Hoe oud is het geloof in nieuwetijdskinderen?

Sinds een jaar of tien hoor je veel over de zogenaamde nieuwetijdskinderen. Zij zouden zeer wijs zijn, heel gevoelsmatig ingesteld, en alleen dat doen wat spiritueel gezien nuttig is. Ze zouden een voorbode zijn van de naderende nieuwe tijd (Aquarius?).

In alle teksten lijkt het of nieuwetijdskinderen sinds een jaar of tien bekend zijn, maar ik ken ze van bijna 35 jaar geleden. Toen las ik een spannend kinderboek over nieuwetijdskinderen, die telepathisch met elkaar communiceerden, en die de eersten waren van een nieuwe generatie die de wereld zou gaan verbeteren.

Hoe oud is het geloof in nieuwetijdskinderen nu werkelijk?

Toegevoegd na 4 dagen:
Dank voor alle antwoorden.

Ik kom tot de volgende slotsom:

De huidige aanhangers van nieuwetijdskinderen doen alsof het iets is van de laatste tijd. Dat hoort bij hun geloof in de "nieuwe tijd".

In werkelijkheid worden nieuwetijdskinderen al sinds de jaren '70 herkend.

Kijken we nog verder terug, dan zijn ze er altijd al geweest, maar werden ze niet als zodanig benoemd. Vaak zelfs niet eens herkend.

Samenvattend: niets nieuws onder de zon dus, het enige dat is veranderd is de populariteit van het nieuwetijdsgeloof onder sommige ouders.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb er lang over getwijfeld of ik deze vraag zou beantwoorden. Ik ben niet spiritueel, maar anderzijds weet ik wel veel kinderen, opvoeden en onderwijs. Ik probeer deze vraag vanuit die hoek te beantwoorden. Kinderen met speciale gaven zijn er altijd geweest. Vroeger noemde men dit "kinderen die met de helm geboren waren". Deze, vaak kwetsbare kinderen, stonden anders in het leven dan het gemiddelde kind. Hun intuïtie was beter ontwikkeld, ze hielden niet van wilde spelletjes en het waren denkers en dromers. Deze kinderen hadden het vroeger heel moeilijk, de klassen waren groot en er werd klassikaal lesgegeven. Oog voor kinderen die 'anders' waren, was er niet of nauwelijks. De groep was hard: wie buiten de groep viel, werd meestal gepest. Later kwamen veel van deze kinderen op de "Vrije scholen" terecht. De kinderen met minder spirituele ouders hadden langer pech. In 1981 was de samenleving zo veranderd dat men in zag dat ook voor de basisscholen verandering noodzakelijk was. De wet op de basisvorming werd gemaakt. Deze trad 1985 in werking. Eén van de belangrijkste veranderingen was dat er meer oog en meer ruimte kwam voor individuele verschillen. Dit was ook nodig want we hadden inmiddels te maken met een multiculturele samenleving. Ouders werden ook meer en meer bij het onderwijs betrokken. Er kwam meer openheid en bekendheid over verschillen (ook door de media) Ouders van kinderen die 'anders' waren gingen zich verenigen. Denk hierbij ook aan hoogbegaafde kinderen of van autistische kinderen. Ook kwam er bekendheid over de groep kinderen die ook wel aangeduid wordt als 'nieuwetijdskinderen'. Ze verschenen in praatprogramma's als dat van Catherine Keyl. De groep van deze kinderen is groter geworden. Zelf denk ik dat dat een wisselwerking is. Vroeger moest je wel proberen om bij de groep te horen. Je kon je het beste aanpassen, anders werd je gepest. Nu mag je 'anders' zijn. En als je dan ook nog denkt dat je kind een voorbode is van een nieuwe tijd, is dat in ieder geval een positieve benadering. Voor de ouders en kinderen is het ook prettig dat zij in contact komen met mensen die tegen dezelfde dingen aanlopen als zij doen. "Nieuwetijdskinderen" zijn er altijd geweest. Ze werden alleen niet zo genoemd. Mensen die in een nieuwe tijd geloven, zijn er ook altijd geweest. Dus op zich is er wat dat betreft niets nieuws onder de zon. Wat wel nieuw is , is de openheid en de aandacht van de media.

Ik weet geen antwoord op deze vraag. Echter in deze tijd worden nieuwetijdskinderen genoemd. Ook in verband met het geloof van 2012 waarin volgens de gelovigen (waaronder ik) een ommekeer plaatsvindt in de spirituele denkwijze van de wereld. Dit is gebaseerd op de eeuwenoude maya kennis die de datum voorspelt hebben. Voor 2012 is er een periode van 25 jaar waarin de wereld in verandering zal zijn. (google eens op maya en 2012). In deze periode worden er meer nieuwetijdskinderen geboren dan voorheen. Deze kinderen hebben de taak als zij volwassen zijn de nieuwe wereld vorm te geven volgens de verhoogde spirituele dimensie. Nu kunnen ons helpen tijdens deze overgang die steeds moeilijker gaat worden. Je hoort steeds meer met als voorspelling 2012. Het magnetisch veld van de aarde keert om, de zon veranderd, enz.

Dat geloof is al heel oud; Jezus was er toch ook al een?

achachach nieuwetijdskinderen. volgens mijn moeder zijn mijn broertje zusje en ik er zowiezo 3 van :D dus dan al 25 jaar. ik denk dat het een beetje uit zijn verband is gerukt. iedereen is tegenwoordig spiritueel of nieuwetijds. ik kan mij er mateloos aan irriteren dat iedereen ''ZEGT'' nieuwetijds te zijn. lariekoek en apenkool je heb een gave of niet (als). ik weet ook niet waarom het een TREND is je kinderen en jezelf zo te noemen omdat je DENKT dat ze wat kunnen of omdat ze ZEGGEN dat ze wat kunnen.

Om mij heen constateer ik steeds vaker kinderen met een sterk ontwikkeld zesde zintuig. Bij sommige van hen is het zeer sterk ontwikkeld. Het lijkt er op of er ergens iets voorbereid wordt. Iets wat nodig is in de nabije toekomst.