Wat zegt de Islam?

Is het toegestaan volgens de Islam om als moslim-man een relatie te hebben met een vrouw die volgens een ander geloof leeft in dit geval een Christen.

Toegevoegd na 3 minuten:
En hoe zit het in onze samenleving word dit volledig geaccepteerd (door moslims)? Dat een Moslim een relatie heeft met een Christen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
8.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik het zou weten zou ik antwoord geven, goede vraag,dus!+

Het beste antwoord

Ja, dit is in de islam absoluut toegestaan. Ik zal het nader toelichten.

Een moslim-man mag een niet-moslim vrouw trouwen die gelooft in een andere geopenbaarde godsdienst. Wel is het vereist dat ze God als schepper beschouwt en bijvoorbeeld geen vuur aanbidt. Een moslim kan dus een christelijke of joodse vrouw trouwen. Wanneer er kinderen geboren worden, worden ze automatisch islamitisch opgevoed aangezien de man als hoofd van het gezin moslim is, en daardoor de kinderen ook als moslims worden beschouwd.

De moslimvrouw mag echter geen man trouwen die een andere religie heeft dan de islam. Dit komt omdat de islam de man als leider van de familie ziet: een man die niet in de islam gelooft, zou zijn moslimvrouw dan (on)bewust leiden om niet moslim te zijn. Een moslim gelooft in het ware christendom en het ware jodendom, maar een christen of jood gelooft niet in de islam. Verder moeten zowel de man als de vrouw instemmen met het huwelijk

Toegevoegd na 2 minuten:
Toevoeging: het wordt over het algemeen geaccepteerd wanneer een moslimman een niet moslimvrouw huwt, het staat immers in de koran. Dat familieleden het liever anders hadden gezien, is een ander verhaal.

Ook zijn er families die het accepteren omdat men denkt en/of hoopt, dat de vrouw zich op een gegeven moment zal bekeren tot de islam. Hiermee zou de man weer een goede daad hebben verricht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marita, hoe komt het dat je over dit onderwerp er altijd zo veel van af weet?
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Ed: ik heb me jarenlang verdiept in de islam, heb in het midden-oosten gewoond en ben moslima geweest. Vandaar :) @denkbeeld: op welke tolerantie doel je precies? Die (eenzijdige) tolerantie is er al. Ik heb dit antwoord gegeven vanuit de islamitische regels en niet vanuit het oogpunt dat er moslims zijn die hier hun eigen interpretatie aan geven. De vraag is: wat zegt de islam? Op die vraag is maar één correct antwoord, het is toegestaan als de niet moslimvrouw een andere geopenbaarde godsdienst aanhangt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marita, bedankt voor zo'n duidelijk antwoord.
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marita wat weet ik nog weinig van je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Ed: ik zit vol verrassingen ;) @CGvdB: bedankt, ook voor je aanvulling.

Andere antwoorden (4)

Een moslim mag geen relatie hebben met iemand die christen of een ander geloof heeft. Nee het is in Islâm niet toegestaan.!
Het is haram, en haram is iets dat God verboden heeft...

Toegevoegd na 4 uur:
Of dat volledig wordt geaccepteerd door moslims? Hangt van familie tot familie af. Bv mijn maat is getrouwd met een Nederlandse meisje. Maar het meisje bleef gewoon als Christen. De ouders van mijn maat hebben haar gewoon geaccepteerd. Terwijl hun echte moslims zijn die 5 keer per dag bidden. Mijn vader zou dat nooit accepteren tenzij zij geen moslim wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok dat is duidelijk niet dus. En mijn tweede vraag? Heb je daar ook een antwoord op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie mijn antwoord, het is wel toegestaan.
Over DE Islam kan je eigenlijk niet spreken. Er zijn vele stromingen. In Nederland zijn nogal wat Salafisten die zijn behoorlijk streng. Als je het over christendom hebt, heb je het ook niet meteen over de zwarte kousenkerk? Toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het eerste deel van je vraag heb je antwoord en voor het tweede deel kan ik uit eigen ervaring zeggen,dat er door veel moslims helemaal niet raar tegenaan gekeken wordt.Het zijn eerder de Nederlanders die er vreemd tegenaan kijken.Vergeet niet,dat de meeste moslims vrij gematigd zijn,vergeleken met strenge moslimstaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De anders denkenden nemen je in liefde op.Namelijk echte liefde zit van binnen en niet in een geloof.