Is je gevoel altijd betrouwbaar, of komt soms iets uit doordat je naar het gevoel handelt?

Stel over een relatie. Je gevoel zegt dat die relatie niet zal standhouden. Dat het niet de partner is voor je leven.
Toch ga je de relatie in en na een periode is de relatie inderdaad weer verbroken.

Komt dit nu omdat je gevoel te vertrouwen is en je "helderziend" bent geweest.
Of omdat je al de relatie ingaat met het idee dat hij geen standhoudt en je dus ook niet meer 100% geeft in de relatie.

PS: Ik heb het niet over een relatie van enkele weken of maanden. Maar voor een relatie van meer dan een paar jaar?

De relatie is een voorbeeld. Het gaat me om de vraag!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Verliefd worden en liefde zijn processen waar wij als mens vrijwel geen vat op hebben. We kunnen ons niet dwingen verliefd op iemand te worden. Indien we al een partner hebben, waar we helemaal gek op zijn, dan kunnen we toch nog verliefd worden op een ander, dus zijn we dus ook niet in staat het tegen te houden. Het lijkt helemaal buiten ons verstand om te gaan. Ons gevoel is natuurlijk iets heel anders, het kan ons inzicht geven in ons leven. Maar direct als ons gevoel ons iets verteld, komt ons verstand om het te bevestigen of om het te negeren. Zo zijn er dus 3 processen die elkaar kunnen versterken of tegenwerken. Je verstand kan je vertellen dat een liefde niets kan worden. Je gevoel kan je vertellen dat een liefde niets kan worden. En buiten deze twee om, kan de liefde gewoon zijn eigen gang gaan. Zegt je gevoel dat het niet de liefde van je leven is, dan lijkt het me mogelijk dat dit signaal doorgaat naar de hersenen, die dan op hun beurt de zaak beginnen te ontmoedigen. Met als gevolg dat de liefde inderdaad over gaat. Onze hersenen en ons gevoel kunnen elkaar dus zeker wel beinvloeden, maar kunnen ook goed samenwerken.

Nou, vaak klopt je gevoel wel ongeveer omdat je een gevoel krijgt doordat je bewust of onbewust bepaalde waarnemingen hebt gedaan. Je gevoel is de conclusie die je hieruit trekt. Maar in hoeverre dat precies betrouwbaar is kun je van tevoren niet zeggen.

Natuurlijk is je gevoel niet altijd betrouwbaar. Neem als voorbeeld verliefdheid. Als je net verliefd bent zegt je gevoel dat het de ware is dat je altijd bij elkaar zal blijven dat het perfect is. En natuurlijk is dit lang niet altijd zo. Je gevoel is een short cut die op basis van te weinig waarnemingen/feiten een conclusie trekt. Dit kan juist zijn, maar dit kan ook onjuist zijn. Het is dan ook niet slecht om in eerste instantie op je gevoel af te gaan alleen zul je wel open moeten staan vor het idee dat iets fout kan zijn. Maar ook komt soms iets uit doordat je het zo voelt, omdat je daar dan meer de nadruk op legt. Je gaat op alle slakken zout leggen zogezegd. Maar dit hoeft lang niet altijd zo te zijn.

Niet altijd. Je kan in je verleden schade hebben opgelopen in andere relaties waardoor je nu misschien denkt dat het ook weer fout zou gaan terwijl het een doodgoede vent (vrouw) is. Maar als je bijvoorbeeld een relatie zou beginnen met en alcoholist, tja.. dan kun bijna wel op je vingers natellen dat dit vroeg of laat fout gaat.

Gevoel is altijd betrouwbaar, want het voelt altijd... Weet wel dat gevoel relatief is en niet absoluut... Geef ik iemand een hand die kouder is dan de mijne dan voel ik koude en geef ik een hand die warmer is dan de mijne dan voel ik warmte... De twee handen geschud in de vorige regel kunnen even warm zijn, dus dat moet je dan weer niet vergeten... Als je gevoel zegt dat een relatie niet goed is, dan is het pure domheid om door te gaan... Tegen je gevoel ingaan is domheid... Tegen elk gevoel ingaan is domheid... en iets doen wat dom is, voelt niet goed... En iets doen wat onmogelijk is, is van korte duur, dus in dit hypothetische geval is het realiteit dat de relatie snel kapot gaat...

voorbeeld 1. relatie houdt geen stand. Toch aangaan. Ook al weet je dat het geen stand zal houden is er toch 'iets' waarom je de relatie aangaat. Zoals jij we weet zijn er 'vooraf' afspraken gemaakt. Om elkaar te treffen moet er ook iets zijn, bijvoorbeeld een speciaal gevoel, het werkelijke ontmoeten, wat elkaar kan aantrekken. Het gaat er niet om of je wel of niet bij elkaar blijft maar om de les die geleerd moet worden. Voorbeeld 2. je gaat relatie in met 'voorkennis' en geeft geen 100%. Van te voren is het moeilijk inschatten wat je te leren krijgt in een relatie. Dus het lijkt mij dat je voor de volle 100% gaat. Ook het einde van een relatie en de manier waarop deze loopt en wordt afgesloten, blijft een les.

Je gevoel is betrouwbaar voor dat moment. De conclusie die je trekt uit dat gevoel is maakt het onbetrouwbaar. Je bewustzijn kan veel dingen aan elkaar koppelen en vanuit daar verkeerde verbanden leggen. Bijv. je heb iemand gekend met dezelfde neus, die persoon was heel onbetrouwbaar. Hierdoor kan je verkeerd koppelen dat mensen met zo'n neus onbetrouwbaar zijn. In het voorbeeld van je relatie is het goed mogelijk dat je de relatie onbewust tegenhoud om zich te verdiepen. Omdat je ervanuit gaat dat het niet voor altijd zal duren. Je wilt genieten van de tijd die je samen meemaakt, maar je zal nooit helemaal jezelf geven. Dus het is idd mogelijk dat de relatie niet standhoud omdat je naar je gevoel heb geluisterd. Je gevoel is pas betrouwbaar wanneer je er niet bewust over gaat nadenken... Je bewustzijn is namelijk onbetrouwbaar... Gevoel moet je voelen, niet denken. Zodra je denkt doe je onrecht aan je gevoel. En kan je je gevoelens verkeerd gaan sturen.

Gevoel is altijd betrouwbaarder dan je verstand, mits je weet hoe je het verschil herkent. Ik zeg altijd: Je gevoel maakt geen denkfouten! Toegevoegd na 1 minuut: Dat je toch tegen je gevoel in beslissingen neemt, heeft vaak een andere reden. Wellicht heb je die bepaalde ervaring nodig om iets te leren over jezelf.

Tussen gevoel en gevoel zit nogal verschil. Ik maak altijd verschil tussen oppervlakkig gevoel en diep gevoel, zeker weten. Als je vanuit je tenen voelt dat het niet de juiste beslissing is, dan moet je dat zeker niet gaan doen. Dat is namelijk een waarschuwing vanuit je diepere zelf, en die is altijd correct.