Waarom krijg je met Pinksteren eigenlijk een vrije dag?

Deze vraag kreeg ik gisteren van een Zweedse kennis.Die had zelfs nog nooit gehoord van Pinksteren!
Ik moest de Engelse vertaling opzoeken(Pentacoste of White Sunday-nog nooit van gehoord!)en de betekenis( uitstorting van de Heilige Geest(?))
Betekend dit überhaupt nog iets voor iemand?
Ik kon hem dus niet uitleggen waarom Nederlanders vrij zijn met Pinksteren.
Vroeger waren mensen veel geloviger, maar tegenwoordig?
Als ik hen vanmiddag weer spreek kan ik misschien iets meer vertellen.Iemand een idee?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Eens, lang geleden, toen de kerken nog veel invloed hadden in Nederland, zijn deze dagen ingesteld als 'vrije dagen'. Nu we eenmaal gewend zijn aan die vrije dagen is het heel moeilijk geworden om dat terug te schroeven. Ik zou er bijvoorbeeld geen enkel probleem mee hebben om te werken op zo'n dag. Maar ik kan onmogelijk gaan werken als de teamleider en de manager en de mensen van de beveiliging wel vrij zouden hebben. Het kantoor blijft dan gewoon dicht! Het is dus gewoon een gegroeide traditie.

Het is een kerkelijke feestdag. Net als Pasen en Kerstmis. Nederland is een christelijk land dus vandaar.

Hier vind je een verklaring, maar wat ik me afvraag: Waarom moeten we net zoals met Kerst en Pasen daar een extra dag aan vast knopen? http://www.beleven.org/feest/pinksteren

Het is oorspronkelijk een Christelijke feestdag. Het blijft een feestdag omdat mensen het nu eenmaal fijn vinden in de lente een dagje vrij te zijn. Het bestaan van feestdagen maakt nu deel uit van de wettelijke (door de staat geregelde) algemene arbeidsvoorwaarden. Mensen willen die niet zomaar inleveren.

omdat mensen geen vrije dag willen inleveren zoals hierboven gezegd. het is (vind ik) allemaal een beetje slecht geregeld in nederland als het om vrije dagen gaat voor geloof. op mijn school bijvoorbeeld hebben we heel veel moslims. omdat het een christelijke school is krijgen die ook gewoon vrij op kerst pasen etc. maar ze mogen ook gewoon vrij nemen tijdens hun geloofsdagen zoals het suikerfeest. maar ik (als christenen) moet gewoon op school zijn. dan vraag ik me af; is dit wel eerlijk?

De betekenins van Pinksteren in diverse landen etc. wordt aardig uitgelegd hier onder alinea "feestdag": http://nl.wikipedia.org/wiki/Pinksteren

Pinksteren is een christellijk feest. Bij elk geloof krijgt men op de dagen dat men die viert een vrije dag, zodat de mensen die in die godsdienst geloven die dag hun feest kunnen vieren en naar hun gebedshuis te gaan. Vroeger deed iedereen dat, nu minder, maar men vindt het nog altijd belangrijk om rekening te houden met verschillende goddsdiensten.

Pinksteren is het feest van de inspiratie. Er wordt herdacht dat de leerlingen van Jezus, na de grote teleurstelling en schrik na Jezus' terechtstelling, de inspiratie vinden om Zijn werk voort te zetten, en om Zijn leer verder uit te dragen. Enige tijd nadat Jezus definitief afscheid heeft genomen van zijn leerlingen, ontvangen zij een enorme kracht om de leer van Jezus verder door te geven aan wie ervoor openstaat. In bijbelse termen spreekt men van 'vervuld worden van de Heilige Geest'. Op afbeeldingen wordt deze inspiratie verbeeld door vlammen boven de hoofden van de volgelingen van Jezus. Pinksteren wordt gevierd op de vijftigste dag na Pasen. Heel belangrijk in onze geloofstraditie is de Heilige Geest. De levensadem Gods' die ons inspireert en leidt. Het is belangrijk om regelmatig te bidden tot de Heilige Geest De heilige geest, vaak afgebeeld als een duif, komt veelvuldig voor in de heilige Schrift. U kent ongetwijfeld het volgende verhaal: De apostelen zijn in een kamer. Maria is in hun midden. Opeens een hoop lawaai en daar daalt de Heilige Geest op hen neer. tongen van vuur zweven boven hun hoofd; de Heilige Geest, de Trooster en Helper in ons midden, is gekomen, zoals Jezus dit had beloofd. Hemelvaart