Mag je aanwezig zijn bij je vriendin tijdens de ramadan?

Ik verkeer sinds 3 maanden met een moslimmeisje. Ze is niet zo hardcore gelovig want 1) we hebben seksueel contact ondanks we uiteraard niet getrouwd zijn 2) ze drinkt alcohol op sociale gelegenheden. Nu tijdens de ramandan weet ik dat als je ziek bent of je maandstonden hebt, je die dagen niet moet meedoen. En dat je dan na de ramadan die dagen mag 'inhalen'. Nu speelt ze zelf zodanig met het systeem dat als ik kom of een vriendin, ze die dag geen ramadan doet. Maar nu, halverwege de ramadan, voelt ze zicht schuldig dat ze nog niet genoeg meegedaan heeft en wil ze mij enkel nog op zondagen zien tot de ramadan gedaan is. Op die zondagen zal ze dan geen ramadan doen. Maar zo lang we geen enkel seksueel contact hebben, mag ik ze dan niet in de week zien? Of is mijn aanwezigheid reeds een overtreding?

Weet jij het antwoord?

/2500

Buiten het huwelijk is seksuele gemeenschap zina. Dat betekent een zware zonde binnen de islaam, een van de weinige overtredingen waar een vaste strafmaat voor is vastgesteld. Het maakt dus niet uit of het wel of geen ramadaan is, het mag niet. Doorgaans wordt gezegd dat als beide personen ongehuwd zijn er 40 stokslagen worden gegeven aan beide personen. Dat verschilt per rechtsschool. Als je tijdens ramadaan tussen fadjr en maghrib (de vastentijd, dus ruim vóór zonsopkomst tot zonsondergang) bewust seksuele gemeenschap hebt, dan moet je iedere dag dat je dat deed 60 dagen onafgebroken als boetedoening vasten én de dag zelf inhalen. Als dat onmogelijk is, moet je, geloof ik 30 mensen te eten geven. Het is geen klein vergrijp in ieder geval. Islaam is uiteindelijk niet zwart-wit. God heeft de mens geschapen met eigen verstand. Het is niet de bedoeling dat je spelletjes gaat spelen met Zijn regels, als je er van overtuigd bent dat je je aan die regels wil houden. In het verkeer speel je immers ook geen spelletjes met de verkeersregels. Om terug te komen op je vraag, islamitisch gezien is je aanwezigheid, ook buiten ramadaan, áltijd een overtreding, omdat het hebben van een vriend of vriendin gewoonweg niet is toegestaan. Iemand die dat wel doet, zoals je vriendin, is een stukje eigen verantwoording, maar is islamitisch gezien niet goed te praten.