Wat voor spirituele hulpmiddelen zijn er om het slapen te kunnen verbeteren?

Graag ook met uitleg van waarom en hoe het 'zou kunnen' werken.

Zelf denk ik hierbij aan een dromenvanger, amethist edelsteen, een bepaalde theesoort, e.d.

Deze vraag is ook naar aanleiding van een vorige vraag over het leren uitslapen

Toegevoegd na 47 minuten:
Uit mijn vorige vraag al reeds naar voren dat ik een goed slaapritme heb, en val ik direct in slaap en slaap ik de gehele nacht door.
Toch ben ik altijd best moe in de ochtend, en merk ik een hele zware energie die er hangt rond mijn bed. Alsof ik een zware slaap heb gehad of moeilijke dromen (die ik me niet herinner).

Weet jij het antwoord?

/2500

Net als kinderen zijn volwassenen gebaat bij een vaste routine, voor het slapen. Daarnaast kan de persoon dmv reiki zichzelf en de slaapomgeving reinigen. Dit werkt ontspannend.

1: wordt bewust van je lichaam zijn ritme ( ga per dag voor het slapen gaan 10 min mediteren en herhaal je dag in je gedachte) 2: bij het in ademen vraag je lichaam om te slapen zover je lichaam het nodig heeft. 3: negatieve gedachten kunnen je wakker maken dus tijdens uitademen probeer je dat op die manier er uit te gooien.

Als je gelooft in de werking van een dromenvanger, thee of edelstenen, dan zou je een ritueel kunnen doen voordat je gaat slapen. Dat ritueel is persoonlijk en zou gericht kunnen zijn op het loslaten van je zorgen van de dag. Belangrijk bij een ritueel is de herhaling en dat jij je er goed bij voelt; bijvoorbeeld dat je er rustig en vredig van wordt. Ook als je niet overtuigd bent van de werking van het object zelf, zou concentratie op dat object in samenwerking met je eigen ritueel je kunnen helpen te ontspannen. Je kunt het object dan zien als en hulpmiddel om tot ontspanning te komen. Geloof je niet in een dergelijke methode, dan zou je met een vorm van meditatie voordat je gaat slapen ontspanning kunnen bewerkstelligen. Daar zijn vele methodes voor. Gedurende de nacht verwerk je wat je hebt meegemaakt. Niet alleen de dag ervoor, maar ook komen zaken uit het verleden, dingen waar je mee zit, in dromen aan de orde. Dat zou een verklaring kunnen zijn van het ervaren van jouw moeheid in de ochtend c.q. van niet bewuste dromen die je hebt gehad. Interessant vind ik het proberen te onthouden van de droom, door meteen op te schrijven wat je je van je laatste droom herinnert. Daarvan kun je leren (loslaten) en eventueel gebruiken voor je ritueel de volgende avond. Veel mensen worden ook rustig van het loslaten van de gedachten voor het slapen gaan. Het ervaren dat ze er zijn (dat stopt nooit), maar niet erin meegaan. Ze als een soort van buitenstaander aandachtig en geïnteresseerd observeren. In feite laat je ze daardoor los, je speelt er niet in mee. Ook dat geeft rust en ontspanning.

Ik heb pasgeleden gehoord dat het erg slecht is om met een mobiele telefoon in je slaapkamer te slapen.

Door op voorhand te waken dat je lichaam bv geregelde lichaamsbeweging op de juiste tijd van de dag heeft. Lichaamsbeweging in de ochtend of de middag kan ertoe bijdragen dat iemand slaap krijgt als het bedtijd is. Maar lichaamsbeweging vlak voor bedtijd kan slaapbelemmerend werken. Spannende films of boeiend leesmateriaal kunnen ook een stimulerende uitwerking hebben. Het kan beter zijn om voor het naar bed gaan iets ontspannends te lezen, naar rustig stemmende muziek te luisteren of een warm bad te nemen. Deskundigen zeggen ook dat u uw hersenen kunt leren een bed te associëren met slaap door alleen op bed te gaan liggen wanneer u werkelijk van plan bent te gaan slapen. Voor mensen die in bed eten, studeren, werken, tv-kijken of videospelletjes doen, kan het moeilijker blijken in slaap te vallen. Bij de voorbereiding van het lichaam op rustgevende slaap hoort ook het letten op wat u eet en drinkt. Hoewel alcoholische dranken u slaperig maken, kunnen ze in feite de kwaliteit van uw slaap verminderen. Koffie, thee, cacao, chocolade en coladrankjes moeten ’s avonds vermeden worden omdat ze stimulerend werken. Kleine hoeveelheden mango, zoete aardappel, banaan, rijst, taugé of noten daarentegen stimuleren de aanmaak van serotonine en kunnen dus slaapbevorderend zijn. Een waarschuwend woord: ’s avonds laat een zware maaltijd gebruiken kan net zo ongunstig zijn voor de slaap als met een lege maag naar bed gaan. Even belangrijk als onze routine voor het slapengaan, is de omgeving waarin we slapen. Een aangename temperatuur, een donkere en stille kamer en een comfortabele matras en kussens zijn bevorderlijk voor een goede nachtrust. Met zo veel comfort kan het de volgende ochtend zelfs moeilijk opstaan zijn. Maar bedenk dat langer in bed blijven dan nodig is, zelfs in het weekend, uw slaappatroon kan verstoren en het moeilijker voor u kan maken de volgende nacht te slapen.

Ons slapen is bedoelt om de opgedane emoties van de dag te kunnen verwerken en het een plaatsje geven. Door het tot rust komen van het hele lichaam, herstelt de energiebalans en is er in de ochtend voldoende energie om de dag weer aan te kunnen. Er is een energie om de normale dingen overdag uit te voeren, die telkens weer wordt aangevuld. Er is een energie, die een soort van reserve energie is, kom je dus overdag te kort, dan maakt het lichaam aanspraak op deze reserve energie, deze reserve energie kan je heel moeizaam weer aanvullen, dat kost veel tijd. Er is een levens energie, als je hier op moet terug vallen, ben je dus geheel uitgeput, of erstig ziek. Te kort aan levensenergie is eigenlijk niet meer aan te vullen Wordt je moe wakker, dat is er ergens iets mis met het proces energie. Je kan dan even aanspraken maken op je reserve energie. maar dat kan je niet eeuwig blijven doen, zonder de oorzaak op te lossen. Droomvangers en stenen, zullen jou niet helpen. De oplossing ligt bij je zelf. Wat kost bij jouw dan zoveel energie? Mogelijk een kwaal. Mogelijk een te kort van een mineraal. Mogelijk een tekort aan vitamine. Mogelijk pieker je te veel. Mogelijk los je je problemen niet echt op, maar ontwijk ze. Spiritueel gezien, maak je nederig en onderdanig, ga voorlopig geen strijd meer aan, luister naar je innerlijk IK, Ga voor je je bed in stapt, er voor staan, sluit je ogen en ontspan je, mogelijk begin je hierdoor te wiegen, draaien,of te schommelen . Blijf staan totdat je rust begint te ervaren. Ga bij je zelf te raden en ontdek je innerlijke angsten, juist die vreten energie. Verplaats je bed zodanig dat het anders/ beter voelt. Schrijf de dingen op waar je je aan ergert.

De beste hulpmiddelen komen uit jezelf. Daarmee bedoel ik dat het jouw gedachten en jouw intenties zijn die bepalen hoe jouw nachtrust verloopt. Gedachten en de daaraan verbonden intenties zijn zowel overdag als 's nachts bepalend voor de wijze waarop eender welke verbale of non-verbale informatiedoorstroom wordt verwerkt. Ook als jij externe hulpmiddelen gebruikt, dan zijn het nog steeds de gedachten en de daaraan verbonden intenties die bepalend zijn voor jouw intern verwerkingsproces. De laatste intenties voor het slapen gaan zijn bepalend voor de vlotheid of de stroefheid van deze verwerking. Indien jij (vaak onbewust) nog met onverwerkte materie bezig bent vlak voor het slapen gaan dan blijf je daar ook heel de nacht mee bezig en dan ben je 's ochtends moe. Soms meer moe dan toen je ging slapen. Dat is geen ramp maar het kan op een gegeven moment wel gaan ergeren. En dan zoeken we vanzelf naar oplossingen. Die zijn er bij de vleet doch in essentie komen ze allen op hetzelfde neer. De geest tot rust brengen. De Glimlach is voor mij en vele anderen de immer betrouwbare tool om op eender welk moment orde te scheppen in ons intern informatiesysteem. Als je 's avonds vlak voor het slapen gaan Glimlachend afstemt op de wens om de slaap der vergetelheid te slapen en om 's ochtends fris en monter weer op te staan dan wordt die wens ook verhoord en omgezet in de praktijk. Doe zelf maar eens heel de week bewust de test en ga pas slapen als je jouw gedachten in volle vertrouwen en met de Glimlach toevertrouwt aan hetgeen ik het Automatisch Ordescheppend Vermogen van de Natuur ben gaan noemen. Wij beschikken allemaal over het vermogen om te bepalen in welke conditie we slapen of wakker worden, we dienen er ons enkel elke avond en elke ochtend extra bewust op te focussen. Van zodra dit een gewoonte wordt gaan we er overdag ook bewuster én efficiënter mee omgaan. Bij mij (en vele anderen) is het dus heel simpel. Als ik me minder goed voel of een minder goeie nachtrust heb gehad dan heb ik te weinig gelachen want simpelweg gezegd: Lachen is alles loslaten wat je belast en tegelijk datgene aantrekken wat écht bij jou past en/of datgene aantrekken wat jou in de voor jou best aanvoelende positie brengt. Anyway... Have Fun Any Way!

Een dromenvanger heeft enkel nut als je hem zelf maakt ( Bron, een oude indiaan uit Canada die ik persoonlijk ken) Die maak je bijvoorbeeld van wilgenhout, want dit is goed buigzaam. De voorwerpen en alles dat je eraan hangt, maak en vind je zelf. Dan is hij echt van jou persoonlijk. Hierin is het natuurlijk maar wat je gelooft ook. Ik heb het nooit zelf uitgeprobeerd, omdat ik hem nog moet leren maken, maar ik wil dit zeker doen. Ik heb hier ooit een vraag over deromen geschreven. IK wilde mijn dromen leren herinneren. Iemand schreef me toen me hardop, voor het slapen, in te prenten, dat ik mijn dromen zal herinneren en opschrijven. Schrijf elk fragment dat je je ook maar herinnert de volgende dag op. Uit de droom kun je wellicht oplossingen vinden. Ikzelf heb er vele inzichten uitgehaald. Let wel: Je een droom herinneren onderbreekt je wel in je slaap, en dat kun je eigenlijk niet gebruiken als je er doodmoe wakker van wordt. Ik denk zelf dat het niet relevant is, maar toch komt Vanille in me op... brand vanille, omdat het energie opwekkend is. Je slaap verbeteren doet dat natuurlijk niet. En ik weet ook niet waarom, dat nu zo in me opkomt, maar wie weet heb je er wat aan. Zit je veel in je hoofd s avonds? Wat doe je voor je naar bed gaat? Hoe ziet een avond er uit voor jou? Witte salie zuivert, maar ik denk dat bij jou wat anders gaande is. Ik heb je lang niet gesproken, dus kan er niet echt mijn vinger opleggen nog.