Kan reiki helpen bij iemand die overspannen is?

1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen als de ontvanger erin gelooft. De werking van reiki berust geheel op het placebo-effect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met Hypnotherapie kan je meer in het diepste van jezelf komen. En zo je emotionele blokkades gaan aanpakken.
Overspannenheid is vaak toch meer een psychisch verschijnsel (die wel lichamelijke klachten kan hebben).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs katten kunnen reiki doen...
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2076287/Aaron-Grant-Hilarious-video-shows-cat-soothing-crying-baby-sending-sleep.html :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel wat ik zelf doe, geen echte reiki is, omdat wat ik doe ,zonder regeltjes doe, maar puur op mijn intüitie, zie ik toch wel uitzonderlijke resultaten.
Een groot deel van de mensen die bij mij komen, hebben een burn-out, iets wat men vroeger overspannen noemde.
Kritische bekeken, hebben de mensen die hier komen, al voor zich zelf de keuze gemaakt ,zich te laten helpen, dus zal suggestie, zeker een belangrijke rol spelen.
Echter het is te makkelijk, alle resultaten hier maar op af te schuiven.
Daar gebeurt er te veel voor en te heftig.
Ook gezien de resultaten, ga ik er van uit, dat ook reiki verlichting kan brengen bij deze groep mensen.
Veel zal afhankelijk zijn, van de persoon zelf, die de reiki toepast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ed, het is wetenschappelijk onderzocht en de conclusie is dat reiki geen eigen werking heeft, dat er alleen een werking is wanneer de ontvanger gelooft dat er een werking is. Natuurlijk kan er eventueel verlichting gebracht worden, maar het komt dan nog steeds niet door een of andere magische werking. Dit is onderzocht, dus stellen dat er toch een werking is, is degelijk onderzoek negeren (en in mijn ogen "willen geloven tegen beter weten in", niet beledigend of aanvallend bedoeld). Dit zeg ik over reiki natuurlijk, niet over wat jij doet. Daar kan ik niet over oordelen, want ik ben er nooit bij en het is ook niet onderzocht voor zover ik weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, ik kan helemaal mee gaan in deze stelling en vergeet niet, dat ik aan jouw kant sta, dus negeer ik niets en ik geloof niet tegen beter weten in, heb ik nog nooit gedaan!
Wel heb ik deze naam hier gekregen. ;-)
Maar het betekent niet, dat ik nu alles kan uitleggen, wat er bij mij gebeurt.
Als er bij mij, met sommige mensen extreme dingen gebeuren en het zou allemaal als suggestie uitgelegd worden, veroorzaakt door mijn aanwezigheid, is dat nog moeilijker aan te nemen, dan gewoon als het het resultaat zijnde van reiki.
Ik vraag me ondertussen wel af, van hoe lang geleden de onderzoekresultaten zijn, waar velen alsmaar op terug vallen.
Lopen de onderzoeken niet duidelijk ver achter op de steeds verder gaande spirituele en paranormale ontwikkelingen?
Lopen ze niet achter de feiten aan?
Niet dat ik dat hier nu beweer hoor, maar stel er gebeurd vandaag in mijn grot iets heel bijzonders, iets nieuws, dan is daar geen onderzoek nog naar gedaan.
Dus zal met met oude onderzoeksresultaten het proberen te verklaren.
Maar dan kom je waarschijnlijk nergens.
En eigenlijk lees ik dat ook bij jouw reactie in je laatste drie regeltjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het werkt ook bij dieren. Deze geloven er niet in!
En het ligt ook aan de reiki-gever of het werkt. Ik zou niet zomaar iedereen reiki willen laten geven bij mij.(zowiezo niet, da's een ander verhaal).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist Meike, er zijn er velen die reiki geven, maar er echt niets van kunnen, die doen het alleen om interessant te doen voor de fam. en kennissen, deze groep mensen, en die is erg groot, geven het hele reikigebeuren een slechte naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gdanonym, filmpje bekeken, schaaaatttiiig! En dan zeggen ze nog dat zwarte katten ongeluk brengen, maar ja, dat stamt uit de tijd dat heksen een zwarte kat hadden.........!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Meike, dieren hebben geen oordeel, dus hebben niet in wel of niet geloven. Ze zullen niet de energie tegenhouden via hun denken. Hooguit dat ze die hand niet fijn vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, gdanonym, dat bedoel ik ook. Dieren "geloven" er niet in, in de zin zoals hierboven wordt bedoeld. En toch werkt het bij dieren ook, dus...
Zoals ook niet alle pilletjes van de dokter bij iedereen hetzelfde werken, of helemaal niet werken, zo is dat ook bij reiki natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ed: Ik had het ook over reiki, het onderwerp van de vraag, niet wat er in jouw grot gebeurd. Je zegt zelf dat dat geen reiki is. Wat dat onderzoek betreft: dat doet er op zich niet veel toe hoe lang dat geleden is, zolang het onderzoek goed was. Reiki is reiki, dat verandert niet (net als dat stroom en de zwaartekracht niet plotsklaps een andere werking hebben). Eenmaal grondig getest, hoef je dus niet steeds opnieuw te testen (mag wel, maar hoeft niet). Wat dieren betreft: ik geloof dat al die verhalen van horen zeggen zijn en dat niemand het echt heeft onderzocht. Pas als het degelijk is onderzocht, zou je kunnen zeggen dat het werkt. (Lijkt me stug, als er bij mensen al is aangetoond dat er geen werking is buiten een suggestieve.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, reiki is een keurig omschreven en volgens bepaalde regels een behandeling, maar eigenlijk is het een vorm van handoplegging en uitgaande dat het zou werken, zal er weinig verschil kunnen zijn in het resultaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij zegt: ik doe handoplegging en dat is exact hetzelfde als reiki, dan zeg ik: dan doe jij iets waarvan aangetoond is dat er geen werking is buiten het suggestieve.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar het is leuk stoeien met je, er ligt nog een onbekende wereld op je te wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh dat zeker, alleen kijken wij iets anders tegen die wereld aan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie is wij?
Ben ik ook wij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, wij is jij en ik. Jij en ik kijk enigszins anders tegen die wereld aan. Dezelfde interesse, alleen een ander uitgangspunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn te horen dat wij, wij zijn.
Cryofiel
12 jaar geleden
@Widar, ook de grootste ongelovige zal gevoelig zijn voor handoplegging, reiki, en al die andere niet-werkzame methoden. Waar je gevoelig voor bent, is het feit dat een vriendelijk persoon, die duidelijk het beste met jou voor heeft, met volle overgave zijn complete aandacht op jou richt. Heel persoonlijk. WAT die persoon dan precies doet, is niet relevant. Gezien de setting vertrouw je op zijn kennis en kunde, en ga je er automatisch van uit dat hij goed weet waar hij mee bezig is - ook als jij dat zelf niet goed begrijpt. Daardoor hebben al die behandelingen toch een effect. Wat minder op ongelovigen dan op gelovers, maar toch: er blijft een effect. Een goede auteur bereikt precies hetzelfde resultaat, dat is geprobeerd en aangetoond. Dit is de reden dat veel gelovers steeds blijven zeggen: "probeer het nu maar, en zie dat het ook bij jou werkt, ook al geloof je er niet in - 'dus' werkt het écht". Die redenatie klopt niet, want de manier waarop het werkt is puur psychologisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Cryo, nou moet wel gezegd worden dat iedereen het kan hoor, zonder dat hij het weet (de ene meer en de ander minder). Moeders doen het al vanzelf bij hun kinderen. Die energie is er gewoon. Kijk dat sommige mensen het niet kunnen voelen is een andere zaak. Dan beweren ze dat het er niet is.
Ik kan ook niet zien dat er ergens in de lucht, straling is die mijn t.v. en radio laten geluidmaken en zelfs beeld in een kastje bezorgen, maar daarom is het er nog wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk trouwens wel dat er een verschil is als Ed een handoplegging doet of zomaar iemand die toevallig aan reiki doet. Die persoon die reiki uitvoert kan even goed of slecht zijn als een acteur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwens, als ik mijn hond, die zo nu en dan erg hyper is (jack russel) een paar minuten mijn handen opleg, dan ligt hij binnen 5 minuten volkomen slap en ontspannen in zijn mandje. Kan me niet schelen wie het wel of niet gelooft, als ik het maar doe.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik denk dat je een klassieke denkfout maakt. Die straling van televisiezenders, die kunnen we aantonen. Daar zijn apparaten voor die dat kunnen. De "energie" waar jij het over hebt, is niet aan te tonen. Op geen enkele manier. Er is dus geen reden om zomaar te zeggen dat het bestaat - want, om het maar even wat bot te zeggen: hoe kom je daar nu bij? Wat moeders doen bij hun kinderen is gewoon troosten. Je hoeft geen "energie" te bedenken om te verklaren wat er gebeurt. Gewone menselijke interactie, gewone psychologie en zelfs fysiologie, zijn genoeg om alles te verklaren wat we zien. Dus waarom nog iets extra's bedenken? -- Over je tweede reactie: er is nog nooit iemand geweest die met reiki of handoplegging meer kon dan een acteur. Zoek maar eens wat filmpjes van Gili, die laat duidelijk zien hoe dat gaat (hij is zelf een acteur, en hij heeft prima resultaten behaald door net te doen alsof hij een genezer was). -- Over je derde reactie: ook dat is een normale vorm van gedrag. Interactie tussen baasje en hond. Noem het hondenpsychologie, als je wilt. Natuurlijk werkt dat bij een roedeldier - dat weten we allang. Ik zie ook hier geen reden om net te doen alsof er iets anders aan de hand is, en de bekende dingen te ontkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryo: Uiteraard. Ik had alleen geen zin meer dat erbij te vermelden. @Meike: Maar die tv- en radiostraling kunnen we meten en zichtbaar maken (door ze om te zetten in een visueel signaal). Zwaartekracht zie je ook niet, maar is er wel en kunnen we goed zichtbaar maken door het raam open te doen, de pc naar buiten te steken en 'm los te laten. En zo doe je dat met alle onzichtbare dingen. Er is altijd wel een manier om het zichtbaar/tastbaar te maken. Met spiri-energie kan dat niet. Hmm... Wat je hond betreft: tuurlijk, als ik m'n kat aaide, werd ze ook rustig. Als m'n kind over d'r toeren is en ik hou 'r vast, wordt ze ook rustig. Heeft niks met mysterieuze energieën te maken. Zit gewoon tussen de oren. Maar ja, mysterieuze energieën zijn wel spannender en eenvoudiger begrijpbaar natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tuurlijk! Jullie hebben gelijk. Precies zoals ik ook gelijk heb.
Geeft niks, ieder denkt het zijne.
Cryofiel
12 jaar geleden
En nu inhoudelijk, graag...? Kun jij spiri-energie *wel* zichtbaar maken, of op een willekeurige (! we geven je echt alle vrijheid!) manier laten zien dat het bestaat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun jij laten zien dat het niet bestaat? Die flauwe zgn. proeven niet meegerekend.
Nou kan ik natuurlijk heel veel niet, dus.....
Maar ik kan het wel voelen. Als jullie het niet kunnen voelen, wil het nog niet zeggen dat het er niet is.
Jullie argumenten kloppen ook wel hoor, natuurlijk, zonder reiki gaat de poes ook slapen en het kind gekalmeerd. Maar misschien is het wél energie, wie zal het zeggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwens, nu ik erover nadenk: ik heb een foto van lichtenergie. Dan zeg jij natuurlijk weer dat het iets anders is en/of nep is.
Maar ik was ergens aan het wandelen en deed in de natuur een meditatie-oefening en even later maakte ik een foto omdat het een mooi uitzicht was en deed daarvoor een paar stappen achteruit. Rarara wat er op de foto stond? Een hele mooie energie/licht streep van boven naar beneden over de foto heen, precies daar op de plek waar ik had gestaan en mijn meditatie-oefening had gedaan.
En ik twijfel geen moment, en dat kan niemand mij ontnemen, dat het een prachtige manifestatie is geweest van licht/liefde/universele energie!
Cryofiel
12 jaar geleden
Je ziet wat je wilt zien. Je ontkent wat je niet wilt zien. Ook dat is psychologie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Kun jij laten zien dat het niet bestaat?" Aantonen dat iets niet bestaat is onmogelijk. Het maakt daarbij absoluut niet om waar het om gaat. Het is dus altijd een flauwe opmerking om te zeggen "laat maar zien dat het niet bestaat". "Maar ik kan het wel voelen. Als jullie het niet kunnen voelen, wil het nog niet zeggen dat het er niet is." Ik ga er vanuit dat jij iets voelt. Alleen weet jij wel helemaal zeker wat jij voelt? Je gevoel kan ook ergens anders vandaan komen dat jij denkt. Even een voorbeeld: mijn taijiquan-leraar laat mij vlak onder mijn knie op een plek drukken en dan voel ik in mijn voet wat tintelen. Dat is qi zegt hij, spiri-energie dus. Maar weet je, het voelt exact hetzelfde als wanneer je je elleboog stoot. Gewoon een kwestie van zenuwen dus. Ik wed dat als je mijn been openmaakt (niet gelijk met de scalpel klaar staan alsjeblieft!) je daar wel wat in zult vinden wat het "gevoel op afstand" verklaart. Zo is er voor jouw gevoel zeer waarschijnlijk ook wel een normale verklaring te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk, dat zal ongetwijfeld in veel gevallen zo zijn.
Maar goed, zoals ik al zei: ieder z'n meug.
Widar en Cryofiel: ik geeft jullie allebei een geestelijke knuffel en ik hoop dat jullie dit voelen terwijl je dit leest.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik denk niet dat de kern van ons punt tot je is doorgedrongen. Desondanks een virtuele knuffel terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dank je.
Er is nu eenmaal een rubriek: Spiritualiteit. Dit gaat natuurlijk niet over Sinterklaas.
Cryofiel
12 jaar geleden
En er is de rubriek: kijken of een persoonlijke waarheid wel of niet overeenkomt met de echte, overkoepelende werkelijkheid. Je kunt nog zo spiritueel geloven dat je gewoon weg kunt zweven als je op tien hoog uit het raam stapt - maar de echte werkelijkheid laat ons toch echt iets anders zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spiritualiteit betekent "zaken van de geest, het wezen van het diepere zelf", niet "allerlei onbewezen menselijke bedenksels/paranormale zaken". In feite heeft reiki niets met spiritualiteit te maken. Helaas echter hebben minder taalkundige gelovers van onbewezen zaken de term spiritualiteit gekaapt. Maar zelfs al zou dat wel zo zijn, dan nog moet je, zoals Cryo al aangeeft, nagaan of wat men zegt wel klopt. Dat is nodig, omdat we anders weer in een soort middeleeuwen terecht komen waarin men alles gelooft. En dat doen wij hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar bedankt voor de woordelijke knuffel hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
graag gedaan!
Annswers
12 jaar geleden
Goh, wat een reacties allemaal, ik ga het met kerst allemaal lekker 'ontspannen' doorlezen en bedenken wat ik er zelf van denk / voel? Iedereen bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meike, een mooi verweer van je tegen deze "ongelovige"
het grote verschil tussen hun en "ons" dat hun het van de wetenschap moeten hebben en wij van onze ervaringen.
En zeker een deel van deze ervaringen kan uitgelegd worden als suggestie, aandacht geven, zelfs liefde geven en ja, heel veel mensen in deze harde afstandelijke maatschappij, zijn hier gevoelig voor en ervaren resultaat, maar ook ik zie dingen gebeuren die in geen enkel hokje passen en geloof me, ik ben heel erg kritisch , zeker met dit soort zaken.
maar ik blijf zaken tegen komen, die wetenschappelijk gewoon niet kunnen, maar toch gebeuren, bijna iedere week.
Zo wordt de afstand tussen hun en "ons" steeds groter
De werking van veel reiki berust niet geheel, maar wel voor een groot deel op het placebo-effect.
Dat komt ook, omdat we in onze maatschappij, niet gewend zijn, om zo maar liefdevol aangeraakt te worden door een vreemde.
Zo kan iedere aanraking soms inslaan als een bom, terwijl er in feite niets echt gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het aparte is - vind ik- dat ook hier onder spiritualiteit allerlei dingen worden verstaan en omschreven en uitgelegd die heel bijzonder , mysterieus etc moeten zijn.
Wel, spiritualiteit gaat in wezen juist niet over wat -buiten ons- ervaren word, dus energie van 'ergens anders'. Ook reiki is niet 'van ergens vandaan. Boven of onder enz.
Opgeroepen via weet ik veel wat en wie etc etc.
Spiritualiteit gaat juist over ons eigen bewustzijn, en wat daarin allemaal waargenomen word. Vanuit objectiviteit, en niet vanuit verhaal, of 'horen zeggen'. En in hoeverre we ons daarin kunnen openen, op alle niveau s. De rest, bijna 99 % in de rubriek spiritualiteit valt onder natuurkunde, religie of paranormaal.
Zou veel beter ingedeeld kunnen worden -vind ik-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ed: "het grote verschil tussen hun en "ons" dat hun het van de wetenschap moeten hebben en wij van onze ervaringen." Ik vind dat overkomen alsof je wilt zeggen dat wij iets missen. (Zeg 't maar als ik 't fout heb hoor, ik kan 't zoals zo vaak best verkeerd hebben geïnterpreteerd.) Maar ook wij hebben ervaringen. Soms dezelfde, soms andere. Het is slechts de conclusie die verschilt, niet de ervaring. Wij missen dus niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ahum. Ed, ik ben ook heel kritisch en altijd geweest. Ook vanuit het oogpunt van: dat ik dit mag ervaren, is het echt zo? Dan komt er altijd wel een of andere bevestiging, op wat voor manier dan ook.
En ja, mensen kunnen zich openen na een gewone knuffel. Maar ook daar zijn de meeste mensen bang voor, ze deinzen terug alsof je een oneerbaar voorstel doet! Welkom: Er is voor mij ook een duidelijk verschil tussen spiritueel en paranormaal.
Hoewel er mensen zijn die als opstapje reiki (voor zichzelf) kunnen gebruiken. Maar dan moet je er weer niet een winkeltje mee gaan openen, want ben je als doel anders bezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe bedoel je Meike? opstapje en winkeltje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van dat winkeltje snap ik ook niet. Waarom zou je er geen geld aan mogen verdienen als het wel werkte? Dat doen dokters toch ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om het voor jezelf te gebruiken is een ander doel dan het als doel te gebruiken om eer/geld mee te vergaren. Dat zal niet zoveel helpen om jezelf te ontwikkelen. Dat is de aandacht van jezelf afleiden om zgn. anderen te helpen.
Iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid en niemand is geholpen wanneer hij zijn problemen ergens anders neerlegt (d.i. de ontvanger dan).
Mag ook hoor, van mij wel. Maar zo zie ik het voor mezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh dat kan Meike, maar de vraag is slechts of reiki kan helpen bij overspannenheid. En als 't echt zou helpen, dan is er niks mis met iemand die een overspannen persoon in een praktijk behandelt. Zelfontwikkeling is weer iets heel anders, dat los van deze vraag staat. Als het daar om zou gaan, dan zou je natuurlijk gelijk hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, sorry, ik draaf een beetje door. Dacht later ook al van waar hadden we't over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan gebeuren, zeker op GV ;)

Antwoorden (7)

Jazeker, Annswers, dat kan zelfs heel goed. Door reiki op iemand toe te passen kan je een deel van de spanning van die persoon wegnemen. Alle beetjes helpen natuurlijk, dus als je het elke dag doet, dan zal dat zeker helpen bij iemand die overspannen is. Probeer maar eens uit! Succes :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een soort machtswellust denk ik. Ikzelf min nooit. Wat iemand schrijft moet hij zelf weten en als ik het er niet mee eens ben, schrijf ik een reactie.
Positieve aandacht kan iemand helpen die overspannen is.

Maar of reiki iets doet, dan zal toch echt van de ontvanger afhangen.

Er wordt gesteld dat bij een reikibehandeling de reikibeoefenaar als intermediair optreedt, voor het doorgeven van universele levensenergie aan de ontvanger.

En iedereen wil natuurlijk wel universele levensenergie ontvangen.

Ik ook, maar:
Bij mij kun je reiki-doen wat je wilt, ik zal er niets van merken....

Reiki kan helpen bij iemand die daar voor open staat,
die daar in gelooft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit ben ik niet met je eens. Je hoeft er niet in te geloven of het te voelen tijdens het ondergaan hiervan. Het kan desalniettemin toch effect geven al merk je het niet.
Maar ik denk dat het beter is voor iemand om zelf iets te ondernemen, (b.v. verandering van je levenswijze), dus je eigen verantwoordelijkheid nemen. Dit kan heel goed samen met reiki gaan ter ondersteuning.
Enkel reiki geven zal niet werken als iemand zijn eigen verantwoording niet neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er niet open voor staat zal in reiki niet zoveel gevoeld worden.
Los daarvan weer staat de reiki, en jij als lichaam.. en de persoon die daarbij vooral resultaat wil.
En er is niemand die hierin je dingen belooft.
En reiki is gewoon een energie, die zich weinig aantrekt van 'niet-gelovigen'. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als reiki niet gevoeld wordt als de persoon er niet voor open staat, dan ligt het toch wel aan de ontvanger?
Cryofiel
12 jaar geleden
IEDEREEN is er gevoelig voor wanneer een goedbedoelende ander met volle aandacht probeert jou te helpen. Dat is de reden dat ook niet-gelovers baat kunnen hebben bij reiki, of bij welke andere methode dan ook. De werkzaamheid ligt dan niet aan de gebruikte methode - een acteur zou precies hetzelfde effect bereiken. De werkzaamheid ligt in de normale menselijke gevoeligheid van de ontvanger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch is er verschil Cryo:
Als ik die goedbedoelende ander niet ken
of niet zo mag,
dan kan die doet wij zij/hij wil, maar het zal (mij) niet helpen.
Al kan die nog zo goed reiki.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik denk dat het in dat geval van je eigen beleving afhangt wat de werkzaamheid is. Als jij na een ernstig ongeval in de jungle wakker wordt bij een sjamaan, en je bent ervan overtuigd dat sjamanen samenwerken met demonen en duivels, dan kan de behandeling van de sjamaan zelfs contraproductief werken. Als een ongelovige wakker zou worden bij de sjamaan, dan kan de behandeling nog steeds positief werken. Ook als de ongelovige wantrouwig is vanwege de hygiëne of de onwetenschappelijkheid, of als hij de sjamaan achterbaks vindt. Natuurlijk werkt de behandeling van de sjamaan het beste wanneer je echt gelooft in zijn goedheid, maar noodzakelijk is dat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof in het spirituele enz maar of reiki daadwerklijk kan helpen ben ik nog niet uit. Het openstaan daarvoor moet die persoon wel hebben volgens me. Zei Jezus ook niet, jou geloof heeft je gered ik heb jou niet gered. Na lang onderzoeken naar bepaalde dingen zie ik ook dat er sommige dingen niet echt kloppen. Reiki wordt je meester in door je leeraar die beslist dat je ervoor klaar bent en zelf master wordt. Maar is het niet als jij zelf aanvoeld dat je er klaar voor bent dat je er dan wel klaar voor bent ook al zeg je meester dat je er niet klaar voor bent? Ook heb ik mijn twijfels dat je niet je eigen energie gebruikt om iemand te helpen? Hb mijn twijfels bij reiki, reiki kan je niet zomaar aanleren, je hebt het in je of je hebt het niet in je. Groeten Ritchie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt! Daarom is er ook zo'n groot verschil tussen de ene reiki-gever en de andere.
Cryofiel
12 jaar geleden
Daarom is er ook zo'n verschil tussen de ene toneelspeler en de andere. Daarom is er ook geen verschil tussen de toneelspelers en de reiki-gevers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lest best.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritchie, je geeft precies aan met reiki waarom ook ik er geen voorstander van ben.
Veel mensen geven reiki om eens lekker interessant te kunnen doen tegenover hun kennissen en familie.
En helemaal het feit, dat je eerst "master" moet zijn, om bepaalde dingen te kunnen en mogen doen, alsof het een aangeleerd truckje is.
Echter er zitten zeker wel goede mensen tussen, die zeker wel wat kunnen, maar dat heb je bij niet reiki mensen dus ook wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
exact Ed!
Je kan de drang hebben om het te gaan leren. Maar dan moet je het voor jezelf gebruiken en er geen shop mee openen, want dan heb je 't verkeerde doel voor ogen.
Maar als opstapje voor je eigen ontwikkeling (daar heeft verder niemand iets mee van doen), kan het wel helpen denk ik.
Jazeker! Mits je het combineert met een vorm van ondersteuning die je naar de oorzaak laat kijken. Anders kun je reiki blijven toepassen zonder er werkelijk verder mee te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat #kan# helpen, maar niet altijd en voor iedereen.

in feite gaat het om ontspanning, luisteren naar je lichaam, bewust worden.

de ene doet dit met behulp van een psych, de andere met ademhalingsoefeningen, weer en ander zoekt zelf zijn rust en ontspanning.

als reiki dit kan bieden aan een persoon die overspannen is, dan kan het een goede optie zijn.

het gaat in feite om de uitwerking die pos effect heeft, en niet op de manier hoe deze bereikt wordt.

zolang het verantwoord is dan he: spontaan communiceren met bosgeesten en een teruggetrokken leven gaan leiden op de hei zijn niet echt gezond.

m.i gaat het om momenten van rust weten te creeren, accepteren, aanvaarden van de overspannenheid, weten waar je grenzen liggen (niet wat je WIL, maar wat je KAN en ook haalbaar is zonder jezelf over de top te jagen, te overvragen) grenzen leren aangeven naar anderen, inzien waar de overspannenheid vandaan komt en werken aan de oorzaak, en natuurlijk voorkomen dat het nog een keer gebeuren zal.

als reiki voor iemand een manier is om dit te bereiken: helemaal prima (al heb ik zelf niet fantasie genoeg om te geloven in universele energie etd)

het heeft wel degelijk aspecten die van belang zijn:
inzicht, ontspanning, bewustworden van je lichaam, emotionele balans, en sociaal balans i.c.m. het juist gebruiken van je 'energie'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi en duidelijk antwoord!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank u :) (ff enorm offtopic) ben je inmiddels weer helemaal opgeknapt eddepet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou nee, niet helemaal, gaat wel iedere dag wat beter.
kan gelukkig weer redelijk slapen, maar ach waar heb ik het over als ik naar jouw slaapprobleem kijk.
heb je laatst weer ruim een week gemist, maakte me zorgen over je, gaat het met jouw wel goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
slecht slapen is gewoon lastig, of anderen nu beter slapen of niet zou niet uit moeten maken ;-)
prettig te horen dat het elke dag een stukje beter gaat (met kleine stapjes kom je er ook!) hier gaat het zijn gangetje. als ik opvallend veel achter GV gaat het eigenlijk wat ''minder'' want op die momenten is voor dit ausie structuur eruit (met die rare feestdagen) dus puur voor mezelf ff het draadje kwijt (weet niet hoe ik het moet omschrijven, want het klinkt 'ernstiger' dan het is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
G.V. is dus je contact met de buitenwereld, heb je die dus veel nodig,dan kom ik je vaker hier tegen, gaat het beter/ minder slecht, zie ik je een poos niet meer.
Dat verklaart voor mij zelf heel veel, dank je voor je eerlijke antwoord.
Ik geloof als jij je weer goed wil voelen
dat je een gesprek met je h.a moet
hebben ik denk echt,als je goed overspannen
ben, reiki toch te soft is voor een behandeling.
Maar goed sta je er voor open(wat heel belangrijk is)
dan moet je het proberen,en als het niet lukt kan
je altijd nog naar de h.a gaan.
Maar kijk uit overspannen moet niet te lang duren,
anders komen er nog veel meer kwalen bij.
Als jij je niet op tijd laat behandelen, kan je
jaren later nog de ellende ervan hebben.
12 jaar geleden
Overspannen zijn is het resultaat van een optelsommetje.
Vooral van karakter en omstandigheden.
Het is een chronisch te kort aan energie, over langere tijd.
Het is het overzicht in het leven verliezen.
Pas als met duidelijk het kritieke punt is gepasseerd en niet meer normaal kan functioneren, begint men vaak mondjes maat , hulp toe te laten.
Op dit punt aangekomen, kan reiki heel goed werken.
Ook al is dit voor een deel, alleen het resultaat van aandacht krijgen, van liefde ontvangen.
Het werkt!
Echter indien de omstandigheden voor de persoon ,waardoor hij overspannen is geworden, niet drastisch zal veranderen, zal men er met reiki alleen, er niet uit komen en het alleen maar tijdelijk verlichting zal geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 je kan het volhouden met elke 'lapmiddel' maar de oorzaak is hiermee nog niet verdwenen uiteraard.
In deze maatschappij is vaak de opvatting dat we vooral moeten DOEN om iets te verhelpen, genezen etc.
Zo ook bij overspannenheid. Juist hierbij is het allerlei dingen doen, bestrijden , methodes etc eerder een boosdoener dan een goedmaker. Want al het doen is al gauw een actie vanuit veranderen wat er is, weg van de ervaring die gevoelt word.
Wat betreft overspannenheid is vooral alles wat is gericht op ontspanning van het lichaam, waarbij er verder niks van het ik, als 'doener' (ego) word verwacht aan te raden.
Niet alleen het lichaam maar ook de geest ontspant daardoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou denk ik wel dat je ook enigszins je levenswijze zou kunnen veranderen. Gezien het feit dat als je weer "beter"bent en weer aan het werk moet, je weer in hetzelfde patroon verder gaat en je de kans loopt om wederom in de lappenmand te belanden (en nu misschien wel op een andere manier).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat ook.. maar veranderen van levenswijze is dan stap 2
wat vooraf gaat is rust in het lichaam-geest systeem.
Hierbij kan ook meer helderheid komen/ ontstaan, waardoor levenswijze vanzelf ook meebeweegt.