Hoe wordt de nieuwe paus gekozen?

Benedictus XVI treed af. Welke procedure volgt men om een opvolger te kiezen in het Vaticaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Antwoorden (2)

Dit gebeurt in een Conclaaf: een besloten vergadering waarin de kardinalen een nieuwe paus kiezen. Er zijn meer dan 100 kiesgerechtigde kardinalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja , en indien de verkiezing is afgerond verbrand men de stem briefjes , en dan zegt men er komt witte rook uit de schoorsteen . Daarom is dat ook een gezegde geworden , dat als men uit een moeilijke onderhandeling is gekomen ja er komt witte rook uit de schoorsteen . Zoals Vd week het woon overleg Vd regering met de oppositie .
De exacte procedure voor het kiezen van een paus vind je via de link terug.

Het begint met een conclaaf (zie 2e bron), normaal gesproken op zijn vroegst 15 dagen na de dood van de oude paus. In dit geval gaat het dus iets anders, maar de procedure is hetzelfde:

"Een maximum van 120 kardinalen jonger dan 80 jaar is vereist voor zo'n conclaaf. Een conclaaf is geheim en daarom zijn de kardinalen, tótdat een nieuwe paus gekozen is, afgesloten van de buitenwereld.
Waarschijnlijk is dat een van de kardinalen (maar elke gedoopte katholieke man komt kerkjuridisch gesproken in aanmerking, op voorwaarde dat hij direct na het aannemen van de verkiezing tot bisschop wordt gewijd) aanwezig in de Sixtijnse Kapel paus zal worden. Deze procedure is beschreven onder het artikel conclaaf. (nogmaals, zie bron 2) De kandidaat moet in beginsel een tweederdemeerderheid hebben. Het kardinaalscollege kan echter na de 30e stemronde besluiten om de paus bij gewone meerderheid te kiezen. De pasgekozen paus wordt dan gevraagd door de kardinaal-deken (voorzitter) of anders de oudste kardinaal namens alle kardinalen:
"Aanvaardt Gij?"
Vanaf dat de gekozen kardinaal bevestigd heeft, bezit deze de macht van bisschop van Rome. Daarna vraagt de kardinaal aan de nieuwe paus;
"Hoe wil je genoemd worden?"
De paus zegt dan zijn nieuwe naam, zoals een kloosternaam. De kardinalen feliciteren de nieuwe paus, die naar de zaal van de Tranen wordt geleid, daar krijgt hij zijn nieuwe witte toga. Vervolgens wordt hij op het balkon van de Sint-Pieter getoond aan de wachtende menigte."