Zijn het ontstaan van visioenen wetenschappelijk onderzocht?

Visioenen zijn een soort dromen terwijl je wakker bent, waarbij je niet alleen beelden kan zien, maar soms ook geluid hoort en geuren ruikt.

Toegevoegd na 21 uur:
Ik bedoel niet zo zeer de visioenen naar de toekomst gericht, maar die naar het verleden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.8K
KennisDelen
12 jaar geleden
Verdiep je ook eens in sterfbedvisioenen, boeiende materie. Bv. het boek van Osis en Haraldsson:
Op De Drempel : Visioenen Van Stervenden.
KennisDelen
12 jaar geleden
Ik zal een klein tipje van de sluier oplichten (hoewel ieder z'n eigen 'zoekwerk' mag doen): Het boek beschrijft wat sommige mensen gezien hebben op het randje van de dood, bv. overleden familieleden die hen opwachten.
Zowel verhalen als een poging tot wetenschappelijke conclusies (ik moet eerlijk toegeven dat ik de verhalen verreweg het meest boeiend vind).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik blijf dit lastige materie vinden.
Hoe wordt dan wetenschappelijk onderzocht?
Bij het hebben van een visioen licht een gedeelte van de hersenen op en wordt met de kennis van vandaag 'uitgelegd'. Natuurlijk weten we allen dat wij niet alle kennis in pacht hebben. We streven er wel naar en dat is goed. Maar zeker weten?
Ondanks het boek van bijv. Dick Swaab met de titel: wij zijn ons brein, houd ik maar die vraagtekens.
Wat brengt bijvoorbeeld dat chemisch proces in de hersenen op gang om een zg visioen te hebben? Afijn, de toekomst zal het ons leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ed: Wat bedoel je met visioenen naar het verleden? Voor mij zijn dat herinneringen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Dounja
Beelden uit het verleden, van mij zelf of mensen die bij mij komen.
Soms met geluid en geuren er bij en bijna altijd in kleur.
Dus net als een visioen in de toekomst, maar dan in het verleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ed, neem jij dan eigenlijk een herinnering van een ander waar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja zo kan je dat wel zien, het gebeurt soms tijdens een sessie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant. Helaas heb ik verder geen antwoord voor je. Ik denk dat jij meer kennis van dit soort zaken hebt dan ik...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het de bedoeling is dat jij er iets mee kunt om de ander te helpen, Ed. (Verder weet jij toch ook wel, dat tijd niet bestaat?)
Al zou de wetenschap dit onderzoeken, vermoed ik dat er een heleboel subjectiviteit bij zou komen. De verklaringen liggen al klaar (migraine, slapeloosheid, suggestie, noem maar op). Daar zouden we niets aan hebben, aan die onderzoeken. En niemand vindt het belangrijk genoeg om er een wetenschappelijk onderzoek aan te weiden denk ik.
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt helemaal, Meike2: jij zult niets hebben aan welk onderzoek dan ook. De reden daarvoor is, dat je je bij voorbaat al afsluit voor de mogelijke uitkomsten. Het is puur dat vooraf afwijzen dat ervoor zorgt dat je er niets aan hebt. In feite heb je op die manier dus ALTIJD gelijk, wat er ook gebeurt. Of je het nu goed hebt of juist helemaal fout, maakt niet uit: op die manier creëer je je eigen werkelijkheid, en heb je dus altijd gelijk.
Cryofiel
12 jaar geleden
Overigens, er is wel degelijk veel onderzoek gedaan naar het waarnemen van andermans herinneringen. Daaruit is telkens opnieuw hetzelfde resultaat gekomen: zodra je ervoor zorgt dat de 'ziener' geen weet KAN hebben van de geschiedenis van de ander, blijven er nog maar twee mogelijkheden over. De ene is dat de visioenen niets meer te maken hebben met de herinneringen van de ander. De tweede is dat de visioenen verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryo: Ik ben geïnteresseerd naar die onderzoeken, het liefst in de bekende Jip en Janneketaal. Heb jij misschien een link voor me?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heerlijk! Ik heb altijd gelijk! joepie!
Cryofiel
12 jaar geleden
@WendyH, als ik thuis zou zijn, zou ik een aantal ondrzoeken voor je tevoorschijn kunnen toveren. Maar vanaf hier lukt dat niet. Ik heb hier andere dingen te doen - en als ik al eens een half uurtje over heb, moet ik vechten met een Internetverbinding die vaak 'krak' zegt en erg mikkig is. Ik kan je nu hooguit de tip geven een *willekeurig* onderzoek te zoeken, en te kijken wat daarvan de uitkomst was. De enige selectiecriteria dat je hoeft te hanteren, is dat de onderzoekers beschrijven *hoe* ze hun onderzoek hebben uitgevoerd (zodat zowel het onderzoek als de resultaten herhaalbaar en controleerbaar zijn), en dat ze uitleggen op welke manier ze de bekende valkuilen hebben omzeild. Met dat laatste bedoel ik dat heel veel onderzoeken (de niet-serieuze dus) niet aangeven hoe ze de valkuilen hebben vermeden - simpelweg doordat de auteurs zich niet bewust zijn van de valkuilen. Zoek maar eens op het Forer-effect of het Barnum-effect (twee namen voor hetzelfde). Houd je hier geen rekening mee, dan lijkt het net of je een resultaat behaalt, zonder dat dat zo is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de resultaten van een evt. onderzoek, cryofiel, kun je alsnog een link geven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cyrofiel, (p.s.) ik kan het echt niet vinden als ik hierover google. Nou ben ik hier niet zo slim in natuurlijk, maar als er een verslag bestaat over zo'n onderzoek, zou ik het graag willen lezen.
Ik kan wel iets vinden over onderzoek naar herinneringen die het Erasmus uitvoert, maar dat is iets anders dan een visioen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Ed, het lijkt erop of het antwoord NEE is! Tenminste als het onderzoek wetenschappelijk moet zijn. Dat zijn schijnbaar de enige onderzoeken die de meeste mensen serieus nemen. Wel jammer natuurlijk, want je mist een hoop als je enkel vasthoudt aan wetenschappenlijk bewezen zaken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Zodra je ook onbewezen zaken als uitgangspunt neemt, heb je het over een persoonlijk geloof. Je bent dan niet langer bezig met waarheidsvinding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ja, lieve Cryofiel "wat is waarheid?"
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je aan het begin van een duikplank staat, en je wandelt langzaam over de duikplank, dan sta je op een gegeven moment op de rand. Dat is een feit, dat is de waarheid. Als je op de rand bent aangekomen en je maakt nog een stap, dan val je in het zwembad. Ook dat is een feit. Het is de waarheid. (Voor de puristen: een normaal zwembad, normale duikplank, ongeveer op zeeniveau op de planeet Aarde, geen storm, geen andere dingen of personen die tussenbeide komen, enzovoort.) Nu zullen er vast mensen zijn die van mening zijn dat je NIET in het zwembad kukelt wanneer je over de rand van de duikplank stapt. Er zullen mensen zijn die vinden dat dit niet zomaar hun *mening* is; er zijn namelijk mensen die er zo enorm van *overtuigd* zijn dat ze niet in het water zullen vallen, dat ze vol vertrouwen zeggen dat zij "weten", of "inzien". Niettemin is dit toch echt een mening. Een verkeerde mening zelfs, een mening die niet overeenstemt met de feiten, en die in tegenspraak is met de beste kennis die wij op dit moment hebben vergaard over zwembaden, duikplanken en gravitatie. Er zijn mensen die zich zelfs door honderdduizenden experimenten niet laten overtuigen. Zij zullen zeggen dat het immers altijd mogelijk is dat het volgende experiment zal laten zien dat iemand zal blijven zweven. Want, zo zeggen ze: "toon maar aan dat het niet zo is". Dat is natuurlijk nooit aan te tonen, dus zullen zij zich vleien in de overtuiging dat het blijven zweven een serieuze mogelijkheid is. Deze mensen zullen ook niet onder de indruk zijn van de prijs van een miljoen dollar die de bekende Randi uitlooft voor eenieder die van de duikplank stapt zonder daarna te vallen. Die prijs is niet geldig, zeggen ze, want er zitten "verkeerde intenties" achter. In werkelijkheid is natuurlijk gewoon duidelijk wat de waarheid is. Of je die nu wel of niet wilt accepteren, staat hier los van.
KennisDelen
12 jaar geleden
Je kan ook de ervaringen van anderen in je beoordeling meenemen.
Weliswaar is dit niet wetenschappelijk, maar het kan wel een goede indicatie geven!
(Bv. als zou blijken dat 90% van de mensen visioenen heeft, en ik heb ze toevallig niet, dan ben ik best geneigd om aan te nemen dat er meer is tussen hemel en aarde dan ik (zelf) kan zien.
En misschien kan ik ook nog wel iets van de visioenen van anderen leren
Cryofiel
12 jaar geleden
Als zou blijken dat 90% van de mensen visioenen heeft, dan kan dat betekenen dat de menselijke hersenen zodanig gebouwd zijn dat ze visioenen creëren. Ik kan dan op zoek gaan naar een mogelijk evolutionair voordeel van het zien van visioenen. Ik kan ook kijken of het zien van visioenen misschien een noodzakelijk maar nadelig bij-effect is van iets anders dat ons juist een groot voordeel biedt. Of ik zelf visioenen heb, maakt hierbij niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryo. als je zo overduidelijk, altijd maar weer, zo geinteresseerd bent in dit soort zaken, begrijp ik niet, dat je hier in het rana Natuurpark nog nooit geweest bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb even opgezocht over het rana natuurpark. Jemig de pemig wat geweldig! Ja zo ontstaat dat `gewoon`, het was al zo gepland en zonder dat je ´t wist heb je gedaan wat je moest doen. Geweldig! Zo gaan die dingen, ik weet er alles van. Alleen bij mij gebeurt het allemaal thuis, zonder dat er iemand bij is en niemand hoeft het te weten. Ik doe mijn werk zonder dat iemand het weet. Maar zo´n tuin is wel heel fijn zeg, als ik eens in Zeeland ben, kom ik eens langs. Lijkt me een heerlijke ervaring!
Cryofiel
12 jaar geleden
@Ed, er zijn meer interessante plekken om te bezoeken. Dat doe ik dan ook zo af en toe. Voor mij ligt jouw park erg ver uit de buurt. Mocht ik eens in de buurt zijn, dan zal ik een bezoekje zeker overwegen. Al weet ik niet wat jij of ik daar van zou moeten verwachten. @Meike, hoe weet je dat het gepland was? Door wie zou het gepland moeten zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lieve Cryofiel is voor mij een weet en voor jou een vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meike, begrijp volkomen wat je bedoelt, als je weet hoe ik hier uiteindelijk gekomen ben, het waren allemaal 'toevallige' omstandigheden.
Die eigenlijk onmogelijk waren.
Kom er nog wel eens op terug, ben nogal ziek op het ogenblik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryo. je reist heel Europa door, ik woon in Zeeland, geen New Zeeland.Ik weet dat je geen auto hebt, dan wordt het wel lastig, maar niet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei Ed, niets ernstigs hoop ik?
Beterschap!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Cryofiel
12 jaar geleden
@Meike, fijn dat je jouw kennis met ons wilt delen... @ed, beterschap. @ed, ik heb wel degelijk een auto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beterschap Ed! Komt wel goed schatje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwens, ik denk dat zo'n onderzoek eigenlijk niet kan! Hoe zouden ze dat moeten doen? Een visioen kun je toch niet op commando oproepen? Ik denk als je zoiets gaat afdwingen d.m.v. zo'n "onderzoek", dat ze "Boven" niet gaan meewerken, dat is gewoon niet de bedoeling. Dan krijg je zoiets als "Derek Oglivie is door de mand gevallen", terwijl mensen geen idee hebben hoe die dingen eigenlijk werken. Dat is natuurlijk geen onderzoek, dat is iemand in de val lokken. Daar moet je niet eens aan mee willen doen. En ja, dan zeggen ze weer: "ze durven er niet aan mee te werken", ja, zo kennen we er nog wel een paar.
Cryofiel
12 jaar geleden
Maar zo kom je weer op de typerende uitspraken die altijd waar zijn, of ze nu kloppen of niet. 1.  Iemand beweert dat hij iets bijzonders kan.
2.  Je doet een test. Resultaat: niets.
3.  Je zegt: "ja logisch, zodra je kijkt werkt het niet meer". En vervolgens ga je leuk door met beweren dat die persoon echt iets bijzonders kan. Ik heb dan altijd de eenvoudige vraag: Als het effect verdwijnt zodra je kijkt, hoe WEET je dan dat die persoon iets bijzonders kan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paar mogelijk antwoorden op je laatste vraag Cryo: - uitgaan van het idee, dat het inderdaad zo is dat het effect zich niet laat zien tijdens testen.
- uitgaan van het idee, dat de wetenschap nog niet in staat is tot op heden om te kunnen bewijzen.
- uitgaan van het idee, dat betreffende persoon nog niet in staat is te bewijzen.
- accepteren, dat wat de persoon zegt klopt, omdat hij/zij je bij je weten nooit heeft belazerd.
- accepteren, omdat je zelf ook ervaringen hebt die je niet kunt duiden, dus waarom zouden anderen dat niet ook hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanochtend liep ik weer sinds lange tijd in het park, er vloog een vogel laag over.
Terwijl hij over vloog, liet hij een wit veertje vallen, dat langzaam omlaag dwarrelde, totdat het precies op mijn schoen viel.
Nooit zal ik kunnen bewijzen dat het is gebeurd.
Met geen enkele proef, met geen enkele wetenschap.
Het veertje licht nu hier naast mijn laptop. Zo ook met visioenen.
Onmogelijk te herhalen.
Onmogelijk te bewijzen.
Onmogelijk te ontkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uh... vanwaar dan je vraag Ed? ;-)
Cryofiel
12 jaar geleden
@WendyH, even stuk voor stuk de vijf mogelijke antwoorden die je noemt: --  uitgaan van het idee, dat het inderdaad zo is dat het effect zich niet laat zien tijdens testen. Mijn idee:
Als het effect zich niet laat zien zodra je kijkt, dan weet je dus niet of het effect wel bestaat. We hebben het dan over een geloof, niet (beter: niet noodzakelijkerwijs) over de werkelijkheid. --  uitgaan van het idee, dat de wetenschap nog niet in staat is tot op heden om te kunnen bewijzen. Mijn idee:
Dit komt op hetzelfde neer als de vorige mogelijkheid. Je kunt niet bewijzen OMDAT je niets ziet zodra je kijkt. --  uitgaan van het idee, dat betreffende persoon nog niet in staat is te bewijzen. Mijn idee:
Ook dit komt op hetzelfde neer. Zelfs nog een graadje sterker: als de betreffende persoon al niet kan laten zien dat hij iets bijzonders kan, hoe kun je dan ooit van een ander verwachten dat hij daarin gaat geloven? --  accepteren, dat wat de persoon zegt klopt, omdat hij/zij je bij je weten nooit heeft belazerd. Mijn idee:
Het zal best kloppen *in zijn ervaring*. Zijn ervaring hoeft niet overeen te komen met de werkelijkheid. Dat is nu juist wat we willen onderzoeken. --  accepteren, omdat je zelf ook ervaringen hebt die je niet kunt duiden, dus waarom zouden anderen dat niet ook hebben. Mijn idee:
Ik accepteer al dat die ander *ervaringen* heeft die hij niet kan duiden. Die ervaringen zijn echt, de persoon is oprecht. Waar het om gaat, is of die ervaringen iets te maken hebben met de werkelijkheid. Die vraag blijft op die manier openstaan.
Cryofiel
12 jaar geleden
@ed, mooi voorbeeld van die vogel. Dit is echter iets anders dan een voorspellende gave. Van de vogel weten we al uit andere waarnemingen dat het mogelijk en realistisch is dat een vogel een veertje verliest. Hetzelfde geldt voor het neerdwarrelen van het veertje. Hetzelfde geldt voor de mogelijkheid dat het veertje stomtoevallig precies op jouw schoen landt. (Sorry dat ik hier zo "klinisch" overkom, en geen recht doe aan de schoonheid van het moment - ik weet even niet goed hoe ik daar recht aan zou kunnen doen.) Het is dus een serie gebeurtenissen die passen binnen de wereld zoals we die kennen. Niets raars, hooguit een toevallige samenloop van gebeurtenissen zoals we die zo af en toe tegenkomen. Heel bijzonder, maar niet bijzonder - als je begrijpt wat ik bedoel. Een voorspellend of "gedachtenlezend" visioen is echt iets heel anders. We kennen het niet, er is nog geen enkele aanwijzing dat zoiets zou bestaan. Als je dan toch met zo'n ervaring komt, moet je met sterke aanwijzingen komen dat die ervaring toch echt iets met de werkelijkheid te maken heeft. Er zijn ook wel degelijk mogelijkheden om het te onderzoeken. Niet door even een uurtje in een kamertje te gaan zitten en wat testjes te doen - was dat maar waar - zo werkt dat natuurlijk niet. Wat wel kan is een aantal mensen die regelmatig zulke visioenen ervaren, vragen gedurende een half jaar hun visioenen bij te houden. Bijvoorbeeld per e-mail naar de onderzoeker sturen. Na afloop van het halve jaar kan dan worden gekeken in hoeverre de visioenen echt voorspellend waren, of echt informatie gaven die toen nog niet bekend was Dit kun je dan vergelijken met de mailtjes van een controlegroep, die geen visioenen heeft, maar gebruik maakt van hun normale menselijke inlevingsvermogen. Het duurt langer en het is moeilijker, maar je kunt op die manier goed onderzoeken of er iets speciaals aan de hand is. Een *verklaring* heb je dan nog niet, een *bewijs* wel. -- Ik hoop dat dit jouw punt enigzins beantwoordt. Nu ga ik weer op pad. Over drie uur is het eb, en dat hebben we nodig voor onze lange strandwandeling, anders moeten we op de terugweg over een stel klippen klauteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cryo. je hebt wat tekst van me gemist, ergens hierboven vertelde ik.......Hoi Dounja
Beelden uit het verleden, van mij zelf of mensen die bij mij komen.
Soms met geluid en geuren er bij en bijna altijd in kleur.
Dus net als een visioen in de toekomst, maar dan in het verleden. heeft ik mijn geval dus niets met voorspellende gaven te maken het zijn beelden uit het verleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendy, je schrijft. Uh… vanwaar dan je vraag Ed? ;-) Maar mijn reactie is mijn visie, dus was ik benieuwd welke andere onderzoeken er geweest waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryo:
"Ik accepteer al dat die ander *ervaringen* heeft die hij niet kan duiden. Die ervaringen zijn echt, de persoon is oprecht. Waar het om gaat, is of die ervaringen iets te maken hebben met de werkelijkheid. Die vraag blijft op die manier openstaan."
Die ervaringen hebben zeker iets te maken met de werkelijkheid, van die persoon en vele vele anderen.
En dat is steeds de discussie: niet te bewijzen voor de voor jou overkoepelende werkelijkheid, ik weet het. Even om de discussie hier niet weer te voeren ;-)
Overigens heb ik onlangs geleerd, dat discussiëren op GV verboden is. Staat in de richtlijnen: "Goeie Vraag is geen discussieforum, chatbox of marktplaats." Tuurlijk blijft de vraag openstaan: het waren "mogelijke" antwoorden, voor velen. Reactie op deze tekst: "— uitgaan van het idee, dat betreffende persoon nog niet in staat is te bewijzen.
Mijn idee:
Ook dit komt op hetzelfde neer. Zelfs nog een graadje sterker: als de betreffende persoon al niet kan laten zien dat hij iets bijzonders kan, hoe kun je dan ooit van een ander verwachten dat hij daarin gaat geloven?" In mijn ogen is accepteren iets anders dan geloven. Ik geloof niet, maar accepteer, dat er dingen gebeuren die (nog) niet te bewijzen zijn. Ik probeer open te blijven staan voor alle mogelijkheden. Het voordeel van de twijfel, zoiets. @Ed: gaat het weer beter met je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan alle belangstellende die naar mijn gezondheid vroegen en me beterschap wenste, waarvoor dank.
Ik heb gordelroos op mijn ogen en hoofd.
Dat is de zelfde virus van de waterpokken, koortslip en aften.
Begon als een ooginfectie in een oog, later ook het andere.
Gevolg een opgeblazen gezicht, zenuwpijnen in het gelaat, koorts, slecht zien, hele erge hoofdpijnen, kreeg er medicijnen voor, virusremmers, voor het eerst naar een 'echte' dokter in 25 jaar. :-(
Niet de juiste medicijnen gehad en werd alleen maar zieker.
Niet meer eten en drinken, hele dag misselijk en .....
Ben er op zondag mee gestopt om nog langer die virusremmers te slikken.
Daarna voelde ik me ieder uur verder opknappen.
Ben mijn bed weer uit en eet weer smakelijk, nu nog al die korsten van mijn hoofd en ik ben weer het mannetje.
Kan me weer een beetje concentreren op G.V.
Wel verrassend opnieuw zoveel reacties, het blijkt dus net zo moeilijk ,het bestaan van visioenen te ontkrachten, dan wel te bewijzen.
En vooral dat "bewijzen" blijft het grote struikelblok.
Naast me ligt nog steeds het witte veertje en ik kijk er met een glimlach na!! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bewijs het maar Ed :-))))))))))))))))))))
Fijn dat je opknapt!!!
Cryofiel
12 jaar geleden
@WendyH, ook ik accepteer dat er dingen zouden kunnen gebeuren die nog niet te bewijzen zijn. Echter: die dingen zijn NIET RELEVANT! Waarom zeg ik dit? Omdat dingen die relevant zouden zijn, daarmee automatisch bewijsbaar zouden zijn. Je kunt het ook anders zien. Dingen zijn te bewijzen door een effect te laten zien. Het maakt niet uit welk effect - als er maar een effect is. Je kunt dan dat effect laten zien, en zolang je dat effect niet aan iets anders kunt toeschrijven, heb je een bewijs in handen. Het feit dat het onmogelijk is een effect te laten zien, impliceert automatisch dat je niet mag zeggen dat zo'n "iets" bestaat. Open blijven staan voor alle mogelijkheden is helemaal prima. Ik probeer dat ook, voor zover dat psychologisch mogelijk is voor een mens. Zoals ik ook open sta voor de mogelijkheid dat je ogen niet werken door licht uit de omgeving op te vangen, maar toch door een nog onbekend (en onbewezen (en onverklaard)) bovennatuurlijk fenomeen. "Open staan voor" is echter heel iets anders dan "uitgaan van".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet worden er onderzoeken gedaan naar veranderingen in het brein als iemand zegt contact te hebben met overledenen. Zoals je weet ben ik geen wetenschapper èn niet universitair geschoold. Ik moet het dus hebben van uitleg in Jip en Janneke Taal en kan je ook geen onderzoeken als "bewijs" aanbieden. Voor zover ik weet en heb begrepen is het op scans aantoonbaar, dat er gebieden in de hersenen oplichten op die contactmomenten, die "vreemd" zijn en vragen oproepen.
Ik weet het: ik ben vaag, excuus daarvoor.
Wat ik hiermee wil zeggen is, dat men ermee bezig is en dat er volop onderzoek naar wordt gedaan. Ik vind het dus wèl relevant, dat men bezig is met dingen, die zouden kunnen gebeuren en die nog niet te bewijzen zijn. Naar mijn idee is dat ook een uitgangspunt van de wetenschap. Open staan voor mij betekent, dat je uitgaat van alle mogelijheden en onderzoekend bent. Dat alles aan verandering onderhevig is en zekerheden in feite niet bestaan.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik weet dat er zulk onderzoek wordt gedaan. Dat er bepaalde hersengebieden actief zijn wanneer je iets ervaart, is niet zo verwonderlijk. Net als in mijn voorbeeld van de ogen: of de ogen nu gewoon volgens de bekende natuurkunde werken door invallend licht te detecteren, of dat ze toch iets bovennatuurlijks doen om de wereld te kunnen zien - in beide gevallen zal het visuele centrum in de hersenen oplichten zodra je ogen iets waarnemen. Uit het feit dat het visuele centrum oplicht wanneer we iets waarnemen, kunnen we dus niets concluderen omtrent de aard van die waarneming. Het is inderdaad kenmerkend voor de wetenschap om álles te onderzoeken, en om de uitkomsten te accepteren - onafhankelijk van wat de uitkomsten zijn. Het is echter ook kenmerkend om uit die observaties alleen dan conclusies te trekken, wanneer - voor zover je weet - die observaties maar tot één slotsom kunnen leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik schreef was, dat er andere gebieden in de hersenen oplichten op die contactmomenten, die "vreemd" zijn en vragen oproepen, niet de "normale" gebieden.
Ik heb nog nergens gelezen, dat er conclusies zijn getrokken, zover is het dus nog niet en komt het misschien ook niet. Men is ermee bezig.
Cryofiel
12 jaar geleden
Maar da's toch logisch? Het is een anderssoortige ervaring - niet direct via de zintuigen - dus lijkt het mij gewoon te verwachten dat er dan ook andere delen van de hersenen actief zijn. Overigens, we hebben een opmerking van Ed genegeerd - dat was niet de bedoeling. Het was de opmerking dat het bij hem niet gaat over voorspellende visioenen, maar over visioenen uit het verleden - en wel het verleden van de ander, die tegenover hem zit. Bij deze alsnog mijn reactie daarop: De manier waarop je zulke dingen zou kunnen onderzoeken, is dezelfde als de manier waarop je voorspellende visioenen zou kunnen onderzoeken. Dus ook hier: niet die ene keer, niet op commando een kunstje vertonen. Wel opschrijven. In dit geval zul je er misschien iemand bij moeten hebben die toekijkt, of een camera die een opname maakt. Dit om te bepalen of jouw visioen echt "uit het niets" komt, of dat het toch gewoon gaat om informatie die jij uit de ander leest/hoort/voelt/ziet. Met dat laatste bedoel ik een mengeling van grote empathie, inlevingsvermogen, en onbewuste cold reading. Niet dat ik zeg DAT dit zo is, wel dat het zo zou KUNNEN zijn. Er zijn in ieder geval twee mogelijkheden. Ofwel er is iets bovennatuurlijks aan de gang dat jij oppikt. Ofwel jij krijgt via de gewone manieren informatie, maar je bent je daarvan niet bewust. Jouw psyche presenteert die informatie in de vorm van een visioen. Een onderzoek zou er op gericht moeten zijn, onderscheid te maken tussen deze twee mogelijkheden. En misschien zijn er nog wel meer mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het logisch is of niet is niet aan mij.
Wat ik heb begrepen, was het een opzienbarend gebeuren en wordt er verder onderzoek naar gedaan.
Onder andere dat soort onderzoeken betekent voor mij, dat er niet zeker te weten "niets" is.
Het is misschien te vroeg om conclusies te trekken kennelijk, anders was dat allang bekend geworden. Misschien blijkt uit komende onderzoeken dat er inderdaad "niets" is op het gebied van wat ik dan maar "spirizaken" zal noemen. Misschien komen er opzienbarende uitslagen.
Zolang de wetenschap op dit gebied en op het gebied van zoveel, nog in de kinderschoenen staat, blijf ik openstaan voor alle mogelijkheden....
heej, volgens mij verval ik in herhaling! ;-) Ik heb de opmerking van Ed niet genegeerd (je schreef "we"): zijn reactie was aan jou gericht.
Cryofiel
12 jaar geleden
Sorry, ik had deze discussie niet gezien als een mengeling van meerdere tweegesprekken, maar als één groot groepsgesprek. Vandaar dat ik sprak van "wij". Ik weet niet zo snel waar de door jou genoemde term "opzienbarend" vandaan komt. Uit ervaring weet ik dat sommige "gelovigen" maar al te graag over een "opzienbarende ontdekking" spreken zodra er iets ter sprake komt dat *zou kunnen* overeenstemmen met hun voorkeur. In dit geval: het oplichten van bepaalde hersengebieden wordt ofwel veroorzaakt door iets dat daadwerkelijk nieuw is, ofwel het wordt veroorzaakt doordat een zintuiglijke waarneming nu eenmaal anders is en anders aanvoelt dan een door de hersenen zelf gecreëerde waarneming. Twee mogelijkheden dus. De "gelovigen" zien maar één van die twee mogelijkheden (de hunne, natuurlijk), en spreken dan van een "schokkende doorbraak" om hun visie onder de aandacht te brengen en hun geloofwaardigheid te vergroten. Daarom vind ik het zelf nog veel te vroeg om meteen mee te gaan met zulke uitspraken. Eerst maar eens afwachten of we daadwerkelijk een *echte* conclusie krijgen - in plaats van twee mogelijkheden waarvan je er eentje negeert. Pas als dat zo is, en als die conclusie daadwerkelijk iets nieuws aangeeft, zal ik met grote interesse gaan volgen wat er wordt ontdekt. Tot die tijd kijk ik natuurlijk nog steeds toe, maar van een afstandje. Ik heb al te veel hoera-verhalen voorbij zien komen om het volgende hoera-verhaal klakkeloos aan te nemen. Ik blijf de ontwikkelingen natuurlijk wel volgen. Omdat het toch wel mijn interesse heeft. En omdat ik open wil blijven staan voor alle mogelijkheden, net als jij. -- Ik ga nu een tijdje offline. Ik denk dat ik er morgen pas weer ben.

Antwoorden (4)

Het ligt er een beetje aan wat je onder visioenen verstaat. In de psychologie worden visioenen vaak aangeduid met hallucinaties en daarnaar is uiteraard veel onderzoek gedaan. Hierover kun je op wikipedia al het een en ander vinden.

Een visioen als zijnde een voorspelling of voorteken, dat is een stuk lastiger te onderzoeken.
Dan moet je dus eigenlijk iemand steeds aan een apparaat hebben aangesloten om op het moment van het visioen metingen te kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet wel van vermoedens dat de visioenen van Hildegard van Bingen worden toegeschreven aan migraine, waarschijnlijk kun je in het werk van Oliver Sacks er wat over terugvinden. Ik ben niet bekend met het waarnemen van geuren tijdens visioenen. Hoge koorts wil ook nog al eens visioenen oproepen in het niemandsland tussen waken en slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is o.a. onderzoek gedaan naar sterfbedvisioenen, persoonlijk vind ik het volgende boek heel mooi:

Dr. Melvin Morse, Paul Perry:
Signalen van elders

Fragment achterkaft:
"Dr. Morse onderzoekt in dit boek
voorgevoelens, mystieke ervaringen en sterfbed-visioenen".

Kijk maar of je er wat aan hebt.

Toegevoegd na 6 dagen:
Toevoeging aan de vraag (!)

Ik denk dat het zéér lastig is om visioenen te onderzoeken, waarom... omdat ze vak heel persoonlijk zijn,
én omdat ze zich vaak in (persoonlijke) crisis-situaties voordoen
(en die kan je niet wetenschappelijk nabootsen. Bv. het blijkt dat veel visioenen mensen (blijken te) waarschuwen voor een gevaarlijke situatie,
dat kan je nooit in een laboratoriumsituatie nabootsen (misschien verklaart dat wel de slechte resultaten van onderzoeken naar spirituele verschijnselen: het niet kunnen "onderzoeken" van crisissituaties).

Toegevoegd na 6 dagen:
Samengevat: visioenen zijn vaak gekoppeld aan persoonlijke situaties, wat ze niet geschikt maakt voor wetenschappelijk onderzoek.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt onderzoek, of interpretaties en speculaties?
KennisDelen
12 jaar geleden
Om te beginnen moet je het alleen gaan lezen, als je je er al voor interesseert.
Je moet ook niet een boek over DNA gaan lezen als je niets met wetenschap hebt
(maar dat is mijn visie)
KennisDelen
12 jaar geleden
Op deze site, voor de geinteresseerden, een aantal (engelse) boeken over sterfbed visioenen (zie de afbeeldingen als je naar beneden scrollt): http://www.amazon.com/Parting-Visions-Pre-Death-Spiritual-Experiences/dp/0679427546/ref=tmm_hrd_title_0?ie=UTF8&qid=1322526325&sr=1-10
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag alleen wat voor buik 't is. De VRAAG is of er WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK is gedaan. Jij zegt ja, er is onderzoek gedaan, en komt met een boek waarin dat onderzoek zou zijn beschreven. Dus vraag ik (nogmaals): Is dat wetenschappelijk onderzoek in dat boek, ja of nee? Zo nee, dan is dit geen antwoord op de vraag en daarmee een min waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarnaast zegt Ed in z'n toevoeging ook dat 'ie visioenen over 't verleden bedoelt en sterfbedvisioenen lijkt me meer iets toekomstigs. Maar dat kan ik verkeerd hebben, want zover heb ik me er niet in verdiept.
KennisDelen
12 jaar geleden
Het boek is (volgens de achterkaft) wetenschappelijk,
persoonlijk hou ik het op:
Een interessante inventarisatie van verhalen. Maar er zitten ook (pogingen tot) wetenschappelijk onderzoek bij, bv. een onderzoek naar wiegedood (waarbij ca. 20% van de ouders vooraf visioenen zou hebben gekregen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, helaas claimen vele totaal ontwetenschappelijke lieden dat hun werk wetenschappelijk is. Een losse bewering op de achterkant van een boek kan ik dus jammer genoeg niet serieus nemen. Daarvoor zal je toch echt 't werk zelf op bepaalde criteria moeten beoordelen. Of kijken wat anderen erover zeggen die 't kunnen weten. Ik kan alleen zo snel niks over dit boek vinden, buiten vermeldingen op zweefsites. Let wel: ik ben zeker wel geïnteresseerd in dit soort dingen hoor. Vind ik best boeiend. Misschien lees ik 't boek zelfs wel. Het gaat me alleen om het vraagcriterium 'wetenschappelijk' hier.
KennisDelen
12 jaar geleden
Oké, laat ik het dan zo formuleren: Ik zou het boek alleen lezen, als je (naast de wetenschappelijke kant) ook in de (persoonlijke) verhalen geinteresseerd bent. (Dus voor een 100% left-brainer: trek hieruit je conclusies, voor wie geinteresseerd is in persoonlijke verhalen: ja, ik durf dit boek best aan te raden.)
KennisDelen
12 jaar geleden
Het boek bevat overigens een breed scala aan spirituele ervaringen,
voor de spiritueel-geïnteresseerden: een hele mooie verzameling (persoonlijke) verhalen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik ben best geïnteresseerd in de persoonlijke verhalen. Maar voor mijzelf zou ik het te beperkend vinden om *alleen* de persoonlijke verhalen te lezen. Als voorbeeld neem ik de door jou genoemde wiegendood. Je zegt dat zo'n 20% van de ouders vooraf visioenen heeft gekregen. Dat vind ik verbazend. Ik had een veel hoger percentage verwacht. Als kersverse ouder heb je namelijk *altijd* gedachten over wat er met je baby'tje zou kunnen gebeuren. Zowel positieve gedachten als negatieve gedachten. Bij die laatste categorie horen onder andere wiegendood, maar ook bijvoorbeeld het uit je handen laten glippen van een spartelend, glibberig (want: net ingezeept) baby'tje bij het baden, of het klem komen te zitten van het hoofdje tussen de spijlen van de box. Die gedachten zijn er altijd. Het zijn geen visioenen, het zijn normale gedachten. Als dan één van die mogelijkheden bewaarheid blijkt te worden, zul je *achteraf* (!) denken dat je een visioen hebt gehad. Je vergeet alle andere gedachten die je vooraf had, je herinnert je alleen nog die ene gedachte aan datgene wat toevallig werkelijk gebeurde. Vandaar dat die 20% mij zo laag voorkomt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Overigens, visioenen kun je inderdaad niet in een laboratoriumsituatie nabootsen; wat dat betreft is het antwoord correct. Maar visioenen kun je wel degelijk onderzoeken. Niet in het laboratorium. Niet op commando. Maar wel door veel waarnemingen te doen. Dat kan bijvoorbeeld door mensen hun visioenen te laten opschrijven direct nadat ze zo'n visioen hebben ervaren. Later kunnen dan alle genoteerde visioenen worden bekeken, en gecontroleerd op juistheid. Het is wat meer werk, maar dat moet dan maar - het kan niet anders. Je kunt in ieder geval ook onvoorspelbare visioenen prima onderzoeken!
Visioenen zijn volgens mij geen dagdromen maar daadwerkelijk iets meer kunnen zien en waarnemen dan iemand anders. Elke mens bezit een geestelijke gave , bij de ene mens is die verder ontwikkeld dan bij de andere.

Zowel ruiken , zien en voelen kunnen allemaal buitenzinnelijke waarnemingen zijn die er wel zijn maar anderen niet zien , voelen en ruiken alleen jij.

Indien het wetenschappelijk is onderzocht ja dat is gebeurt en in de meeste gevallen is het in de wetenschap onverklaardaar. Dus staan ze voor een raadsel.

Groeten Ritchie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Je zegt dat het in de wetenschap onverklaarbaar zou zijn. Volgens mij kan dat niet kloppen. Bij onderzoek wordt er namelijk nooit een speciale gave gezien. Iets dat er niet is, kan nooit onverklaarbaar zijn. Ik vermoed daarom dat je bedoelt dat het onbewijsbaar is: men kijkt of er iets is, en komt er achter dat er niets te vinden is. Als er niets te vinden is, is er ook niets dat je zou kunnen of willen verklaren. Als mijn kennis achterloopt (wat best mogelijk is), dan zou dat een opzienbarende, letterlijk wereldschokkende ontdekking zijn. James Randi zou zijn prijs onmiddelijk moeten uitloven. Ik heb tot nu toe nog geen berichten van die strekking gehoord of gelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je Ritchie, voor je eerlijke antwoord.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan Eddijst
en dank je wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritchie, wat ik als storend en vernederend beschouw, is dat eeuwige gezeur van anderen ,over die miljoen van Randy en de termen van opzienbarende wereldschokkende ontdekkingen, hiermede eindig je gewoon de discussie en geef je aan geen enkele poging te willen ondernemen naar een ander te luisteren.
Dit soort opmerkingen liggen ver beneden ieder peil en een ergenis voor tientallen andere G.V.ers die inmiddels niet eens meer reageren hierop.
Alleen af en toe een nieuwkomer op G.V. wil nog wel eens de discussie aangaan. De visioenen die ik soms krijg over het verleden, zijn zo intens, zo heftig en in het bijzijn van enkele anderen, die deels in het zelfde visioen kunnen kijken/ beleven.
ja ,dat is zeer opzienbarend en ik schrijf het ook op, voor mijn nieuwe boek.
Maar tegelijk sta ik open voor iedere andere zinvolle uitleg. Dank dat je toch wilde reageren op mijn vraag en wel op een manier waardoor ik respect voor je hebt gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Eddijst Uiteraard ken ik GV al ene tijdje en reageer alleen als ik echt zie dat er iemand voor opensta het van twee kanten te bekijken. Indien ik aanvoel dat dit zo niet is, is mijn antwoord ook pure energie verspilling en daar doe ik niet meer aan mee. Heel mooi dat je Vidieonen krijgt , en over het verleden wat zie je zoal als ik vragen mag ? Groetejes Ritchie
Cryofiel
12 jaar geleden
Jammer Ed, dat je zo moet reageren. Is dit wat je bedoelde toen je schreef dat je met mensen gaat dollen als hun boodschap je niet bevalt? Jij kunt mijn reactie 'gezeur' noemen. Je kunt zeggen dat mijn tekst 'beneden alle peil' is. Ik ben juist trots op mijn reactie. Wat jij ervan vindt, is jouw zaak - daar heb ik geen invloed op. Dat je de openheid van mijn reactie niet ziet, dat je de afwachtende houding niet ziet - ook dat is jouw zaak, ook daarop heb ik geen invloed. Ik kan slechts open blijven staan voor een gesprek. Sommigen zullen mijn redenen schielijk negeren, er snel overheen kletsen. Dat is jammer, want zij sluiten zich af voor elk gesprek. Ik blijf bij mijn argumenten: misschien loopt mijn kennis achter, in dat geval hoor ik dat graag, daar leer ik van. ALS mijn kennis inderdaad achterloopt, dan zou de ontdekking van een tot nu toe onbewijsbare gave echt wereldschokkend zijn. En Randi zou zijn miljoen kwijt zijn, of jij dat nu fijn vindt of niet. Ik zal met gepaste trots mijn mening blijven zeggen. Ben je het er niet mee eens, reageer dan op de gegeven redenen, of houd liever je mond. Intussen nip ik nog even van mijn drankje en kijk ik naar de zon die in de branding schittert. Nog even lekker genieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal even ook mijn zegje doen Cryofiel Een voorbeeld Het is het zelfde als ik tegen mijn eigen leraar taal op in gaat, en zegt ik weet het beter dan jij. Hij is tenslotte leeraar in taal en ik een beginneling. Dus ik zie overal jou reactie staan op dingen waar jij zelf niets van af weet, en het alleen weerlegd hoe jij denkt dat het is, waaronder wij de dingen zien zoals ze zijn en daar kan niets weer tegen gelegd worden. Als jij een vogel ziet vliegen bijvoorbeeld en jij zegt tegen me kijk er vliegt een vogel, ik kijk en ziet het niet. Dan is het iets wat jij waarneemt wat ik niet ziet.? Dus dit wil niet zeggen dat jij die vogel niet hebt gezien je hebt het wel gezien dus het is ook jou waarheid waar jij niet van af ga gaan want jij hebt het gezien. Ook is het beter dingen los te laten en niet te reageren op dingen waar jij zelf niets van af weet. En mensen blijft afkraken Sorry voor mijn harde woorden, Groeten Ritchie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryo. We zeggen beiden wat we denken.
Geen kwestie van trots op zijn, maar kennis delen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritchie
In mijn laatste visioen, enkele weken geleden,(waren 4 andere mensen bij aanwezig) zag ik een dor en droog, stoffig landschap ergens in Frankrijk, in een licht heuvelachtig gebied, ik keek naar beneden richting een klein dorpje, waar een stuk of 30 huisjes stonden, met een klein kerkje aan een pleintje.
Overal lagen bijna witte stenen, het licht was oogverblindend.
Er groeide alleen olijfbomen/ struiken, verders niets.
Het was heel erg heet.
Ik voelde de zon op me inbranden.
Ik woonde daar een paar honderd jaren geleden met een vrouw, we hadden aanzien in het dorpje, mogelijk was ik burgemeester of zo iets.
We hadden geen kinderen, ons enige kind was verdronken in de dorps waterput.
Door dit uit te spreken, voelde ik het enorme verdriet in me opkomen, welke er nog steeds bij me is en heb erg moeten huilen!! Meer wil ik hier niet over vertellen, dit is maar een klein deel.
In Frankrijk ben ik zelf nog nooit geweest( dit leven)
Een van de aanwezigen, meende aan de kleur van de stenen die ik zag, te weten welk deel van Frankrijk het betrof en noemde de streek.
groeten
Ed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Ed, zulke dingen heb ik ook ervaren. Ik weet van de meeste visioenen dat het verwerkingen zijn uit vorige levens, dingen die opgeruimd worden.
Ook vaak met mensen die ik ken in dit leven en ook in een ander leven heb geleefd en wij er dan samen verwerkingen over hebben. Huilen, en letterlijk dingen uit mijn lichaam voelen getrokken worden. Je hebt dan even tijd nodig om alles weer op z'n plek te laten vallen, dus een weekje rustig aan doen.
Het begon bij mij met mijn vorige leven in de tweede wereldoorlog, heeeeeel heftig allemaal. Maar alles bleek in mijn spieren te zijn vastgezet en met veel pijn is dit stukje bij beetje verwijderd (energieen masseren mijn spieren en met een rukje voel ik het verwijderd worden). Is niet uit te leggen, maar ik ben daar zoooo enorm dankbaar voor, niet in woorden uit te drukken!!! Heb fibromyalgie, maar na 12 jaar(toen begon het), is hier niets meer van te merken. Mijn spieren en gewrichten zijn stukken verbeterd nu. Wel volg ik de aanwijzingen op die mij gegeven wordt (door "Boven"), zoals bv. iedere dag een wandeling van ruim een uur en geen suiker, geen dierlijke eiwitten gebruiken. Daar houd ik mij strikt aan dan, ik ga de boel toch niet saboteren?
En zo nog vele vele levens waar ik nog dingen had op te ruimen. Maar ook soms iets leuks, uit een aangenaam leven (waarschijnlijk krijg ik dit als een soort kadootje zo nu en dan).
Misschien komen er veel mensen naar jou toe die ook in een vorig leven met jou hebben geleefd en dat jullie dan samen iets oplossen, dat gebeurt wel vaker.
Je weet dat wordt allemaal voor je geregeld. Hoe geweldig is dit allemaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O mooi Eddijst is leuk d
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps ging weer iets verkeerd
Mooi Eddijst is leuk je vorige leven of er toch 1 van mooi gedetailleerd terug te zien. Ook prachtig Meike2 heel mooie ervaring wat je ook hebt meegemaakt.
Ik zelf weet dat ik iets te maken hand met Henry 8 koning van Engeland. deze karna en oorzaak en gevolg ben ik dit leven aan het afleggen en heb gekozen voor alles in 1 dus veel dingen meemaken en oplossen. Eerst vond ik mijn leven ene hel, maar nu heb ik daar ene hele andere kijk op en vind ik mijn leven mooi. Groetjes Ritchie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn Meike en Ritchie, om ook met mensen te kunnen spreken die weten/ voelen, waar je het over hebt.
Voor" niet gelovende" die zich de realisten noemen, zijn dit volkomen onmogelijke zaken.
Voor "wel gelovende" die net zo goed( de meesten) realisten zijn, zijn dit ervaringen, die je hele leven in de war kunnen schoppen ( eigen ervaringen).
Wat zou het mooi zijn, indien we een beetje van onze eigen ervaringen kunnen overhevelen naar die "anderen" niet om gelijk te krijgen, dat is helemaal niet belangrijk, maar om het alleen te delen.
Ze weten inderdaad niet waar ze het over hebben, zoals Ritchie het ook al zei.
Behoefte om het te bewijzen, heb ik totaal niet, het is mijn "ding" het met anderen willen delen, doe ik wel graag.
En Meike, je bent zeer bevoorrecht met de hulp/ ingevingen, die je van genezijde krijgt en zie wat het doet met je gezondheid!!
Geweldig toch!
En Ritchie, van een leven in een hel, naar een mooi leven!
En zo heb ook ik dit soort ervaringen.
Er komt een dag, dat de ogen van de wereld open gaan.
Dat kan nooit meer zo lang duren.
Nog een fijne avond.
Ed
Cryofiel
12 jaar geleden
@Ritchie30, ik begrijp jouw reactie niet. Ik lees tussen je woorden dat je boos bent. Ik kan niet helemaal opmaken of je in de aanval gaat (tegen wie dan, en waarom?), of dat je juist hard in de verdediging gaat (maar waarom dan, er is niemand die je aanvalt). Wat de leraar taal ermee te maken heeft, en waarom je iets vertelt over een vogel, begrijp ik ook niet. Kortom, je spreekt in raadselen. Het enige dat ik begrijp, is dat je schrijft dat ik "er niets vanaf weet". Dat schrijf je zelfs twee keer in één reactie. Maar ook dat begrijp ik niet. WAAR weet ik dan niets vanaf? ALS ik al iets zou weten, waarom breid jij mijn kennis dan niet uit? Ik schrijf alleen dingen op die ik weet, of dingen zoals ik ze denk. Als jij het daar niet mee eens bent, dan zou de sfeer veel fijner blijven als je niet zegt "houd je mond, je weet er niets van". Want dan val je de boodschapper aan, en negeer je de boodschap. In plaats daarvan zou je kunnen kijken naar WAT ik schrijf. Is dat verkeerd? Zou best kunnen - zeg dan gewoon wat JIJ ervan vindt, en vooral: WAAROM jij dat vindt. Dan komen we verder. Met "houd je mond, je weet niets" creëer je een strijd die er niet is. Een respectvolle reactie op de inhoud zou veel vriendelijker en opener zijn. Die inhoudelijke reactie kan ik niet vinden in jouw reactie. Voor mij betekent dat, dat mijn argumenten nog fier overeind staan. Nogmaals: ben je het er niet mee eens, dan is dat prima. Laat dan gewoon weten *waarmee* je het niet eens bent, en *waarom* dat zo is.
Cryofiel
12 jaar geleden
@Ed, op jou kan ik wel inhoudelijk ingaan. Je schrijft dat je een visioen had. Je meende te weten dat het in Frankrijk was. Je zag een bepaalde kleur stenen. Eén van de aanwezigen wist dat er ergens in dat enorme land een plek is waar stenen van die kleur voorkomen. Eerlijk gezegd vind ik dat niets bijzonders.
Cryofiel
12 jaar geleden
Poeh, er is nogal wat geschreven sinds ik hier gisteren keek. Goed, nog één reactie, om ook nog even (inhoudelijk) in te gaan op de overige reacties van Ed, Ritchie en Meike. Ritchie, Meike, Ed, ik denk dat jullie erg moeten oppassen. Jullie schrijven allemaal dat jullie "weten" hoe het werkelijk zit. Als iemand anders dat doet, wordt Ed boos. Erg boos. Kijk maar hoe hij (elders) heeft gereageerd op teksten van mij, van Widar, van Eucalypje, of van anderen: hij vond zulke "ik weet hoe het zit" reacties respectloos naar de ander. Geen wonder dat hij boos werd. In bovenstaande reacties zie ik hetzelfde. "Wij weten hoe het werkelijk zit", "wij hebben meer en beter inzicht dan mensen die een andere mening hebben". Daarmee plaats je jezelf boven de ander. Je drukt de ander als het ware de grond in. Ook dat is iets waar Ed zich - terecht - erg boos over maakt. Ik vermoed dat er een aantal reacties van Ed zullen komen waarin hij Ritchie, Meike en Ed duidelijk zal maken dat hij dergelijke reacties niet waardeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Cryofiel
Boos is een groot woord , Ben ik totaal niet. maar weet dat je er niet voor opensta.Waarom zou ik er dan moeten op in gaan om je kennis uit te breiden,waaronder je er niet voor opensta ? Dat is voor mij ook verspilling van mijn energie, die gebruik ik liever aan mensen die het op verschillende kanten kunnen zien en er ook voor opensta. Denk je nu echt dat dood zomaar dood is ?
Heb je al eens stil gestaan bij dingen zoals ik wordt geboren ik groei op ik krijg een gezin , wordt opa en je gaat dood. Denk je nu echt dat dit het is ?
Dat er daar niet meer achter zit , zoals situaties die je meemaakt waar je uit moet leren, ook hier op GV leer je, elke stap die je zet leer je uit , wat is goed wat is fout. Indien het leven is je gaat dood en het is gedaan , dan vraag je nooit eens af wat jou bedoeling op aarde dan is geweest juist voortplanting? Nee echt niet , elk leven is een oorzaak en gevolg en karma af te werken. Je groeit verder ook in geest en je komt weer en je groeit weer verder. Vraag je nooit af dat er leven op aarde is ?
hoe dit komt ?
Denk je dat dit gewoon toeval is dat er leven bestaat?
Ik kan met zekerheid zeggen dat dit gene toeval is dat alles verbonden is met elkaar , zelfs in een bepaalde zin ben ik verbonden zelfs met jou, zelfs met een kettingmoordenaar met het leven met de bomen met de dieren met iedereen. Soms is het daadwerkelijk en heel moeilijk uit te legen aan mensen die er niet voor openstaan. Zou zeggen ja ik weet misschien meer dan jij, maar toch heb jij die zelfde kennis in jou om ook evenveel te weten dan ik. Indien je er voor openstelt en het eens bekijkt. Zijt niet te sceptisch maar zet die bril af en verruim je in vele zaken bekijkt het goed , laat het door je dringen laat het voelen hoe je voelt , ga naar dat gevoel en bekijkt dat gevoel en kijkt wat het zegt. Ik ben niet meer dan jij en ik sta ook niet hoger dan jij, ik kan misschien iets meer weten dan jij , maar jij zelf kan dat ook als je alleen al eens daar over wil nadenken is al ene goede stap in de richting. Groetjes Ritchie
Cryofiel
12 jaar geleden
Nu schuif je me opnieuw iets in de schoenen waar ik niets mee kan. Ik probeer juist overal voor open te staan. Ik heb dan ook mijn mening al eens bijgesteld omdat mijn oorspronkelijke overtuiging verkeerd bleek te zijn. En dan kom jij opeens uit de hoek met de melding dat ik niet open zou staan? Hoe kom je daar nu bij? En ja, ik heb welzekers nagedacht over de dingen die je noemt. Maar met een andere conclusie. Zoals jij het beschrijft, klinkt het voor mij als "er moet een besturende geest zijn, want ik kan me niet voorstellen dat het niet zo is". Het gevoel dat ik daarbij krijg, is dat jij nu jouw beperkte voorstellingsvermogen oplegt aan de buitenwereld. Zo van: de wereld heeft zich maar aan jouw voorstellingsvermogen te houden! Jouw voorstellingsvermogen is leidend en bepalend, de wereld heeft maar te volgen! (En voel je nu niet gekwetst - ik zeg nu wel dat jouw voorstellingsvermogen beperkt is, maar dat is geen aanval. Mijn voorstellingsvermogen is ook beperkt.) Ik ga liever uit van de omgekeerde richting: de werkelijkheid is maatgevend, wij hebben maar te volgen. Elke andere houding komt op mij over als hoogmoed. Dus, heel concreet: Mensen worden geboren, leven, en sterven. Heeft dat een doel? Jouw stelling is: je kunt je niet voorstellen dat het *geen* doel heeft, dus "moet" het maar een doel hebben. Jouw voorstellingsvermogen is maatgevend. Het doel verzin je er dan maar zelf bij. Mijn stelling is: of ik me wel of niet kan voorstellen dat er geen doel is, maakt niet uit. Ik ben niet relevant, mijn voorkeuren zijn dat ook niet. Het enige dat we kunnen doen is: rondkijken, en proberen te ontdekken of er wel of geen doel is. Eerlijk gezegd vind ik die laatste houding veel opener dan de eerste...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O Cryofiel
ik laat het er bij hoor,
Heb een bijna dood ervaring gehad dan weet ik toch zeker wat ik heb gezien en hoe het daar is. Heb zelfs contact met mijn eigen gids. Zoals je zegt je bent niets met mijn antwoord lees die dan maar nog eens en lees eens goed tussen de punten in. Het gaat niet alleen over dit onderwerp waar je op reageer maar het gaat over andere onderwerpen ook overal dring je over op en kom je met de vraag bewijs. Ik zeg het je over klein 20 jaar ga je bewijs hebben en zal je alles ga moeten herbekijken Voor de rest laat ik het hierbij, en laat het duidelijk zijn ik ben niet meer dan jij en jij bent niet meer dan ik wij zijn gelijken. Ik kan misschien meer kennis bezitten dan jij zoals jij meer kennis hebt in andere zaken waar ik niets van af weet. Wij zijn gelijk en daar sluit ik mee af Groeten
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed, dan ook van mijn kant een paar afsluitende opmerkingen. Ik krijg het gevoel dat jij denkt dat ik jouw bijna-dood-ervaringen niet zou accepteren. Wees gerust: dat doe ik wel. Het enige verschil tussen jou en mij is dat jij één enkele mogelijkheid ziet (en je "weet" dat het zo is), terwijl ik veel meer mogelijkheden zie, mij afvraag welke daarvan het echt is, een keuze heb gemaakt, maar mij terdege realiseer dat die keuze vanzelfsprekend slechts een *voorlopige* keuze kan zijn. Jij bent er helemaal uit, je hebt je zekerheid, je hoeft slechts te wachten tot ook de rest van de wereld jouw juiste inzicht ontdekt. Ik ben er slechts voorlopig uit, ik heb een voorlopig inzicht, en moet leven met de mogelijkheid dat toekomstige ontdekkingen tot een ander inzicht zullen leiden. Zullen we het hier dan maar bij laten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryo. je schrijft:
Ook dat is iets waar Ed zich - terecht - erg boos over maakt. Ik vermoed dat er een aantal reacties van Ed zullen komen waarin hij Ritchie, Meike en Ed duidelijk zal maken dat hij dergelijke reacties niet waardeert. Ik lees nu dus, dat ik zal reageren om me eigen iets duidelijk te maken, dat ik mijn eigen reacties niet waardeer. Nou dat moet ik eens gaan proberen! Dat je mijn visioen niet bijzonder vindt, was voorspelbaar, je kunt niet ander meer.
Cryofiel
12 jaar geleden
Tja Ed, toch heb je je echt kwaad gemaakt om soortgelijke teksten als die jij nu hebt geschreven. Als je consequent wilt zijn, moet je nu jezelf bestraffend toespreken. Over je laatste zin: je reageert opnieuw op de persoon, en je negeert de inhoud. Het lijkt erop dat je niet anders meer kunt. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Cryofiel, wat jij zegt over meerdere mogelijkheden zien klopt wel. Dit heb ik ook gedaan toendertijd, toen bij mij van alles begon te gebeuren. En ik heb rare verschijnselen genegeerd! Ben zelfs naar een pastoor gegaan; naar allerlei dokters; noem maar op....! En inderdaad ben ik op een bepaald moment tot de conclusie gekomen dat het toch écht Lichtwezens, ja zeker engelen, waren die mij benaderden en werk nu met hen samen om anderen weer te helpen. Op gegeven moment kun je daar echt niet meer omheen. En ik hoop echt van harte dat ook mensen zoals jij, die dit allemaal een beetje/veel vreemd vinden, het toch eens zullen gaan ervaren.
Het is het mooiste wat mij ooit is overkomen!
Trouwens even een grapje: studeer jij soms voor condomoloog?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryo. je zult eens moeten stoppen met mij te ananlyseren, niet hier en niet op het forum, je zult me nooit leren kennen.
In de discussie maak je regelmatig fouten, maar daar stap je behendig overheen.
Leuk gedaan hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meike, mooi!!
Cryo. zal het echt nooit begrijpen.
Dat ligt niet alleen aan zijn manier van denken, maar zeker ook aan niet te bevatten dingen die bij ons en door ons en met ons mogen gebeuren.
Een realistisch denkend mens kan dit ook niet begrijpen.
Ik was vroeger net zo, was zelfs een grote fan van Scepsis!!
Cryofiel
12 jaar geleden
@Meike, bedankt voor je open en respectvolle reactie. Wat ik me afvraag als ik dit lees: *hoe* ben je tot de conclusie gekomen dat het lichtwezens waren, en dat de bron niet in je eigen hersenen zit? Ik bedoel, onze hersenen kunnen ons flink voor de mal houden, dat is iets waar we volgens mij echt niet meer omheen kunnen. Vandaar dus mijn vraag. Ik meen nu tussen de regels door te lezen dat je, in ieder geval voor jezelf, bewijs hebt dat het om iets gaat dat geen product is van je eigen hersens, maar om iets dat echt van buiten jouzelf komt. Kun je iets zeggen over dat bewijs? En is dat dan puur een persoonlijk bewijs, dat jou overtuigd heeft maar dat een ander niet zal kunnen overtuigen, of is het ook iets dat je aan - zeg maar - de rest van de wereld kunt laten zien? (Ik stel deze vragen maar gewoon, puur vanuit mezelf. Ik heb geen idee of ik hiermee misschien op gevoelig terrein kom. Het is natuurlijk best mogelijk dat zulke dingen voor jou te persoonlijk zijn om ze via een openbare website te delen met onbekenden. Ik zie geen lichaamstaal, geen kleine hints, niets - vandaar dat ik de gok maar neem en de vraag gewoon heel direct stel. Mocht dit voor jou te opdringerig zijn, of te nieuwsgierig (in de negatieve betekenis van het woord), of iets anders - weet dan dat ik niet de bedoeling heb je te kwetsen, je te verleiden tot dingen die je eigenlijk niet wilt, of je in een hoek te duwen. Laat dan gewoon weten dat je er liever niet over wilt praten, dan zal ik die wens natuurlijk respecteren.) Overigens, jij bent vrij nieuw op GV. Je weet dus waarschijnlijk nog niet dat ik een tijd geleden ook een echte geest-ervaring had. Ik heb dus zelf mogen ervaren hoe levensecht en indringend zo'n ervaring is. Ik vertel dit even om je te laten weten dat ik niet puur "vanuit de theorieboekjes" reageer.
Cryofiel
12 jaar geleden
Overigens - condomoloog? Ik geef toe dat ik je grapje niet begrijp...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet boos worden hoor: comdomoloog is iemand die uren lang kan lullen zonder resultaten te boeken.
Voor de rest, zijn gebeurtenissen zo omvangrijk dat ik dit hier niet kan vertellen. Het is niet 1 gebeurtenis waardoor ik ben gaan begrijpen dat het Lichtwezens en Engelen zijn, maar heel veel. Als voorbeeld kan ik een enkel ding noemen en dat is: dat ik toen ergens enorm aan twijfelde en dat iemand die ik totaal niet ken iets tegen mij zegt op een terrasje, wat hij niet kan weten, waardoor bij mij iets bevestigd werd betreffende mijn twijfel(ding). Iets dat verder geen twijfel overliet. Deze man liep daarna gewoon verder.
Nog een geval waar twijfel van mijn kant werd opgelost: mijn buurjongen gaat een dagje naar Scheveningen en terwijl hij op de boulevard in een winkeltje (hij noemde het een boeddha-winkeltje) neusde kwam de eigenaresse naar hem toe en vroeg: "Heb jij een vriendin, (zo en zo, daar bedoelde ze mij mee)" en zij zegt iets tegen hem en vraagt of hij dat aan mij wil doorgeven. Dit was wederom voor mij een bevestiging, waardoor mijn twijfel oploste. Mijn buurjongen wist totaal niet waar dit over ging, maar voor mij was het een duidelijk antwoord. (Ik ben heus kritisch genoeg).
Zo zijn er legio van dit soort voorvallen, die alles bij elkaar voor mij geen twijfel meer lieten bestaan.
Tevens de Lichtgestalten die ik zie en het gevoel dat mij wordt gegeven. Dit gevoel is zo overweldigend dat het onmiskenbaar is (natuurlijk kun je alles ontzenuwen als je het zelf niet hebt ervaren, maar als je het hebt meegemaakt kun je het niet meer ontkennen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi Meike2 zo zie je wel dat er meer bestaat,
ik had eens midden in de nacht bandgeur geroken ik stond uit mijn bed liep rond en roepte er is brand dit om 02 uur in de nacht. Mijn vriendin schoot wakken ruik niets ik wel , heb heel het huis af gezocht maar er was geen vuur.
Ok ben dan maar gaan slapen , ene goede vriend van me zijn bedrijf is om stipt 02 uur beginnen brannen en helemaal af gebrand. Dit is toch vrij speciaal. Ook met mijn gids heb ik contact en zei hem eens wat ga er morgen gebeuren, hij zei ene vliegtuigongeluk aan de belgische kust, maar er zullen geen doden vallen.
Volgende dag om 07 uur in de avond was er een sportvliegtuigje neer gestort de inzittende waren zelfs licht gewond dus gene doden. Toen zei ik waaw dit gebeurt niet elke dag, en wist heel zeker dat er meer was. Ook bijna dood ervaring , was aan het vechten voor mijn leven na stamceltransplantatie in 2008, ik zweefde en zag mezelf liggen zweefde boven mijn bed onder mijn bed en door de muren zag alles gebeuren in elke kamer. Ook een vriendin van me had dit meegemaakt zei zweefde door de muur en zag in de kamer ernaast dat een vrouw in de toilet op de grond was gevallen en daar lag. Toen de reanimatie geslaagd was en ze kwam direct bij zelfs zei ze die woorden , er is een vrouw de kamer hiernaast gevallen in de wc ik heb dit zopas gezien ze heeft hulp nodig. De dokter zei je hebt zwaar gedroomd we waren je bijna kwijt nee zegt ze ga kijken en dan viel ze in slaap. De verpleester is gaan kijken en ze lag daar op de grond in de wc. Als er niets meer is hoe kunnen die zaken dan gebeuren dacht ik in mezelf. Ook ik krijg vele zaken door die altijd uit komen. Ooit win ik zelfs de lotto dat weet ik ook :-) en weet ook wat ik met dat geld moet gaan doen :-) Als ik jou ervaringen lees geeft dit nogmaals de bevestiging dat er meer is, heb het zelf mogen zien dat er meer is. Is leuk om onze ervaringen te delen. Leuk je ervaringen dus te delen Meike2 groetjes Ritchie En Cryofiel ik ben niet zo nieuw op GV maar heb ook nog nooit gehoord over je ervaring eigenlijk wil ik die wel horen? Groeten Ritchie
Cryofiel
12 jaar geleden
@Meike2, nu ik je grapje begrijp, kan ik dat best waarderen, hoor! Dat ik bij sommige mensen geen resultaten behaal, kan er natuurlijk ook aan liggen dat die mensen zich afsluiten. Je ziet dat heel vaak in discussies als deze: ik doe mijn best te zeggen "nee, want ". Iemand die zich afsluit ziet alleen maar het eerste woordje: nee. Die ziet dan direct een strijd, en gaat dus ofwel in de tegenaanval, ofwel in de verdediging. Maar er is helemaal geen strijd. Als ik schrijf "nee, want ", dan zou ik dat woordje "nee" ook weg kunnen laten. Dat is namelijk volstrekt onbelangrijk! Het gaat om de redenatie. Dat is het enige dat telt, en dat is voor mij echt superbelangrijk. Het "nee" is slechts een conclusie die ik uit de redenatie trek. Als ik de redenatie opschrijf, is dat bedoeld als een uitnodiging. Ik geef open en eerlijk aan welke redenatie ik volg, en hoe die redenatie tot mijn gevolgtrekking leidt. Daarom vind ik het ook zo enorm jammer dat sommige mensen mijn redenatie totaal negeren. Ze zetten een persoonlijke aanval in: "je moet je mond houden want je begrijpt er niets van", of de wat simpelere variant: "daar heb je Cryofiel weer". Dat is het negeren van dat waar het eigenlijk om gaat. Dat is dus eigenlijk heel onbeleefd. Waarom die mensen dat doen? Daar kunnen we alleen maar naar raden. Ik heb al meermaals gevraagd om een uitleg. Ik heb herhaaldelijk uitgenodigd om toch vooral op de *inhoud* in te gaan. Maar nee, dat wil kennelijk niet lukken. Zodra het concreet dreigt te worden, haken sommige mensen af. Terwijl dat nu juist de enige manier is om verder te komen, en om samen te komen. Met zulke mensen ben ik inderdaad een soort condomoloog. Voor hen schrijf ik dan ook niet. Ik schrijf voor de vele, vele anderen die mijn redenatie wél lezen. Voor de mensen die zich openstellen. Ze hoeven van mij niet eens mijn standpunt kritiekloos over te nemen. Het enige dat ik vraag, is te lezen en te overdenken. Daarna moet ieder zijn eigen conclusies trekken. Die conclusies kunnen best anders zijn dan de mijne. Daar kunnen we dan over praten. Gewoon open, eerlijk, en met respect. Voor die mensen, en dat zijn er gelukkig vele op een kennis-site als GV, schrijf ik. Voor hen ben ik géén condomoloog.
Cryofiel
12 jaar geleden
Nu maak ik bijna de fout die ik bij anderen constateer: ik ben nog niet ingegaan op de *inhoud* van jouw reactie. Bij deze alsnog. De dingen die je noemt, hebben op jou veel indruk gemaakt. Maar, en dit zeg ik met alle respect: kunnen die 'toevalligheden' niet ook heel goed worden verklaard door *jouw* geestestoestand op dat moment? Ik noem dit maar even zo. Ik moet namelijk denken aan een collega. Die was "tot God gekomen" door een "teken van God", speciaal voor hem. Toen ik hem vroeg welk teken dat dan was, vertelde hij dat hij al een hele tijd diep aan het nadenken was over geloofszaken. Het was een echte worsteling, waarmee hij al meerdere jaren bezig was. Elke dag weer, een paar keer per dag, gingen zijn gedachten minimaal een half uur lang over godsdienstige zaken. Op een dag liep hij door een stad. Er begon een kerkklok te luiden. Dat geluid maakte hem attent op de aanwezigheid van een kerk, die hij nog niet had opgemerkt. Hij boog af en bezocht de kerk. Daar zag hij een beeld van Maria, dat op dat moment mooi werd verlicht door de binnenvallende zon. Dat moment was voor hem zó ontroerend, dat hij vanaf dat moment diepgelovig werd, en zijn hele leven in dienst stelde van God. Vervolg in de volgende reactie, hier past het niet meer.
Cryofiel
12 jaar geleden
(vervolg) Je kunt op twee manieren naar zo'n voorval kijken. De ene manier is natuurlijk de manier waarop mijn collega het bekijkt: twee tekens van God, speciaal bedoeld om hem te roepen en te redden. Eerst het geluid van de kerkklok, die precies op het juiste moment begon te luiden. Daarna het prachtige beeld van Maria, verlicht door een Goddelijke straal. De andere manier is mijn manier: je loopt wel vaker door een stad, en in het Christelijke deel van de wereld is het dan gewoon te verwachten dat er ooit een kerkklok zal beginnen te luiden - niets tegen in te brengen, toch? Dat hij dat als een teken beschouwde, vind ik ook niets bijzonders. Dat komt doordat hij in een bepaalde psychische staat was, doordat hij al zo'n tijd lang elke dag opnieuw zo enorm worstelde. Dat hij naar die kerk ging, was dus logisch en niets bijzonders. Dat hij daar vervolgens onder de indruk was van de zonnestraal op het beeld, was te danken aan een combinatie van toeval (moment van de dag, zonnig weer) en van zijn psychische staat. Als de zon niet had geschenen, had hij waarschijnlijk iets anders als overweldigend mooi beschouwd, en was hij ook tot het geloof gekomen. -- Begrijp je wat ik wil zeggen, wat mijn onderliggende boodschap is? En dat dit verhaal ook op jou van toepassing zou kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spijt me cryofiel ik zie totaal geen vergelijking in het verhaal van Meike2 en mijn verhaal. Is totaal en helemaal iets anders wat je wil aankaarten, dit is totaal niet wat Meike2 of mijn verhaal is. Heb je verhaal 2 maal gelezen zelfs Groeten Ritchie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, Cryofiel, dat zou zo kunnen zijn als er niet gelijk een groot gevoel van weten bij zou zijn gekomen. Dat wordt in je hart gelegd, (klinkt heel gek, maar het is echt zo). En iemand die dit mee heeft gemaakt kan dit niet uitleggen al zou je dat nog zo graag willen, aan niemand. En ik snap ook best dat mensen het niet begrijpen en dat hoeft ook niet. Ik weet wat ik weet en ik hoef dat niet te verdedigen.
Trouwens, de hele belevenis van de wereld zoals wij die kennen is een illusie. Wij houden met z'n allen de wereld zoals wij die "kennen" in stand. Dus wat maakt het uit wat de ene gelooft of wat de ander gelooft. Ieder z'n ervaring is een eigen maaksel en die ervaring wordt aangenomen als ware het echt. Dat kan ook niet anders, omdat de mens niet beter weet. Ik respecteer ieder z'n ding, maar ik respecteer ook als iemand er niet in mee kan gaan. Ieder z'n meug.
Vertel nou eens van die geest van jou?
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat gevoel van 'weten' kwam ook bij die collega die het gevoel had dat God hem persoonlijk riep. Voor mij een heel gewone, normale, alledaagse serie gebeurtenissen. Voor hem, dankzij zijn psychische toestand, een bijzondere situatie, iets dat speciaal voor *hem* was geregeld. Hij wist het heel zeker, het was een diep in zijn hart zetelende zekerheid. Eerlijk gezegd hoor ik jou precies hetzelfde verhaal vertellen... Voor jou *voelt* het als een diepe zekerheid. Voor mij is dat jouw perceptie van de situatie. Dat maakt jouw gevoelens niet minder sterk, en zeker niet minder (opr)echt. Maar, vanuit mijn perspectief, blijven het *gevoelens*, geen feiten. Gevoelens die bij jou optreden, mede dankzij jouw psychische toestand. (Voor alle duidelijkheid: 'psychische toestand' bedoel ik heel neutraal, leg dus alsjeblieft geen link naar 'psychotisch' of 'psychiatrisch'.) Mijn wereldbeeld is dat wij allen een persoonlijke visie hebben op de werkelijkheid. Die eigen visie wordt vaak de 'persoonlijke waarheid' genoemd. Maar daarnaast is er volgens mij een 'echte' waarheid, een werkelijkheid, die buiten ons bestaat. Als ik over de balustrade bovenaan de Domtoren stap, zal ik naar beneden vallen. Dat is zo'n werkelijkheid die geldig is, onafhankelijk van ons. Soms zijn er drugsgebruikers die er heilig van overtuigd zijn, sterker: die diepgaand zeker weten, dat ze over de balustrade kunnen stappen en dan elegant naar beneden kunnen zweven. Dat is op dat moment hun 'persoonlijke werkelijkheid'. Hoe overtuigd ze daar ook van zijn: als ze het proberen, zullen ze toch echt naar beneden vallen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Oeps, die geest-ervaring is me ontschoten. Als Ed de vraag nog even open wil houden, zal ik er morgen over schrijven. Nu ga ik kijken of ik niet in mijn bed lig.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik was een lang weekeinde in Parijs. Daar sliep ik in een hotelkamer, niet ver van de Eiffeltoren. Een jong meisje, ze was toen acht jaar, met wie ik een speciale band heb, maakte toen een woelige periode door. Daardoor was ze vaak in mijn gedachten. Zo ook die nacht. Het meisje was bij me. Ze was in mijn gedachten terwijl ik sliep. Het was geen droom waarin allerlei dingen gebeuren - ze was er gewoon, in mijn gedachten. Ze was bij me. Ineens wist ik dat ze *echt* bij me was. Niet alleen in gedachten - ik voelde dat ze er was, bij mij, naast mij. Terwijl ik heel langzaam wakker werd, werd dat gevoel sterker en sterker, tot het een overweldigende zekerheid was. Langzaam opende ik mijn ogen. En inderdaad, daar was ze! Ze zweefde naast mijn bed, op minder dan een armlengte afstand. Ze had geen kleur of vorm. Ze vertoonde zich als een soort aanwezigheid. Deze aanwezigheid toonde zich aan mij als een grijze, schaduwachtige, doorzichtige nevel die naast mijn bed zweefde. Ze maakte kleine bewegingen. Hieruit sprak rust. Ze zocht mijn steun, en door bij mij te zijn, had ze die gevonden. Rustig en tevreden keek ze naar mij. Zoals ze daar zweefde, wist ik ineens niet meer of zij nu steun *zocht*, of dat ze mij juist steun *gaf* door bij me te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou zeg, dat is toch een mooie ervaring? Jij "wist" toen toch ook dat zij het was, terwijl ze een nevelige verschijning was, dus niet lichamelijk herkenbaar als het meisje in een jurkje ofzo? Of dacht jij dat het een droom was? Of was je wakker?
Het is goed mogelijk dat jij haar zo goed gesteund hebt in het dagelijks leven, dat ze jou daarvoor kwam bedanken in haar geest. Als mensen slapen kunnen ze vanalles met de geest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwens Richie: Ook een mooi verhaal van jou, daar kun je toch ook niet omheen niet waar?
Alles weer goed gekomen met je? Is de stamceltransplantatie al een geaccepteerde behandelmethode?
Cryofiel
12 jaar geleden
Het was inderdaad een heel bijzondere ervaring. Niet alleen gevoelsmatig, maar ook voor een nieuwsgierig, onderzoekend aangelegd persoon als ik. Gelukkig besefte ik op tijd hoe bijzonder het moment was. Hoewel ik nog grotendeels sliep, wist ik dat de geest ogenblikkelijk zou verdwijnen zodra ik zou besluiten wakker te worden en rond te kijken. Dat wilde ik niet. Ik wilde weten hoe deze geestverschijning ontstond. Dus bleef ik zo lang mogelijk hangen in mijn half slapende toestand. Ik bewoog niet. Zelfs het bewegen van mijn ogen deed ik met uiterste voorzichtigheid, bang om het verschijnsel te vernietigen. Doordat ik zo uiterst voorzichtig, heel geleidelijk, steeds een beetje wakkerder en alerter werd, zag ik wat er gebeurde, en hoe de hotelkamer-met-geest vloeiend overging in een gewone hotelkamer zonder geest. Terwijl ik wakker werd, bewoog de geest zich langzaam van mij vandaan. De geest ging in de richting van de deur van de hotelkamer. Daar aangekomen, bleef de geest op de deur zitten. Ik zag goed hoe de zachtjes bewegende geest overging in een zachtjes bewegende schaduw op de deur. Een schaduw dus - maar waarvan dan? Dat werd al snel duidelijk: mijn hotelkamer lag net onder straatlantaarn-hoogte. Een straatlantaarn verlichtte het raam van mijn kamer. Tussen de lantaarn en mijn raam zaten een paar flinke boomtakken. Die bewogen heen en weer in de wind. Zo veroorzaakten ze de wiegende schaduwen op de deur van mijn hotelkamer. Ik had dus zelf mijn eigen geest gecreëerd! Mijn gedachten aan het lieve meisje dat het zo moeilijk had, gecombineerd met mijn halfslaap, waren genoeg om een gewone schaduw van een paar boomtakken om te vormen tot een geest die naast mijn bed zweefde om bij mij te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel Ja op die manier zou je eigen geest gecreëerd hebben.
Maar toch vond ik je droom wel uitzondelijk waarvan een droom ook wel belangrijk is. Wist je dat tijden je slaapt je geest boven je lichaam hangt en ook makkelijker kan beinvloed worden door identiteiten die jou wel eens iets zouden kunnen zeggen. Ook kunnen dromen belangrijk zijn en betekenissen hebben. Om ene droom makkelijker te onthouden is het best als je wakker wordt even te blijven liggen en je droom op te slaan en schrijf het op. Wie weet ondervind je wel bepaalde dingen later. Hey Meike2 Stamceltransplantatie is geslaagd heef wel lang geduurd met veel afstotingen enz. maar ik ben er nog en moest het ook ondergaan mijn tijd was er nog niet. Ik heb een zeldzame ziekte gehad Aplastische Anemie in een zeer ernstige vorm.
Heb die zeikte ook eens opgezocht in boek van christiane beerlandt tittel sz sleutel tot zelf-bevrijding. Als ik de tekst leesde was ik vrij beschaamd dit te lezen, omdat er veel in stond dat ik een wrok tegen het leven hebt (had) en op mijn hoede leefde en angst had enz en eigenlijk klopte alles wel ook al wou ik dit niet toegeven staat nog veel meer in wat ik nu zeg maar het klopt. Elke ziekte wordt spiritueel uitgelegd en ook wordt de kernoplossing gegeven. Ben ook ondertussen totaal veranderd. In verleden ha dik zelfmoord willen plegen en een mislukte zelfmoord achter de rug , ik zelf zag me niet graag enz ook die dingen staan daar in. Ik zelf ben seksueel mishandeld geweest ben opgegroeid in geweld en misbruikt en toch ben ik ene redelijke goede weg op gegaan dan mijn meeste lotgenoten die ik nu verloren ben. Kan zeggen dankzij de boek kringloop der ziel van jozef rulof sta ik nu nog met jullie te praten , anders had ik nog eens geprobeerd zelfmoord te plegen na het lezen van dat boek nooit meer aan gedacht het was voor mij een redding om anders te leren denken. Nu leef ik graag , lach veel, en voel veel meer aan dan de mensen rond mij heen. He leven lach me toe en leef bewust en liefdesvol. een bloem in de tuin is voor mij schoonheid dat zie ik veel helder dan de meeste mensen ik heb veel meer waarde aan de kleine dingen in het leven na alles wat ik heb meegemaakt. En uiteraard dit is geen toeval meer zoals je zegt die dingen die gebeuren en blijven gebeuren is niet 1 malig maar wekelijks, daar is gene twijfeld meer mogelijk voor mij. Groetjes Ritchie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Richie mooi is dat zeg! Ik wens je nog heeeel veel Lichtende Liefde toe in nog vele komende jaren en dat je veel mag betekenen voor je medemens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank Meike2
dit wens ik jou ook toe en iedereen. Ben bezig aan ene boek Biografie met veel tips in, ook zal er veel spiritualiteit in staan. Deze boek wil ik mensen meehelpen die zijn misbruikt en dodelijke ziektes hebben , de manier hoe je dit kan aanpakken en ook een stuk spiritualiteit in bewerkt. Groeten Ritchie
Cryofiel
12 jaar geleden
@Ritchie, hoe kom je erbij dat je geest tijdens je slaap boven je lichaam zou zweven? Is dat niet gewoon jouw verklaring voor de vervormde waarneming die je krijgt wanneer sommige hersendelen nog slapen, terwijl andere hersendelen al wakker zijn? Ik vond het tweede deel van mijn geest-ervaring (het ontdekken wat er *werkelijk* aan de hand was), minstens zo mooi en boeiend als het eerste deel (de ervaring zelf). Voor mij was dit een mooi praktijkvoorbeeld van hoe een ogenschijnlijk bovennatuurlijke ervaring, in werkelijkheid door jezelf wordt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was een mooie ervaring Cryofiel, zeker, maar dat sluit niet uit dat er ook mensen zijn die geen schaduw of takken zien, maar echt een geest.
En ons mens, maakt zijn hele leven zelf, dat is dan niet bewust (dat je dat doet). Iedereen heeft een ander leven (zelf gemaakt), anders zou iedereen hetzelfde meemaken en dat is niet zo.
En zolang wij geloven dat we hier op deze wereld zijn zullen er dingen gebeuren die een ander niet kan verklaren, of niet in mee kan gaan en daar heeft die ander helemaal niets mee te maken. Iedereen denkt de wijsheid in pacht te hebben en dat is zijn goed recht. Dat geldt voor jou, maar ook voor mensen die iets anders geloven dan jij.
Cryofiel
12 jaar geleden
Mijns inziens kunnen we dan nog steeds onze ervaringen delen, in goed onderling respect. Om vervolgens een totaalplaatje te creëren, dat recht doet aan elke ervaring die is genoemd. Twee personen hebben meer kans tot inzicht te komen dan één persoon. Mits ze hun ervaringen met elkaar delen, van elkaar leren, en proberen aan waarheidsvinding te doen. Met alleen "ik vind dit - jij vindt dat - goh, interessant" komen we niet verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel blijf erbij dat die dingen niet door jezelf zijn gemaakt maar wel iets buiten jezelf is , maar omdat toch alles met elkaar verbonden is ben jij het zelf. Er is veel meer en ben blij dat ik dat heb mogen ontdekken. Veel liefs allemaal
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik ben blij dat ik aan den lijve heb mogen ondervinden hoe je eigen hersenen je voor de mal kunnen houden. Ik had dat natuurlijk al eerder ervaren. Bijvoorbeeld bij dromen, waarin een totaal onverwacht geluid (dat dus *werkelijk* optrad, buiten mijn droom) direct in mijn droom werd verwerkt, en ik het gevoel had alsof dat geluid gewoon in de droom thuishoorde - inclusief minutenlange aanloop ernaartoe. Maar deze geest-ervaring was wel een bijzonder mooi voorbeeld. Dit zelf ervaren zelfbedrog stemt geheel overeen met de kennis die we hebben opgedaan via hersenscans. Ik vind het zowel fijn als wonderlijk dat de werkelijkheid één groot geheel is, waarin alles verbonden is, en alles met elkaar in overeenstemming is. Theorie en praktijk - het is allemaal één.