God heet in de Bijbel Jahwe(h). Maar ik dacht altijd dat God een eigennaam was. Is Allah dan ook God (en niet (een) god)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.8K

Het beste antwoord

Allah is het Arabische woord voor God. Voor de rest is het dezelfde als die van de joden en de christenen. Delfde profeten en alles.
Koptische christenen refereren ook aan God met het woord Allah.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Veel gelovigen vinden dat je God geen naam mag geven maar allen aan mag spreken (bidden) door een eerbiedwaardige en exclusieve aanduidig zoals; Jaweh, Jehova, de Heere etc

Omdat de diverse aanduidingen voor het woord God meestal met hoofdletter worden geschreven zien ze er voor buitenstaanders vaak uit als namen en ook omdat er zoveel aanduidingsamen zijn. Het lijkt erop dat God toch een naam heeft; door zijn (haar?) volgelingen.

Daar is nog aardig wat strijd over. Op Maleisië is "Allah" het woord voor "God" en ook de Christenen willen dat gebruiken. De volgelingen van Islam willen dat niet en beschouwen gebruik van dat woord door Christenen als belediging van (hun) god.

Ook in nederland wordt er nog steeds gedebatteerd over wat godslastering is en of het verboden moet blijven.

Ik ben blij dat ik God niet ben :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'God' is geen eigennaam, maar een zelfstandig naamwoord. Het verhaal is dat de naam (Jahweh, of een variant daarop) van de god uit de bijbel niet genoemd mag worden. Omdat het toch de enige god zou zijn, zou het woord 'god' voldoende zijn om hem aan te duiden. Gelovigen doen dat wel met een respectshoofdletter ('God').

'Allah' betekent 'de god'. Ook hier duidt het woord aan dat het de enige zou zijn, niet een god uit velen. Het woord voor een 'god' is 'lah'.

Allah en de god uit de bijbel worden overigens beschouwd als dezelfde godheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
god is de Nederlandse term voor een opperwezen, geschreven met een hoofdletter dus als God is het specifieke aanduiding van een god (vaak gebruik door Christenen).

Allah is het Arabische woord voor God.

JHWH is de eigennaam voor de Joods-Christelijke God, dit zou worden uitgesproken als Jahweh. Het betekent zoveel als "ik ben die ik ben" of "die was, die is en zal zijn". Gelovige Joden spreken de naam van God niet uit, uit respect voor God. In plaats daarvan spreken ze van "Adonai", hetgeen "Heer" betekent. (niet heer, maar Heer, zie de uitleg bij God). De klinkers van Adonai worden in JHWH gezet. Dit heeft bij Jehova Getuigen (eigennaam) geleidt tot de foutieve naam Jehova.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bedenkt dat God en Allah titels zijn ,is het uiterst belangrijk Gods naam in je aanbidding te gebruiken!