zou het kunnen dat geesten afscheid willen nemen van hun huis ?

verleden: we waren net verhuist naar een woning waar eerst een oud stel in woonde.

ik was 7 en ging zoals altijd s' avonds naar bed en val in slaap. word ik na een tijdje weer wakker en vraag me af waarvan ik wakker ben geworden. op dat moment merk ik dat er een soort druk op mijn benen staat en ik kijk omhoog... zie ik een zwarte gedaante van een oude man voor me staan. het was pikdonker die man was pikdonker en toch zag je hem, het leek wel alsof er een soort wit licht van achter op hem werd geschenen. ik was natuurlijk verlamt van schrik en volgens mij is hij na een tijdje gewoon vertrokken want ik ben daarna weer in slaap gevallen.

een tijdje daarna kregen we te horen dat de man van het oude stel was overleden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Kijk eens op wikipedia bij slaapverlamming, daar deed je beschrijving mij aan denken.

Willem23 was me net voor, maar ik zeg ook: geesten bestaan niet. Ik denk dat je in je droomfase slaapverlamming hebt ondervonden.

ik heb wel eens een donker gedaante gezien op een boerderij. was helemaal wakker en het was ook nog duidelijk, de persoon (denk een man) stond in de schuur waar je er maar aan 1 kant in kon. het was zo duidelijk dat ik netjes gedag heb gezegd (en ben echt niet kippig) :) vervolgens ging de persoon op in het niets (werd transparant en was weg) was toen een jaar of 12 dus blanco op dit gebied. het kan idd dat iemand die overleden is afscheid neemt van een huis of omgeving, maar alleen als ze daar klaar voor zijn (rust vinden) soms is hier een helpend handje bij nodig en ze beseffen dat ieders zijn eigen wereld heeft. bewezen is het nog nooit, maar er zijn zeker mensen die hier hun ervaringen kunnen vertellen. (GV-ers, kom dus maar op met de minnetjes die niet worden toegelicht) :OP

Ja dat kan. Oei, nu gaan er weer vingertjes richting zijkant van hun hoofd wijzen, zeker? Soms twijfel ik eraan of het hier wel de categorie ‘Spiritualiteit’ is. Het is toch de bedoeling dat mensen hier met hun vragen terechtkunnen? Het kan dus inderdaad dat geesten of overledenen afscheid nemen van hun huis. Bij ons (oud gerenoveerd huis) heeft het zelfs lang geduurd voor de onverklaarbare verschijnselen ophielden. Wij waren ten andere wakker, niets met slaapverlamming te maken. Ik ga niet in detail treden wegens de tegenkantingen hier. Maar geloof me, wat je hebt meegemaakt komt voor bij vele mensen. Ze durven er alleen niet over praten uit schrik uitgelachen te worden.

Wat je beschrijft is een klassiek geval van slaapverlamming, inclusief de bijbehorende veelvoorkomende hallucinaties op de grens vanslapen en waken. Snufje onwetendheid en een paar korrels fantasie, en het verhaal is compleet. En zo heb je, zoals al iemand geweldig uitdrukte, iets dat schijnbaar - en zeker vor een kind van zeven - niet te verklaren is (al heeft slaapverlamming weinig raadsels meer), uitgelegd met iets dat totaal niet te bewijzen is, en heb je weer een spannend verhaal voor bij de koffietafel waar andere goedgelovigen zich over kunnen verbazen. Heel in het kort : tijdens je slaap ben je verlamd, omdat je anders in je droom gevaarlijke dingen zou kunnen doen. Soms is de verlamming op het moment van (plotseling) ontwaken nog niet opgeheven, met name wanneer men wakker schrikt van geluiden van buitenaf of bijvoorbeeld een nachtmerrie. Ook de hersenen zitten nog niet helemaal in het wakkere patroon, en neigen min of meer een beetje door te dromen. Deze hallucinaties zijn sterk cultuur- en geloof gebonden. Dat jij alleen een schim zag, heeft er alles mee te maken dat jij je 'geesten' voorstelt als schimmen. Mensen die geesten als levensechte personen zien, zien levensechte personen. Wie in Aliens gelooft ziet aliens, en wie in Demonen gelooft ziet demonen. Maar wat je ook ziet - en inderdaad, je hersenen nemen wel degelijk iets waar dat je omzet in een visueel beeld, dat heeft niets te maken met wat zich op dat moment ook daadwerkelijk in de ruimte bevindt. Slaapverlamming kan zeer beangstigend zijn, maar is in feite veelvoorkomend en onschuldig. Iedereen maakt het wel eens mee, en sommige mensen zelfs vrij frequent. Het meest verbazingwekkende eraan echter is het ongelofelijke vermogen van onze hersenen om overal samenhang en orde in de ongeorganiseerde chaos te zien. Vergelijk het maar met gezichten zien in formaties van vlekken, of vormen in wolken en inktvlekken. Daar zijn we echt meester in, zowel in wakende, maar helemaal in (half)slapende toestand. En het spijt me dat ik toch nog even roet in het eten moet gooien (want sommige mensen vinden hun tuin blijkbaar niet mooi genoeg zonder te moeten geloven dat er elfjes en kaboutertjes wonen), maar verhalen over geesten ie hun huis niet willen verlaten, zijn gewoon romantische onzin. Toegevoegd na 8 minuten: Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/ervaring-slaapverlamming.174259

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nachtmerrie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlammi...

Geloof gewoon wetenschap. Dat zegt dat het bewijs nog nooit is bewezen. Het moet ook 3x bewezen zijn voor het aangenomen word. Als je geest als optie ziet, pak dan ook alle andere opties erbij. Ik ken gevallen waarbij mensen zogenaamd van een trap geduwd werd en zelfs vreemde dingen zagen. Achteraf was het slecht ventilatie. als ik het goed heb was het gewoon een koolmonoxidevergiftiging door een cv ketel in een on geventileerde ruimte te zetten

Veel mensen menen van alles te weten/geloven over hoe het zit met geesten, entiteiten enzovoort Het lastige is dat veel verhalen op elkaar lijken, ze bevestigen elkaar namelijk. Weet je hoe dat komt? Mensen zoeken van nature van alles en nog wat buiten zichzelf, zowel het goede als het kwade, macht en onmacht, dus gewoon projectie. Dat helpt, want zo hoeven ze niet te erkennen dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze zien, horen, ruiken en proeven en wat dies meer zij Wat er gebeurde met jou kan verklaard worden, de vraag is alleen: wil je echt weten wat het was? Of hoor je liever over overledenen [anderen] die afscheid komen nemen, vooral over geesten die op plekken blijven rondhangen. Weet je wat mensen meestal zien of waarnemen? Dat alles komt niet van overledenen, maar van levende mensen, die door gedachten vormen scheppen. Vaak zit daar gewoon iets van henzelf bij. Alles is energie, en alles is verbonden beste vraagsteller. Zo zoek wat je ziet nooit buiten jezelf, maar binnen jezelf. Ook jij bent veel meer dan wat je waar kunt nemen. Als je denkt dat jij als wezen stopt aan de zichtbare en voelbare 'buiten'-randen van je stoffelijk lichaam, dan geloof je nog in een illusie. Alles wat je ziet, is ook iets van jezelf. En de mens; ziet wat hij denkt te zien groet

In mijn ogen zou het heel goed kunnen. Alleen krijg ik meer de indruk dat die oude man uit nieuwsgierigheid is komen kijken. In de trend van, ' Wie verblijft er nu in mijn huis...?' Echter, niets om bang van te zijn. Als je er last van hebt, gewoon verzoeken om weg te gaan door dit hardop sprekend te vragen. Dan komt hij zeer zeker niet meer terug.

Voor de duidelijkheid: geesten bestaan niet. Heb je misschien op die leeftijd iets teveel enge films bekeken? Want dan komen dit soort dingen meestal in gedachten van vooral kinderen. Tenminste ik kan me nog herinneren dat ik een keer bij een vriendinnetje een enge film had gezien. (wij hadden toen nog geen t.v.) en ik heb weekenlang gedacht dat er een engerd onder mn bed lag. Soms wist ik t zelfs zeker dat er een onder lag en moest mn vader erbij komen om me te verzekeren dat ie echt niet onder mn bed lag. Dofa

nee ik denk het niet want geesten bestaan niet maar als jij dat denkt.... maar het zou kunnen xxxxxmenixxxxx

Prachtige ervaring waarbij je je duidelijk openstelde voor ontvangst van de andere dimensie waar de doden zich begeven, die dimensie die door ons levenden zelden bereikt kan worden. . Het mooiste is dat het beeld dat vragenstelster schetste , een prachtig beeld is van een entiteit uit de andere dimensie , die geheel vreedzaam en liefdevol haar liet weten , dat hij er nog is en nog steeds bij het huis past . Als je zeven bent gaat het makkelijker , het contact maken met de andere dimensie, omdat je ontvankelijker bent . Later wordt je geleerd dat geesten niet bestaan , erg geestdodend ... De geest wilde je dus alleen even laten weten dat hij er is. Hij is niet wezenlijk anders dan de man was die in het huis woonde . Hij is vriendelijk en hij vind het prettig dat jullie hier nu wonen. Het was een soort bedankje. Om dit antwoord even te completeren wil ik een eigen ervaring delen. Midden in de nacht werd ik wakker . Ik zag een schimmige gedaante l. Een soort mistwolkje aan de andere kant van mijn slaapkamer. . Ik kroop terug onder de lakens. Daar voelde ik dat de schim een fijne energie had . Ik vroeg haar bij me te komen. Het was een zij. Ik gaf dus toestemming voor het contact ... Ik keek niet op of om , bleef onder de lakens maar ik voelde een enorme energie door mij heen trekken . Het energieveld van de geest raakte mij aan , en ik voelde een prachtige trilling , en het leek alsof alle haartjes op en IN mijn lichaam , rechtop gingen staan. Daarna was ze weer weg , en ik sliep rustig verder. De mooie vrouwelijke geest wilde alleen laten weten dat ze er was , en mij even bedanken...

Je hoort het vaak, dat als iemand overlijdt ze nog even afscheid komen nemen van een geliefde. (Ik heb het vaker van goede vrienden gehoord, en dat ze op dat moment nog niet wisten dat diegene was overleden.) Als je ervan uit gaat dat dat niet zo ongebruikelijk is, dan zou ik me ook wel kunnen voorstellen dat iemand nog even naar het oude huis toe gaat waar hij zo vele jaren geleefd heeft.