Is een Zen stoel (Zen Chair) handig voor meditatie ?

Ik ben er wel in geinterresseerd, maar ik wil graag ervaringen horen van mensen die zo'n stoel gebruiken.
Is dit echt handig om bijvoorbeeld je rug recht te houden tijdens meditatie ? En kan je hier lang comfortabel op zitten.

Toegevoegd na 21 minuten:
http:www.zenbydesign.comnewchairchairs.html

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je mediteert en je hebt een rugprobleem kan de stoel eventueel handig zijn! Ik vond het soms prettig, soms ook hinderlijk.

Zelf hou ik er helemáál niet van om tijdens meditatie een rugsteun te hebben, omdat actief zitten, waarbij je zelf je rug recht houdt, onderdeel is van de meditatie. Er is een reden waarom we mediteren in zo'n potentieel vermoeiende houding. Het gaat namelijk niet om comfortabel zitten. Dan zouden we wel mediteren in de loungestoelen bij het zwembad. Maar in zo'n loungestoel zouden we al snel onze concentratie kwijtraken en alleen relaxen. Ook fijn, maar geen meditatie. De stoelen op die site zijn natuurlijk geen loungestoelen. Voor mij bieden ze teveel mogelijkheid om in te zakken en me tegen de rugleuning aan te vleien, maar misschien heb jij meer discipline. Je link doet het trouwens niet goed, ik geef in de bron even de goede:

Bronnen:
http://www.zenbydesign.com/newchair/chairs.html

Ze lijken me allemaal niks ; in geen van die stoelen kun je echt ontspannen zitten breien, en als er íets heel erg zen is, is het dat wel....ontspannen en gedachteloos breien, uuurenlang.

Het is iets wat je voor jezelf moet uitproberen. Ik mediteer veel maar vind het persoonlijk prettiger om geen steuntje in de rug te voelen. Het helpt me beter te concentreren en ik ben me ook meer bewust van waar ik mee bezig ben. Na enige tijd meditatie ga ik zo diep dat ik niet eens meer voel dat ik 'los zit' en mijn bewustzijn volledig los kan laten. Tip: neem voor jezelf een prettige en ontspannen houding aan. Ga eventueel op iets zachts zitten zoals een kleedje of een plat kussen. Zorg dat je comfortabel zit, je benen, armen, je hele houding. De eerste paar minuten van een meditatiesessie zijn altijd nodig om "goed op gang" te komen. De duur van een meditatie is voor iedereen verschillend, dit kan verschillen van 10 tot 30 minuten. Het is meestal niet de lengte maar de frequentie die je sneller toegang tot de weldaden van meditatie verschaft. Dus als je voor jezelf gemiddeld 10 minuten comfortabel kunt zitten om het gewenste resultaat te krijgen, heb je waarschijnlijk geen Zen stoel nodig. Vergeet daarbij niet dat naarmate je meer mediteert, de houding ook steeds meer gewent. "Beter kort en hoog kwalitatief, dan lang minder goed gefocussed", aldus de Dalai Lama in bijna al zijn boeken.