Wat zijn de verschillen en overeenkomsten in het 'bedrijven' van Boeddhisme en Humanisme?

Ik weet van beide leefwijzes wel een en ander, maar als ik er over lees, denk ik toch "he lijkt op veel punten best op elkaar!"...

Wat zijn de verschillen en overeenkomsten in het bedrijven van beide..?
Dus niet de basis of herkomst, maar de uitvoering door de mens zelf...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Inderdaad lijken er overlappingen.

Maar een boeddhist zal eerder zijn gedachten tot rust willen brengen door meditatie. Als het ware 'niets' meer te denken (gericht op de nirvana en verlossing). Zijn gedachten te beheersen.

Terwijl een humanist juist meer de nadruk legt op het denken door middel van zijn rede om achter de menselijke waardigheid etc. te komen. Studie zal hier belangrijker zijn dan voor een boeddhist.

Overeenkomsten zullen uiteindelijk op het medemenselijk vlak liggen zoals vergevingsgezindheid, elkaar respecteren, elkaar helpen en elkaar verdragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het bedrijven van Boeddhisme leidt door gebruikmaking van de beschrijvingen van de eerste ervaringsdeskundige (Gautama Boeddha) tot verlichting. Het is een methode. Een Boeddhist is overtuigd van het feit dat enkel het volgen van het achtvoudige pad zal leiden tot volledige balans.

Een Humanist stelt daarentegen niet het bereiken van een verlichting van zichzelf tot ideaal maar stelt de menselijke waardigheid, vrijheid en persoonlijkheid voorop en als ideaalbeeld voor de samenleving.

Terwijl de Boeddhist een strakke leer volgt zal een Humanist dit niet doen maar zich richten op zijn eigen gevolgtrekkingen om zichzelf en de andere mensen zoveel mogelijk vrijheid in gebondenheid te verschaffen. Een Humanist zal proberen om via compromissen en consensus een samenleving te creëren die tevredenheid in zichzelf zal hebben.

Belangrijk in de benadering is dat de Boeddhist zijn verlichting bereikt op basis van een 'Godsbeeld' terwijl de Humanist uitgaat van de behoeftige samenleving en het streven naar consensus en integratie. Hiervoor is geen eenduidige tekst beschikbaar.