Waarom zijn rituelen zo belangrijk voor gelovigen?

Voorbeeld Christendom: elke dag bidden, voor en na het eten. En de diensten in de kerken gaan vaak ook volgens een strak schema. Waarom al die rituelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2K

Het beste antwoord

Het enige ritueel dat Christus ons gegeven heeft is dat we zijn dood dienen te herdenken dat hij heeft ingesteld in de vooravond van Pe'sach. -- 14 Nisan --

Voor de rest is een ware gelovige niet gebonden aan rituelen.
Geloof in God komt spontaan en oprecht uit het hart.

Iemand die van zichzelf vind dat hij voor elke maaltijd God dient te danken is op zich niet verkeerd en is op deze wijze een door zichzelf gemaakt ritueel of gewoonte.
Belangrijk is dat men steeds oprecht tot God nadert,
en niet zoals zovelen 20 tot 30 keer achter elkaar het onze vader aframmelt.

Het is jammer dat sommige gelovigen nutteloze rituelen
navolgen die opgelegd zijn door hun kerk. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je duidelijke antwoord! Ik dacht altijd dat de rituelen "verplicht" waren. Mooi dat je 2 kanten belicht.

Andere antwoorden (10)

Rituelen zijn een houvast, een zekerheid, veiligheid.
Dat geldt niet alleen voor religies, maar in heel veel facetten van het leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat mensen op die manier hun respect getuigen voor hun geloof
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en het geeft voldoening om actief bezig te kunnen zijn met je geloof, als dat heel belangrijk voor je is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rituelen zijn nodig om een houvast en tastbaarheid aan geloof te geven.

Door alleen maar te zeggen dat je ergens in gelooft, gelooft niemand. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat in andere geloven bidden voor/na het eten ook elke dag gebeurt. Het is goed om te beseffen (en te danken) dat je eten hebt. Dat is in de wereld niet zo vanzelfsprekend.
Mensen die geloven willen ook groeien in geloof. Dat kun je o.a. doen door naar een kerk of samenkomst te gaan. Je kan leren van de preken of spreker. Ik zie het niet zozeer als een ritueel.
Een kaarsje branden, een rozenkrans, een kruisje slaan zijn eerder rituelen.
En wat dacht je van geboortekaartjes versturen, een bloemetje als bedankje, of vuurwerk afsteken? Dat zijn ook rituelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Militairen, padvinders kantoorbediendes: allemaal hetzelfde. Rituelen om inhoud te geven.
Je hoeft als militair helemaal niet in de houding te kunnen staan om effectief te zijn. Eigenlijk het tegendeel. herinner de Vietcong versus de Amerikanen. hetzelfde zie je in Afghanistan en Irak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een christen heeft geen rituelen nodig om God te aanbidden.

„God is geest, en zij die aanbidden, moeten in geest en waarheid aanbidden.”

Als men „in geest” wil aanbidden, dan laat dit geen ruimte voor het gebruik van zichtbare hulpmiddelen, zoals dat ook te kennen wordt gegeven door de apostel Paulus als hij zegt dat christenen „door geloof en niet door aanschouwen” wandelen. — Johannes 4:23, 24; 2 Korinthiërs 5:7

Het voorbeeld dat u aanhaalt van bidden is naar mijn mening niet relevant.

Als je een kind iets geeft verlang jij dan niet dat het automatisch 'dank u 'zegt als elementaire beleefdheid?.

Zo zal een christen voor het eten ook een welgemeend dank u aan God zeggen voor het voedsel dat hij uit Gods hand mag ontvangen !

WANT MENSEN KUNNEN DIT NIET MAKEN !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij hoort het is het onderdeel van het groepsgevoel dat religie stimuleert.
Wanneer iemand de rituelen kent en ook uitvoert is het een teken dat hij/zij binnen de groep hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof heeft een sterke emotionele lading en emoties zijn moeilijk te verwoorden; een ritueel kan op een algemeen herkenbare manier uitdrukking aan die gevoelens geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rituelen bieden de houvast om logica buiten de deur te houden. Daarnaast bieden ze 'tastbare' focus voor het uitvoeren van een geloof.