Wat zij de grootste verschillen tussen 'koosjer' en 'halal'?

De joden die ik ken drinken graag een wijntje , moslims mogen dit 'in principe ' niet (valt dit verbod ook onder halal?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
9.2K

Het beste antwoord

De islamitische spijswetten (Halal) en de joodse spijswetten (kosher) zijn beide zeer gedetailleerd en hebben veel gemeen, maar bevatten ook verschillen. Hoewel beide spijswetten van Abrahamitische religies zijn, hebben zij verschillende oorsprong

Enkele verschillen zijn:
- Een kameel is wel halal, maar niet kosher
- Alcohol is niet halal, maar wel kosher
- Schelpdieren zijn niet kosher, maar volgens de soennitische interpretatie wel halal
- Niet elk deel van een volgens de regels geslacht dier is volgens de islamitische spijswetten geschikt voor consumptie, volgens de islamitische spijswetten wel.
- Het mengen van vlees en zuivelproducten is is niet kosher, mar wel halal.
- Het gebruiken van hetzelfde keukengerij voor vlees en zuivel is niet kosher, maar wel halal

Op de engelse wikipedia staat een vergelijking, daar komen bovenstaande verschillen ook vandaan, dus als het
niet helemaal klopt "don't shoot the messenger"

Toegevoegd na 1 dag:
Bij het 3e streepje
de eerste keer islamitisch moet zijn joodse
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
afgezien van de verschrijving bij het 4e streepje klopt dit wel.
In de Shiitische scholen Hanafi en Jafferizijn schelpdieren, "makru" dwz. ontraden, maar niet "haram" (onrein/verboden)

Andere antwoorden (2)

Sommig keukengerei kan koosjer worden gemaakt door het in een ritueel bad onder te dompelen. Dit is inderdaad joods.

Halal komt ook neer op een ritueel maar dit slaat meer op het slachten van vee. Dit gebeurd op een bepaalde manier van de moslims, als dit op de goede manier gedaan wordt, wordt het vlees halal, en moslims eten alleen maar vlees wat op deze manier geslacht is.

Als voedsel in overeenstemming is met de regels van kasjroet, dan noemt men het koosjer.
Kasjroet is het geheel van spijswetten dat in het jodendom bepaalt of voedsel wel of niet door joden gegeten mag worden. Voedsel dat aan deze spijswetten voldoet, wordt in het Nederlands traditioneel kosjer of koosjer genoemd.

Opzich komt het op hetzelfde neer. Alleen is het koosjer voor de joden en halal voor de moslims.

Het drinken van wijn is niet het verbod van halal, maar van koran verbod.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een "kapsalon": döner of shoarma met sla, frites en kaas, kan heel goed halal zijn, maar nimmer kosher.
Vanwege de combinatie zuivel en vlees.