Wat zijn de nadelen van een ontdoping?

Ik wil mij al een tijdje laten ontdopen, maar de mening van mijn ouders is eigenlijk het enige wat mij tot nu toe heeft weerhouden daarvan. Zou ik nog steeds kunnen trouwen in de kerk later? Aangezien mijn partner wel gelooft. Hoe zit dit met een begrafenis/crematie? Welke andere potentiële nadelen zouden er kunnen zijn? Ik moet waarschijnlijk ook een nieuw ID dan krijgen, is het niet ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ontdopen bestaat niet, net zo min als onttrouwen. Maar je kunt wel scheiden, en bij de RK kerk kun je jezelf laten laten uitschrijven. Dit heeft de volgende consequenties: •geen sacramenten meer kan ontvangen; •geen doopouder kan zijn (peter of meter); •niet meer lid van een bestuur van parochie of kerkelijke instelling kan zijn; •geen kerkelijke uitvaart krijgt, tenzij bij uitzondering. Toegevoegd na 9 minuten: Je kunt dus ook niet meer RK trouwen omdat, zoals de eerste bullit zegt, geen sacramenten meer kunt ontvangen. Mogelijk is dat op te lossen met een oecumenische huwelijk omdat daar verschillende godsdiensten samen in de kerk wat regelen, en geen godsdienst is eigenlijk ook een godsdienst. Toegevoegd na 10 minuten: Je schrijft overigens nergens dat je RK bent, dat is een aanname van mij. Als je iets anders bent dan weet ik het niet, maar procedure en consequenties zullen wel een beetje vergelijkbaar zijn, denk ik.

Bronnen:
http://www.bisdomhaarlem-amsterdam.nl/?p=i...

Het doopsel is één van de 7 sacramenten. Zonder doopsel kan iemand ook de andere 6 sacramenten niet ontvangen, volgens de katholieke kerk. Dan hebben we het over: vormsel, eucharistie, biecht, priesterwijding, huwelijk en ziekenzalving. Met de ontdoping vervalt dan dus ook de toegang tot het kerkelijk huwelijk. Het lijkt er dus op dat je op dit punt een keuze moet maken: óf beide, óf geen van twee. De zogenaamde doopnamen op je ID zullen gewoon blijven staan. Ontdoopt of niet. Het laten veranderen van namen heeft op zich wel (dure?) mogelijkheden, maar dat staat los van de status van het wel of niet gedoopt zijn.

Ongedaan maken van de Doop is onmogelijk. Wanneer je eenmaal ontmaagd bent kun je daarna nooit meer maagd worden, dat kun je wel wensen, maar mogelijk is het niet. Verder is het ergste van ontdopen niet dat je daarmee niet meer voor de kerk kunt trouwen oid, maar dat het een teken is van het afwijzen van de genade van God, en dat is het erste wat je kunt doen. Eens zal God ons allemaal oordelen, en wie niet bij God wil zijn en zijn genade afwijst zal na dit leven ook nooit meer bij God zijn en voor eeuwig verloren gaan in de hel. God luistert in dat opzicht naar ons en dwingt zich niet aan ons op, maar wil dat we uit vrije wil voor Hem kiezen en Hem dienen en liefhebben. Waarom wil je je uberhaupt ontdopen?