Wat is een mantra precies?

Ik weet het wel ongeveer, maar mss kan iemand het me echt precies vertellen? En wat is een goede (voorbeeld)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (6)

Een mantra is een gedicht, woord, uitspraak of een lettergreep die het midden houdt tussen een spreuk met magisch effect en een gebed. In sommige gevallen wordt hij herhaald en is hij bedoeld als een continue recitatie (chant). Voor de herkomst van het woord mantra zijn er verschillende verklaringen. Volgens velen is het een combinatie van de Sanskriet woorden manasah (geest) en tra (bevrijding door beheersing van die geest). Zoals reeds boven verklaard is een mantra een reeks woorden, die samen een gedicht vormen.

Via onderstaande link vind je ook enkele voorbeelden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mantra is een combinatie van Sanskriet worden die een bepaalde werking zouden hebben. Bijv. het bevorderen van geluk, goede gezondheid e.d.
Vaak worden mantra's vele keren herhaalt.
De bekendste mantra voor algemene gunstige zaken is de Gayatri mantra.
http://www.youtube.com/watch?v=d63COahIpVM
Je kunt de mantra meezingen, maar het alleen er naar luisteren zou ook een gunstige werking hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mantra is een klank of tekst die van zichzelf een gunstige uitwerking heeft.
Je kunt hem zeggen, of (mee)zingen maar ook door er alleen naar te luisteren heeft de mantra al effect.

Van origine vind je ze in het hindoeïsme, boeddhisme en bij soefi's (Islam). ( La ilaha il Allah Hu;. Ishq Allah, Ma'bud Allah, Ishq Allah, Ma'bud Allah)

Maar ook in het christendom, b.v. Kyrie Eleison.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mantra is een woord of korte zin die wordt gebruikt om de geest tot rust te brengen. Als meditatie aandachtspunt worden allerlei technieken gebruikt zoals de ademhaling, vlammen, gezangen maar dus ook een matra kan hiervoor dienen. Om mani padme hum is een heel bekende en zou de volledige essentie van de boeddhistische leer bevatten in een paar woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat het ook een soort gebed kan zijn, een gebed in de vorm van een lied, of gewoon het praten om als voorbereiding op een bv meditatie of een handeling die bij een bepaald geloof hoort. Om een bepaalde gemoedstoestand te bereiken zeg maar. Zoals er in de kerk vaak gezongen wordt voor de communie.
Maar ook zoals in mijn voorbeeld een gezang om een cirkel te sluiten, of te openen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van oorsprong is 'mantra' een 'gereedschap voor de geest': man-tra (vergelijk Latijnse stam 'mens' = geest). Ontstaan in het Hindoeïsme vanuit de eenheid van vorm en klank (nama-roepa) verlevendigt een mantra de trillingen van de 'vorm' waarvan de 'naam' wordt gereciteerd: hardop of in gedachten opgezegd. Hoewel het boeddhisme een 180-graden-reformatie van het hindoeïsme is, hebben mantra's een grote betekenis bij het verinnerlijken van spirituele inhouden en bij visualisaties. Zo zijn er openings-, sluit- en kiem-mantra's (bija-mantra). Mantra's worden gebruikt om de geestelijke activiteit een specifieke richting te geven of om de geest te temmen, die normaal alle kanten op holt...
Ook voor contemplatie worden mantra's gebruikt.
Verwijzen mantra's in het hindoeïsme veelal naar externe entiteiten, zo worden ze in het boeddhisme voornamelijk toegepast om innerlijke of immanente energieën te verlevendigen. In m'n boek 'Tussen wetenschap en mystiek' vind je overigens een zeer uitgebreide uitleg over mantra's.