is de term 'Moslims' in Nederland een vastomlijnd begrip ?

en hoe kun je deze term nuanceren en opsplitsen in hokjes.zoals bv bij Christenen.

mn vorige vraag was helaas verwijderd,vandaar een nieuwe vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (2)

Volgens mij is het woord moslim hetzelfde als het woord christen. Een al geheel begrip om aanhangers van de islam te benoemen, zoals christen voor christendom en jood voor jodendom etc. De eerste grove onderscheiding die je kan maken binnen de islam zijn de soenieten en de sji ieten. Binnen deze twee groepen heb je net als bij ieder ander geloof groepen mensen met hun eigen interpretatie van de koran en de soena in dit geval. Wat mij opvalt is dat voor het joden en christendom de streng gelovigen worden aangeduid als (ultra) orthodox maar bij islamieten/ moslims wordt er gesproken van extremisme. Mijn inziens is dat nogal scheef. Hoop dat het je zo iets duidelijker is en hoop ook dat ik het zo goed heb verwoord. Wil nl niemand beledigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helder antwoord ! Cctje en Sherpa ,trouwens ook nog bedankt voor jullie goed geformuleerde antwoorden.
In technische zin is iemand moslim als hij/zij de Shahada heeft uitgesproken:

أَشْـهَدُ أَنْ لا إِلـهَ إِلاّ الله ، وَأَشْـهَدُ أَنَّ مُحَمّـداً عَبْـدُهُ وَرَسـولُه
Eshhedoe an laa ilaha illallah, wa eshhedoe enna moehammaden abdoehoe wa rasoeloeh.

Ik getuig dat er geen god is die het recht heeft aanbeden te worden behalve Allah, en ik getuig dat Mohammed Zijn dienaar en Boodschapper is.

In de praktijk is iemand moslim omdat zijn/haar ouders dat ook al waren en op die manier is opgevoed.
Voor jongetjes komt daar als uiterlijk kenmerk nog het gebruik van de besnijdenis bij.

Er zijn in Nederland Moslims uit Turkijke, Marokko, Bosnie, Indonesie, Suriname, West-Afrika, Palestina, Libanon, India, Pakistan, Afghanistan etc etc. Die zijn beslist niet allemaal hetzelfde, en bovendien zijn het ook individuen.

Een (willekeurig) lijstje:

Soennieten
Sjiiten
Alavieten
Druzen
Hanafi
Maliki
Sjāfi'i
Hanbali
Wahabisme
Salafisme
etc. etc.
en...Soefi's !

Kijk hier maar eens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stromingen_in_de_islam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Sherpa, Ik weet dat dat lijstje vaak als stromingen wordt vertaald, maar eigenlijk kunnen we die stromingen niet vergelijken met de Christelijke stromingen. Men kan ze beter onder de noemer Rechtsscholen plaatsen. De rechtsscholen hebben allemaal exact hetzelfde Godsbeeld. Het verschil is vaak alleen te vinden in de praktijk. De ene doet iets extra's, de andere doet hetzelfde op een andere manier. De ene hecht iets meer waarde ergens aan, en de andere weer ergens anders aan. Maar allen gebruiken exact dezelfde bronnen als fundament.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat jij je wijsheid uit boeken hebt. Ga maar eens antropologisch veldwerk doen.