Wat zijn nu eigenlijk energiën die je voelt van mensen en zo?

Op deze site wordt veelvuldig over energie gesproken die je voelt. Wat is dat nu eigenlijk. In mijn optie heeft energie met arbeid en kracht en zo te maken.

Weet jij het antwoord?

/2500

het gevoel dat van die persoon uitgaat. Bijvoorbeeld als mijn ouders ruzie met elkaar hebben, en ik kom binnen, dan 'voel' ik die ruzie in huis hangen, ook al doen ze voor mij alsof er niks aan de hand is. Of als ik verdrietig ben, dan voelt mijn zoon dit aan, ook al doe ik vrolijk. Wanneer je dit aanvoelt, dan voel je de energie van die persoon. Ik leg het nu uit met simpele voorbeelden, maar dit kun je zo smal en breed maken als je zelf wilt.

Die energieen zijn puur het gevoel dat jij krijgt bij mensen. Mensen die heel goed kunnen 'invoelen', empathisch zijn, oftewel gevoelig zijn voor nonverbale communicatie zoals lichaamshouding, 'voelen die energieen'. Maar met energie heeft het dus niets te maken. Wel alles met mensenkennis, inlevingsvermogen en verbeeldongskracht. Toegevoegd na 1 minuut: Oeps, verbeeldingskracht natuurlijk.

Als je ervan uitgaat, dat energie o.a. kracht is, dan is de energie die je voelt van mensen: menselijke kracht. Het wordt ook wel uitstraling genoemd. Die uitstraling kan je opvangen. Bijvoorbeeld door het al dan niet subtiele gebruik van je zintuigen. Er zijn ook mensen, die er een spirituele/paranormale lading aan geven, iets bovennatuurlijks, iets bijzonders, een gave.

m.i. een combinatie 'van' o.a. - non-verbale communicatie - gesproken taal (of juist het stil zijn) met name onbewuste signalen die iemand afgeeft (hoe klein dan ook) die men ook onbewust kan opvangen. met wat logisch denkwerk, mensenkennis, een snufje psychologie en wat oefenen is het mogelijk om situaties, personen, en dieren in te schatten nog voor er een woord is gesproken of persoonlijk contact is geweest. zo kan je signalen opvangen van iemand die bv gespannen is, nerveus, verlegen etc. als iemand empatisch is kan deze zich hierin inleven of het erkennen en precies (al blijft dat natuurlijk altijd de vraag) voelen wat een ander voelt. bijzonder is het echter niet. iedereen kent wel het gevoel van een nare gespannen sfeer dat ergens hangt terwijl je nét binnenstapt, of een persoon die je om (nader te verklaren? redenen) op een afstandje wil houden omdat er 'iets mee is' of 'iets' niet lekker zit, je zorgen maken om iemand omdat je ziet dat er iets speelt. de ene noemt het energie, de anderen noemt het talloze kleine signalen en kan makkelijk verbanden leggen hiertussen zodat puzzelstukjes snel op hun plaats vallen zodat het complete beeld vrij direct helder is (dus ook de dingen die iemand niet hoort of 'kan' weten) overigens is 'energie' niet alleen van mensen op te vangen, maar ook van dieren. taal is te manupuleren (je zegt het een maar bedoeld het andere) maar de signalen die elk mens en dier continu opvangen (al dan niet bewust) en afgeven zijn nooit #continu# te manipuleren. energie is een heel breed woord waar je veel onder kan scharen, dus hoop dat je hier je antwoord kan vinden. mijn uitleg dekt voor een ander totaal de lading niet (volgens een ander heb ik het misschien over de verkeerde energie) energie van geesten... daar kan ik kort over zijn. zolang er hier geen dingen vliegen koppel ik persoonlijk geesten niet aan energie en acht het onmogelijk tot het tegendeel bewezen is (wetenschappelijk wel te verstaan) ik denk wel dat het (om elke energie) het ook gaat het van belang is je eigen emotie en gemoedstoestand los te kunnen zien van hetgeen men op kan pikken. kortom: ervan bewust zijn wat je waarnemen in zijn geheel beïnvloed wordt door je eigen emotie, stemming, gedachten, ervaringen, verwachtingen etc.

Goeie vraag. De energie voelen is heel subtiel. Je kunt het beter uitstraling of aura noemen En ik denk dat je dit zelf vast ook wel onbewust eens hebt meegemaakt. Dat iemand waar je naast zat 'niet goed voelde', of diegene die je voorbij liep etc. Behalve dat dit soms onprettig kan zijn, waar het ook meestal over gaat. Sommige mensen hebben ook een fijne energie, prettige energie. Iedereen heeft een intentie in zich, waarmee hij/zij (bewust of onbewust) naar buiten toe communiceert (verbaal/non-verbaal) vergelijk bijv. een filmpje van bijvoorbeeld (om maar een voorbeeld met bekenden te noemen) de dalai lama met een filmpje van geert wilders... liefdes energie/ vrede energie versus angst/ frustratie energie. Misschien maakt dat het iets duidelijker. Nogmaals, je kunt het makkelijker uitstraling noemen, dat is toch vaak herkenbaarder. En uitstraling kan je dus 'raken'... moe van worden, een naar gevoel geven, of juist een goed gevoel, openenheid, energie, inspiratie geven. verder valt het (door mij) niet uit te leggen.. ik kan wel een uitleg bedenken over 'trillingen' enzo, wat er ook weer mee te maken heeft, maar dat is niet duidelijk.

Ik begrij dat jij het woord energie associeert met arbeid&kracht. Een ander woord voor de energie die anderen hier beschrijven is : sfeer, uitstraling, spanning, mood.

Wanneer je 'energie' voelt van anderen, of dat nu mensen, dieren enz. zijn, is het volgens mij net als een heel subtiele trilling of straling. Je kunt energie bijvoorbeeld in je handen voelen. Je kunt dit oefenen op een mens of huisdier, en als je rustig en open bent, en op de juist manier waarneemt, voel je die persoon. Dit gebeurt spontaan wanneer je opeens voelt dat er iemand achter je staat op een moment dat je dat niet verwacht had. Het lijkt eigenlijk een beetje op de manier waarop je warmte voelt. (Vandaar mijn term 'straling'.) Dat is ook niet heel duidelijk te omschrijven, maar je kunt je hand voor de verwarming houden en dan voelt het anders dan wanneer je hem voor een koud object houdt. Zo 'stralen' mensen, dieren en objecten ook iets uit wat je waar kunt nemen. En dat noemen we dan energie.