Hoe kan je lichaamlijk en geestelijk tot rust komen behalve door mediteren?

Ik kan niet tot rust komen vanwegen lichtelijke ADHD vaak gestresst ben. Er is altijd iets in functie. Nadenken, veel bewegen en daardoor lig ik gemiddeld 2 tot 3 uur wakker op bed. Slaappillen begin ik niet aan want daar ben ik te verslavings gevoelig voor, een boek lezen werkt ook niet want dan zit ik helemaal in het boek. Mediteren gaat me slecht af door de ADHD, een jointje roken ga ik weer te veel filosoferen en nadenken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vermijd telefoons, pc's televisies en harde muziek e.d. en drukke menigten op het moment dat jij heel druk bent. ga een eind lopen in een bos, of stap thuis op een hometrainer, ga hout bewerken, smeed eens een wapen ( alsof je dat zomaar even doet:P, maar ik zal het zo uitleggen wat ik bedoel ), wees bezig met je lichaam, met je handen en ook alleen maar dat. Dat is namelijk ook meditatief maar daar word je heel rustig van. Waar in het algemeen mensen met persoonlijkheidsstoornisssen heel druk in hun hoofd van worden namelijk is de overload aan nieuws, advertenties die je door je strot krijgt, harde muziek in winkels, gestresste mensen die datzelfde ondervinden als jou in die omgeving ( want dat pik je onbewust ook op) de straling van draadloze netwerken, enz. dus zet dat allemaal eens uit en zoek een stille omgeving op. Met je handen bezig zijn dus, en dan vooral iets waar je je aandacht bij nodig heeft. Zo laat je het denken voor je werken. Door dit te oefenen leer je in het hier en nu te blijven. Volgende stap die je eens uit kunt proberen is een tip die ik ooit van mijn ergotherapeute kreeg: Stop eens alles wat los zit staat hangt of zit ( lol), in je leefruimtes, in dozen en ruim die een weekje op in je garage of schuur of een andere plek waar je er niet mee geconfronteerd wordt. Doe dit allemaal maar eens een weekje en laat me weten of dat in je rust heeft gescheeld. vermijd koffie, daar word je nog onrustiger en drukker en gestresster van. zo ook met drankjes als red bull. Zodra je weer rustig bent, kun jij die malle molen wel weer aan :) Alle Dagen Heel Druk is niet grappig... Toegevoegd na 4 minuten: Wat ik nog wil toevoegen: eet wat minder en lichter. dus laat rood vlees staan en vooral varkensvlees, of eets er heel weinig van. kip en groente en rijst zijn goed en vis en noten, peulvruchten. probeer maar eens wat uit. Vermijd suiker zoveel mogelijk. Ook daar word je heel druk van. Er zijn goede suikervervangers op de makrt maar nog niet DE. Rietsuiker en honing vind ik persoonlijk al een aardig verschil... Als ik bijvoorbeeld eten haal dat iedereen kent, bij de chinees, Babi pangang met bami, en tjap tjoy met mihoen. Dan voel ik me een stuk beter na het eten bij die tjap tjoy met mihoen, en doormoe en druk en gestressed van als ik babi pangang eet. Er ligt een wereld voor je open... ontdek het :)

Ik snap je probleem. Hou je van muziek? Zoek muziek op die je mooi vind, als je op 'relaxing' of 'calm'music zoekt, is het al genoeg. Muziek kan verbazingwekkend veel doen, op vele manieren. Probeer het eens, voor mij werkt het in ieder geval.

Ik heb de laatste tijd mindfullness meditaties gedaan en ook hypnotherapy via youtube dit is enorm rustgevend. Vooral voor het slapen gaan.

Ik zelf heb veel aan een aantal sessies acupunctuur gehad voor mijn altijd aanwezige innerlijke onrust, dat in combinatie met Shiatsu, een soort traditionele oosterse massagetechniek. Daarna heeft de acupuncturist me traditionele Chinese kruiden voorgeschreven. En ondanks ik sceptisch was over dit soort "zweverige zaken" Moet ik zeggen dat het me wonderbaarlijk goed heeft geholpen. Het valt te proberen en ik kan het je aanraden, ga er eens wat over lezen, misschien is het wat voor je.

In je vraag staat veel "dit niet want dan .." etc. (jointje roken- teveel filosoferen, boek lezen- teveel in het boek zitten) Zo kun je wel bezig blijven. Laat de gevolgen voor wat ze zijn, zo werkt jouw prikkelverwerking nou eenmaal. Je beweegt veel, denkt veel na. Ga niet in strijd met de dingen. Misschien is dat, die strijd alleen al 80 % van de onrust op zich. Overig, slaappillen zijn verslavend, of je verslavingsgevoelig bent of niet. Maar daar kom je wel weer vanaf. Mediteren is mediteren, of het je nou 'slecht afgaat of niet'. Misschien helpt hardlopen, wandelen, fietsen.. of misschien ben je nou eenmaal het soort persoon wat zichzelf eerst moet uitputten of te kunnen / mogen rusten.. Toegevoegd na 1 minuut: of = om

Misschien kan het je helpen om een stuk hard te gaan lopen voor je naar bed gaat. Dan zit je lekker in je lijf, ben je moe van het lopen en val je gemakkelijker in slaap.

Mijn zus heeft ook ADHD en als ze zenuwachtig of gestrest is doet ze meestal oordopjes in en gaat ze muziek zitten luisterin in der bed en na een tijde valt ze in slaap.

Het is niet alleen het mediteren, maar het voornamelijk komen in een 'trans' tijdens het mediteren. Juist die trans-toestand is erg ontspannend voor lichaam en geest. Er zijn ook andere methoden om in een trans te komen. Juist gaan bewegen is ook een methode en dan voornamelijk een vorm van bewegen die constant is en gelijkmatig. Zoals bijvoorbeeld: wandelen (stevige snelheid), fietsen, hardlopen, enz. Bij deze activiteiten is het belangrijk voor de trans als je niet wordt afgeleidt door situaties. Dus fiets je bijvoorbeeld, fiets dan op een dijk, waar je geen plotseling gevaar tegenkomt en je daarvoor in de waakzaam stand moet zijn. In dit soort trans-toestand ben je wel heel helder van geest, maar je gedachten zullen weg zijn. Bij gevaar is er altijd een veiligheidsmechanisme waardoor je toen acteert hierop en jezelf (en anderen) veilig houdt. Zelfs met auto-rijden kan je in een trans komen. --- De grote vraag is natuurlijk of je gestresst bent door de ADHD, of toch door andere (en gewoon menselijke) oorzaken. Goed voor jezelf zorgen is erg belangrijk. Dus gezond eten, op tijd naar bed (ook in het weekend) en de gebeurtenissen op de dag goed in je psyche gaan verwerken.

misschien heb je wat aan deze site, ik vind het zeer verhelderend en kan met een boel dingen wel iets. ik hoop dat je er wat aan hebt.

Bronnen:
http://www.leokrans.nl/psychologie/gelukki...

heb ook ADHD (overwegend ADD) en die bachbloesems, theetjes, etc werken bij mij voor geen meter. paar uur voor het slapen kan je melatonine proberen (lichaamseigen stof, niet verslavend dus onschuldig, je raakt niet in coma en hoeft het niet in te nemen op de rand van je bed omdat je direct omvalt: het zet je biologische klok in de slaapstand als het ware) je kan het bij je huisarts vragen wat mij helpt is lezen (mezelf dwingen om de gedachten ergens anders op te zetten eigenlijk) of tv kijken (kak dan vanzelf wel een keer in slaap) stil zitten is een pain in the ass (heeft bij mij niets met ontspanning te maken want moet me inspannen om stil te zitten) ontspannig noem ik 'freewheelen' ofwel mijn AD(H)D ding kunnen doen tussendoor (hoe onzinnig ook voor anderen) soms zonder ik me af om mijn rust te vinden (al dan niet met een heerlijke hyperfocus) waardoor het ontspannen op momenten dat het gewenst is ietsje makkelijker gaat. als je denkt: ik moet dit en dat en zus of zo nog doen kan het schelen om het op te schrijven, te leren het los te laten (accepteren dat je het overzicht kwijt bent nu en dan, en er morgen weer een dag is) werken met een schema kan ook erg veel schelen (heb voor de meest logische dingen een schema) bij ADHD komen er vaak slaapstoornissen voor dus wellicht is het verstandig om hier met je arts over te praten en hier verder na te laten kijken. je zou de rust in jezelf moeten vinden. het scheelt veel om te accepteren dat je adhd hebt en moeite hebt met bepaalde dingen. een jointje is niet echt een oplossing dus hoop dat je een antwoord kan vinden waar je wat aan hebt.

Bronnen:
stuiter, wiebel, draai..... euh, oja!...