Wie bepaalt dat,: afkloppen op blank hout, wel bij geloof is en waarom is het christen/ moslim, enz geloof dat niet?

Het is toch niet bewezen dat het een wel werkt en het ander niet? het tegendeel is ook niet bewezen. en eigenlijk heb ik het dus niet alleen over, afkloppen op blank hout, maar dus ook over de andere dingen waarvan word gezegd dat het "bij" geloof is? dus wie en waarom is dat zo?

Toegevoegd na 15 minuten:
al die andere dingen worden bestempeld als bij geloof, waarom niet de geloven waar mensen b.v. een kerk voor hebben gebouwd? dat is toch ook oud?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.7K

Het beste antwoord

Mijn persoonlijke overtuiging is, dat er geen reden is om NIET te stellen dat geloof hetzelfde is als bijgeloof. Oftwel: geloof is wat mij betreft ook bijgeloof.

Mijn vertrouwen gaat uit naar de wetenschap.
In wetenschap is het credo dat alles objectief getoetst moet kunnen worden voordat het als waar aangenomen kan worden. Dat vind ik een mooi uitgangspunt. Omdat dat de enige objectieve manier van waarheidsvinding is.

De overweldigende toepassing van wetenschap in ons dagelijks leven toont dan ook aan dat wetenschap tastbare waarheden voortbrengt.

Nou zou het natuurlijk naïef zijn om te veronderstellen dat de wetenschap altijd gelijk heeft. Maar het mooie van wetenschap is, dat de wetenschap zich (over het algemeen) niet schroomt om haar denkbeelden aan te passen om tot waarheden te komen.

Dan voor wat betreft mijn eigen 'waarheidjes':
Het hierboven genoemde neemt natuurlijk niet weg, dat ik mijn eigen 'waarheidjes' heb, (waar ik soms maar al te graag in wil geloven) die niet emperisch onderzocht zijn... maar ik zal ze nooit als objectieve waarheden duiden. Wat mij betreft mogen deze 'waarheidjes' aangeduid worden als bijgeloof, omdat ik mij ervan bewust ben dat het menselijk brein (met al haar emoties en belevingen) niet onfeilbaar is.

Ik denk dat religie ook onder deze noemer (onobjectief, bijgeloof zo je wilt) mag vallen, omdat het simpelweg niet objectief toetsbaar is.

Toegevoegd na 10 minuten:
Of laat mij dat anders formuleren:

Het (bestaan van een god/creator i.p.v. religie) is wel objectief toetsbaar, maar er is uit die objectieve toetsing nog nooit bewijs voortgekomen die suggereert dat er een god/creator ten grondslag ligt aan het universum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bijgeloof: niet onder een ladder doorlopen, geen zwarte kat je pad laten kruisen, vrijdag de 13e ongeluksdag. Kan zo nog wel even doorgaan. Vroeger dacht men dat die dingen allemaal ongeluk brachten. Zo ook het afkloppen op hout, men dacht dat ze zo het ongeluk konden afkloppen en hopen op geluk.

Toegevoegd na 1 minuut:
en overmoedige uitspraak doen zonder op hout af te kloppen, kan niet veel goeds betekenen. Deze vorm van bijgeloof heeft zowel een christelijke als een heidense oorsprong. Voor de heidense oorsprong moet men teruggaan naar de tijd van de Germanen. De boom was voor hen de aardse belichaming van hun goden. Men geloofde dat bomen de woonplaats waren van vele goden. Druïden voltrokken bezweringen en rituelen bij de heilige bomen. Wanneer de Germanen door demonische krachten werden bedreigd met een bepaald ongeluk, moesten ze hout aanraken; het was immers goddelijk. Hout nam de boze geest op en zond hem de grond in. De christelijke oorsprong vindt men bij de kruisiging van Jezus. Als men overmoedig was geweest, dan moest men een houten kruis aanraken als herinnering aan de nederigheid waartoe Jezus opriep. Overmoedig zijn betekende niet alleen het noodlot tarten, het was tevens een zonde.

Het hout behoort wel aan een aantal voorwaarden te doen; het moest ongeverfd zijn en alleen eiken-, wilgen- of appelboomhout was hiervoor geschikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil tussen geloof en bijgeloof zit erin dat een geloof een antwoord geeft op levensvragen en sleutelmomenten, zoals geboorte, dood, onstaan, etc.

Een bijgeloof, zoals kloppen op blank hout, zwarte katten etc., zijn kleine 'geloven' die geen antwoord geven op een levensvraag of sleutelmoment, maar terugkomen in een alledaagse situatie, vaak om geluk aan te trekken of ongeluk af te stoten.

Het verschil zit dus niet in het geloven, want dat doe je bij zowel geloof als bijgeloof, maar in de omvang ervan.