Wat zou ik het beste kunnen doen? Yoga, meditatie, tai chi?

Ik wil graag iets gaan doen om meer tot rust en tot mezelf te kunnen komen. Ik wil graag een betere controle over mijn gedachten hebben en mijn concentratie verbeteren. Het moet iets zijn waarbij ik volledig tot rust kan komen..

Wat zou een geschikte les/cursus zijn voor mij? Evt. met uitleg erbij en ervaringen:D

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Ik kan iedereen yoga aanraden, of je nu spiritueel ingesteld bent of je gewoon last hebt van je hernia of RSI. Als je een tijdje yoga doet, zul je merken dat de controle over je lichaam en gedachte en de balans tussen die twee snel beter wordt. Je zal in eerste instantie merken dat er veel meer spanning in je lichaam zit dan goed voor je is. Je leert je ontspannen, zowel fysiek als mentaal. Zowel de fysieke als mentale baten van yoga zijn enorm!

Dit is makkelijk omdat je het in een groep doet onder begeleiding van een (hopelijk) gediplomeerd iemand. Als je besluit dat id. goed voor jou werkt, kun je je ook bezig houden met bv meditatie. Je hebt al bij je yoga klas geleerd hoe je op je ademhaling kan letten, en wat voor een soort ademhalingen je hebt. Vaak zit er bij de yoga al een ontspanningsoefening, waar mee je leert hoe je je geestelijk ontspant, en hoe je je op een bepaalde ademhaling kan focussen.

Tai Chi is denk ik soms wel voor ons westerlingen is minder toegankelijk, maar ik zou het altijd een keer proberen als ik jouw was. Helaas zit er bij ons westerlingen vaak wel een dik stuk beton tussen ons lichaam en geest. Vaak vind je bij de yoga ook Tai Chi technieken. Toch raad ik eerst yoga aan, omdat je daar sneller (merkbaar) profijt bij hebt dan Tai Chi.

Op naar yoga, dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms zou ik graag willen weten waar de - voor staat.

Andere antwoorden (8)

Spring Forest Qigong van Chun li Yin ,en "The seeds of enlightenment" meditaties van Jeddah Mali. Die zijn echt fabuleus geweldig en effectief.
(stuur maar een pm, als je een torrent linkje wil) :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind je dansen leuk? Zo ja, dan kan ik je biodanza aanraden. Daar ben ik zelf ooit mee begonnen. Je komt helemaal tot jezelf na 2 tot 2,5 uur dansen. Inmiddels doe ik ook andere dingen, maar biodanza is voor mij een basis geweest.
Ps als je laat weten waar je woont, kan ik je wellicht een groep adviseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij helpt bidden ontzettend goed, bidden geeft mij rust en vrede. En je voelt je weer helemaal klaar om mensen te helpen en te genieten van je leven. Ow ik ben een moslim trouwens :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je redelijk snel resultaat zien, dan kan je het beste direct met meditatie gaan beginnen. De overige methoden zullen dit ook kunnen, maar meer op langere termijn.

Meditatie is meer recht op het doel af voor rust en controle over de gedachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iets wilt doen zou mindfulness een goede keuze zijn. Het biedt alles waarvan je aangeeft behoefte aan te hebben.
Bovendien wordt het op veel plaatsen aangeboden.
Daarna zou je je kunnen verdiepen in non dualiteit (ook wel genoemd advaita) een filosofie die antwoord geeft op wie we in wezen zijn.
Mindfulness valt te zien als een methode die op korte termijn meer rust geeft. Non dualiteit als een filosofie die op de langere termijn meer vrede geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trek je even terug, ga erop uit lekker wandelen (vakantie of zo) en helemaal alleen boven op een berg zitten mediteren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou tai chi doen.
komen de twee andere dingen toch in terug.
mits je ergens traint waar ze nog weten hoe het wel moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf heb ik jarenlang aan tai chi gedaan, en heb veel vrienden die yoga doen of deden. Mijn indruk is dat als je wat actiever bent, tai chi misschien beter bij je past dan yoga. Bij yoga is het weer fijn als je wat leniger bent. Uiteindelijk zijn beide heel goed voor je, maar je moet vooral uitzoeken wat het best bij jou past. Daar is geen absolute waarheid in.