelf: het ene het kán het andere nooit uitsluiten. dat ieder mens van zichzelf houdt (in welke mate dan ook), maar dat dit de kop kan zijn ingedrukt, waardoor men niet #durft# van zichzelf te houden zonder een nare bijsmaak.
dit zegt niets over het wel/niet #kunnen# houden van jezelf. het niet #durven# houden van jezelf door de 'bijsmaak' kan komen door een gebrek aan liefde.
deze persoon wéét hoe dit voelt, weet hoe belangrijk/waardevol liefde is, wéét hoe groot deze behoefte kan zijn, zal #juist#willen geven, maar veel minder #durven# nemen. (want o, het is zo confronterend ;)
elk mens heeft de basisbehoefte om zich geliefd voelen, en men wil liefhebben: geven EN nemen. door gebrek aan liefde is het beleven ervan op een bepaalde manier gevormd, en dit kan belemmerend zijn. de liefde zit #in# je, maar hoe #uit# je, en hoe #ontvang# je zonder dat het belastend/fout/ongemakkelijk etc. voelt door die eerdere vorming van de ervaring hiermee. het niet 'blanco' kunnen #uiten# enerzijds, en niet blanco #kunnen# aanvaarden anderzijds sluit niet uit dat iemand niet #kan# geven en niet #kan# nemen, men weet echter (nog) niet hoe het eigen te maken in de praktijk als die beleving hiervan zo vreemd/fout is. omdat de wil er is, zoekt men een andere manier. het blanco ervaren wordt het het laten #zien# wat men voor een ander over heeft, want men wil het tocht tonen, door het #aan# te tonen en zo het 'gat' tussen geven en (vooral) nemen en ervaren duidelijk te maken/te overbruggen' voor zichzelf. als liefde niet uitzichzelf kwam/komt moeten we ons bewijzen dat we het waard zijn. we moeten het verdienen, we moeten opgemerkt worden, door vooral een ander tegemoet te komen en dit aantonen/zichtbaar maken , ook door te #bewijzen# dat we heus wel kunnen geven. dán pas mogen we ontvangen, en hebben we het verdiend. want enkel puur .spontaan vanuit het gevoel voelt het niet goed (het IS wel goed) dit maken we ons eigen, en ik denk dat dit heel lang en hardnekkig kan nasudderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in feite hoeven we helemaal niets aan te tonen om liefde te geven, maar is het enkel een manier of opstapje om het pure gevoel/ervaren/uiten/ontvangen 'an sich' eigen te kunnen maken, zoals met de paplepel is ingegoten. als liefde (of liever gezegt het uitblijven hiervan) wat scherpe kantjes heeft veroorzaakt, dan zijn er opstapjes nodig.
maar tegelijkertijd is het pure aanvaarden en ervaren van het geven #en# nemen ook nodig om de scherpe kantjes er weer af polijsten. als het opstapje bestaat uit het (voor jezelf)onderstrepen d.m.v. van 'doen/laten zien' denk ik niet dat dit verkeerd is, mits dit een fase van in een groeiproces. met niet #kunnen# geven als je niet van jezelf #durft# te houden heeft het m.i. niets te maken. wel met de zoekende manier 'hoe' het te geven en 'hoe' deze te nemen, en vooral: hoe van jezelf te houden zonder dat dit 'fout' voelt.
hoe maak je je dit anders 'eigen' als je zonder ontvangen niet leer te terug hebt leren geven, en dus ook niet hebt leren geven. als men liefde (nog) niet ('juist') kan uiten en/of (nog) niet (juist) kan ontvangen, zegt helemaal niets over het niet kunnen/willen geven en nemen van liefde. ik denk dus dat geven en nemen onlosmakelijk met elkaar verbonden zouden moeten zijn, en niet op te splitsen is in geven/nemen wil het de intensiteit van de beleving niet nadelig beinvloeden. (pff...bliep, túúúúttt..... alsdus een andere gedachtenkronkel van euc, waardoor ik niet weet niet of ik mezelf nog wel snap) :)
Kristal
12 jaar geleden
Mooi gesprek. Zou het kunnen zijn dat liefde naar een ander toe onvoorwaardelijker kan worden wanneer je je zelf lief hebt?
En leed minder pijnlijk wanneer je jezelf lief hebt?
Ik bedoel: je houdt niet van jezelf (ff zwart-wit) maar heel veel van je partner.
Wanneer die op een dag zegt: ik ga niet verder met onze relatie, dan stort je wereld ineen.
Wanneer je nu van jezelf houdt, kan je jezelf helpen door jezelf aan te moedigen om je sterke kanten te gebruiken om door die moeilijke periode heen te komen. Dan kan je je eigen beste vriendin/vriend zijn. En jezelf nog steeds met liefde en een glimlach aankijken in de spiegel.
Wanneer je niet van jezelf houdt kan je in de negatieve spiraal blijven hangen omdat je altijd al dacht dat je hem niet waard was, te lelijk was, te aardig of juist te bitcherig, nou ja, noem maar op.
Je bent niet zo goed in staat om jezelf te helpen als je niet van jezelf houdt. Je wereld hing ook meer af van zijn liefde voor jou (hij voldeed aan iets waar jij niet aan kon voldoen).
Als hij weggaat neemt hij ook alle liefde weg die je door middel van hem voelde. (hem is ook haar natuurlijk).
Je kan je eigen vriendin niet zijn en bent meer afhankelijk geweest van zijn liefde voor jou.
Hou je van jezelf dan ontstaat er geen afhankelijkheid daarin en is de liefde onvoorwaardelijk(er).
Dus houden van jezelf is zeker belangrijk mijn inziens, vooral voor jezelf maar ook voor je vermogen om de ander "puur" lief te hebben, en niet omdat de ander een gemis opvult. Wat niet wil zeggen dat het dus "fout" is als je dat niet doet, het is gewoon anders, en mogelijk doe je jezelf te kort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou het kunnen zijn dat liefde naar een ander toe onvoorwaardelijker kan worden wanneer je je zelf lief hebt?
-dat denk ik niet. het is of onvoorwaardelijk, of niet :)
ben wel van mening dat het intenser zou kunnen worden. niet wat kinderen betreft, maar als voorbeeld een nieuwe partner. zonder blokade/muurtjes is m.i. de angst gekwetst te worden niet meer doorslaggevend, durft men liefde te tonen/geven, en dus ook te ontvangen zonder dat het bv benauwend kan zijn (dus puur,direct en intensief) als je jezelf liefhebt staat dat voor mij persoonlijk dichtbij of gelijk aan aanvaarding acceptatie hoe jij zelf bent omdat je mag/kan/durft te zijn wie jij bent in al je aspecten/mogelijkheden eb ónmogelijkheden, zonder goedkeuring/bevestiging van anderen hierin te krijgen voor je je echt okay kan voelen als persoon. de impact van de boodschap als ; ik ga niet verder met onze relatie' zal dus minder heftig kunnen zijn omdat je je niet té afhankelijk maakt van deze persoon, en de reden van beëindiging van de relatie minder snel het als gevolg kan hebben dat je het bij jezelf zoekt/neerlegt.
het hoeft dus geen ipact te hebben op je zelfbeeld, en je kan nog blij zijn met jezelf (als komt er natuurlijk altijd wel een stukje verwerking bij kijken uiteraard ;) maar idd, al deze persoon een lapmiddel is voor je eigenwaarde en deze 'aanvulling' of 'opvulling' wegvalt, kan het me voorstellen dat idd de wereld in lijkt te storten/wreed onder je voeten weggetrapt wordt. maar denk dat dit bij elke situatie zo is als iemand zijn eigen waarde toetst, of afhankelijk van laat zijn van iets of iemand anders ben je in feite enorm kwetsbaar, als voelt het niet zo op het moment als alles 'zijn gangetje' gaat. wat betreft de eigenwaarde (niet te partner) is het dan niet 'je weet pas wat je had als je het kwijt bent' maar 'je ziet nu wat er nooit is geweest als het fantoompje kwijt bent' risco (door ervaringen waardoor men zichzelf niet lief kan hebben) is dat het neg gevoel bevestigd kan worden (zie je nu wel! hij blijft niet, ik ben niet zonder hem, ik kan niets zonder hem etc) de kust is om erachter te komen: hoe en waar(om) heb ik het zover laten komen dat ik sta waar ik nu sta. wat is mijn aandeel hierin, kan ik dit voorkomen, hoe kan ik dit voorkomen, wat moet ik doen/leren om dit te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pfffff goeiesmorreges zeg, wat een hoeveelheid tekst hebben jullie weer neergepend ;-) Waarvoor dank! @Eucje: reactie op je 2 voorgaande reacties: dus in ieder mens zit het gevoel van eigenliefde, dat is aangeboren en kan in de loop van het leven (meestal de jeugd) vervormd zijn geraakt. Dus je wéét bewust/onbewust wat het is, en ben je zoekende om die vervorming een plaats te geven danwel te veranderen? Zoekende om dat weer terug te vinden, waarvan je weet (bewust/onbewust) wat het is? Heb ik dat zo goed samengevat? @Kristal: zeer helder! @Euc: reactie op je laatste reactie: ik denk dat het wel onvoorwaardelijkER kan zijn, naarmate je jezelf meer lief gaat hebben. Ben het met je eens, dat onvoorwaardelijk niet meer of minder kan zijn hoor (net zoals een beetje zwanger zijn niet kan), maar in het beleven van een gevoel zou dat m.i. wel kunnen. Ik denk, als ik jullie beide reacties lees, dat het op hetzelfde neerkomt. Dan is de stelling "Je kunt geen liefde geven als je niet van jezelf houdt" dus eigenlijk onjuist, omdat ieder mens in de basis van zichzelf houdt, maar iets is vervormd door het leven waar men op zijn/haar manier terug zoekende naar is.
Dan kan je wel liefde geven, omdat je in de basis (onbewust) van jezelf houdt, dat zit er vanaf de geboorte in.
Wat vinden jullie daarvan? Misschien wat krom omschreven, maar heej, het is nog vroeg LOL.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wendy
ik denk:
dat men zich niet altijd bewust kan zijn van eigenliefde (wat je kent het niet) maar dat men zich bewust kan zijn van een leegte en een gemis kan voelen (meestal indirect, slecht zelfbeeld, onzekerheid etc) maar daarom zoekende kan zijn naar een invulling door een opvulling. maar het blijft een leegte dus het is een 'never ending story' omdat je altijd iets of iemand nodig hebt om deze fantoom 'zelfliefde' te kunnen voelen. je bent dan ook zoekende, maar komt niet bij de kern/basis. men zal dus eerst moeten leren waar de kink in de kabel zit voor men #weet# waar die kink vandaan komt. pas dan kan je aan die vervorming aanvaarden en eraan werken. ofwel: doelgericht zoeken. het is eigenlijk geen zoeken, maar het durven en kunnen ervaren 'van'.
men kan b.v. zeggen:het komt door mijn jeugd dus ik #kan# niet niet van mezelf houden.
terwijl het standpunt; door mijn jeugd heb ik niet geleerd om van mezelf te houden, maar ik weet dat het dat ieder persoon dit kan, en wil dit (met of zonder hulp) mezelf aanleren, en ben me er bewust van dat ik met eerdere ervaringen (de vervorming) keihard aan het werk moet om dit ook voor mij mogelijk te maken. wat het onvoorwaardelijkER betreft: bedoel je de intensiteit van het gevoel die een beleving kan versterken of kan verwakken? de stelling 'je kan geen liefde geven als je niet van jezelf kan houden' vind ik persoonlijk dus stieren poep en ''ietsiepietsie'' kortzichtig.
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat was ook zoals ik je had begrepen. "wat het onvoorwaardelijkER betreft: bedoel je de intensiteit van het gevoel die een beleving kan versterken of kan verwakken?" Yeps.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kristal: Heel goed beschreven!
Kristal
12 jaar geleden
Eucje, ik weet het, het is onvoorwaardelijk of niet. Toch zit er voor mijn gevoel een groeifase in. Je groeit naar onvoorwaardelijke liefde voor anderen toe door je meer en meer bewust te worden van jezelf en van jezelf te houden.
Zodat dus die afhankelijkheid langzaamaan verdwijnt. Die afhankelijkheid van de liefde die een ander je geeft omdat je het jezelf niet kan geven. Maar goed, volgens mij bedoelen we inderdaad hetzelfde. Widar, dank je, volgens mij ben jij (ook) ervaringsdeskundige in deze materie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kristal: Zeker, ik heb een aardige ontwikkeling gemaakt op het vlak waar we het over hebben en ben daar nog steeds mee bezig. Het is ook iets wat me gewoon heel erg boeit.
Kristal
12 jaar geleden
@Widar.
Wat ik zo mooi vind is dat dat door je antwoorden heen te voelen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kristal
ik denk dat we idd hetzelfde bedoelen.
maar het is zoooo lastig om een gevoel te vatten in woorden.
Kristal
12 jaar geleden
is ook zo Euc :-) ehm, een nieuwe tandenborstel? ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is een stropdas met nepbont!
Kristal
12 jaar geleden
aaah ja, nou zie ik het ... :-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel reacties, voor een antwoord met alleen 4 minnen. Meestal zijn het de antwoorden met veel plussen waar veel reacties op zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de 46 reacties zijn er 18 van jou hahahahahaha.
Kon het effe niet laten om met cijfertjes te gooien ;-))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol heb je dat na zitten tellen? Zelf reageer ik (denk ik) overigens meer op geminde antwoorden dan geplusde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaaaaa woehaahahahahaha, kon het gewoon ècht niet laten!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Painting: ergens helemaal bovenaan deze reactie keten heb ik je de vraag gesteld:
"Waar lees jij dan uit, Painting, dat je jezelf moet wegcijferen?" Daar heb je geen antwoord op gegeven, hetgeen uiteraard helemaal prima is.
Maar het zou ook kunnen, dat het in de drukte aan je voorbij is gegaan.
Dus hierbij de uitnodiging om, als je een antwoord wilt geven, dat alsnog te doen?
Ieder wordt m.i. geboren met en vanuit universele liefde.

Universele liefde is de basisliefde die elk mens in zich draagt.
Het is in het aardse leven de kunst dit te leren herkennen, uit te dragen en daarmee de juiste 'mens' te ontmoeten om te leren.
Ieder aards mens zal dit op zijn 'eigen wijze' doen en daarmee zijn bijdrage leveren aan - het grote plan / de evolutie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. +
"en daarmee de juiste ‘mens’ te ontmoeten om te leren."
Wat bedoel je met deze zin?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@WendyH, zoals ik het zie:
In ons leerproces krijgen we die personen op onze weg waarbij we iets over ons zelf kunnen leren, ook al worden wij door hem/haar onheus bejegend.
Dit onderkennen, bewust worden maar vooral toelaten kan je de mens ontmoeten ipv op voorhand afwijzen en wellicht een kans laten schieten een les te leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt.
Wat ik even niet begrijp is, wat universele liefde hiermee te maken heeft?
Daarnaast: als je zo iemand hebt toegelaten en hebt begrepen wat deze mens voor jou betekent, maar er niet mee kunt omgaan (met de persoon bedoel ik), is het dan niet ook een les om die mens los te leren laten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste WendyH,
Dát is nu de (onze) les, om daar zelf achter te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Het waren 2 vragen, gericht aan jou?
Maar uiteraard staat het je volkomen vrij om erop te antwoorden of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wendy, antwoord op je 1e vraag:
bij machte zijn alles met (in) liefde te ontvangen/zien. Zonder liefde is er strijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi, licht en beknopt antwoord, met veel ruimte. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan alles volgen, behalve het grote plan/evolutie. kan en wil je me uit proberen te leggen wat je hiermee bedoeld zodat ik je standpunt hierin kan begrijpen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lifehacker: heb ik het nou mis, of zijn er hier bij jouw antwoord reacties verdwenen?????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb je gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door jou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh, welke dan..?
Volgens mij is dat trouwens nagenoeg onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door mij? Geenszins.
Begin er trouwens nu wel aan te twijfelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-vervolg-
of er iets mist
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij had ik iets als onderstaande ook bij jouw antwoord geschreven: "Wat ik aan ervaringen van anderen, getoetst aan die van mezelf over universele liefde, heb gemerkt is, dat het voor iedereen hetzelfde is. Dat is geen conclusie, slechts een constatering, die ik met deze vraag ook wil toetsen." Waarop jij aan mij iets vroeg als: hoe dat dan voor mij is.
Waarop ik je antwoordde dat ik er later op terug zou komen, omdat ik niemand wilde beïnvloeden....
Ik weet dit vrijwel zeker!
En ik heb geen melding gehad van verwijdering, dat zou dan gebeurd moeten zijn volgens mij.
???????????????????????????????????????????????????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KLOPT HELEMAAL!
Alleen is de vraag of dit onder mijn antwoord ter sprake is geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! Maar ik kan het elders ook niet terugvinden en ben er bijna zeker van, dat het bij jouw antwoord was.
Vreemd hè?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de tekst gevonden: bij het antwoord van Contignenteraar :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heh, gelukkig, ook weer opgelost :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan ik dan niet UITSTAAN Bas!!!
Maar gelukkig: ben weer van een frustratie af hahahahaha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(Gaan we naar de andere frustratie... waar is toch die afstandsbediening van de tv hier, grrrrrrr.... bijna klinkend als weerwolfgegrom maar dat mag niet meer want het is toch al weer, o.k. net aan, volle maan geweest.......) Dus ik doe het natuurlijk niet, maar het ligt op het randje deze toch best wel goeie vraag te stellen: waar ligt waarschijnlijk mijn afstandsbediening - wat is de meest logische plek die mensen die geholpen hebben hebben gekozen om hem in de pakken? :)
Universeel zou ik zien als :" het universum omvattend"

Omdat dit toch wat te hoog gegrepen is voor beperkte schepsels zoals wij, moeten we proberen alles te omvatten wat we kunnen en dat is in dit geval onze AARDE

En daarom is het liefde voor alles wat op aarde aanwezig is en respect hiervoor.

En dat omvat dan feitelijk alles: mensen met een andere achtergrond, alle dieren, en alle natuuraspecten, onze energiebronnen en alles wat nog gaat komen.

Voor zover we het breder KUNNEN trekken schieten we dus GEEN nucleair afval de ruimte in, en we blazen geen kometen op (als we dat al zouden kunnen)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord.
amigo
12 jaar geleden
dank, mooie vraag trouwens, wordt steeds interessanter naarmate je er langer over nadenkt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik ook, en de reacties en antwoorden maken het nóg interessanter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je geen komeet mogen opblazen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Riep Widar plotseling vanuit een stil en donker hoekje!
amigo
12 jaar geleden
hm, was een beetje een uitsmijter maar ik bedoelde er wel iets mee. Dat we daar onwetend van de gevolgen, misschien elders een heel stelsel zouden ontregelen of zo. Een beetje zoals we een paar 100 jaar geleden hele werelddelen fout aangepakt hebben, bizons weg, indianen weg (ik stop, ik ga doordraven)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar zelfliefde dan? Komeet heel laten en dan ik dood, of komeet kapot maken en (heeeeeeeeel misschien) iets anders dood?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp even het verband niet.... wat heeft dood gaan te maken met zelfliefde danwel universele liefde?
Dood gaan is toch een gegeven feit voor iedereen op den aardkloot?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amigo voelt liefde voor stelsels verder weg en ziet ze niet graag kapot gaan omdat wij een komeet hun kant op blazen. Ik daarentegen kom dan in het nauw met m'n zelfliefde: ik zie mezelf en mijn wereld niet graag kapot gaan omdat we de komeet onze kant op laten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, okee, vattum :-)))
amigo
12 jaar geleden
tja, het voelt wat overdreven en ik kan het ook niet helemaal goed onder woorden brengen maar dus iets opblazen om er zelf beter van te worden valt tov universele liefde onder egoisme. Met dat universele bedoelde ik dus alles laten zoals het is en accepteren. En niks vernietigen als je de gevolgen niet overziet. Maar dat van die komeet was maar een uitsmijter, niet de essentie van het antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het anders wel een mooie uitsmijter. Het plaatst je wel voor een mooi dilemma: laat ik alles gewoon zo gebeuren, ga ik gewoon met de stroom mee, of onderneem ik toch actie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik toch nog even door mag gaan over je uitsmijter (mmmm, lekker idee: gebakken eitje met ham ;-))) heb nog niet geluncht): het is niet egoïstisch om de aarde en alles wat erop leeft te redden van de ondergang.... de gevolgen zijn daarvan dus wel te overzien. Maar ik begrijp je helemaal!
amigo
12 jaar geleden
ja widar, jij verwoord daarmee toch wel mooi ook mijn dilemma. Als ik er over nadenk wat wij hier allemaal gedachtenloos uitspoken voor het hogere goed van onze welvaart, kan ik daar heel fel tegen zijn. Het hemd is echter natuurlijk nader dan de rok. Als een van mijn familieleden een of ander ingenieus apparaat nodig zou hebben om te overleven ben ik opeens een stuk minder rooms vrees ik, dan hoor je MIJ niet vragen waar het vandaan komt ALS het er maar komt!!!! Maar toch, met de dingen die in je macht liggen kun je wel proberen niet meer " te nemen" dan strikt noodzakelijk en dat is (filosofisch hoor) dan toch uit liefde voor alles dat bestaat. PS wendy, helaas heb ik net WEL gelunched, wel een lekker idee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mooi vind ik, dat je je dit dilemma bewust bent.
Om te blijven bij overleving van een ander of jezelf: dan mág je toch ook kiezen vóór overleving als dat mogelijk is met ingrepen? Dat kan je egoïstisch noemen, je kunt het inderdaad ook zien als liefde.
De beschrijving van universele liefde is deze:
De liefde is lankmoedig en vriendelijk.
De liefde is niet jaloers, ze snoeft niet, wordt niet opgeblazen, gedraagt zich niet onbetamelijk, zoekt niet haar eigen belang, wordt niet geërgerd.
Ze rekent het kwade niet aan.  Ze verheugt zich niet over onrechtvaardigheid, maar verheugt zich met de waarheid.  Ze verdraagt alle dingen, gelooft alle dingen, hoopt alle dingen, verduurt alle dingen.
De liefde faalt nimmer.

Wie een betere beschrijving heeft,hieronder is nog plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord, mooi!
Is die van jezelf, of heb je die ergens vandaan gehaald?
Ik vraag dit, omdat er woorden in staan, die niet vaak gebruikt worden als "lankmoedig", "onbetamelijk", "nimmer".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen hoor niet uit me zelf.
Wat heeft een mens wat hij niet van anderen trouwens heeft geleerd? Wat ik schreef komt uit een heel oud boek waar mensen bijna alles in opgetekend hebben om hun nageslacht en hun medemens van, dienst mee te kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, daar ben ik het helemaal mee eens. Je leert van anderen en maakt je dat eigen, tezamen met je eigen ervaringen Wat ik aan ervaringen van anderen, getoetst aan die van mezelf over universele liefde, heb gemerkt is, dat het voor iedereen hetzelfde is. Dat is geen conclusie, slechts een constatering, die ik met deze vraag ook wil toetsen. Dus mijn uiteraard vrijblijvende vraag aan jou: hoe heb je zelf die universele liefde ervaren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die zelfde ruimte aimeeTJE vind je onder mijn reactie/vraag onder het antwoord van reistebrein. Misschien voel jij je geroepen om uit dat oude boek, waar jij in gelooft en dat je van mij rustig bij de naam mag noemen, antwoord te geven.
Kristal
12 jaar geleden
Ja, dat is een voor mij bekende beschrijving over de liefde vanuit de bijbel beschreven. Hele mooie omschrijving vind ik trouwens.
En net zo mooi als de andere beschrijvingen die op deze vraag worden gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@WendyH Die liefde ervaar ik in een internationale gemeenschap van mensen ,georganiseerd in een christelijke broederschap.Welke ,wanneer het er op aan komt 'God als regeerder meer gehoorzamen' dan mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor Aimeetje
Universele liefde is voor mij de liefde die je voor iedereen kunt voelen; geliefde, vriend, vijand, ongeacht of zij zich positief dan wel negatief ten opzichte van jou gedragen, maar in plaats daarvan de mens achter het gedrag zien. Eventueel door te trekken naar materiële en immateriële zaken.

Universele liefde is bijvoorbeeld toch aardig doen tegen iemand, ondanks dat 'ie vervelend doet tegen jou. Gewoon omdat die persoon ook een mens is. Iemand die jou wil doden alleen uitschakelen, maar niet doden. Omdat hij ook een levend wezen is. Rustig en vriendelijk blijven terwijl je vrouw je de huid vol scheldt. Omdat ze ook een mens is die het blijkbaar moeilijk heeft. Het belangrijk vinden dat klassieke muziek gespeeld kan worden, of je nichtje aanmoedigen bij het rappen, ook al ga je over je nek van beide. Uit liefde voor muziek. Iets wat je niet meer gebruikt, niet bij het afval gooien, maar doorgeven aan iemand die het nog wel kan gebruiken. Uit liefde voor de wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
...en dat is het. Wat fijn dat je antwoord hebt gegeven, het zal niet je bedoeling geweest zijn maar je antwoord ontroerd me en raakt me. +1
Kristal
12 jaar geleden
oké dan, ontroert met een t. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel Widar! Mooi antwoord vind ik +
Heb ik een vraagje: mag je naar jouw idee ook uit liefde voor jezelf onaardig zijn tegen iemand wiens gedrag je vervelend vindt of klassieke danwel rapmuziek niet kunnen verdragen en daar actie op ondernemen?
Ik hou het even bij jouw voorbeelden, maar zo zijn er natuurlijk meer te noemen.
Kortom: opkomen voor jezelf uit liefde voor jezelf?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wendy: Van mij mag je, ik heb niets over jou te zeggen :P Maar wat probeer ik zelf te doen? Als iemand vervelend gedrag vertoont ten opzichte van mij, dan ga ik niet vervelend terug doen (althans, ik probeer mezelf daarvan te weerhouden, want je schiet er zo weinig mee op, behalve bij autisten die het alleen op die manier snappen). Ik probeer dan duidelijk te maken dat het niet leuk is voor mij en probeer op die manier het gedrag voor mij acceptabeler te maken. Blijft iemand doorgaan, dan neem ik maatregelen waardoor ik niet langer last heb van dat gedrag. Het kan zijn dat ik weg ga, het kan zijn dat ik de ander wegstuur, of ervoor zorg dat 'ie niet langer bij me kan komen. Zorgen dat men last heeft van het eigen gedrag, is helemaal ideaal. (Gebruik ik vaak bij m'n kinderen, dan hoef ik niks te doen en veranderen zij uit zichzelf hun eigen gedrag.) Als ik muziek niet leuk vindt, dan probeer ik een compromis te sluiten. Af en toe jouw muziek, af en toe mijn muziek. Of gewoon muziek die we allebei leuk vinden en anders een koptelefoon op. En als je per se rap wilt draaien, dan ga ik wel even weg, of spreken we af dat je het doet op tijden dat ik er toch niet ben. Opkomen voor jezelf uit liefde voor jezelf hoort er inderdaad ook bij. Maar opkomen voor jezelf wil niet per se zeggen dat je daarmee een ander tekort/kwaad doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom stond er ook "naar jouw idee" achter ;-)
Spiegelen is bij mensen met autisme inderdaad vaak zeer effectief, is ook mij ervaring.
Een compromis zoeken is natuurlijk het meest ideale, maar ik vind het zelf ook geoorloofd om af en toe es goed terug te "meppen" (niet letterlijk te nemen) als mijn grenzen zijn overgegaan. Daarmee doe ik m.i. een ander niet tekort of kwaad, maar geef ik ze er een ervaring bij: ik ben er óók nog. Lig meteen in een deuk hier, want dit staat zo positivo danwel alles goedpratend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt in situaties komen waarin de enige oplossing terugmeppen is ja. Maar niet harder dan je zelf wordt gemept en alleen maar om verder gemept worden te voorkomen. Je hoeft jezelf niet tot moes te laten meppen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 widar. mooi antwoord :) 'meppen' (niet letterlijk dus) is toch bewust? dus is er dan wel sprake van 'terugmeppen' of voorkom je (ook uit eigenliefde) dat je volledig ondersneeuwt als je je persoonlijke grenzen niet aan geeft (aan #blijft# geven)
eenmaal ondergesneeuwd kan het neg worden, en is het dan nog wel mogelijk om dezelfde liefde te voelen/het op dezelfde manier te uiten? is het daarom zo verkeerd om de eigen grenzen streng te bewaken (over het algemeen gezien) uit zelfbescherming, maar ook ter voorkoming 'van' je ander te uiten? ik vind dit geen goedpraten hoor wendy, totaal niet! bewust of onbewust : we leven niet 'ten dienste van'. (ook niet emotioneel gezien)
maar het ís Moelijk (zie hoofdletter ;-) voor zowel jou als de persoon met autisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind zelf, dat je grenzen stellen okee is, zolang het een ander niet schaadt. En dat is dan meteen wel weer een schemergebied natuurlijk....
Dat móét zelfs soms, omdat je jezelf niet liefhebt als je steeds je grenzen over laat gaan. Dan kom je voor mij in een gebied van niet eerlijk zijn naar jezelf, maar ook niet naar de ander.
Het is zeker Moeilijk, maar niet onmogelijk ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Euca: Zoals ik al zei, je hoeft je natuurlijk niet tot moes te laten meppen. Toen mijn autistische kind niet doorhad dat slaan niet leuk is, heb ik haar met liefde terug geslagen. En als op straat iemand denkt mij leuk een paar meppen te kunnen verkopen, dan ga ik hem ook laten merken dat dat niet zo leuk is. Ik ga hem dan echter niet gelijk z'n nek omdraaien. Als ik me zou laten slaan, zou ik mezelf tekort doen. Als ik z'n nek omdraai, doe ik hem tekort. Het is zeker belangrijk de eigen grenzen te bewaken. Dan bedoel ik natuurlijk wel die grenzen waar echt niet overheen gegaan mag worden. Ik bedoel dan niet gaan zeuren tegen iedereen dat ze muisstil moeten zijn omdat je niet tegen geluid kunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar
ik snap wat je bedoeld, ook in de vorige tekst maar misschien heb ik mij wat ongelukkig uitgedrukt hierboven? als voorbeeld: voor een autist moelijk kan zijn om te begrijpen dat je door te slaan iemand anders pijn doet. terwijl pijn voelen als je zelf geslagen wordt wél pure logica is. en ook ik laat me niet meppen hoor, maar zou bij een niet autist toch een stuk minder empathisch zijn, en zonder pardon gelijk terug meppen. puur omdat men beseft/weet dat het pijn doet (en dit ook de opzet is in veel gevallen) de belangrijkste (uiterlijke)grenzen MOET je idd bewaken omdat het persoonlijke grenzen zijn. doe je dit kan je jezelf niet meer zijn/raak je jezelf kwijt. met het stellen van 'wissewas grenzen' (zoals muisstil zijn) beperk je een ander alleen maar in zijn doen en laten, en m.i. zijn grenzen hier niet voor bedoeld. ;-)
men moet zich wel kunnen ontplooien natuurlijk ook al zijn er bepaalde grenzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi gezegd widar; +
Daar is geen wetenschappelijke definitie voor, dat is iets wat je kunt ervaren...soms...heel even.

In de woorden van de soefi Jallahudin Rumi:

"Het is niet jouw taak de liefde te zoeken
je hoeft alleen maar te zoeken en te vinden
de barrières binnen in jezelf
die je tegen haar hebt opgeworpen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi!
Dank voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nice! kort maar zeer krachtig!!
+1
Ik vind het grappig, omdat ik geloof dat je in je vraag zelf het antwoord hebt gegeven. Wellicht is universele liefde de energie die ontstaat wanneer het verstandelijke en het gevoel samenkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) Dat zou heel goed kunnen, is ook inderdaad een mogelijkheid waar ik mee speel, leuk opgemerkt.
Dank voor je antwoord.
Dan ga je er vanuit, dat universele liefde energie is, begrijp ik dat goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(ik had dit op de verkkerde plaats gezet) Wel, ik zocht naar het juiste woord, en heb het dan maar energie genoemd bij gebrek aan beter. Of is het goed genoeg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk is het goed genoeg, het is jouw woord ;-)
Zelf weet ik ook niet goed hoe het te omschrijven. Iets wat abstract is, of een gevoel ofofofof is niet makkelijk in woorden te vatten denk ik.
Liefde is de glans, de parfum, van het kennen van jezelf.
Liefde is overvloedig genot.
Liefde is wanneer je hebt gezien wie je bent. Dan is er niets meer over dan het delen van je wezen met anderen.
Liefde is wanneer je gezien hebt dat je niet gescheiden bent van het bestaan, liefde is wanneer je een verbondenheid gevoeld heb met alles wat er is.
Liefde is overigens een staat van zijn, het heeft niets met iemand anders te maken.
Aan liefde zijn geen voorwaarden.
Liefde is het lied van de stilte. Het is de kwaliteit om in genot alleen te zijn. Het is de kwaliteit om gedachtenloos (no mind) te kunnen zijn, om stil te kunnen zijn. Vanuit inhoudsloos bewustzijn stijgt liefde uit je op. Want in je stilte ben je als wezen verbonden met de oceaan en goddelijke bron van het geheel.

Om de ware aard van liefde te kunnen plaatsen moet ook de tegenhanger gezien worden, het tegenovergestelde van liefde is angst (niet haat, een vaak gemaakt misverstand).

Liefde doet expanderen, angst doet verkrimpen
Angst doet afsluiten, liefde doet openen
Angst doet twijfelen, liefde doet vertrouwen

Luister naar een vogel met grotere aandacht, kijk naar een bloem met grotere verwondering, ontmoet zoveel mogelijk mensen, omdat ieder mens een ander facet van het bestaan laat zien. Leer van anderen. Wees niet bang dat dit bestaan je vijand is, dit bestaan is als een moeder voor je. Dit bestaan is klaar om je te ondersteunen op iedere mogelijke manier.
Vertrouw, en je zult telkens weer een nieuwe energie voelen, die energie is liefde.

Liefde is het diepste verlangen om het hele bestaan te zegenen.

Universele liefde, zoals je wilt.

(Vertaald uit citaten van Osho)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WAUW!!!! Dank je!!!!
Kristal
12 jaar geleden
Basbasbastoch, wat onnoembaar mooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit hele avonden achter mijn laptop en heb toch te weinig tijd alles hier te lezen, hoeveel meer van dit moois zal ik dan moeten missen?
Ik kom tijd te kort!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie lieve mensen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wauw... Liefde doet expanderen, angst doet verkrimpen
Angst doet afsluiten, liefde doet openen
Angst doet twijfelen, liefde doet vertrouwen wauw...
Leer van anderen. Wees niet bang dat dit bestaan je vijand is...... +1 !!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bromvlieg?????????????????????????????????????
Van WW naar BB? BasBromvlieg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dacht als lekker snackje tussendoor, voor spiderwoman...
Ze had wel trek in een hapje nu, beetje vitamientjes :)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank hahahahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Liefde is het lied van de stilte. Het is de kwaliteit om in genot alleen te zijn. Het is de kwaliteit om gedachtenloos (no mind) te kunnen zijn, om stil te kunnen zijn." Deze regels van jou vond ik opeens zo van toepassing op jouzelf: over wat je ergens anders schreef en in PB over je huis etc.
Moest ik gewoon even kwijt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet ik Wendy, daarom werd ik zelf geraakt toen ik ze opschreef. Dat is wel eens vaker voorkomen kan ik me herinneren, synchroniteit zeker.. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja...... mooi is dat hè?
oké dan wendy, hier mijn antwoord:
ik kan me het meest vinden in het antwoord van Aimeetje.
ik geloof in God en de bijbel. wat er in de bijbel staat over liefde, zo zou het moeten zijn (zie de tekst bij het antwoord van Aimeetje en er staat nog meer in de bijbel over liefhebben).
echter, ik geloof ook in de zondeval en dat de mens door die zondeval niet meer in staat is om God en anderen lief te hebben zoals het bedoeld is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik super van je, dank je wel voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
graag gedaan! ik wil jou een complimentje maken dat jij altijd respectvol omgaat met iedereen. ook met andersdenkenden. een voorbeeld voor mij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik echt heel erg aardig van je, dank je wel! Iedereen is anders denkend dan een ander, want ieder mens is uniek.
Waarom zou je (algemeen bedoeld) iemand, die anders denkt dan jij op bepaalde gebieden, niet met respect kunnen benaderen? Dat is mij echt een raadsel!
En daarnaast: dan zou iedereen dus iedereen respectloos moeten behandelen, dan wordt het helemáál zo'n zooitje op de wereld ;-)