Zijn feministes, van bijv. Opzij, voor of tegen het dragen van een hoofddoek?

Ik vraag me dat af omdat ze in de jaren zeventig tekeer gingen tegen alles wat ook maar iets van religie in zich had en gezien kon worden als "door de man voor de vrouw bepaald".

Is het nu anders en mogen vrouwen zich weer op de een of andere wijze onderdanig opstellen ten opzichte van de man of een mannelijk figuur?

En als dat het geval is waarom dan die omslag?

(geen vraag over wel / niet hoofddoek zoals in de politiek gevoerd)

Weet jij het antwoord?

/2500

Cisca Dresselhuys was mordicus tegen! Ik denk dat men binnen de redactie nu iets gematigder is, maar dat is zeker niet omdat ze er voor zijn. Ik noem mijzelf een feministe, ben ook in de 70er jaren actief geweest, hoewel redelijk en gematigd. Ik heb het gevoel dat de moderne zg geemancipeerde gehoofddoekte vrouw, er een soort "geuzendracht"van maakt. Daarmee geeft zij, in mijn ogen een ""schijnlegitimatie"" aan het dragen van de hoofddoek. ""Kijk mij eens flink doen"". De hoofddoek heeft voor mij toch nog teveel de identificatie met de rol van de vrouw binnen de Islam. En dat vind ik (als geemancipeerde vrouw) vrouw-onwaardig. Dat neemt al weer niet weg, als een vrouw denkt dat zij hiervoor kiest-ondanks dat anderen haar uitleggen, hoe zij hiermee overkomt- dan moet ze dat maar doen. Wel jammer, maar het zij zo.

je moet ze niet te serieus nemen, consistent zijn is het niet het speerpunt maar "ik ook willen wat hij hebben" bom moedertje hier tuinbroektrauma voor het kind daar. gelukkig hebben we het glazen plafond nog om ze koest te houden. de tot stand koming van een mening zal in hun voordeel moeten werken. dus als een hoofddoek door haar man word opgelegd is het onderdrukking en als de staat et in openbare funties verbied is het ook weer onderdrukking. zoek aub geen logica achter de woede van hondsdolle minatjes, maar laat ze hun opzij lezen in in de veronderstelling dat ze met een plastuit de laatste bariere hebben doorbroken. zij kunnen er ook niks aan doen.

Nederlandse feministen kunnen geen feministen voor niet-Nederlanders zijn. Een nl-feministe kan niet beoordelen wat een hoofddoek voor een niet nl-vrouw betekent. Niemand kan zeggen dat her dragen van een kledingstuk man of vrouw onwaardig zou zijn. Ook de vrouwen op GV (sorry Ineke) niet. Ik denk/hoop dat de Nederlandse feministen dat zelf ook zien. Laat iedere vrouw lekker zelf bepalen of ze een hoofddoek willen dragen of absoluut niet. Ik heb mijn hele leven pertinent geweigerd een stropdas te dragen, komt er soms een groep die mij gaat dwingen een stropdas te dragen of anderen gaat dwingen om geen manchetknopen meer te dragen. De kwestie van keppeltjes en hoofddoekjes mogen niet in dat licht van emancipatie worden bezien. Dat is een zaak van de mensen zelf. Maatschappelijke veiligheid (geen burka's, baklavas geblindeerde autos en kapuchonnetjes) is alleen relevant voor de overheid of de politiek. Misschien nog wel het meest belangrijk is de absolute scheiding tussen kerk en staat. Hier heeft Nederland nog erg veel moeite mee. Toegevoegd na 16 uur: Met "baklaba's" bedoelde ik wat men hier kent als bivakmutsen. Toegevoegd na 16 uur: En wat 'de; feministe erover denk kan niemand weten. Als het geen echte mutsen zijn zullen ze er even gevarieerd over denken als de rest van Nederland en als het wel echte uitgeharde mutsen zijn, dan hebben ze een groepsmening

Ze zijn tegen, omdat het vrouwonvriendelijk zou zijn. Feministen zijn nogal rechtlijnig in hun denken vandaar.

een hoop vrouwen vinden zich al snel benadeelt dat, dat zie je vaak aan de antwoorden als er maar gedacht wordt van dan .oei ,,,al komt het zelfs er niet in voor word er al gedacht van .... zo als de waard is vetrouwd die ze gasten

Ja, ik denk het wel. Ik denk inderdaad dat 'feministes, van bijv. Opzij' voor of tegen het dragen van hoofddoekjes zijn. Maar ik denk niet allemaal. Sommigen onder hen zullen er helemaal niet wakker van liggen.

Een hoop feministes zullen het daar niet echt mee eens zijn. Met name omdat ze denken vanuit het patroon, vrouw en man zijn gelijk. En ze zijn tegen onderdrukking van de vrouw in het algemeen. Ik draag ook wel eens een hoofddeksel maar niet omdat dat zou moeten. Er hangt geen geloof of partner aan mijn pet. En trouwens, dat zij tekeer gingen tegen alles wat maar religie in zich had.....Wat denk je van al die Gelovigen die tegen homo's en lesbo's zijn? Bestaat er een Geloof wat NIET discrimineert...ik ben het nog niet tegen gekomen, helaas. Als God niet discrimineert...wie is de mens dan om dat wel te doen!Mensen hebben nog weinig geleerd in die 2000 jaar. Groetjes.

Bronnen:
Ooit ergens gelezen, die laatste zin.