Waarom noemen christenen che guevara een antichrist?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie beweert dat dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doen christenen dat dan? Blijkbaar nooit waar ik bij ben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja..een kennis die fanatiek christen is..(no offence to him..)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh okee, ik had het nog nooit gehoord, vandaar dat ik het vroeg, het is natuurlijk goed mogelijk dat het zelfs een officieel standpunt is van een bepaalde groep. Toch vind ik het een beetje vreemd dat sommigen er zo over denken, wat ik van Ernesto Guevara weet zal hij heus het Christelijke geloof geen warm hart toegedragen hebben, maar om hem nu de antichrist te noemen vind ik ook weer wat teveel van het goede.

Het beste antwoord

De kerk, vooral de Katholieke, en het communisme zijn concurrerende stromingen. Het communisme oefent een sterke druk uit op onderdanen zich op een bepaalde manier te gedragen, het heeft dit altijd veel sterker gedaan dan andere politieke stromingen. In dit opzicht is het een tegenstrever van de kerk die vanouds het alleenrecht had op uitmaken hoe men zich diende te gedragen.
Het is dus begrijpelijk dat kerkelijke leiders met afgunst, angst en afgrijzen naar het communisme kijken en veel gelovigen met hen.
Che Guevara was een icoon van het communisme, hij sprak veel zelfs niet communistische mensen tot de verbeelding; geen wonder dat dit boegbeeld door gelovigen tot antichrist wordt gebombardeerd, het is een concurrent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Welke christenen zijn dat dan wel? Hij was in ieder geval een ist,maar dan een idealist, maar beslist geen antichrist. Ik denk, dat die zelfde christenen Jezus,als hij tegelijkertijd met Che geleefd had,hem ook een antichrist genoemd zouden hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf heb ik die benaming voor Che Guevara nog niet gehoord. Het zou kunnen zijn omdat Che veel volgelingen had die hem aanbaden. Misschien zien christenen in hem een soort (ongewenste) concurrent van Jezus en noemen hem daarom een antichrist. Che had communistische ideeën, en communisten verwerpen in zijn algemeenheid ook religieuze stromingen. ("Religie is opium voor het volk".)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat enkelingen dat doen.De vraag is ,in hoe verre is dit juist?

Wanneer je de bijbel leest zal je zien dat,de werking van 'de Antichrist' reeds bezig was in apostolische tijd.

’Antichrist’ betekent „tegen (of in plaats van) Christus”.

In de ruimste zin van het woord heeft de term dus betrekking op iedereen die zich uitgeeft voor de Christus of die tegen de Christus of zijn vertegenwoordigers gekant is.

Jezus zelf zei: „Wie niet aan mijn zijde staat, is tegen mij [of is een antichrist], en wie niet met mij bijeenbrengt, verstrooit.” — Lukas 11:23.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat deze Christenen iedereen die niet christelijk zijn de antichrist noemen.
En Che was nu eenaal een moordenaar, en ook moord onder revolutionaire vlag is moord.
Bovendien had hij niets op met het Christendom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
BEn zelf christen, maar ken geen enkele christen die deze man een antichrist noemt...