Kan je van naar een film kijken ( "paranormal ActivitY " ) , bezoek van geesten ervaren ?

Natuurlijk weten we niet of geesten bestaan , maar kan emand door naar zo'n enge film te kijken , de ervaring van geesten voor zo'n iemand werkelijk gebeuren ?

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Paranormal_Activity

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk bestaan geesten. Je bent er zelf één. Alleen heb je je jas nog aan.
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt wat je zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is algemeen bekend dat veel mensen zich na het bekijken van een film van alles in 't hoofd halen. Waar wil je heen met deze vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor alle antwoorden. Ik vroeg mij af of je gevoeligheid voor negatieve entiteiten , of het ervaren van vreemde gewaarwordingen toeneemt door het kijken naar dit soort films . Ik ga er vanuit dat iemand die geen goede bescherming heeft opgebouwd, wel negatieve invloeden kan ondervinden. Dus ik denk dat het niet verstandig is naar dit soort films te kijken . ( negatieve spirituele thriller ) .

Antwoorden (8)

Nee. Dat kan alleen als je geesten oproept met glaasje draaien of een ouia bord. Maar door een film kijken kan dat niet zomaar. Je moet eerst contact maken met geesten en dan komen ze pas. Maar het kan wel zijn dat het nog even lijkt alsof je het echt ervaart omdat de film eng is (dmv een nachtmerrie bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De - komt van mij.
Dit omdat er wel degelijk mensen zijn die de aanwezigheid van geesten ervaren, zonder zelf contact te maken of daar om te 'vragen', al dan niet via wat voor gereedschap of methode dan ook.
Cryofiel
12 jaar geleden
Mensen *ervaren* wel geesten - dat is door zowat iedereen wel geaccepteerd. De vraag blijft: *bestaan* die geesten? Dat is een heel andere vraag...
Cryofiel
12 jaar geleden
Trouwens, je kunt glaasjedraaien op een ouijabord zolang je wilt, daar komen echt geen geesten op af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer jij het dan, cryofiel? Of het nu waar is of niet, ik ga dat niet testen :P
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zou het kunnen proberen, maar dat is nergens voor nodig. Het is al geprobeerd. Mensen krijgen last van glaasjedraaien - maar dat gebeurt *alleen* als ze uit een cultuur komen waarin "bekend" is dat je na glaasjedraaien bezoek "hoort" te krijgen van boze geesten. Laat mensen uit een andere cultuur, waarin men het glaasjedraaien niet kent, eens glaasjedraaien. Er zal niets gebeuren - ze "weten" namelijk niet wat er "zou moeten" gebeuren. Andersom werkt het ook. Jij laat je haren gewoon bij de kapper knippen. Je gaat er echt niet op letten of jouw haren zorgvuldig worden verbrand. Zelfs als door een windvlaag flink wat van jouw haren zomaar de straat op waaien, zul je hooguit lachen - je zult je geen moment zorgen maken. Veel Aziaten daarentegen "weten" dat weggewaaide haren in handen kunnen vallen van een boze tovenaar. Die zal jouw haren gebruiken om jou in zijn macht te krijgen. Afhankelijk van wat de boze tovenaar wil, zul jij allerlei ellendige ziektes krijgen. Of zul je juist jouw geliefden kwaad gaan doen. Zet zo'n Aziaat bij een kapper en laat wat van zijn haren wegwaaien - grote kans dat hij daarna inderdaad ziek wordt, of rare dingen gaat doen. -- Als je het glaasjedraaien nu eens met deze bredere, boven-culturele blik bekijkt - zeg dan zelf:
--  gebeuren er slechte dingen na aan glaasjedraaien te hebben gedaan?
--  gebeuren er slechte dingen nadat jouw haren zijn weggewaaid? Het antwoord op deze twee vragen is hetzelfde...!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, duidelijk, dan kan het dus na het kijken van die film ook niet.
Je kan wel het gevoel hebben alsof, heb ik ook wel gehad. Maar ten eerste weten we niet of geesten daadwerkelijk bestaan, en waarom zouden geesten contact met jou willen door zo'n film?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door naar een film te kijken, kom je in een bepaalde gemoedstoestand.

Ik denk dat iedereen het verschijnsel wel kent uit eigen ervaring: ga je naar een enge film en fiets je daarna naar huis, dan zien die donkere steegjes er ineens een stuk enger uit. Leef je je helemaal in in een liefdesfilm, dan kom je zelf ook in een sensuelere stemming. Kijk je naar een indringende spionnenfilm, dan krijgt daarna die auto die langzaam door jouw straat rijdt een heel andere gevoels-betekenis.

Vooral bij kinderen is dit effect heel sterk: kijkt een kind naar een griezelfilm, dan worden zowel het inslapen als het doorslapen een probleem.

Op dezelfde manier kan het kijken naar een geestenfilm ervoor zorgen dat jij in een "geest-gevoelige" toestand komt. Hoe indringender zo'n film voor jou is, hoe groter de kans dat jij in de juiste "geest-gevoelige" toestand komt.

Daardoor ga je alles wat om je heen gebeurt, en alles wat je zelf voelt, vanzelf op een "geesten-manier" interpreteren. Je ervaart dan echt geesten!

Maar of je nu wel of niet in geesten gelooft: dit soort ervaringen is net zo echt als de zekerheid van het kind dat er een monster onder het bed zit. Het kind ervaart dat monster als heel reëel, het monster "is er echt". Jij ervaart de geest als heel reëel, de geest "is er echt".

Zelfs als je ervan overtuigd bent dat geesten bestaan, dan nog is dit soort ervaringen niet realistisch. Het is puur een gevolg van jouw gevoeligheid voor zo'n film.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een begrijpelijke uitleg, heel duidelijk +
Toen ik nog in geesten geloofde had ik altijd 'bezoek' van geesten na het zien van zo'n soort film.

Sinds ik niet meer in geesten geloof, krijg ik nooit meer geesten op visite.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Mooi kernachtig samengevat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'They vanished in a puff of logic.' ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, Stippel, dat zinnetje hou ik er in :) @Cryofiel, het lijkt een beetje op wat jij schrijft alleen dan in het heel erg kort :)
Cryofiel
12 jaar geleden
@stippel, waar kwam dat citaat ook weer vandaan? @RiaNino, precies, daarom vatte ik jouw reactie samen in mijn reactie!   ;-)
(is deze verwijzingskluwen nog te ontwarren?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben gek op ontwarren dus ik snap hem nog :)
Verder kende ik dat citaat nog niet maar vind hem steengoed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ík ben erg nieuwschierig waarom je er nu niet meer in geloofd rianino
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik heb gemerkt dat ik het telkens 'opriep' op momenten als deze.
Of bijvoorbeeld als ik aan mijn opa dacht, dan 'voelde' ik hem ineens.
Er zat zo'n duidelijk patroon in mijn eigen gedachten en daarna die 'geestverschijningen', dat móest ik wel zelf gefantaseerd hebben ;) Ik heb mooie en lieve mensen gekend die inmiddels zijn overleden en soms geven ze me nog steeds kracht, maar dan meer als ik naar hun leven kijk.
Soms herken ik mezelf bijvoorbeeld in mijn opa en dan lach ik even naar boven: 'U was ook zo'n gek als ik hè :)' maar dat is dan meer een herinnering en de herkenning daaruit. Niet dat ik denk dat hij om me heen dwarrelt als een geest. Toch ervaar ik dan wel degelijk een fijn gevoel.
Hij leeft voort in mij, als het ware, en dat zegt voor mij veel meer dan dat ie een geest zou zijn.
Laat opa maar gewoon lekker van zijn rust genieten.
En laat mij dan maar af en toe gesprekken met hem voeren, gewoon omdat hij in mij zit. Zijn genen, de dingen die ik van hem heb geleerd, de dingen waarvan ik dacht: jij bent raar! maar die ik nu in mezelf terugzie.
Dat vind ik veel wonderlijker dan een of andere geest die hier komt kijken.
Alhoewel ik het soms wel handig zou vinden hoor, een gesprek met mijn opa nu ik zelf volwassener ben :) Het is niet zo dat ik helemaal nergens in geloof hoor, ik denk wel dat we onderdeel zijn van een groter geheel, maar juist vanuit die gedachte ook, geloof ik niet in geesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het helemaal door.
Ja dat kan.
Je kan jezelf enorm beïnvloeden. Een van die voorbeelden is het placebo-effect. Deze beïnvloeding kan er ook voor zorgen dat je dingen waarneemt die er helemaal niet zijn. Als je ergens heel erg in geloofd kunnen je hersens voor een mind-trick zorgen.
Je neemt iets waar, en je bewustzijn maakt er dan een geest van. En zo ervaar je dus bezoek van geesten. Je denkt dus dat je bezoek krijgt van een geest, terwijl er helemaal geen geest is.
Als je een film hebt gezien denk je er meer dan anders aan, en is de kans dus groter dat je een ontmoeting met een geest 'ervaart'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Precies!
een film is een onwerkelijke nagespeelde situatie, die trouwens wel op je gemoed in kan werken.
Mogelijk ga je hierdoor wel meer open staan voor de echte paranormale dingen.
Je wordt als het ware, vast in de stemming gebracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk wel dat je er meer voor open staat.
Normaal gesproken negeer je dit soort ideeen en gevoelens volkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan altijd de aanwezigheid van geesten voelen, of je nou een film kijkt, hebt gekeken of niet. als je je er open voor staat kan iedereeen het gebeuren. maar het is helemaal niet eng, en als je dat wel vind, dan doe je de deur of de balkondeur even open en vraag je of ze weg willen gaan. wij hebben immers een lichaam, geest en ziel, dus zijn we altijd sterker moet je maar denken, een geest heeft geen aards lichaam meer, dus dan zal die ook verdwijnen.