Wat betekent het woord "zalig"in zalig kerstfeest?

Mijn dame zingt sinds jaar en dag,als niet gelovige in een katholiek kerkkoor en zingt dan om het jaar mee in de nachtmis op kerstavond.
Meestal ga ik daar ook heen, om haar en andereleden van het koor te horen zingen.
Het valt mij steeds weer op, dat na afloop van de dienst, men elkaar geen prettig, maar altijd een zalig kerstfeest wenst.
Is er verschil tussen dat zalig en het prettig van andersdenkenden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
9.6K

Het beste antwoord

zalig betekend ongeveer hetzelfde als heilig of heilzaam of gezond. Beetje combi van dat alles denk ik.
Omdat zalig te christelijk werd voor mensen die niet diep meer geloofden, is prettig erbij gekomen.
dus bij deze, een zalig dan wel prettig kerstfeest
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zalig betekent heerlijk, aangenaam of het eeuwige heil deelachtig of in de hemelse zaligheid opgenomen.
Prettig betekent plezierig, aangenaam.
De betekenis is dus ongeveer hetzelfde, maar zalig is een woord wat weer verwijst naar God en prettig niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zalig | betekenis/definitie

Zalig betekent in de hoogste mate aangenaam of heerlijk of heilzaam. In religieuze zin betekent zalig onder andere: het eeuwig heil deelachtig, een toewensing of iemand zalig verklaren.

Wanneer een maaltijd genuttigd wordt kan een persoon zeggen dat hij het eten zalig vindt en daarmee bedoelt hij dat het lekker en smakelijk is. In de betekenis van het eeuwig heil deelachtig kent men het woord vanuit de Bijbel in de zin van ‘Zalig de zachtmoedigen’. De katholieken wensen elkaar met Nieuwjaar en Pasen, respectievelijk een zalig Nieuwjaar en een zalig Pasen. In de betekenis van iemand zalig verklaren gebeurt het binnen de rooms-katholieke kerk dat de paus iemand zalig kan verklaren, hij is de enige die dit mag doen. Iemand zalig verklaren betekent een plechtige verklaring afleggen waardoor een gestorven mens recht heeft op een beperkte openbare verering. Met een zaligverklaring zegt de paus dat deze persoon bij God is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eeuwig (áltijd durend) ál - geluk (gelukkkiger kán niet) bij God wensend
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Zalig betekent oorspronkelijk: lekker; zedelijk gelukkig. Zoals oorspronkelijk het Engelse woord voor zalig: silly = gelukkig.
In de loop der tijd was er een betekenisontwikkeling van -gelukkig- tot -onnozel-. Zalig werd in het Nederlands sul, sullig. En het Engelse woord silly betekent nu: onnozel, dwaas, idioot, flauw, kinderachtig.
Bron: Etymologisch woordenboek Van Dale + Van Dale..