Zijn er oorspronkelijke Keltische en Germaanse cultussen blijven bestaan over de eeuwen heen?

De cultussen , rituelen van onze Keltische en Germaanse voorouders moet wel een amalgaam zijn van godsdiensten.
Zouden die godsdiensten volledig zijn verdwenen ? Of waren er over de eeuwen heen nog oorspronkelijke groepen actief.
(Bedoel hier niet de neo-'new age' revival groepen.

Toegevoegd na 34 seconden:
En bestaat hier goeie literatuur over?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (3)

Er schijnt nog jaarlijks een of andere druïden-bijeenkomst gehouden te worden bij Stonehenge. Voor de rest heeft het Christendom zijn missie goed volbracht en bijna alles wat heidens is, uitgeroeid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze west-europeese cultuur staat nog steeds bol van oude germaanse en keltische gebruiken en rituelen. Van de versierde kerstboom tot ‘driemaal scheepsrecht’, van het paasfeest tot ‘afkloppen’.
Het godsgeloof is er door Bonifatius en de zijnen degelijk uitgetimmerd. Wat overbleef is ondergronds gegaan in de vorm van bijgeloof of het is netjes gekerstend. Sint op de schimmel was ooit Wodan op Sleipnir, de paashaas was Eastra. Echte verering van Thor en Toutatis bestaat niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,dat noemt men tegenwoordig Kerstmis.