Waarom werd er goud mirie en wierrook gegeven bij de geboorten van Jezes ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
4.1K
bamibal
9 jaar geleden
Omdat je niet met lege handen op kraamvisite kunt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan hadden ze toch ook zelf gebreide sokjes mee kunnen nemen ?

Het beste antwoord

De heilige drie koningen uit het Morgenland gaven het kind Jezus goud, wierook en mirre als geschenk.
Elk geschenk had een symbolische betekenis.
Goud stond symbool voor het koningschap,
wierook voor de heiligheid
en mirre voor het lijden.
Toen hij aan het kruis hing, kreeg Jezus een met mirre gekruide wijn aangereikt die een verdovend effect heeft - iets wat in die tijd kennelijk gebruikelijk was. Jezus wees de drank echter af.

Toegevoegd na 2 minuten:
Over de vraag waarom juist deze geschenken werden aangeboden, bestaat onder deskundigen geen overeenstemming. Als God de Wijzen stuurde met hun giften, was dat omdat er in een droom werd verteld aan Jozef en Maria om te vluchten met Jezus. De bron van hun inkomsten moesten ze achterlaten, zo voorzag God in al hun noden.

De eenvoudigste verklaring, die bijvoorbeeld door de samenstellers van de Statenvertaling wordt gegeven, is dat goud, wierook en mirre de kostbaarste geschenken waren die destijds in Arabië ('het Oosten') te vinden waren.

Anderen schrijven aan de geschenken ook symbolische waarde toe: goud zou Jezus' aardse koningschap symboliseren; wierook symboliseert de goddelijkheid van Jezus en mirre staat voor zijn status van Gezalfde/Messias. (De zalving vond plaats met nardusmirre.)

In een ludiekere verklaring staat de mirre ook wel symbool voor kerstcadeautjes waar je niet om hebt gevraagd en waarvan je geen idee hebt wat je ermee moet.
Erna55
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Dat het Drie Koningen (of Wijzen) waren, wordt overigens niet in de bijbel vermeld. Dat wordt aangenomen op basis van de drie geschenken.

Andere antwoorden (1)

Goud, zoals past voor een koning; wierook om aan te duiden dat het kind goddelijke eer toekwam, en mirre als toespeling op zijn dood: immers mirre was een balsem waarmee doden werden afgelegd.
fremar