Verlicht. Wanneer ben je dat eigenlijk?

.Ik heb nog veel meer vragen. Ik zet ze even op een rij:
1.Ervaar je verlicht dan zelf ook? En hoe?
2.Is het een synoniem van voltooid zijn?
3.En kun je ook (innerlijk) 'weten' of je er bijna bent?
4.Is er bij verlichting sprake van dat jij als spiritueel wezen geheel verlicht bent, of kan het ook op een bepaald vlak zijn?
5.En is verlicht worden ons uiteindelijk streven?

Soms heb ik het idee dat mensen hunzelf verlicht noemen als een soort spiritueel statussymbool. Kijk eens hoe ver ontwikkeld ik ben...Maar dat is misschien een aanname...

Toegevoegd na 1 dag:
Die van die lampen is wel een inkoppertje he :)
Wat ik nog steeds niet begrijp is wannéér iemand verlicht is-wordt. Kun je dat nu wel of niet zien? Wie of wat bepaald dat eigenlijk? Ik begrijp dat het een andere staat wordt van het Zijn maar dan nog.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K
bamibal
12 jaar geleden
Als ik hier de lamp aandoe, ben ik verlicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik 10 kilo afval, ben ik ook verlicht.
bamibal
12 jaar geleden
Een lamp op 100 meter afstand is ver licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bamibal, je bent scherp vandaag!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en ver licht verlicht minder goed dan gewone verlichting van de Gamma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt neem ik aan, spiritueel verlicht?
Je bent wél of niet spiritueel verlicht. Er is niet zoiets als half verlicht of een beetje verlicht.
Wij zijn allemaal op weg naar verlichting, daar heb je wél gradaties in.
Je bent absoluut niét verlicht als je ego om de hoek komt kijken. En die is er snel hoor, eigenlijk altijd.
Mensen die beweren verlicht te zijn, zijn het dus niet!
Jezus was/is verlicht, ik heb hem nooit horen zeggen dat hij verlicht was. Wel erkende hij Zijn Vader als degene die "de werken" deed. Dus hij ging niet prat op zaken die hij verrichtte op aarde.(dus egoloos)
Ons uiteindelijke doel is idd. verlichting, eenwording met Al Wat Is. Niet een keertje beseffen, maar een blijvende ervaring.
Dit kan je lichaam niet verdragen, dus gaat dit meestal proces-gewijs. Er zijn wel mensen die op slag verlicht zijn, maar dezen waren al een eind op weg in hun vorige levens en is het leven waarin dit (verlichting) gebeurt het laatste leven op aarde. Men kan wel kiezen om terug te keren naar de aarde of te blijven op aarde om de mensheid te helpen.
Lees het boek inwijding van Elisabeth Haich en ook De Verdwijning van het universum van Gary R. Renard, (deze is verwant aan De Cursus in Wonderen).
Cryofiel
12 jaar geleden
De zon is een ver licht dat uitstekend verlicht. @Meike2, mooie theorieën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is iedereen al verlicht en altijd geweest, maar zijn wij ons ervan niet meer bewust.
Dit leven op aarde verduistert onze blik door de illusie van afgescheidenheid.
Bij de bewustwording dat wij één zijn met onze Goddelijkheid of God of Al Wat Is wordt je je bewust dat je Licht bent, dus Verlicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hieronder een andere vraag over verlicht zijn; misschien heb je er iets aan?
http://www.goeievraag.nl/vraag/bedoeld-verlicht.40632
Kristal
12 jaar geleden
Prachtig boek vind ik dat Meike; Inwijding.
Ik heb het ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, geweldig mooi.

Het beste antwoord

Je aanname is juist. Alle verlichten zijn zelfverklaard verlicht. Er is geen test aan de hand waarvan je kunt vaststellen of iemand verlicht is.
Iemand kan denken dat hij of zij 'het' bereikt heeft. Als hij dat met voldoende overtuigingskracht doet dan zullen er andere mensen in geloven.
Echter dat heeft minder met spiritualiteit te maken, maar vooral met mensen kunnen beïnvloeden.
Anderen in jouw verhaal doen geloven is ook een talent, alleen een psychologisch talent.
Iemand die werkelijk een belangrijke spirituele ontwikkeling doormaakt heeft geen enkele behoefte om zichzelf een bepaalde status aan te meten.
Zijn voetstappen zijn stil en rustig en plaats van zwaar en dominant.

Toegevoegd na 2 uur:
De enige die het kan zien is de persoon zelf. Het hangt dus helemaal af van zijn eigen oordeelsvermogen. Zelf denk ik dat verlichting een bepaalde manier is om de werkelijkheid te bekijken.
Wel zijn er aanwijzingen aan de hand waarvan je kunt kijken of het verhaal klopt.
Het is een staat die naar mijn gevoel samengaat met nederigheid, compassie en bescheidenheid.
Als iemand voor een zal gaat staan met de boodschap 'zie eens hoe spiritueel ik ben', dan is dat een contra indicatie. Het in het middelpunt willen staan, aandacht vragen is namelijk een eigenschap van het ego.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi gezegd , dat laatste. Boeddhisten zijn daar ook zo goed in. Integer, rustig, ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het tegenovergestelde dan de verlichting? Dus: totale overgave aan..ja waaraan, aan het goede Of aan het andere? Wat ik mij ook nog afvraag is als je totaal verlicht bent, blijf je dan altijd in die 'staat?' Dit kan ik nl niet goed rijmen met ons verblijf op aarde. We zijn hier immers om te leren. Als je verlicht bent ben je toch wel zo ongeveer uitgeleerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn aanwijzingen dat het gaat om een anders functioneren van de hersenen. Ons ik gevoel, het gevoel een afgescheiden ik te zijn, zit in een deel van de linkerhersenhelft.
Nu kan daar iets gebeuren waardoor dat deel wordt uitgeschakeld bijv. een stille herseninfarct (een herseninfarct die je niet opmerkt), een epilepsie aanval e.d.
Als dat gebeurt dan hebben we te maken met onomkeerbare plotselinge verlichting. Daarnaast kan er ook sprake zijn van een voortschrijdend inzicht in de ware aard der der dingen. Echter als er geen wezenlijke verandering in de hersenen heeft plaatsgevonden is dat een staat waar men in en uit kan gaan.
In feite heeft iedereen eenheidservaringen, de een wat meer dan de ander. Het probleem met het begrip verlichting is dat het een verzamelbegrip is van een heleboel verschillende staten met verschillende achtergronden. Het gaat dus zeker niet om een eenduidig verschijnsel hoewel dat wel vaak wordt gesuggereerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Shiva7777: Je schrijft "Het probleem met het begrip verlichting is dat het een verzamelbegrip is van een heleboel verschillende staten met verschillende achtergronden. Het gaat dus zeker niet om een eenduidig verschijnsel hoewel dat wel vaak wordt gesuggereerd." Ik had de vraag gesteld wat verlichting nou eigenlijk is en die is verwijderd omdat-ie eerder is gesteld....
Als mensen zichzelf verlicht verklaren, het een verzamelbegrip is van vele staten van zijn/ ontwikkeling/ bewustzijn met verschillende achtergronden: wat IS het dan? Is het dan een staat van zijn, die mensen zelf bedenken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal, het is een staat van zijn die mensen zelf bedenken. Eigenlijk is het gewoon een illusie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Conclusie: verlichting bestaat niet in jouw idee? Of bedoel je, dat alles een illusie is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een dieper niveau is naar mijn mening inderdaad alles illusie. Echter verlichting is wel een heel bijzondere en wel om verschillende redenen:
1. Het is niet aantoonbaar dat iemand verlicht is. Er is geen test voor. Je moet iemand maar geloven.
2. Het gaat om veel verschillende verschijnselen waar desondanks 1 etiket op wordt geplakt.
3. De meest spectaculaire vorm van verlichting de z.g. plotseling permanente verlichting is te herleiden op een anders functioneren van de hersenen. Het is dus geen verdienste of blijk van een verheven spirituele staat, maar je kunt het zien als een 'goddelijk ongeluk', waardoor het ik gevoel gedeeltelijk verloren gaat. Al met al is er geen enkele reden om mensen die zichzelf verlicht verklaren op een voetstuk te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, dank!
Kristal
12 jaar geleden
Verlicht zijn lijkt mij juist: de illusie voorbij :-) Doordacht en mooi antwoord Shiva +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe meer antwoorden ik krijg op deze vraag, hoe meer ik bevestigd krijg dat het ook een vaag begrip is. Misschien is illusie wel het juiste woord...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Apestaartje: dit aardse leven is illusie. Verlichting is het bereiken ofwel bewustworden van het ware, de waarheid.
Idd. kristal volgens mij is het de illusie voorbij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch zullen we dan met z'n allen die illusie moeten leven....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Einstein zei de wereld is een illusie maar wel een hardnekkige. Verlicht of niet als je wordt geplet door een dolle olifant dan doet dat gewoon pijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL!
Kristal
12 jaar geleden
zeker weten Shiva :-)))

Andere antwoorden (8)

Je kunt niet weten of en wanneer je verlicht bent.

Je kunt wel ervaren cq voelen dat je verlicht bent. Dat kan een heel diepgaande ervaring zijn die heel je wezen omvat. Daardoor raak je er volkomen van overtuigd dat je verlicht bent.

Er is echter een probleem. Namelijk dat dit, hoe jammer het ook is, niets zegt.

Ik voel mijzelf bijvoorbeeld redelijk verlicht vergeleken met sommige anderen. Maar ik weet dat ik nog uitermate beperkt ben. Het feit dat ik dat weet, is voor mij dan weer een "bewijs" dat ik goed op weg ben naar totale verlichting, juist *doordat* ik besef dat ik er nog lang niet ben.

Maar een ander kan mij juist als heel beperkt zien. Dat wat voor mij verlichting is, is voor die ander juist een uitermate smalle en beperktet blik. Die ander zal zichzelf juist als veel verlichter zien - terwijl ik die ander juist als beperkt zal zien.

Wie heeft er gelijk? Het is op deze manier niet te zeggen. Hoe hard je er zelf ook van overtuigd bent, hoe zeker je het zelf ook denkt te weten - het zegt allemaal niets.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw laatste zin raakt voor mij de kern van de verlichting. Het weten, door te weten dat je weten beperkt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn mening heeft iemand die zichzelf vergelijkt met anderen en zich dan redelijk verlicht voelt/vindt, nog best een weg te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haal je verlicht zijn en zich verheven voelen niet door elkaar katoen? misschien is het wel gewoon wat andere noemen 'lekker in je vel zitten'. je zal altijd mensen treffen of kennen die minder lekker in hun vel (lijken) te zitten. denk dat een meetlat langs jezelf leggen en anderen hieraan te staven nooit een verlichting kunnen geven. dus m.i. is het een idee icm met een bepaald gevoel wat in te vullen is als 'verlicht' zijn, maar ook op veel andere manier omschreven kan zijn. elk persoon die zich beter voelt dan op een ander punt in zijn/haar leven kan verlicht zijn. m.i. is het meer een kwestie van psychologisch benaderen dan dat het spiritueel zou moeten of kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryo: wat maakt, dat jij jezelf redelijk verlicht voelt vergeleken met sommige anderen?
Cryofiel
12 jaar geleden
Precies datgene dat maakt dat die anderen zichzelf redelijk verlicht voelen vergeleken met mij. Dit klinkt als een ontwijking, maar dat is het niet. Het is precies wat ik beoogde te vertellen met mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk: ik heb een klein spinnekoppie.... en dat probeert te begrijpen. Maar dit gaat effe buiten mijn bereik denk ik.
Verlichting in vergelijking met anderen???? Baas boven baas? Baas onder baas? Waar mis ik het spoor?
Cryofiel
12 jaar geleden
Een voorbeeld. Iemand ligt te slapen. In haar droom verschijnt een geliefd jong meisje dat een moeilijke periode doormaakt. Dat meisje is aanwezig, ze maakt contact. Het meisje is zó aanwezig dat ze echt in de kamer is. De slapende persoon wordt langzaam wakker. Het meisje blijkt naast het bed te zweven. Als de slapende persoon langzaam ontwaakt, vervuld van een allesomvattend gevoel van diep contact, verdwijnt het meisje langzaam - ze zweeft weg, door de gesloten kamerdeur heen. -- De ene persoon zal door deze ervaring beseffen dat er meer is dan we kunnen zien. Dat er een hele wereld bestaat waar wij bijna niets van weten, en waar we slechts bij uitzondering een glimp van mogen opvangen. Alleen iemand die open staan kan dat. Zo iemand is al een beetje verlicht (anders zou hij er niet voor open staan), en door ervoor open te staan wordt hij steeds verlichter. Deze persoon zal zichzelf verlichter voelen dan iemand die niet in geesten gelooft. Hij weet dat er geesten bestaan, hij heeft zelf ervaringen, hij heeft zekerheid. De anderen, die (nog?) niet verlicht zijn, ontkennen deze wereld, omdat dit idee niet binnen hun beperkte blikveld past. -- In dit geval was ik de slapende persoon uit het voorbeeld. Ik heb die ervaring elders op GV beschreven. Ik weet, zowel door eigen ervaringen als door het bestuderen van andermans ervaringen, hoe onze eigen hersenen ons zulke beelden kunnen voorschotelen. Vooral tijdens de overgangsfase tussen waken en slapen, of tussen slapen en waken. Dat besef, dat inzicht, maakt mij verlicht. Ik zie namelijk meer dan de niet-verlichte geestgelover. Ik zie en ervaar precies dezelfde geest die de gelover ook ziet en ervaart. Maar daarnaast kan ik mijn ervaring duiden, ik ken de context, ik heb een verklaring. Ik kan de ervaring prima inpassen in alle overige kennis die we al hebben. Daardoor zie ik niet twee plaatjes (een gewone wereld en een geestenwereld), zoals de geestgelover, maar één plaatje, waarin alles samenvalt. Alles is één groot geheel. Ik voel mij daarom verlichter dan de geestgelover. Ik ontken niets. Ik accepteer alles, inclusief de ervaringen die de geestgelover als enige (!) uitgangspunt neemt. Maar ik zie nog veel méér, en kom daardoor tot een andere, verlichte, conclusie.
Cryofiel
12 jaar geleden
De vorige uitleg was de korte versie; wat hierboven staat is de lange versie. Beide komen op hetzelfde neer. De geestgelover ziet zichzelf als verlicht omdat hij "weet" dat er een geestenwereld bestaat. Tegelijk zie ik mijzelf als verlicht doordat ik inzie dat die geestenwereld *niet* bestaat. -- En, helpt deze lange versie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie nu wat je bedoelde inderdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryo: In jouw voorbeeld accepteer je juist niet. Je probeert je ervaring intellectueel te begrijpen, probeert er vat op te krijgen door redenaties toe te passen.
De 1 ziet een geest, de ander ziet een netwerk van verklaringen. Geen ziet dus de werkelijkheid, het meisje naast het bed. In beide gevallen is er geen acceptatie van de werkelijkheid (het enkel zien van iets) maar een poging tot het manipuleren van een ervaring, het plaatsen van een ervaring, in plaats van hem enkel waar te nemen. Dat staat dus ver van spirituele verlichting, omdat het nog steeds geassocieerd is met discriminatief kijken in plaats van werkelijk kijken. Of je wetenschappelijk gelijk hebt is niet van toepassing, je bekijkt de werkelijk alsnog niet zoals hij is, maar filtert hem met het brein, waar je je vervolgens mee identificeert. De woorden van de Boeddha, tegenover een man die al jaren op zoek was naar verlichting, waren: Zie wat je ziet, ruik wat je ruikt, hoor wat je hoort en voel wat je voelt. Daarmee bedoelt hij dat de ingreep van de ego op de waarnemingen illusoir zijn, en dat het werkelijke leven zich openbaart zonder de sluier van de zelf. Dat is verlichting, waarneming zonder ingreep, zonder discriminatie. Waar jij het over hebt is een verlichting van het intellect, wat je tot op zekere hoogte hebt, maar de identificatie met dat intellect behoort tot de illusie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige realiteit in jouw verhaal, is jij die een meisje waarneemt. De rest is speculatie, en gelijkwaardig in illusie.
Cryofiel
12 jaar geleden
In het begin was mijn ervaring precies wat je beschrijft: gewoon de ervaring. Pure acceptatie. Heel verlicht dus, althans, volgens de boeddhistische definitie van 'verlicht'. Daarna kwam het gevoel. Dat is wat jij interpretatie noemt. Maar het gevoel was geen *vervanging* van de ervaring. Het gevoel kwam *erbij*. De ervaring bleef. Vervolgens kwam het verbanden leggen, het zien van het grotere geheel. Dat is wat jij intellect noemt. Ook die inzichten waren geen *vervanging* van de ervaring, en ook niet van het gevoel. Ervaring en gevoel bleven gewoon bestaan. Het 'analyseren' zo je wilt, het zien van een groter geheel kwam *erbij*. Waar de boeddhist blijft steken bij de pure ervaring, heb ik twee extra stukken mogen ervaren. En dat zonder dat die oorspronkelijke ervaring werd weggedrukt - die is gewoon blijven staan. Ik ben blij met mijn drie invalshoeken, en met mijn inzicht dat die drie invalshoeken slechts aspecten zijn van één samenhangend geheel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryo: door de 2e en 3e invalshoek (interpretatie en analyseren) verandert je ervaring (het zien van dat meisje) toch? M.a.w.: door interpretatie en analyse is de verschijning van dat meisje niet gebeurd, heb je die oorspronkelijke ervaring (geestverschijning) niet gehad. Wat ik begrijp uit je tekst zie jij dat anders, maar hoe?
Cryofiel
12 jaar geleden
Stel je voor: 1.
Je loopt door een rustig wijkje. Totaal onverwacht klinken er een paar oorverdovende knallen uit het gebouwtje waar je net langsloopt. 2.
Je schrikt je helemaal het apenzuur. Nog voordat je na kunt denken schieten al diverse scenario's door je heen: blikseminslag? explosie? overval waarbij wordt geschoten? gebouwtje stort in? 3.
Je merkt dat achter het openstaande raam de oefenruimte van de lokale muziekband zit. Precies toen je langs dat raam liep, zette de slagwerker een nieuw nummer in. Terwijl je verder loopt hoor je de klanken van de hoempapa en de saxofoon. -- 1 is de directe ervaring, 2 is het gevoel, 3 is de analyse. 1, 2 en 3 gebeuren alledrie helemaal vanzelf. Ook gevoel en analyse behoren dus volgens de boeddhistische visie tot het "verlicht waarnemen": ik neem waar dat ik geheel vanzelf een gevoel krijg en ga analyseren. Verder constateer ik dat die oorverdovende knallen van punt 1 nog steeds zo zijn. Die ervaring is niet verdwenen. De ervaring is nu ingebed in een bredere visie. Die bredere visie is een verruiming. Ik kan de bredere visie als het ware wegdenken en terugkeren tot puur die eerste ervaring. Die is dus niet verdwenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ervaring blijft hetzelfde, de interpretatie is na analyse anders: begrijp ik zo wat je bedoelt?
Cryofiel
12 jaar geleden
Ja. Met als toevoeging dat er meerdere interpretaties zijn. Sommige zijn op een smalle basis gestoeld, andere op een veel bredere basis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie waardevolle discussie, het geeft duidelijk aan, dan toenadering tussen niet en wel spirituele mensen ook onmogelijk is.
De ene groep DENKT links af en de andere RECHTS af.
Hoe harder je naar de ander roept, hoe verder ze van elkaar zullen komen.
Hoop dat iemand dit begrijpt. Toch een plus voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je de discussie tussen Cryo en mij, Ed?
Als dat zo is: van mij uit is mijn bedoeling niet om links of rechtsaf te gaan, of om toenadering te zoeken, of om verder van elkaar af te komen.
Ik ben geïnteresseerd in hoe anderen denken en waarom, meer is het niet. Vragen als: hoe kom jij tot jouw conclusies, hoe Cryo, hoe wie dan ook. Daar heb ik belangstelling voor. Ik heb geen overtuiging, geen mening.
Wel mijn eigen ervaringen zoals jij ook weet, en ik probeer daar, als dat mogelijk is, een verklaring voor te zoeken.
En in feite is dat niet eens belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendy, mijn reactie is algemeen en niet op de persoon zelf bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, okee. Dan weet je hoe deze persoon erin staat ;-))
Komt misschien door je onderzoekende blik op je avatar: kennelijk imponerend voor mij hahahahahahaha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendy Je dwarrelt regelmatig tussen een aantal stellingen, soms wat naar links, dan weer naar rechts, om weer snel terug te gaan.
ja mijn avatar!
Ach onschuldig hoor, maar niet voor iedereen. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn "gedwarrel" is jouw mening, zeker niet mijn idee, zoals ik hierboven schreef!
Voor mij ook heel vreemd, dat je het zo ziet, maar okee.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik begrijp de opmerking van Ed ook niet. Hoezo zou toenadering onmogelijk zijn? Ik heb meer dan genoeg voorbeelden gezien waarin toenadering prima mogelijk was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendy, het lijkt me, dat je geen enkele richting wil/ kan kiezen, dat bedoel ik met gedwarrel.
Niets negatiefs hoor of zo, dat was ook niet de bedoeling.
Iedereen zou zo leergierig moeten zijn zoals jij.
Zie het eerder als compliment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk heb ik veel moeite met vaststaande meningen en overtuigingen, speciaal op dit gebied. Tot nu toe wil èn kan ik er geen kiezen voor vast. Misschien wel nooit, maar zeg nooit nooit.
Dan zie ik het graag als een compliment, dank je wel.
Ik ben gewoon een spin met vlinderneigingen ;-))
Tegenwoordig noemen mensen die zichzelf nieuwetijdsmensen noemen, ook wel watermantijdperk, kristalkinderen, dolfijnkinderen, enz, enz, enz, enz... zich ook wel lichtwerkers en stellen graag veel mensen op de hoogte dat ze "verlicht zijn".

Verlicht zijn op deze manier wil zeggen dat ze dus zéér spiritueel, paranormaal en intuitief leven, beetje op het extreme af (maar das mijn persoonlijke mening).

OM antwoord te geven:
1) je bent "verlicht" als je beseft dat je heel veel meer kan dan de meeste mensen op spiritueel en paranormaal gebied die dat al kunnen.
2) Verlicht als synoniem op voltooid zijn is nogal ver gezocht. Niemand kan alles weten, dus mensen die verlicht zijn ook niet, dan moet je óf constante stroom van info "doorkrijgen" of je moet al zóveel levenservaring hebben dat je op welk antwoord dan ook antwoord kan geven. Niemand is 100% voltooid, aldoende leert men. En daar heb je een héél leven voor nodig, niet meteen op het moment dat jij vindt dat jij "verlicht bent".
3) Je weet pas als je er bijna bent als je eind is genaderd, zoals ik bij 2 al zei: niemand is alwetend, niemand is 100% en er is niemand die zomaar ineens "af" is.
4) zoals ik al zei: geheel verlicht bestaat niet, tenzij je naakt onder een flinke felle lamp gaat staan, dan wél. Zoals ik al zei: er is niemand 100% perfect, zelfs niet de mensen die dat wél beweren.
5) het uiteindelijk doel van ons leven is te leren van onze fouten, met de bedoeling die óf niet meer te maken, óf die net zo vaak over te doen dat we ervan leren. Dat is ons doel in ons leven. En wat er nog meer bij komt kijken, zoals levenservaring, spiritualiteit en paranormaal zijn is alleeen maar extra, een soort duwtje in de rug naar wijsheid, omdat ik denk dat je bepaalde situaties dan beter kan inzien.

En om nog even in te gaan op je laatste vraag: veel mensen meten zich zo'n statussymbool aan, want andere mensen denken dan dat ze heel goed zijn. Naar mijn mening wordt het misbruikt om bepaalde niet-aardse zaken te verkopen: ik heb wijsheid dus ik weet alles, dus mag ik dat verkopen, met of zonder geld (verkopen op figuurlijke wijze).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Bigmomma, ik ken aardig wat mensen die met spirituelaliteit bezig zijn zoals jij dat in het begin van je antwoord schrijft, maar ik ken echt niemand, niémand die zich verlicht noemt.
Dat is van een andere orde van grootte dan jezelf lichtwerker noemen, zoals ik bijvoorbeeld. En als je jezelf al zo noemt en het als status gebruikt ben je het dus niet ;-)
Kristal
12 jaar geleden
Min is niet van mij, ik min niet.
Kristal
12 jaar geleden
oooohhhh, ik word oud .... ;-))) Ik bedoel dus:
En als je jezelf al verlicht (in de spirituele zin) noemt en het als statussymbool gebruikt ben je het dus niet ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Poehh, had een superlang antwoord getypt, maar dat doe ik je niet aan: Kristal? Lees de vraag eens beter van de vraagsteller, die vraagt zichzelf af waarom sommige mensen VERLICHT zijn als statussymbool aandragen, alleen maar omdat ze zo ontzettend veel lijken te weten. Mijn antwoord gaat daar dus ook op in. Leest mijn eerste stuk van mijn antwoord óók eens beter, want ik had LICHTWERKER als VOORBEELD om een beter beeld te scheppen over de mensen waar ik het over heb. En jij weet net zo goed als ik dat nieuwetijdsmensen en alles wat er op lijkt één pot nat is.
DAARNAAST.. ehhhh, kweenie, maarre.. jij noemt jezelf lichtwerker, maar je hebt het niet als statusymbool, want als je het als status hebt, dan is dat niet je status? Ja ehhh, dat zijn jouw woorden, niet het mijne.. Ben ik ff blij dat ik gewoon mezelf paragnoste noem en dat ook ben, das toch een stuk duidelijker als statussymbool. ps, en die minnnen boeien mij niet hoor.
Kristal
12 jaar geleden
Volgens mij Bigmomma, heb je groot gelijk ;-) ik zat blijkbaar even verduisterd te wezen tijdens mijn reactie, poepoeh.
Ennuh, neeii, een lichtwerker zie ik anders als iemand die verlicht is, en volgens mij ben je niet verlicht als je je verlichting als statussymbool gebruikt.
(Ehm, zoals iets als ik pas iemand hoorde zeggen: ik ben heel intelligent: ik heb een IQ van 500.... haha)
Een verlicht iemand zal geen gebruik maken van statussymbolen maar gewoon " zijn zoals hij/zij in wézen is".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha, gekke prei!
Kristal
12 jaar geleden
heh? ik? Ha... nooit zo over mijzelf gedacht...als een prei...
maar nu je het zegt Eucje, ik huil wel als ik in mij snij... ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje wel voor het antwoord hoor het helpt me inderdaad weer een stukje verder met het weten/leren :). Alhoewel ik het een vaag iets blijf vinden. Maar dat komt dan wel weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt heel duidelijk uit gelegd, dat het eigenlijk heel onduidelijk is.
+
Op de eerste vraag: ja, je bent in een extatische staat.Op de tweede vraag: ja, in de zin van je bent volkomen onthecht, je zoektocht is voltooid, je bent er.
Op de derde vraag: ja, je weet het.
Vier: het is totaal en het gebeurt heel plots en onverwacht.
Ik raad je aan het boek van Baghwan Sri Rajneesh te lezen: geen water, geen maan.Dan gaat alles op zijn plaats vallen.
'Ons streven' , bestaat niet.Ieder doet met zijn leven wat hem het best lijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verlicht zijn is een breed begrip, van de tuinverlichting tot de spirituele verlichting. Ik zal proberen je vragen te beantwoorden vanuit het oogpunt van Gautama Boeddha (althans, het oogpunt dat ons overgedragen is)

Wanneer ben je verlicht?

Wanneer de banden met de valse zelf geen kracht meer over je hebben.

1. Ervaar je verlicht zijn zelf ook? En hoe?
Gezien de zelf vervolgens de leer van Boeddha een illusie is zal jouiw 'zelf' de verlichting vast voelen, maar er weinig waarde aan schenken

2. Is het een synoniem van voltooid zijn?

Je was altijd al voltooid, je was alleen te druk bezig met andere dingen. Verlichting is dus niet echt een synoniem van voltooid zijn, enkel de realisatie daarvan.

3. Kun je ook innerlijk weten of je er bijna bent.

De lamp is aan of uit, hij is niet bijna aan. Mocht je stabieler in het leven staan, niet zoveel waarde hechten aan je kommer en kwel, dan kun je er wel van uitgaan dat je dichter bij de lichtknop in de buurt staat.

4. Deelse verlichting bestaat niet volgens de Boeddha. Je bent spiritueel verlicht of niet, wel kun je karaktereigenschappen hebben die meer overeenkomen met die van een verlicht persoon. Een karakter eigenschap is echter een essentieel deel van de 'valse' zelf, en deze kun je dus ook niet deels ' verlichten.'

Iemand is dus verlicht wanneer hij zich niet langer identificeert met wat wij moderne mensen onze 'zelf' noemen.
Kun je dit zien? Dat zou je kunnen zien, maar je kunt ook gemakkelijk voor de gek gehouden worden.

Ik heb zelf drie jaar door India gereisd, op zoek naar het spook van de verlichting. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet geloof dat complete verlichting bestaat, en als het al mogelijk zou zijn dan heb ik nog nooit iemand ontmoet waarvan ik zou zeggen dat hij of zij het was.

Je kunt glimpsen krijgen van het leven achter de ego, maar uiteindelijk zul je altijd terugkeren tot wie je denkt dat je bent, hoe illusoir dat ook mag zijn.
Dat is enkel mijn eigen mening. En mijn eigen mening, zo zei vriend Boeddha, is illusoir.

Toegevoegd na 15 uur:
Hier kun je iemand horen spreken waarvan men dacht dat hij compleet verlicht was.
Dan kun je je eigen conclusies trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord, bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je dan kunnen concluderen, dat verlichting niet mogelijk is en niet bestaat?
Ik weet niet veel van het Boeddhisme, maar Boeddha was toch verlicht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezus was/is verlicht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, mensen uit de oudheid waren altijd verlicht, naar het schijnt. Of dat waar is weten wij natuurlijk niet, we hebben alleen verhalen.
Moderne mensen die beweren compleet verlicht te zijn, zijn bijvoorbeeld wijlen Osho en Eckhart Tolle. Je moet zelf maar zien of je dat gelooft of niet, persoonlijk denk ik dat deze mensen die staat gemakkelijk en vaak betreden, maar er nooit volledig door opgenomen worden.
Op youtube kun je Osho bekijken terwijl hij spreekt, dan kun je zelf de conclusie trekken of hij compleet verlicht is of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Kristal
12 jaar geleden
Zinvol antwoord Reistebrein. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, wie bepaalt dat. Wat is compléét verlicht??
We moeten toch gewoon ons ding doen? Wat maakt het uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
N.b volgens mij hoor je niet zoveel over mensen die vandaag de dag verlicht zijn omdat ze het gewoon zijn zonder poespas en zonder er een woord over vuil te maken.
We waren het er al over eens dat mensen die claimen verlicht te zijn het zeer waarschijnlijk niét zijn.
je bent verlicht als je je verlicht voelt of het gevoel wat je hebt zodanig beschrijft/verwoord.

innerlijk weet je dit omdat het een gevoel is. als je een probleem bijna opgelost hebt dan kan je voelen dat je bijna verlicht bent.

het kan dus ook op een bepaald vlak zijn (ook bij de niet spirituele personen, wat men hier zélf ook onder mag verstaan)

denk dat het een streven kan zijn, maar mensen het anders verwoorden. lekker in je vel zitten, geen zorgen, geen stress hebben. iets wat elk mens wil idd.

wanneer je wel of niet verlicht bent dat bepaal je zelf omdat het een innerlijke beleving is. je kan het ook niet zien, puur omdat het geen duidelijke concrete kenmerken heeft, en omdat het een momentopname is.

het is geen synoniem van voltooid zijn omdat het een tijdelijke beleving is die altijd #KAN# veranderen.

een andere staat van 'zijn' zou je kunnen zien als 'jezelf anders voelen, iets op een andere manier beleven'. ook dit hoeft niet per definitie spiritueel te zijn.

als ik mezelf vergelijk met een jaar of 9 terug kan ik wel zeggen dat ik enorm verlicht ben, maar ben wel degelijk wat men hier noemt 'een wetenschapper'.

dus mochten hier minnetjes op komen: hoop dat mensen zich (verlicht of niet) niet bezwaard voelen om hun mening te onderbouwen als ze de persoonlijke mening en ervaring van een ander afkeuren.

m.a.w. wat jij voelt, opvat, ziet, ervaart als verlichting, dat #IS# (voor jou) verlichting, en dat bepaald je helemaal zelf.
er zijn geen voorwaarden aan verbonden om je verlicht te kunnen of mogen voelen zolang je er maar geen meetlat van anderen naast wil leggen om te kijken of jij/anderen wel onder deze noemer zouden kunnen vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie jij verlicht zijn dan als gelukkig zijn?
Als ik lees "innerlijk weet je dit omdat het een gevoel is. als je een probleem bijna opgelost hebt dan kan je voelen dat je bijna verlicht bent." en "lekker in je vel zitten, geen zorgen, geen stress hebben. iets wat elk mens wil idd." dan komt het woord gelukkig bij mij bovendobberen.
Niks mis mee uiteraard, maar volgens mij bedoelen mensen met "verlicht" zijn iets anders. Wat weet ik ook niet, gevoelsmatig. Alleen wat ik erover heb gelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deels, en daarom zeg ik ook dat het voor iedereen anders is, en iedereen hier wat anders over verstaat. gelukkig zijn is ook weer zo'n begrip. ik ben een gelukkig mens, maar ben niet met alles gelukkig zoals het op het moment gaat. denk dat het om te omschrijven is als (komt ie weer) acceptatie, aanvaarding, toepassen. en ook dat is weer een moment opname met geen duidelijke concrete momenten die vast staan en vast blijven staan. (tijdelijke beleving dus, een stapje in het leven als een deeltje van een nog veel groter geheel omdat je niet weet wat er nog voor je ligt... euh licht... euh, snap je het nog een beetje?) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had de vraag gesteld wat verlichtig nou eigenlijk precies is, maar die is in no time van GV verwijderd, omdat-ie al eerder was gesteld. Op zich mee eens hoor: ik had geen zin om 460 gestelde vragen door te worstelen over verlichting met lampen etcetc. ;-)
Maar als ik vragen doorlees die er betrekking op hebben, dan lees ik totaal andere zaken. Het is een soort van "gevoelswoord" en voelen is niet te verwoorden. Net als het woord "geluk", helemaal mee eens.
Ik snap er geen moer van en word er licht in mijn hoofd van ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je jedan maar er verlicht bij voelt dan heb je het antwoord gelijk.
;-) denk dat het zoeken naar antwoorden pas verlicht kan zijn als je een antwoord vind wat gevoeldmatig het best van toepassing is. het zijn allemaal begrippen, ze zijn ook nog eens relatief, en of dat nog niet lastig genoeg is: erg persoonlijk, en om het NOG wat lastiger te maken: het is een woord wat een gevoel zou moeten omschrijven wat bij een gedachte past. tja.... dan is het wel een heel helder moment (bouwlamp, schijnwerper, laserlamp) als iemand dit weet in vullen voor een ander denk ik. HET probleem met de inductie waarschijnlijk. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrees het ook ja.
Ik denk dan: als je een bepaalde staat van zijn als verlicht benoemd, dan moeten er toch een soort van "regels" zijn waar het aan moet voldoen? Redelijk concrete beschrijvingen/omschrijvingen?
Maar misschien wil ik teveel verstandelijk bekijken....????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zou maar zo kunnen lief spinneke. misschien kan je het ook omdraaien?
stel ik voel me verlicht, dan zeg ik: ik voel me (nu) verlicht, en dat merk ik omdat ......, en ik merk het aan...... denk echt dat een concrete en duidelijke omschrijving ervan niet bestaat, als zou de ene beschrijving (die wel concreet is) mogelijk op een ander persoon van toepassing zijn. mocht je een beschrijving vinden: let me know. ik vraag me af wat het verschil is tussen bv 'verlicht' en 'tevreden' is. als het niet hetzelfde zou zijn, dan zouden ook hier duidelijke verschillen in moeten zitten. of: wanneer kan men NIET verlicht zijn, of zich NIET verlicht voelen. snappie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))
Ik voel me verlicht als een probleem opgelost wordt/is bijvoorbeeld. Alsof een last van je schouders af is gevallen. Verlicht in de zin van je lichter voelen.
Maar dat is niet, wat ook onder verlichting wordt verstaan.
Ach, spinnekes hebben kleine hersentjes: misschien zijn die altijd wel "gewoon" verlicht, omdat het is zoals het is ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke interpretatie, maar dit heeft verder helemaal niets met spirituele verlichting te maken.
Spirituele verlichting is de wereld zoals hij is, zonder ingreep van het ego. In jouw verhaal rommel je wat rond in de puree, op zoek naar gemalen stukjes biefstuk.
Volgens Boeddha is het echter die puree waar jij in rondneust, die tot de illusie behoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens reistebrein. Als je deze illusie loslaat, (waar wij van denken dat het de echte realiteit/waarheid is), dan ervaar je een andere staat van Zijn en zie je pas de Waarheid. De rest is kinderspeelgoed geworden. Zo zou het volgens mij zijn.
Je kunt nu wel momenten ervaren, maar door het dagelijks leven (waar wij toch nog in vast/gevangen zitten) hebben wij te dealen met de gebeurtenissen om ons heen. En dat is de puree waar we dan inzitten, haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zitten met z'n allen in de draaimolen van het leven.
Er even naast gaan lopen om verlicht te worden is er echt niet bij.
Als het je mocht overkomen, dan gebeurt het al in de draaimolen op een totaal onverwacht moment, of als de draaimolen helemaal stil valt aan het eind van je leven, maar ook is dat nog te bezien.
Een heel mooie benadering van verlicht zijn vind ik in de boeken van Byron Katie. Als het denken in harmonie is met de realiteit, zonder enig verzet, ben je verlicht. Niet voor heel speciale mensen, niet door jarenlang mediteren. Maar door te ontdekken dat alle lijden (niet verlicht zijn) slechts veroorzaakt wordt door aangeleerd verzet tegen de realiteit.
De natuurlijke toestand van ons denken is vrede. Weer terug naar af dus... puur kind zou je het ook kunnen noemen. Een absolute aanrader Byron Katie's boeken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Dat lijden volgens haar verzet is tegen de realiteit...daar moet ik een nachtje over slapen hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vele kinderen denken in lijden juist vanwege de realiteit....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mij ging ook het licht op doordat ik het inzicht van Byron Katie las. Je kunt het alleen leren begrijpen als je haar boek(en) leest. Pijn is niet hetzelfde als lijden. Pijn is fysiek, lijden is mentaal. Maar nogmaals: wie leest, vat het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige reden voor ons lijden is dat we niet accepteren.
Mooi antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat denk ik ook, wat er ook gebeurt, de vrede blijft.
Lijden ontstaat door ons denken. Alles begint met denken.
Als iets niet mag ;; heb je een probleem!
Het is een lastige en mooie vraag die al op zinvolle manieren beantwoord is. Ik zal op mijn manier een poging wagen :-)

In het kort is verlichting sec genomen: Kennis.
Zoals ik het zie is verlichting het doorzien, in alle facetten, waarom wij hier op aarde zijn, waarom wij lijden en hoe dat lijden te transformeren naar geluk(zaligheid). De illusie voorbij dus, Inzicht op het hoogste niveau. Een enorme bewustzijnsverruiming.
Ik heb begrepen dat dat inzicht met een soort geestelijke doorbraak te maken kan hebben waarbij je de Verlichting van het ene op het andere moment ervaart.

1. Ja, dat ervaar je dus zelf, het is een bewustzijnsstaat.

2. Het is een synoniem van het voltooien van het hervinden van je innerlijke licht.

3. Eigenlijk is iedereen er al, nu, op dit moment, en zou je kunnen zeggen dat alleen de sluiers die zich tussen jou en de verlichte bewustzijnsstaat bevinden, die jou verblinden, weggehaald dienen te worden om "er te zijn". Zelf heb ik de indruk dat je niet kan weten of je er bijna bent, bij die laatste sluier.
En het schijnt dat de uiteindelijke doorbraak, het verwijderen van de laatste sluier, op een totaal onverwacht moment kan gebeuren. Misschien wel, hoe tegenstrijdig dat voor ons brein ook klinkt, wanneer je opgeeft te streven naar verlichting.

4. Iedereen is nu en als spiritueel in essentie totaal verlicht.
De verblindende sluiers zijn echter nog niet verwijderd.
De sluiers kunnen tijdens je leven(s) één voor één oplossen, dus van de buitenkant lijkt het dan wel alsof er gradaties zijn maar wezenlijk is het zo dat het licht in jezelf steeds meer zichtbaar wordt. Of zo je wilt; het meer zichtbaar worden van je innerlijke goddelijke licht/kennis.

5. Is ons streven verlichting? Uiteindelijk wel denk ik, omdat we daarbij ook geluk incalculeren. Ons streven is geluk, ons een onmisbaar deel weten van de Eenheid. Zodat we uiteindelijk weten hoe te handelen (of juist niet te handelen) voor het beste, het hoogste goed van de mensheid en de aarde en alles daar buiten. Daar is inzicht voor nodig, verlichting, maar als je echt naar verlichting zelf strééft hou je het door die houding juist tegen... {zucht ;-)}

Wanneer iemand prat gaat dat hij/zij verlicht is zou het kunnen dat hij/zij bepaalde sluiers heeft afgelegd, maar niet zoveel dat hij/zij weet dat verlichting geen statussymbool is.

Ik hoop dat ik een puntje van de sluier heb op kunnen lichten ;-))
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw, wat mooi omschreven zeg!
Ik wéét het niet, maar hóóp.... !
Kristal
12 jaar geleden
Dank je Wen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi gezegd!+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, prachtig geschreven +
Kristal
12 jaar geleden
bedankt Meike en Reistebrein :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Doordat de mens een bewustzijn heeft en kan spreken , is er altijd een behoefte, persoonlijke ervaringen een naam te geven.
Pas als we het een naam hebben gegeven, kunnen we tijdens een onderling contact, aangeven wat we bedoelen.
Op spiritueel gebied, waar al veel zaken vrijwel niet te bewijzen zijn, of zelfs geheel niet, zijn woorden vaak maar loze kreten.
Zelfs het woord spiritueel , dekt de lading niet en is op veel manieren uit te leggen.
Met het woord energie, in de spirituele betekenis, kan je eigenlijk geen kant mee op.
Energieveld, aura's, visioenen enz. zijn eigenlijk doodlopende wegen als je naar de betekenis van het woord gaat kijken, het willen begrijpen, het willen omschrijven, het willen bewijzen.
Zo zie ik het woord "verlicht zijn" eigenlijk ook.
Ook al zijn er boeken vol over geschreven, het blijft maar gissen.
Het is ongrijpbaar, onmeetbaar, onbewijsbaar.
Het is bepaalde vorm van ZIJN.
Soms ervaar ik momenten van een krachtige innerlijke rust, gepaard gaande met een overweldigend gevoel van blijdschap.
Deze ervaring zou ik , voor mij zelf, best kunnen omschrijven als " verlicht zijn"
Maar mogelijk zit ik er ook helemaal naast, bestaat het wel en is het onbereikbaar gedurende ons leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie ervaringen zijn dat toch! Ik denk ook dat het niet is uit te leggen, kan gewoon niet.
Mensen die permanent compleet verlicht hier op aarde rondlopen, daar hoor je nooit over. Natuurlijk niet, die houden het voor zichzelf en ten tweede zou je ze niet meer kunnen zien, naar mijn mening.
Mensen die met de voetjes op de aarde rondlopen hebben nog iets te doen, dus kun je waarschijnlijk enkel momenten ervaren van deze verlichte staat (wat op zich zo'n impact heeft, dat je weer een poosje vooruit kan).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ed.