Wat voor spirituele hulpmiddelen zijn er om het slapen te kunnen verbeteren?

Graag ook met uitleg van waarom en hoe het 'zou kunnen' werken.

Zelf denk ik hierbij aan een dromenvanger, amethist edelsteen, een bepaalde theesoort, e.d.

Deze vraag is ook naar aanleiding van een vorige vraag over het leren uitslapen

Toegevoegd na 47 minuten:
Uit mijn vorige vraag al reeds naar voren dat ik een goed slaapritme heb, en val ik direct in slaap en slaap ik de gehele nacht door.
Toch ben ik altijd best moe in de ochtend, en merk ik een hele zware energie die er hangt rond mijn bed. Alsof ik een zware slaap heb gehad of moeilijke dromen (die ik me niet herinner).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K
bamibal
11 jaar geleden
Je kunt een boek lezen over spiritualiteit. Dan val je vanzelf in slaap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een gebed ?
Cryofiel
11 jaar geleden
Tot welke god? Er zijn er duizenden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed concentreren op elk van je duizende gebeden als je dat fijn vindt, je aardse problemen loslaten en lekker slapen!
Niks mis mee toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je meer resultaat boekt als je het niet in de spirituele hoek zoekt. Zolang je dat wel doet, zul je vrees ik geen verbetering krijgen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat ben ik niet helemaal met je eens, Widar. Door zich op het spirituele te richten, zal gdanonym indirect precies die dingen doen die volgens de standaard gedragspsychologie goed helpen om beter te slapen. Soms kun je met de verkeerde redenen toch de juiste dingen doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wat zijn dan die verkeerde redenen Cryo? Dat je je focust op een steen, een dromenvanger o.i.d.?
Cryofiel
11 jaar geleden
Het *focusseren* is goed. Het daardoor "wegdrukken" van malende gedachten is goed. Het vertrouwen dat je goed zult slapen is goed.   Dit zijn allemaal redenen waarom het toch werkt. Redenen die we kennen uit de (gedrags)psychologie.   Het geloof hechten aan (bijvoorbeeld) een steen is fout. Die steen doet niets. Je krijgt er een verkeerd wereldbeeld van. Dat is in *dit* geval niet zo erg. Maar je loopt het risico dat je jezelf afhankelijk maakt van zo'n steen, terwijl je in wezen alle verbetering helemaal zelf hebt bereikt. Als je dat laatste zou beseffen, zou dat je veel sterker maken, en zou je veel meer moeilijkheden de baas kunnen. Nog een nadeel is dat je gaat geloven in magische krachten. Dit kan er in extreme gevallen toe leiden dat je zieken afhoudt van een behandeling, omdat je gelooft dat (extreem voorbeeld) borstkanker kan genezen door een toermalijn in je BH te dragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heerlijk die nietszeggende reacties (behalve de laatste dan, ook al moet die eruit getrokken worden). @Cryofiel, dan ken je me nog niet genoeg. Heb gisteren een 'groene' steen naast mijn bed gelegd... waarom... zodat ik kan leren om mijn gedachten goed te focussen, als ik dat (opnieuw) geleerd is, heeft die steen geen functie meer voor me en kan hij weg. Ik heb bewust voor een steentje gekozen, om mij dus te helpen met die focus.
Ik weet best welke kracht ik uit een talisman kan halen, en hoe ik die zelf kan programmeren. Het is mijn eigen gedachtenpatroon, waaruit die focus komt. De steen is puur een hulpmiddel voor die focus. We hebben het vaak genoeg over placebo en nocebo gehad. Groen, staat voor mij voor de natuur en aarde, en het aarden. --- Ik heb geen problemen met slapen. Ik heb problemen met de diepte van de slaap en wat ik 'kennelijk' doe in mijn slaap waar ik me niet van bewust ben.
5 minuten nadat ik in bed lig, ben ik weg. Wordt weer wakker de volgende ochtend.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ah, ik dacht al dat je toch alsnog was weggezakt in het moeras van vreemde geloven (sorry voor deze manier van verwoorden, maar ik vond hem eigenlijk wel leuk). Fijn te lezen dat je realistisch bent gebleven. Je weet dus hoe het werkt. Prachtig!   Inhoudelijk: heb je een partner? Zo ja, dan kun je die eens vragen "hoe jij slaapt". Een gedachte die bij mij opkomt: is het mogelijk dat je aan slaap-apneu lijdt? Het opvallendste symptoom van slaap-apneu is dat je lange nachten maakt, dat je denkt dat je goed slaapt doordat je snel inslaapt en geen uren wakker ligt, maar dat je toch moe en "gebroken" wakker wordt - soms zelfs zo erg, dat je halverwege de dag een dutje nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryo: En toch.... ken ik iemand die terminale kanker had en heilig geloofde in haar stenen.... en de 2 maanden nog te leven die ze kreeg van de dames en heren wetenschappers zijn 5 jaar geworden. En met veel minder ellende dan diezelfde wetenschappers hadden voorspeld.
Daarmee zeg ik niet: stenen werken.... of iets anders. Maar is het geloven in die steen dan "fout" zoals jij zegt???
Ik zou dat toch niet zo boud durven beweren eerlijk gezegd. @Gdan: nietszeggend?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryo, "Je weet dus hoe het werkt. Prachtig!"
Grappig, ik dacht dat ik tijdens onze discussies over placebo dit juist aan jou uitlegde. Dus fijn dat je weet hoe het werkt. De oplossing van slaap-apneu is volgens mij ook geen pretje, om met een grote slang te gaan slapen. Of is de wetenschap inmiddels verder gekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog steeds met een slang en een masker Gdan: een zegen wat mij betreft!!! De rechtstreekse hel zonder...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Wendy, je voorbeeld zat ook in die discussie met Cryo over de placebo.
Daarmee ben ik het met je eens, dat het weghalen van die steen bij een patient verkeerd is. Je ontneemt die dan een HULPMIDDEL die nodig is om die focus goed te krijgen. Om het placebo effect ruimte te geven om werkelijk te kunnen werken. Daarmee is de reactie van Cryo meer gebaseerd op angst. Angst dat men afhankelijk wordt van die steen. Angst dat de patient een vertrouwen krijgt, die wellicht niet waar is, of mogelijk niet uit komt. Daarop volgend de angst dat die patient dan in de dieper dal komt. Die angsten, zijn juist de drijfveer. Maar die angst zorgen ook dat die focus verkeerd komt te liggen. En die angsten is volgens de psychologie weer verkeerd, omdat ze voortkomen uit verwachting naar de toekomst. Mensen met angsten worden geleerd om in het nu te leven.
Ook kunnen die angsten zijn ontstaan uit (eventueel persoonlijke) ervaring uit het verleden.
Cryofiel
11 jaar geleden
@WendyH, dat is de grote ethische vraag: in hoeverre 'mag' je mensen bedriegen als dat goed voor ze is? Bij een kind dat gevallen is helpt het kusje op de zere knie, of over de knie blazen als het kusje te pijnlijk zou zijn. Dit helpt dan echt. Maar kleine kinderen groeien op. Zou het niet beter zijn, *zelf* die kracht te kunnen ontsluiten? Maar dan nog: als iemand dat niet kan, mag je die persoon dan voor de gek houden? Is dat ethisch verantwoord, ook gezien alle (grote!) gevaren die dit oplevert? Dat is een onbeantwoorde vraag.   @gdanonym, ik weet hoe een placebo werkt - ik ben hier juist verheugd dat jij je realiseert dat je een placebo inzet. Het slapen met het ademmasker, de slang, en de compressor is nog steeds de beste oplossing. Ik ken twee mensen die dit dagelijks ("nachtelijks") doen. Voor hen is het een verademing. Wennen in het begin, over de schaamte heenstappen als je met vrienden een kamer deelt - maar eindelijk normaal slapen, eindelijk uitgerust wakker worden, eindelijk overdag weer energie hebben. En geen gevaar op de langetermijneffecten van slaap-apneu. Dus liever de slang dan de slaap-apneu! In sommige gevallen schijnt overigens een kaakbeugel te helpen. Hoe die werkt weet ik niet. Ik heb begrepen dat je 's nachts een beugel om of in moet doen die je kaak in een bepaalde stand dwingt. Daardoor blijft de ademweg open. Misschien dat zo'n beugel alleen werkt wanneer de apneu ontstaat doordat de ademweg 's nachts dichtklapt, en dat je het ademapparaat nodig hebt als de aansturing van de longen hapert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Gdan: ik begrijp je uitleg, dank. Ben me niet bewust dit eerder in een discussie ter sprake te hebben gebracht ;-) Je zou een slaaptest kunnen doen in een ziekenhuis. Het slapen met zo'n apparaat valt enorm mee hoor, is mijn ervaring. @Cryo: veel beter m.i., als iemand de kracht in zichzelf ontdekt en eventueel een hulpmiddel daartoe nodig heeft. Maar als die persoon die kracht nog niet herkend...??? Als het bedrog (jouw woorden) werkt en iemand er 5 jaar extra bijkrijgt.... Overigens heeft niemand haar dat aangepraat.
Ik vind het met jou een zeer moeilijk, zo niet onmogelijk te beantwoorden vraag. Ik zal je wel vertellen, dat ik dat in een vergelijkbare situatie neverever zal zeggen!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Wendy: Misschien had ze die jaren sowieso wel gehad. Wie kan zeggen dat het komt door stenen of geloof erin?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niemand Widar, en dat is dus het punt juist! Ik heb mijn twijfels en destijds ook. Maar ik vond en vind het niet mijn taak om haar van haar overtuiging af te brengen. Is dat ethisch? Ik weet het echt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet zonder haar een geschikt alternatief te bieden in ieder geval. En de vraag is of dat nog lukt, als iemand al op leeftijd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gdanonym, ik heb veel baat bij een bed (matras en dekbed) met magneten. Ik ben eigenlijk een fibromyalgie-figuur en heb er veel baat bij. Op t moment zelfs klachtenvrij. (Ligt niet enkel aan het bed, maar daar gaat het nu niet over).
Je moet dan wel de goeie nemen van Nikken en geen surrogaat artikelen. Als je iemand hiervoor benaderd die Nikken artikelen verkoopt, kun je gratis een matrasje eerst proberen. Bij mij werkte het direkt, na de 1e nacht resultaat. Uit en terna geprobeerd, weghalen, weer op bed terug leggen. Het was spectaculair (bij mij tenminste). Het heet dat het ook reinigt, dus probeer het eens.
Dit is mijn reactie/antwoord en ik ga niet in op mensen die alles eerst wetenschappelijk "bewezen" willen zien.(Behalve als het vragen zijn die er toe doen).
Cryofiel
11 jaar geleden
Bekend verhaal, die magneten. Maar het werkt niet. Althans: er is nog nooit iemand geweest die heeft kunnen laten zien dat het werkt. Op welke manier het ook is geprobeerd, het is nooit gelukt. Dat zegt genoeg. Ik durf te wedden dat ook Meike2 compleet klachtenvrij zou zijn geworden als er geen magneten in de matras hadden gezeten - op voorwaarde natuurlijk dat zij wel had gedacht dat er magneten zaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meike, in mijn strijd tegen de ziekte van Lyme, werkt mijn natuurarts, o. a. ook met twee sterke magneten.
Met een glimlach en ongeloof, zie ik ze telkens weer plaatsen.
Kritisch zoals ik nog steeds ben, probeer ik iedere keer te ontdekken wat het met me doet.
Want ik kan er gewoon niet in geloven.
Maar telkens weer, moet ik toegeven, dat er wel degelijk wat met me gebeurd, maar ik kan het niet omschrijven, geen plek aanwijzen.
Wel begin ik het gevoel te herkennen, dat zich telkens weer herhaalt, als er met de magneten gewerkt is.
Het is geen suggestie, want eigenlijk wil ik helemaal geen resultaat voelen, om me zelf te bewijzen, dat het niet werkt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ga je toch voor het miljoen, Ed? Er is nog nooit iemand geweest die de aanwezigheid van een magneet kon voelen. Je kunt zelf makkelijk testen of jij tóch de magneet zelf voelt, of dat je "het gevoel voelt dat er een magneet zou zijn" - ik denk dat je wel weet wat ik bedoel, want we hebben het hier vaak genoeg over gehad. Ik denk ook dat ik niet hoef uit te leggen hoe je dit zelf eenvoudig zou kunnen testen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk zie je, we hebben het zelfde vertrekpunt, alleen zeg jij direct " onmogelijk" en ik zeg, " misschien mogelijk"
Ik ervaar en zie, wekelijks nieuwe dingen gebeuren, dat me alsmaar verder sterkt in bepaalde overtuigingen.
En is hier slechts een klein onderdeel hiervan echt, dan moet je sterk gaan twijfelen aan al die anderen.
Met andere woorden, als je door een hond wordt gebeten, dan zullen er wel meer valse honden zijn, dan is hij dan heus niet de enigste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Cryofiel: heb jij meer dan 6 biljoen mensen geinterviewd om met zekerheid te kunnen zeggen dat er nog NOOIT iemand geweest is die...
Knap hoor!
Cryofiel
11 jaar geleden
@eddijst, ik zeg helemaal niet "onmogelijk" - hoe kom je erbij? Ik sta juist open voor de mogelijkheid dat zoiets tóch mogelijk is. Tegelijk wil ik mij niet afsluiten voor het feit dat er tot nu toe vele, vele, vele pogingen zijn gedaan, maar dat die nog nooit tot succes hebben geleid. Als jij meent dat je *wel* iets kunt voelen - wel, je weet hoe je dat bij jezelf kunt testen, en je weet ook hoe je dat daarna aan een ander zou kunnen laten zien.   @scarlet101, zie hierboven. En bedenk je even of jouw redenatie houdbaar is. Jij hebt tenslotte toch ook geen 6 miljard (geen 6 biljoen, gelukkig - dan zou het erg druk zijn op de aarde) geïnterviewd om te vragen of ze zonder hulpmiddelen naar de overkant van een brede rivier zouden kunnen leviteren. Betekent dat, dat je er serieus van uitgaat dat levitatie bestaat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Scarlett: Heb jij al 1 van die 6 miljard gevonden die WEL magneten kan voelen? Knap hoor. Misschien wil 'ie Randi's 1 miljoen wel met je delen! Of toch niet? Dan kunnen we er (voorlopig) vanuit gaan dat niemand dat kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryo. ik lees van je...........Er is nog nooit iemand geweest die de aanwezigheid van een magneet kon voelen,......... Daaruit begrijp ik dat je het onmogelijk vond. Heel vaak wordt er volgens jou een verkeerde conclusie getrokken uit jouw reactie/ antwoord. Maar geef toe, het is ook zo erg lastig te begrijpen wat je dan eigenlijk wilde zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kun je gevoel duidelijk weergeven? Dit is mijn gevoel, maar een ander pakt dat anders op dan ik het hier neerzet.... Zoiets benader je nog het best IRL... Wordt eens zo licht als een veertje wakker en begin zonder ontbijt met je oefeningen eerst of een meditatie. je bent licht en wakker in no time. Maar ook dat zegt niets over de slaap zelf. Je een droom herinneren, dat is wat het eerst in mij opkwam. Ga je daar eens in trainen een poosje. Het heeft mij veel duidelijkheid gegeven en vele waardevolle inzichten, en ik heb geen dromenvanger er voor nodig gehad. Trouwens, kijk nog niet zo gek op mensen, van oude tradities die door oudere volkeren werden gebruikt. Er is meer mogelijk dan je denkt!
Cryofiel
11 jaar geleden
@Ed, ik bedoel precies wat er staat: niet meer en niet minder. Zie het als een constatering: bij mijn weten is er nog nooit iemand geweest die de aanwezigheid van een magneet kon voelen. Misschien bestaat zo iemand toch. In dat geval ken ik dat geval niet. Misschien is er inderdaad nog nooit iemand geweest die dit vermogen kon laten zien. Als je dan ook nog weet dat dit vele duizenden keren is geprobeerd... en dat zelfs de "besten" in werkelijkheid niets bleken te kunnen... dan trek ik zo mijn conclusies.

Antwoorden (9)

Net als kinderen zijn volwassenen gebaat bij een vaste routine, voor het slapen.
Daarnaast kan de persoon dmv reiki zichzelf en de slaapomgeving reinigen.
Dit werkt ontspannend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vergeet de uitleg over hoe 't werkt, zoals wordt gevraagd.
ademhalingsoefeningen, meditatie of yoga, voor allen geld, wordt je ontspannen en rustig van in lichaam en geest
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1: wordt bewust van je lichaam zijn ritme ( ga per dag voor het slapen gaan 10 min mediteren en herhaal je dag in je gedachte)

2: bij het in ademen vraag je lichaam om te slapen zover je lichaam het nodig heeft.

3: negatieve gedachten kunnen je wakker maken dus tijdens uitademen probeer je dat op die manier er uit te gooien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je gelooft in de werking van een dromenvanger, thee of edelstenen, dan zou je een ritueel kunnen doen voordat je gaat slapen. Dat ritueel is persoonlijk en zou gericht kunnen zijn op het loslaten van je zorgen van de dag. Belangrijk bij een ritueel is de herhaling en dat jij je er goed bij voelt; bijvoorbeeld dat je er rustig en vredig van wordt.
Ook als je niet overtuigd bent van de werking van het object zelf, zou concentratie op dat object in samenwerking met je eigen ritueel je kunnen helpen te ontspannen. Je kunt het object dan zien als en hulpmiddel om tot ontspanning te komen.

Geloof je niet in een dergelijke methode, dan zou je met een vorm van meditatie voordat je gaat slapen ontspanning kunnen bewerkstelligen. Daar zijn vele methodes voor.

Gedurende de nacht verwerk je wat je hebt meegemaakt. Niet alleen de dag ervoor, maar ook komen zaken uit het verleden, dingen waar je mee zit, in dromen aan de orde. Dat zou een verklaring kunnen zijn van het ervaren van jouw moeheid in de ochtend c.q. van niet bewuste dromen die je hebt gehad. Interessant vind ik het proberen te onthouden van de droom, door meteen op te schrijven wat je je van je laatste droom herinnert. Daarvan kun je leren (loslaten) en eventueel gebruiken voor je ritueel de volgende avond.

Veel mensen worden ook rustig van het loslaten van de gedachten voor het slapen gaan. Het ervaren dat ze er zijn (dat stopt nooit), maar niet erin meegaan. Ze als een soort van buitenstaander aandachtig en geïnteresseerd observeren. In feite laat je ze daardoor los, je speelt er niet in mee. Ook dat geeft rust en ontspanning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor ik ga slapen, ga ik mediteren. Puur voor die gedachten van de dag te verwerken en een plaats te geven.
In de ochtend precies hetzelfde, maar dan om de ervaring die ik onbewust heb in de nacht te gaan verwerken. Het blijft in mijn onderbewustzijn, maar toch krijgt het wel een plekje. Heb momenteel een groene steen naast mijn bed gelegd. Groen staat voor mij voor de natuur en het aarden. Hiermee probeer ik in mijn slaap in mezelf te blijven, en niet gaan astraal reizen. Ook de energie die rond mijn bed hangt nadat ik ben wakker geworden, zint me niet. Die voelt niet goed aan.
Als ik eruit ga, en na een half uurtje weer terug, dan voel ik die energie direct weer, maar ook die droom die ik had (wanneer ik deze wel bewust ben geweest).
Die energie is voor het slapen gaan schoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat denk je over die gevoelde energie?
Je schrijft hoe die voor jou voelt, maar ik bedoel dus het verstandelijke.
Kristal
11 jaar geleden
Gd, ik zou het echt eerst in het fysieke zoeken, misschien zo'n slaaptest doen waar Wen het over heeft, al is het alleen maar om dat uit te sluiten. Als je denkt dat je astraal reist, is het mogelijk beter voor je om van te voren aan te geven waar je dan naartoe wilt reizen in plaats van het tegen te houden. En dan kan het zeker in het begin belangrijk zijn dat je daar overdag al mee bezig bent; je zelf als het ware te programmeren, om naar lichte energiegevende plaatsen te reizen.
Het is waarschijnlijk heel vermoeiend om je zelf tegen te houden als het eigenlijk natuurlijk voor je innerlijk is om wel te reizen. Geen wonder dat je dan moe bent en er een negatieve energie komt te hangen; je hebt strijd geleverd in plaats van je op te (laten) laden. Ik zeg niet dat dit het is Gd, maar overweeg het eens, misschien kan je hier iets mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Programmeren om naar lichtere (hogere) niveaus te reizen vind ik een waardevol advies Kristal. Want iedereen gaat 'op pad' in de slaap, of je wilt of niet, of je je ervan bewust bent (herinneren kunt) of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Gdan: je reageert (nog?) niet op mijn vraag hierboven; heeft dat een reden of heb je hem niet gelezen? @Kristal en Scarlet 101; ik droom vaak en kan ze grotendeels ook onthouden, in ieder geval geregeld de laatste. Soms kan ik die droom tijdens de slaap ook sturen. Vaak kan ik specifiek de gevoelens achter die droom herleiden naar de realiteit, maar vaak is de droom zelf een ratjetoe van zeer "vreemde" en vooral irreële zaken.
Dat kan ik niet combineren voor mezelf met wat jullie beschrijven.
Kan iemand me jullie idee en mijn ervaring uitleggen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Wendy, ik heb hem gelezen, maar weet er (nog) geen antwoord op. Dus liet ik het maar bezinken en ik wellicht later een antwoord op ga krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Gdan: okee! Mijn bovenstaande vraag over astraal reizen heeft me gebracht tot het stellen van een vraag op GV hierover ;-)
Kristal
11 jaar geleden
Wen, er zijn veel verschillende manieren om de nacht dromend door te komen.
Zo kan je dromen en daarmee dagelijkse gebeurtenissen verwerken. Dan wordt het vaak zo'n ratjetoe van beelden.
Soms heb je lucide dromen, zoals jij beschrijft, dan kan je bewust dromen en sturen. Hoewel ik niet wist wat ik ermee aanmoest toen ik bewust droomde en daar een beetje stond te lanterfanteren ;-)
Soms kom je in een minder prettige wereld terecht waar het niet fijn is te vertoeven.
Soms kan je verder reizen en in een lichte wereld komen, waar je onderwijs krijgt en inzichten.
Vaak wordt je dan 's morgens wakker met een volkomen uitgerust en blij gevoel. We dromen eigenlijk vrij veel 's nachts, dat kan je je meestal niet meer herinneren. Maar als je je erin traint om het wel te herinneren ontdek je dat je 's nachts ook veel ervaringen opdoet in je dromen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord! Je droomt inderdaad een keer of 5-7 per nacht als ik het wel heb. Gelukkig maar, dat je je niet alles herinnert, dan zou je een dagtaak hebben aan je dromen ;-)) De ervaringen, zoals ik het nu zie, is het verwerken van dingen uit de "real world" en daarin kan ik ook inzichten hebben; dingen waar ik niet eerder bewust bij had nagedacht. Zie jij astraal reizen als een droom, dus als een niet-realiteit?
Kristal
11 jaar geleden
Ik zie astraal reizen als een realiteit, maar dan een realiteit op een andere frequentie.
Laten we zeggen: ik heb de radio overdag op een bepaalde zender aanstaan, dat wil niet zeggen dat er op de andere zenders niets is maar dat neem ik niet waar. 's Nachts, als ik slaap, gaat de zender naar een andere zender en neem ik de "dagzender" niet waar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn dromen voor jou weer een andere realiteit dan astraal reizen?
Kristal
11 jaar geleden
Ja, dat is voor mij een verschil.
Het dromen gebeurt in mijn brein (denk ik :-), terwijl ik het reizen ervaar als uit mijn fysieke lichaam treden met mijn astrale lichaam (of hoe je het ook noemen wilt).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!
Kristal
11 jaar geleden
;-)
Ik heb pasgeleden gehoord dat het erg slecht is om met een mobiele telefoon in je slaapkamer te slapen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij vraag om spirituele hulpmiddelen. De aan- of afwezigheid van een mobiele telefoon lijkt me niet in die categorie vallen. Daarnaast is een antwoord dat begint met "ik heb gehoord dat ..." geen bijster goed antwoord.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb pasgeleden gehoord dat de wereld op 21 december zal vergaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, jij ook al? Ik ook, dus 't moet wel waar zijn!
Door op voorhand te waken dat je lichaam bv geregelde lichaamsbeweging op de juiste tijd van de dag heeft.

Lichaamsbeweging in de ochtend of de middag kan ertoe bijdragen dat iemand slaap krijgt als het bedtijd is. Maar lichaamsbeweging vlak voor bedtijd kan slaapbelemmerend werken.
Spannende films of boeiend leesmateriaal kunnen ook een stimulerende uitwerking hebben. Het kan beter zijn om voor het naar bed gaan iets ontspannends te lezen, naar rustig stemmende muziek te luisteren of een warm bad te nemen.

Deskundigen zeggen ook dat u uw hersenen kunt leren een bed te associëren met slaap door alleen op bed te gaan liggen wanneer u werkelijk van plan bent te gaan slapen. Voor mensen die in bed eten, studeren, werken, tv-kijken of videospelletjes doen, kan het moeilijker blijken in slaap te vallen.
Bij de voorbereiding van het lichaam op rustgevende slaap hoort ook het letten op wat u eet en drinkt. Hoewel alcoholische dranken u slaperig maken, kunnen ze in feite de kwaliteit van uw slaap verminderen. Koffie, thee, cacao, chocolade en coladrankjes moeten ’s avonds vermeden worden omdat ze stimulerend werken. Kleine hoeveelheden mango, zoete aardappel, banaan, rijst, taugé of noten daarentegen stimuleren de aanmaak van serotonine en kunnen dus slaapbevorderend zijn. Een waarschuwend woord: ’s avonds laat een zware maaltijd gebruiken kan net zo ongunstig zijn voor de slaap als met een lege maag naar bed gaan.
Even belangrijk als onze routine voor het slapengaan, is de omgeving waarin we slapen. Een aangename temperatuur, een donkere en stille kamer en een comfortabele matras en kussens zijn bevorderlijk voor een goede nachtrust. Met zo veel comfort kan het de volgende ochtend zelfs moeilijk opstaan zijn.

Maar bedenk dat langer in bed blijven dan nodig is, zelfs in het weekend, uw slaappatroon kan verstoren en het moeilijker voor u kan maken de volgende nacht te slapen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ons slapen is bedoelt om de opgedane emoties van de dag te kunnen verwerken en het een plaatsje geven.
Door het tot rust komen van het hele lichaam, herstelt de energiebalans en is er in de ochtend voldoende energie om de dag weer aan te kunnen.

Er is een energie om de normale dingen overdag uit te voeren, die telkens weer wordt aangevuld.

Er is een energie, die een soort van reserve energie is, kom je dus overdag te kort, dan maakt het lichaam aanspraak op deze reserve energie, deze reserve energie kan je heel moeizaam weer aanvullen, dat kost veel tijd.

Er is een levens energie, als je hier op moet terug vallen, ben je dus geheel uitgeput, of erstig ziek.
Te kort aan levensenergie is eigenlijk niet meer aan te vullen

Wordt je moe wakker, dat is er ergens iets mis met het proces energie.
Je kan dan even aanspraken maken op je reserve energie.
maar dat kan je niet eeuwig blijven doen, zonder de oorzaak op te lossen.

Droomvangers en stenen, zullen jou niet helpen.
De oplossing ligt bij je zelf.
Wat kost bij jouw dan zoveel energie?
Mogelijk een kwaal.
Mogelijk een te kort van een mineraal.
Mogelijk een tekort aan vitamine.
Mogelijk pieker je te veel.
Mogelijk los je je problemen niet echt op, maar ontwijk ze.

Spiritueel gezien, maak je nederig en onderdanig, ga voorlopig geen strijd meer aan, luister naar je innerlijk IK,
Ga voor je je bed in stapt, er voor staan, sluit je ogen en ontspan je, mogelijk begin je hierdoor te wiegen, draaien,of te schommelen .
Blijf staan totdat je rust begint te ervaren.
Ga bij je zelf te raden en ontdek je innerlijke angsten, juist die vreten energie.

Verplaats je bed zodanig dat het anders/ beter voelt.
Schrijf de dingen op waar je je aan ergert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Goede tips, +. Als toevoeging: gdanonym, kijk wat het opchrijven van je ergernissen met je doet. Als je er opgefokt van raakt, moet je het niet vlak voor het slapen doen. Dan kun je die ergernissen beter eerst opschrijven, dan pauze nemen, en dan de ontspanningsoefeningen van Ed doen. Als je er juist "prettig leeg" van raakt doordat je ze "uit je systeem schrijft", kun je dit juist wel vlak voor het slapengaan doen. Succes!
De beste hulpmiddelen komen uit jezelf.
Daarmee bedoel ik dat het jouw gedachten en jouw intenties zijn die bepalen hoe jouw nachtrust verloopt.
Gedachten en de daaraan verbonden intenties zijn zowel overdag als 's nachts bepalend voor de wijze waarop eender welke verbale of non-verbale informatiedoorstroom wordt verwerkt.

Ook als jij externe hulpmiddelen gebruikt, dan zijn het nog steeds de gedachten en de daaraan verbonden intenties die bepalend zijn voor jouw intern verwerkingsproces.

De laatste intenties voor het slapen gaan zijn bepalend voor de vlotheid of de stroefheid van deze verwerking. Indien jij (vaak onbewust) nog met onverwerkte materie bezig bent vlak voor het slapen gaan dan blijf je daar ook heel de nacht mee bezig en dan ben je 's ochtends moe. Soms meer moe dan toen je ging slapen. Dat is geen ramp maar het kan op een gegeven moment wel gaan ergeren. En dan zoeken we vanzelf naar oplossingen. Die zijn er bij de vleet doch in essentie komen ze allen op hetzelfde neer. De geest tot rust brengen.

De Glimlach is voor mij en vele anderen de immer betrouwbare tool om op eender welk moment orde te scheppen in ons intern informatiesysteem. Als je 's avonds vlak voor het slapen gaan Glimlachend afstemt op de wens om de slaap der vergetelheid te slapen en om 's ochtends fris en monter weer op te staan dan wordt die wens ook verhoord en omgezet in de praktijk.

Doe zelf maar eens heel de week bewust de test en ga pas slapen als je jouw gedachten in volle vertrouwen en met de Glimlach toevertrouwt aan hetgeen ik het Automatisch Ordescheppend Vermogen van de Natuur ben gaan noemen.

Wij beschikken allemaal over het vermogen om te bepalen in welke conditie we slapen of wakker worden, we dienen er ons enkel elke avond en elke ochtend extra bewust op te focussen. Van zodra dit een gewoonte wordt gaan we er overdag ook bewuster én efficiënter mee omgaan.

Bij mij (en vele anderen) is het dus heel simpel. Als ik me minder goed voel of een minder goeie nachtrust heb gehad dan heb ik te weinig gelachen want simpelweg gezegd:
Lachen is alles loslaten wat je belast en tegelijk datgene aantrekken wat écht bij jou past en/of datgene aantrekken wat jou in de voor jou best aanvoelende positie brengt.

Anyway... Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Compliment voor je manier van antwoord geven, je trekt je niets meer aan van welke kritiek dan ook, je zegt wat je er van vind.
En je gaat daarin veel verder dan de anderen, vaak zo ver dat anderen je niet meer kunnen volgen of niet de moeite nemen het te lezen.
Juist voor dit soort zaken krijg je van mij een plus.
Een dromenvanger heeft enkel nut als je hem zelf maakt ( Bron, een oude indiaan uit Canada die ik persoonlijk ken) Die maak je bijvoorbeeld van wilgenhout, want dit is goed buigzaam. De voorwerpen en alles dat je eraan hangt, maak en vind je zelf. Dan is hij echt van jou persoonlijk. Hierin is het natuurlijk maar wat je gelooft ook. Ik heb het nooit zelf uitgeprobeerd, omdat ik hem nog moet leren maken, maar ik wil dit zeker doen.

Ik heb hier ooit een vraag over deromen geschreven. IK wilde mijn dromen leren herinneren. Iemand schreef me toen me hardop, voor het slapen, in te prenten, dat ik mijn dromen zal herinneren en opschrijven. Schrijf elk fragment dat je je ook maar herinnert de volgende dag op. Uit de droom kun je wellicht oplossingen vinden. Ikzelf heb er vele inzichten uitgehaald. Let wel: Je een droom herinneren onderbreekt je wel in je slaap, en dat kun je eigenlijk niet gebruiken als je er doodmoe wakker van wordt.

Ik denk zelf dat het niet relevant is, maar toch komt Vanille in me op... brand vanille, omdat het energie opwekkend is. Je slaap verbeteren doet dat natuurlijk niet. En ik weet ook niet waarom, dat nu zo in me opkomt, maar wie weet heb je er wat aan.

Zit je veel in je hoofd s avonds? Wat doe je voor je naar bed gaat? Hoe ziet een avond er uit voor jou? Witte salie zuivert, maar ik denk dat bij jou wat anders gaande is. Ik heb je lang niet gesproken, dus kan er niet echt mijn vinger opleggen nog.