Waarom mag je niet klappen in de kerk? ( katholiek en protestant)

Laatst was ik met mijn zoontje in de kerk met zijn school. Er werd gevraagd niet te klappen zoals dat hoort in de kerk. Nu weet ik uit ervaring dat het nooit gebeurd, maar mag het ook niet? En waarom niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
5.4K

Antwoorden (3)

Klappen wordt beschouwd als blijk van waardering voor een goede prestatie. In de kerk is wat gezongen of voorgedragen wordt, niet zozeer bedoeld als prestatie maar meer geestelijk. Je zingt voor God, zeg maar. En dan past klappen er niet zo bij.

Er zit ook nog wel een meer praktische kant aan: het kost best veel tijd, en als je niet uitkijkt wordt het applaus steeds korter wat voor de laatste uitvoerenden niet zo leuk is. Dat zie je nog wel eens bij diplomauitreikingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb afgelopen zaterdag toch een staande ovatie meegemaakt voor een koor dat tijdens een kerstmis de de gezangen verzorgde.
Dat hangt erg van de kerk af hoor. Ik ken genoeg kerken waar regelmatig geklapt wordt, en in evangelische kringen is het zelfs gebruikelijk om bijvoorbeeld tijdens het zingen mee te klappen.

Buiten de kerkdiensten om wordt er meestal wel geklapt, denk aan bijvoorbeeld een concert dat in de kerk wordt gehouden, of een anderssoortig optreden. Ik heb jarenlang in een koor gezongen, en in één kerk waar wij wel eens een concert hielden, was het uitdrukkelijke verzoek altijd om niet te klappen voor de zangers en muzikanten. In alle andere kerken waar ik ooit heb gezongen, mocht het dus wel. In kerken waar het níet mag, heeft dat vooral te maken met een angst voor persoonsverheerlijking: men vindt dat je niet mensen moet eren voor iets dat zij goed kunnen of wanneer zij iets moois neerzetten, omdat die talenten uiteindelijk door God worden gegeven. Dan zou God dus de eer moeten worden gegeven, en niet mensen.

Maar zoals gezegd: in veruit de meeste kerken heeft men geen principiële bezwaren tegen applaus. Hooguit vindt men het tijdens de kerkdiensten niet passen bij het karakter van de dienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kom anders in kerken waar met regelmaat na de dienst een staande ovatie wordt gegeven aan het koor dat de gezangen verzorgt.

Dat er tijdens de dienst niet geapplaudiseerd wordt is normaal, dan dienen onze gedachte bij het gebed te zijn, na de dienst mogen we gerust met een applaus diegene bedanken die de dienst keurig hebben verzorgd.