Hoeveel zielen heeft iemand met schizofrenie?

Ik was laatst met iemand aan het filosoferen over ‘de ziel’ etc, en zo kwamen wij op dit onderwerp. Ik geloof wel in de leer van de reïncarnatie, maar hoe zit dit met mensen met schizofrenie? Die hebben meerdere stemmen/personen in hun hoofd. Wat zijn de opvattingen van in reïncarnatie gelovende stromingen hierover?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
1.7K

Het beste antwoord

Als er iets als een ziel bestaat, dan zou iemand met schizofrenie één ziel hebben.

Schizofrenie kenmerkt zich door negatieve symtomen (teruggetrokken gedrag, zelvverwaarlozing en verwaarlozing sociale contacten) en positieve symptomen (zoals wanen en hallucinaties).

In de volksmond wordt schizofrenie vaak verward met een gespleten persoonlijkheid. Dit is dus pertinent onjuist.

Er bestaat wel zoiets als dissociatieve stoornis of multipele persoonlijkheidsstoornis. Bij die stoornis ervaart een persoon wel wisselend verschillende persoonlijkheden. Dit is een zeer zeldzame aandoening en totaal iets anders dan schizofrenie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom gelden wanen en hallucinaties als positief? Mij lijken ze niet plezierig.
Reddie
9 jaar geleden
@Opole , vele drugs leiden tot hallucinaties en wanen, en gebruikers vinden dat nu juist zo leuk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
'positief' betekent in dit tekstverband 'duidelijk aanwezig'. Niet iets wat als gunstig wordt bedoeld. Dus symptomen die bij aanwezigheid duidelijk kenmerkend zijn voor schizofrenie (dus de wanen en hallucinaties) 'negatief' houdt in afwezigheid van/afvlakking van. Bijvoorbeeld afvlakking emoties, interesses, initiatief.

Andere antwoorden (2)

wat jij bedoelt is een gespleten persoonlijkheid, hoeveel personen er dan in een lichaam huizen is heel moeilijk te zeggen. dit kunnen en er twee zijn maar ook meer. sommige persoonlijkheden lijken heel erg op het "originele persoonlijkheid" van de persoon. maar ze kunnen ook persoonlijk aan nemen van "iemand" die dingen zou durven die het "orgineel" nooit zou doen zoals iemand heel erg kleineren. tevens is een gespleten persoonlijkheid zoals hier boven al genoemd is zeer zeldzaam.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
De vraag gaat over zielen. Wat weet je daarover te antwoorden?
De ziel is je centrum van je pure zelf, iedereen heeft er 1, ook iemand met schizofrenie. Waar het zit, hoe je er komt enz, kan niemand uitleggen, dat is iets dat je moet voelen. Iemand met schizofrenie leeft vooral vanuit ratio.