Hoe komt het dat "spiritualiteit" zoveel betekenissen kent?

EN, wat versta jij onder "spiritualiteit"?

Hoe vaak gebeurt het niet, dat door ieders 'invulling' van wat spiritualiteit nu werkelijk is, vele misverstanden ontstaan. Hier een poging om hierin een rode draad te ontdekken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Spiritualiteit is een apart hokje geworden bij velen en dat is jammer. Terwijl spiritualiteit in alle tijden heeft bestaan en alles omvattend is. Alles is spiritualiteit, alles in je is natuur, en herenigende Kracht. alles is in essentie volmaakt.Velen zijn de verbinding hiermee kwijtgeraakt door het materialistische denken.
Materie=Mater=Moeder=Moeder Aarde.=voedster
Wij zijn die Moeder/Mater/Materie, en al wat het GEEFT, gaan misvertalen .We Nemen veel en geven weinig terug.
Omdat we in deze wereld denken de Materie te ZIJN.
Voor mij is de echte spiritualiteit je zelf te herinneren aan Wie of Wat je bent.
We hebben allemaal van nature een alles doordringend en bezielend verlangen naar onze essentie. Dat is niet te vinden via geesten,gene zijde, paranormaal circus etc. wat een vlucht inhoudt, en die alleen maar een zoveelste vluchtroute is waarbij mensen nog liever deze afrit nemen, dan de juiste weg naar zichzelf toe, om zo maar niet te hoeven komen tot het ECHTE WERK , omdat dit te INgewikkelt is.
Wij hebben de Inwikkeling, de dualiteit, de illusie, het tegendeel
juist nodig om tot ONTwikkeling te komen.
Het moet juist INgewikkelt worden met tegendelen, zodat we ons er ook Bewust van kunnen worden.
De spiritualiteit wordt al vandaag de dag commercieel, en door dat Gat in de markt, maakt het net zo goed deel uit van het materialistisch denken.
Een waar(achtig) spiritueel mens hoeft zich niet (meer) te bewijzen.
Een waar(achtig) spiritueel mens kent zijn eigen(wijs)heid en zoekt ook geen bewijzen buiten zichzelf meer. Die WEET dat alles er VOOR en DOOR hem is als Godgegeven voedsel dat ook te vinden is in de andere "hokjes" die a-spiritueel genoemd worden.
Een van de andere hokjes in jezelf waar je niets mee te maken wil hebben, en waar je nog een oordeel op hebt.
We zijn Al wie we zijn, maar zoeken de verbinding, het licht, de liefde en de essentie buiten onszelf. Dit is a-spiritueel.
De materie geeft ons precies wat we nodig hebben....
Er zit meer spiritualiteit in Moeder Aarde dan we vermoeden.
We moeten het alleen leren zien.
Moeder aarde is goed voor haar kinderen. Zij geeft en neemt alles en voor ieder een op maat gemaakt proces, dat uit LIEFDE is samengesteld om ook in Liefde begrepen en teruggeven dient te worden.
Voor mij is spiritualiteit geen "ding" op zich. voor mij is het niets bijzonders. het is het leven zelf.
En: een goedgevoerde spirituele boekhouding komt altijd op NUL uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat komt omdat er niks aan bewezen kan worden, dus heeft iedereen zijn eigen ervaringen en meningen er over.
De ‘gangbare’ spiritualiteiten zijn allemaal pseudo-wetenschappen, i.p.v. wetenschappen. Ze zijn dus niet toetsbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar, hoe zou jij het omschrijven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spiritualiteit zou ik willen omschrijven als zaken waar geen tastbaar bewijs van zijn en theoriën die niet getoetst kunnen worden: bij 't herhalen van test komt niet elke keer 't zelfde antwoord eruit. Als er wél steeds 't zelfde antwoord uit zou rollen, als proeven / testen steeds dezelfde uitkomst hebben, dán is 't niet (langer) spiritueel. Spirit = geest. Een geest valt nooit te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinkt allemaal zo klinisch mmm. Heb je zelf wel eens gevoelens of gebeurtenissen die afwijken van bovenstaande?
Tja, als je naar engeland gaat en je hebt het over "i'm spiritual", dan denken ze dat je erg gelovig bent (katholiek, christelijk, enz).

Voor mij heeft spiritualiteit meer de betekenis van Nieuwe tijds denkend. (New Age).
Niet meer denken in angsten, weten dat je datgene aantrekt waar je je focus legt. Dus zorgen dat dit focus goed geformuleerd is. Denken vanuit positiviteit.
Dat alles wat je doet, zegt en reeds ervaren hebt een doel heeft. Een doel is voor mij een taak die ik moet uitvoeren. Straks als ik klaar ben met mijn opleiding (geen werkelijke opleiding, maar groeiproces).

Daarnaast ben ik energetisch aangelegd. Dat is in mijn ogen meer richting de paranormaal. En is iets anders dan spiritueel.

----

Antwoord op je vraag:
Spiritualiteit heeft zoveel betekenissen, omdat dit geen vast omschreven betekenis heeft. Elke persoon heeft zijn eigen invulling.

Ik ontmoette eens iemand die zij "ik ben spiritueel", ik zei: "ik ook". En toen werd het stil. Geen van beide wist van elkaar hoe hij in elkaar stak, maar de spiritualiteit van ons beiden was compleet verschillend. Dat gevoel had ik erbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Spiritualiteit is net zo moeilijk uit te leggen als dat het aanvoelt.Ik heb vanavond naar Andre Rieu gekeken en als er dan honderden mensen opkomen met een doedelzak die ''Amazing Grace''ten gehore brengen en de emoties die dat in beweging zet dan denk ik''dat is ook spiritualiteit.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je voor het eerst hoort dat je papa en mamma gaat worden of in ons geval(opaen oma)dat is ook spiritualiteit.Of als je s'morgens op eerste kerstdag de sneeuw uit de hemel ziet vallen of...............vul zelf maar in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spiritualiteit is met het geestelijke bezig zijn, meer dan met materiële zaken. En dan bedoel ik niet geloven, maar door eigen ervaring leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je.
Spiritualiteit is denken en handelen op geestelijk niveau.
Zodra je hart begint te spreken, en je innerlijke zeker weten gevoel ervaart het als waarheid, is dit spiritualiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spiritualiteit heeft in de breedste zin te maken met zaken die de geest (Latijn spiritus) betreffen. Het woord wordt op vele manieren gebruikt en kan te maken hebben met religie of bovennatuurlijke krachten, maar de nadruk ligt op de persoonlijke innerlijke ervaring.

http://spiritualiteit.blog.nl/spiritualiteit-algemeen/2006/06/22/de_definitie_van_spiritualiteit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe zou je jouw persoonlijke innerlijke ervaring omschrijven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet hij eerst even opzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het goed omschreven babyfaced.
Spiritualiteit heeft te maken met alle onstoffelijk energiën en alles wat daar direct en indirect mee te maken heeft.
Dus naar de kerk gaan en bidden vind ik er ook onder vallen.
Maar ook een heel scala van gebeurtenissen , ervaringen en gevoelens.
Eigenlijk zijn er geen grensen te trekken, het is verweven met het leven zelf, iedereen heeft er dagelijks mee te maken, maar weinige zullen het opmerken.
Het is een onderdeel van de natuur, van geboorte en sterven.
Miljarden mensen zijn er dagelijks mee bezig, het is niet te ontkennen, niet weg te denken, alleen er in geloven is veel moeilijker en voor velen zelfs onmogelijk .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je. +
Omdat er veel dingen onder"spiritualiteit" vallen, er is niet echt 1 speciaal ding wat er echt uitspringt.
Je kunt het ook niet aanwijzen, en zeggen nou kijk dit is "spiritualiteit".

Ik geloof in de Schepping. Misschien valt dat er ook onder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt van Spirit... Spirit is wat je niet kunt pakken... Ik noem dat chauffeur... De auto en chauffeur is een metafoor bedacht door XiniX... Auto is hardware en chauffeur is software, dus wat niet aan te raken is...

Dus alles wat niet aan te raken is, is spiritueel... Nou dan voel je het al wel, wat er allemaal niet aan te raken is, is enorm veel en enorm verschillend... Waarom jij iets doet, is al spiritueel, omdat ik het niet kan pakken...

Geloof noemen ze ook spiritueel, ik moet er meteen van gaan lachen, want hoe dom kunnen mensen zijn om te geloven...

Als je gelooft dat er iets is, brengt je dat dan verder, als je weet dat er iets is, wel... Kun jij de muis vangen die jij geloof te hebben gezien of kun je een muis vangen die je hebt gezien?

Geen rode draad trekken, gewoon weten dat spiritueel net zo verscheiden is als mensen er op deze aarde zijn, dan weet je er genoeg over om nooit meer zulk een vraag te stellen...

God zij dank een antwoord die de vraag vernietigt in plaats van een wikiwiki of google linkje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hee Xinix, met recht een persoonlijke bijdrage. En wat voor één.. met een eigenzinnig slot. + De toevoeging 'rode draad' heeft de intentie om het onderwerp voor de a-spirituelen wat gangbaarder te maken.
Maar, inderdaad. Zoveel mensen, zoveel belevingen en waarheden.