Hoe wordt het midwinterfeest gevierd?

Hier vlakbij op de stuwwal rond Nijmegen weet ik een plek waar het midwinterceremonieel gehouden wordt. Deze week was het weer midwinter. Je vindt op die plaats dan de resten. De plaats is vrijgemaakt van blad en sneeuw en er liggen stenen op een bepaalde manier gerangschikt.
Wie weet hoe zo'n bijeenkomst vorm gegeven wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

In elk gedeelte van het Land en vaak per provincie wordt wel midwinterfeest gevierd.Zulke feesten waren er al voordat het christendom ingevoerd werd.Jammer maar waar.In Overijssel heet het "De Oale roop"Pracht stukken kun je ervan lezen over de Germaanse tijd van lang geleden.De vorm wordt er vaak door de lokale bevolking aangegeven die oude tradities in stand willen houden.

Toegevoegd na 4 minuten:
En wil je er wat meer over weten hoe het in Overijssel gaat kijk dan op onderstaande url.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De oude Germanen vierden omstreeks half December de zogenaamde joelfeesten,omdat de kortste dag geweest was en de dagen gingen lengen. Er werd gedurende 13 dagen en 12 nachten gevierd uit dankbaarheid. Er werd in die tijd niet gewerkt,maar veel gegeten en gedronken.
Wat er verder nog meer gebeurde weet ik helaas ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een midwinterfeest kunt u natuurlijk in de winter organiseren. Misschien zijn de weergoden u goed gezind en ligt er buiten een lekker pak sneeuw en kunt u de schaatsen uit het vet halen. Ook kunt u de winterse sfeer binnenshuis creëren. Zo kunt u het midwinterfeest zelfs midden in juli organiseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ook lekker mee gek doen met alle gothicjes, LARP'ers en fantasyfans op de Midwinter Fair, jaarlijks in het Archeon... Zo hebben onze voorouders het vast niet bedoeld, maar gezellig is het wel!