Wat zijn de nadelen van een ontdoping?

Ik wil mij al een tijdje laten ontdopen, maar de mening van mijn ouders is eigenlijk het enige wat mij tot nu toe heeft weerhouden daarvan. Zou ik nog steeds kunnen trouwen in de kerk later? Aangezien mijn partner wel gelooft. Hoe zit dit met een begrafenis/crematie? Welke andere potentiële nadelen zouden er kunnen zijn? Ik moet waarschijnlijk ook een nieuw ID dan krijgen, is het niet ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
10.7K
Amadea
10 jaar geleden
Maar als jij in de kerk wilt trouwen dan kan je toch geen reden hebben om je te laten ontdopen? Het een kan niet zonder het ander....
Ritsuka
10 jaar geleden
trouwen in de kerk kan volgens mij nog wel hoor, misschien niet in je eigen kerk (omdat ze dat weigeren)
nieuw ID kaart is niet nodig hoor, daar staat niks op over je religie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op die ID-kaart staan wel twee doopnamen van mij, maar neem aan dat dan niet veel uitmaakt. Dankje. Nou, ik wil absoluut niet in een kerk gaan trouwen, maar mijn partner wil dat eigenlijk wel. Dus dat dan moet ik mij maar opofferen op dat moment in de toekomst. Ik kan mij laten ontdopen en toch later gaan trouwen in een kerk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom wil je je ontdopen? Welk nut haal je eruit?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil niet deel zijn van iets waar ik totaal niets mee heb. Ik ben het totaal niet eens met de kerk en ben enkel gedoopt omdat mijn ouders dat toentertijd wilden. Ik had geen enkel besef van wat ik zelf wilde en daarbij heb ik totaal niets met religie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke, apart haha
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over welk geloof hebben we het hier? Katholiek of ben je wat anders? Grappig dat je denkt dat je doopnamen verwijderd zouden worden. Er zijn heel veel mensen met meerdere namen maar niet gedoopt hoor!
Ivana
10 jaar geleden
Je blijft toch geen lid van een kerk omdat je de voordelen niet wilt missen? Dat is een regelrechte leugen als je er niet (meer) achter staat. Kies voor je eigen overtuiging, dat strekt je tot eer.
Geloven is zeer persoonlijk, daar hebben ouders bij een volwassen mens geen zeggenschap over. Je ouders hebben je laten kennismaken met het geloof, daarbij houdt hun verantwoordelijkheid op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe meer aanhangers een kerk heeft (ook al zijn het mensen die in feite helemaal niks met het geloof hebben, maar alleen niet de moeite hebben genomen zich uit te schrijven), hoe meer politieke macht ze hebben. En als je niet achter de kerk staat, is het een goed idee om niet bij te dragen aan hun macht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ytje, apart is het dat er hopen mensen zijn die zonder erom gevraagd te zijn door hun ouders lid gemaakt zijn van een club waar je je dan zelf op volwassen leeftijd ook nog vanaf moet zien te komen. Ik zie niet in waarom het apart zou zijn om afstand te doen van iets waar je niks mee hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Katholiek trouwens =p
En het gaat er meer om dat mijn vriend mij zelf de keuze laat maken, maar waarschijnlijk wel later voor de kerk wil gaan trouwen, maar dat zien we dan wel. Ik heb het inmiddels gedaan. Iedereen bedankt voor de reacties en antwoorden!

Het beste antwoord

Ontdopen bestaat niet, net zo min als onttrouwen. Maar je kunt wel scheiden, en bij de RK kerk kun je jezelf laten laten uitschrijven. Dit heeft de volgende consequenties:
•geen sacramenten meer kan ontvangen;
•geen doopouder kan zijn (peter of meter);
•niet meer lid van een bestuur van parochie of kerkelijke instelling kan zijn;
•geen kerkelijke uitvaart krijgt, tenzij bij uitzondering.

Toegevoegd na 9 minuten:
Je kunt dus ook niet meer RK trouwen omdat, zoals de eerste bullit zegt, geen sacramenten meer kunt ontvangen. Mogelijk is dat op te lossen met een oecumenische huwelijk omdat daar verschillende godsdiensten samen in de kerk wat regelen, en geen godsdienst is eigenlijk ook een godsdienst.

Toegevoegd na 10 minuten:
Je schrijft overigens nergens dat je RK bent, dat is een aanname van mij. Als je iets anders bent dan weet ik het niet, maar procedure en consequenties zullen wel een beetje vergelijkbaar zijn, denk ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beste HBOS er moet me toch iets van het hart, gezien de beperkte ruimte om te antwoorden zal ik mijn reacties opsplitsen: "Als je niet gelooft in kernbommen bestaan ze dan ook niet meer? Onzin toch?"
Eigenlijk niet, het bestaan van kernbommen is een feit. Er zijn onafhankelijk verifieerbare bewijzen voor, opnames, meetbare gevolgen (straling...), dit is een onmogelijkheid bij "GOD". "Iets bestaat of het bestaat niet,"
Correct! en het maakt wat dat betreft niet uit of je erin gelooft,
Niet akkoord, het wordt een probleem als je een illusie toestaat je wereldbeeld te vormen en dit tracht door te voeren in de maatschappij. Vooraleer U van leer trekt dat uw geloof geen invloed heeft en u geen invloed tracht uit te oefenen: ik spreek in de algemene vorm: Elke doctrine (christendom, jodendom, islam,...) vraagt van zijn discipelen het geloof te verspreiden. Cfr. USA.

Andere antwoorden (2)

Het doopsel is één van de 7 sacramenten.
Zonder doopsel kan iemand ook de andere 6 sacramenten niet ontvangen, volgens de katholieke kerk.
Dan hebben we het over: vormsel, eucharistie, biecht, priesterwijding, huwelijk en ziekenzalving.
Met de ontdoping vervalt dan dus ook de toegang tot het kerkelijk huwelijk.
Het lijkt er dus op dat je op dit punt een keuze moet maken: óf beide, óf geen van twee.
De zogenaamde doopnamen op je ID zullen gewoon blijven staan. Ontdoopt of niet.
Het laten veranderen van namen heeft op zich wel (dure?) mogelijkheden, maar dat staat los van de status van het wel of niet gedoopt zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ongedaan maken van de Doop is onmogelijk. Wanneer je eenmaal ontmaagd bent kun je daarna nooit meer maagd worden, dat kun je wel wensen, maar mogelijk is het niet.
Verder is het ergste van ontdopen niet dat je daarmee niet meer voor de kerk kunt trouwen oid, maar dat het een teken is van het afwijzen van de genade van God, en dat is het erste wat je kunt doen. Eens zal God ons allemaal oordelen, en wie niet bij God wil zijn en zijn genade afwijst zal na dit leven ook nooit meer bij God zijn en voor eeuwig verloren gaan in de hel. God luistert in dat opzicht naar ons en dwingt zich niet aan ons op, maar wil dat we uit vrije wil voor Hem kiezen en Hem dienen en liefhebben.
Waarom wil je je uberhaupt ontdopen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je niet in het bestaan van een god gelooft dan bestaan al die erge dingen die je noemt niet. Dan is er geen reden om ergens bang voor te zijn. En om onvrijwillig tot een club die met zulke angstbeelden rondloopt te horen (die dan ook nog eens de meest vreselijke dingen doet) is een goede reden om daar afscheid van te nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je niet gelooft in kernbommen bestaan ze dan ook niet meer? Onzin toch? Iets bestaat of het bestaat niet, en het maakt wat dat betreft niet uit of je erin gelooft,
Je kunt hoogstens aan mensen die geloven vragen welk bewijs ze hebben voor het bestaan van God. Hier tien voorbeeld van bewijs dat ik gevonden heb: http://isereengod.blogspot.nl/2011/06/10-godsbewijzen.html
Waarom is het tenslotte erg dat God oordeelt? Ik ben alleen maar blij dat er gerechtigheid is en dat iedereen krijgt wat hij verdient, en wat dat betreft wordt bijvoorbeeld Hitler anders gestraft dan moeder Teresa, dat is toch alleen maar rechtvaardig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De godsbewijzen in je link zijn of weerlegd of er is een aannemelijke verklaring die geen aanwezigheid van god vereist. Ik kan je het boek "The Varieties of Scientific Experience: A Personal View of the Search for God" van Carl Sagan aanbevelen waarin deze bewijzen vanuit een wetenschappelijk oogpunt benaderd en besproken worden. Het verschil tussen geloven in atoombommen en god is dat de atoombom zich nadrukkelijk heeft laten zien, en een god zich nog nooit vertoond heeft. Maar het enige wat ik je met mijn opmerking duidelijk wilde maken is dat wat voor jou argumenten zijn, juist omdat je in god gelooft, voor iemand die niet in god gelooft nikszeggende statements zijn. Ik vind het niet erg dat god oordeelt. Mocht hij uiteindelijk toch bestaan dan zal ik recht tegenover hem staan, hem recht in de ogen kijken en zeggen dat ik mijn leven naar eer en geweten heb geleid naar mijn eigen normen en maatstaven, en als hem dat niet bevalt hij maar moet doen wat hem goeddunkt. Maar ik weiger mijn leven te laten leiden door hel en verdoemenis en door een god die zelfs moeder Teresa straft, al is dat een andere straf dan Hitler.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch nog een paar punten ter verduidelijking.
Ik denk niet dat alle godsbewijzen weerlegt zijn, maar goed, het boek dat je noemt heb ik niet gelezen. Zou ik graag eens lezen. Het is natuurlijk niet zo dat je God kunt bewijzen op dezelfde manier als je kunt bewijzen dat er een zwaartekracht is, omdat God bovennatuurlijk is. In die zin ons verstand te boven gaat. Wat eeuwig, almachtig etc. is kunnen wij ons gewoonweg niet voorstellen.
God heeft zich verder wel laten zien, Hij weet hoe moeilijk wij het vinden om te geloven zonder te zien, God is namelijk mens geworden in de persoon van Jezus Christus. Hij heeft op aarde rondgelopen en vele wonderen gedaan en is opgestaan uit de doden.
Verder heb ik niet gezegd dat God ook moeder Teresa straft, de Kerk heeft haar heilig verklaard en we geloven dus dat zij rechtstreeks naar de hemel gegaan is. Je moet je leven inderdaad niet laten leiden door hel en verdoemenis. Dat zou een verdrietig leven zijn. Maar je moet je leven leiden om uiteindelijk de gelukzaligheid te bereiken, dat is bij God te komen om eeuwig en gelukkig te leven. De straf van God schrikt je hopelijk af om geen zonde te doen, maar het diepere motief moet natuurlijk geen angst voor de straf zijn. Zoals je als het goed is je ouders ook niet gehoorzaamt omdat je anders straf krijgt, maar omdat je van ze houdt. Bij ouders is dat soms moeilijk, omdat die ouders ook veel fouten maken, maar bij God is dat niet moeilijk, omdat Hij volmaakt is.
Het zal toch lastig uit te leggen zijn aan God, dat je Hem volledig genegeert hebt, terwijl Hij zich op vele manieren aan je heeft laten zien, en dat je dan zegt: "ik heb gedaan wat ik zelf goed vond, en me niets aan getrokken van wat U wilt".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zal "...en wat dat betreft wordt bijvoorbeeld Hitler anders gestraft dan moeder Teresa,..." als een "slip of the pen" opvatten. Mijn punt is alleen dat voor iemand die niet in god geloofd of het bestaan van god ontkent, of gewoon boeddhist (of iets anders) is, je argumenten geen hout snijden. Onze opvattingen over god liggen zo ver uit elkaar dat verdere discussie mij weinig zinvol lijkt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"Je kunt hoogstens aan mensen die geloven vragen welk bewijs ze hebben voor het bestaan van God."
Niet akkoord, een bewijs is maar een bewijs als het onafhankelijk verifieerbaar is en empirisch kan worden getoetst. Meningen zijn geen bewijs, hoe graag we dat ook zouden willen. "Hier tien voorbeeld van bewijs dat ik gevonden heb: http://isereengod.blogspot.nl/2011/06/10-godsbewijzen.html
Waarom is het tenslotte erg dat God oordeelt?"
Waarom moeten mijn acties beoordeeld worden door "iets" dat per definitie zou kunnen ingrijpen moest ik de keuze maken "slecht" te doen? Is het niet verschrikkelijk dat "GOD", je eerst toelaat slecht te doen en je dan achteraf gaat straffen? Als je ziet dat je hond in je zetel zijn gevoeg gaat doen, dan hou je hem tegen. Je gaat hem niet zijn ding laten doen om hem dan achteraf te straffen!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"Ik ben alleen maar blij dat er gerechtigheid is en dat iedereen krijgt wat hij verdient, en wat dat betreft wordt bijvoorbeeld Hitler anders gestraft dan moeder Teresa, dat is toch alleen maar rechtvaardig."
MAAR: stel dat Hitler voor zijn dood aan "GOD" oprecht vergeving zou hebben gevraagd voor al zijn zonden... Dan zit hij nu naast de "Heer". Niet bijster rechtvaardig lijkt me.