Wat is het nut van het luiden van de kerkklokken op zondagochtend? Mensen die naar de kerk gaan weten dat toch van te voren?

Waarom maken ze mij altijd wakker?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.4K

Antwoorden (6)

Ze moeten toch ook weten wanneer ze op moeten staan anders komen ze te laat soort alarm zonder snooze knop
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is traditie. Komt voort uit de tijd dat mensen nog geen wekker thuis hadden. Kerk regelt daarom dat de mensen wakker worden gemaakt. Tegenwoordig is het nut van het luiden er niet meer zo. Kerk hecht echter waarde aan tradities en blijft dus de kerkklokken gebruiken.
13 jaar geleden
God roept je zo om ook te komen, Hij heeft alle mensen lief en wil niet dat er ook maar eentje verloren zal gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooier kan je het niet zeggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje.
Ding dong ding dong staat voor kom kom kom...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook bijgeloof heeft hier mee te maken, het heeft namelijk betrekking op het weg jagen van boze geesten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nut heeft het niet echt meer. Het is eerder folklore of voor slechte mensen (sic): hiermee wil de kerk haar macht publiek tonen. In de islamlanden mogen de kerken niet luiden, daar heb je dan 5 x per dag een bandje dat vanaf de minaret oproept tot het gebed. Ook hier is het folklore: islamieten hebben ook kalenders en uurwerken.