Krijgen goede moslim-mannen in het paradijs zeven maagden?

Ik heb ooit eens gehoord dat moslim mannen die goed geleefd hebben als beloning 7 maagden krijgen in het hiernamaals. Maar ik heb dat alleen maar eens gehoord en vraag me nu dus af of dat werkelijk in de Koran staat?

een jaar geleden
in: Religie
3.9K
Amadea
een jaar geleden
Volgens eerdere vragen over dit onderwerp zouden het er geen 7 maar 72 zijn.
TurfGraver
een jaar geleden
Nee. Het blijken druiven te zijn.
crispy
een jaar geleden
Als die maagden net zo oud zijn als de overleden moslimmannen is maar net de vraag wat de waarde van deze toezegging is.
Cryofiel
een jaar geleden
Ik dacht zeventig. Maar hoeveel het er ook zouden zijn... ze krijgen er waarschijnlijk evenveel schoonmoeders bij! Tenzij die maagden zussen zijn.
Jona
een jaar geleden
Hoe komt een (goed) mens in 'het' hiernamaals? Heeft deze een fysiek lichaam? Wat moet hij anders met maagden beginnen? Gelooft een moslim (ook) in reïncarnatie?

Antwoorden (1)

Wie gelijk heeft, is van ondergeschikt belang – wat van primair belang is is dat deze uitzonderlijke beloning alleen diegenen te beurt valt die in het paradijs geraken, d.w.z. de martelaren en iedereen die in God gelooft en zich in het leven goed gedragen heeft.

De Koran vermeldt bovendien nergens een aantal. De '72' is afkomstig van de volgende hadith:

«Men hoorde profeet Mohamed zeggen: "De kleinste beloning voor de mensen van het Paradijs is een plaats waar er 80.000 dienaren en 72 vrouwen zijn, waarboven een koepel staat die versierd is met parels, aquamarijn en robijn, zo breed als de afstand van Al-Jabiyyah (een voorstad van Damascus) tot Sna'a (in Jemen)."» (Tirdmidhi)
Enkele bedenkingen hierbij:

Deze hadith is omstreden, de authenticiteit ervan staat niet vast. Dit wil zeggen dat het niet zeker is dat profeet Mohamed deze woorden ooit gesproken heeft. Ze maken bijgevolg geen deel uit van de kernleer van de islam.
fremar
een jaar geleden