Is een geest hetzelfde als een ziel?

Ik typte het woord in op
http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=ziel

en ontdekte dat "ziel" een synoniem is voor "geest"?

Waarom wordt er dan gezegd dat een ziel iets totaal anders dan een geest, als het blijkbaar hetzelfde betekent?

Wat zijn de overeenkomsten dan eigenlijk precies?

Ik heb deze vraag overigens expres gesteld in de categorie spiritualiteit, omdat ik wil weten wat de overeenkomsten zijn op spiritueel gebied, en niet op taalgebied..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag al gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-ziel-geest.11730
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, daar wordt gevraagdt naar het verschil. Ik vraag juist wat de overeenkomst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overeenkomsten zijn. En dat is niet hetzelfde. Overigens heb ik mijn vraag gechecked alvorens ik hem gesteld heb hier...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De begrippen worden door veel mensen verschillend geinterpreteerd en er is geen reden aan te nemen dat iemand hier een antwoord op heeft!

Het beste antwoord

Taalkundig zijn het synoniemen!

Volgens van Dale:

Een ziel = het niet-stoffelijk gedeelte vanwaaruit de mens leeft
Een geest = het denkend, voelend en willend deel vd mens

Verder heeft elke levensovertuiging weer een eigen interpretatie van beide woorden.Daarom wordt er gezegd dat een ziel anders is dan een geest.

Aan de ene kant kun je zeggen ja ze zijn hetzelfde. Aan de andere kant weer niet!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vond dit toch het juiste en duidelijkste antwoord :)

Andere antwoorden (6)

Als mensen geesten zeggen of claimen dat ze een geest hebben gezien, word daar ook wel een verloren ziel mee bedoeld.
Ieder mens heeft een lichaam en een ziel. Als iemand overlijd dan blijft er een lichaam zonder ziel over. Omdat de meeste mensen in christus geloven denken we dat die ziel naar de hemel gaat. Toen mensen geesten claimden te zien, dachten ze dat het wel een ziel zou kunnen zijn van een overleden persoon. Die ziel zou dan niet naar de hemel zijn gegaan, maar verloren zijn. Vandaar de verloren ziel.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk voor je is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Als iemand overlijd dan blijft er een lichaam zonder ziel over. Omdat de meeste mensen in christus geloven denken we dat die ziel naar de hemel gaat." Binnen het christendom bestaan er veel verschillende groeperingen en dit punt is zeker niet klip en klaar. Een groot gedeelte gaat uit van wat in Genesis staat en dat betekent dat er GEEN ziel naar de hemel gaat. Lees ECHT even http://en.wikipedia.org/wiki/Soul#Christianity onder "christianity" de talloze verschillende groeperingen (Jehova, Protestanten, 7 dag, etc... en die zien het toch echt allemaal anders op BASIS van wat in de bijbel staat. e.g. de mormonen geloven dat je na je dood de ziel in een soort limbo terecht komt totdat alle lichamen "verrijzen" en dan komt je ziel weer in je lichaam terecht...
Ze bestaan allebei niet vandaar dat je er vanalles bij kunt verzinnen. Dit is niet bedoeld als kort gevat antwoord. Dus een beetje onderbouwing ter voorkoming van een moderatie.

* de ziel in onze cultuur *

1. de zienswijze op "de ziel" in onze cultuur is erg gerelateerd aan een christelijke kijk op "de ziel". (http://en.wikipedia.org/wiki/Soul) Omdat ik niet de christelijke geleerden van de afgelopen 1500 jaar wil herhalen: http://en.wikipedia.org/wiki/Soul_in_the_Bible wat er kortweg op neerkomt dat het zo belangrijke begrip eigenlijk nergens terugkomt en er diverse begripsvormen aan gegeven worden. (helaas even teruggraven in de history van die wikipedia page veel vandalism).

* eigenschappen zoals geest e.d. die aan ziel worden toegekend *

2. Als je dan kijkt naar de egyptische voorganger ("egyptian soul") : http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Egyptian_concept_of_the_soul (jazeker daar komt moses, het OT vandaan e.d.) dan zie je datgene wat je vraagt terug: VERSCHILLENDE begrippen die later zijn samengevoegd tot een begrip. KA lijkt dan het meest op Geest en BA het meeste op de "ziel" die je nu kent. Spot on.

* "Wetenschappelijk" *

3. tot pakweg 100 jaar terug werden alle discussies over ziel en geest gevoerd vanuit een bijbelse achtergrond (tenminste in onze cultuur), dus INCLUSIEF die honderden jaren discussie hierover is onderdeel van vraagstellingen binnen de Philosophy of Mind ( http://en.wikipedia.org/wiki/Philosophy_of_mind). Het voert te ver om honderden jaren discussies samen te vatten. Maar als je door die laatste pagina leest kom je die essentieele vragen tegen en hoe we langzaam tot andere inzichten gekomen zijn de pakweg laatste 500 jaar.

Toegevoegd na 13 minuten:
De origine van het begrip is wellicht handig om te begrijpen wat "de ziel" is en waar het vandaan komt.

In de meeste christelijke groeperingen gelooft men dat de ziel beoordeeld wordt en goed = hemel en slecht = iets anders.

5000 jaar daarvoor vroeg men zich in Egyte af waarom het hart zwaarder werd naarmate men ouder werd. Men bedacht toen dat dit kwam omdat er zich "zonde" opbouwde naarmate men ouder werd (men had nog geen moderne wetenschap). Het "hart" werd dan na de dood gewogen ten opzicht van een veer op een weegschaal. Als de weegschaal goed doorsloeg "slaagde men" en kon men naar het dodenrijk. (voor die tijd leefde de mens in het stenen tijdperk waar slechts offering / sacrifice centraal stond en nog niet dergelijke geavanceerde begrippen).

Dit begrip werd uitgebouwd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Mooi overzicht, goed neutraal verwoord. Van mij een plus ter compensatie van die rare minnen - die zijn waarschijnlijk van mensen die geen andere ideeën *willen* horen dan de hunne.
De geest (pneuma) is het onstoffelijke deel dat mensen gemeenschappelijk hebben. De ziel (psyche) is het onstoffelijke deel van de mens specifiek voor het individu. Is geest de klei waarmee een pottenbakker werkt, dan zijn zielen de vazen en potten die hij maakt – allemaal anders, maar van hetzelfde materiaal.

De ziel is persoonsgebonden, staat voor de wezenskenmerken of het karakter van een persoon. Daardoor hebben verschillende mensen verschillende zielen. De geest is onafhankelijk van het individu. Het is de kracht die mensen (en alles wat er is) vormt en aanstuurt, de gietmassa, het levensbeginsel. Het is de “adem des levens” die de mens ingeblazen wordt volgens de scheppingsmythe in Genesis. Vanaf dat moment is de mens een lévende ziel. De geest is met de mens verbonden en is zowel binnen als buiten hem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen. Want een 'geestige ziel' is volstrekt wat anders als een 'zielige geest'.
(maar als ik zou moeten kiezen, zou ik het wel weten...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei.
Ik geef maar vast een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stof tot nadenken!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:lol:
Ja, is precies hetzelfde. Je hebt maar 1 woord er voor nodig.
Het is alleen dat verschillende groepen mensen over hetzelfde onderwerp schrijven met een verschillend jargon.
De kerk heeft het woord "ziel" ervoor gekozen, maar het is hetzelfde als "de geest" in een westers zelfhulp boek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is lastig. Eigenlijk zijn beide termen onder te brengen onder het Engelse woord 'Mind'. Mind is denkvermogen, geest, ziel.
Als je over Mind spreekt in spirituele zin, is er geen controverse. Lees bijvoorbeeld het tekstboek van de Science of Mind: Dit boek geeft een duidelijk inzicht in deze materie. In de bron zie je hoe je dit boek kunt bestellen in het Nederlands. De Nederlandse versie heet "Licht op Genezing'.

Toegevoegd na 5 minuten:
ISBN 90-202-5469-3
Te bestellen bij: http://www.omnischool.eu/pages/store_boeken.html